הרב אריה שטרן לסרוגים: רק הציונות הדתית מבינה את יום ירושלים

הרב אריה שטרן לסרוגים: רק הציונות הדתית מבינה את יום ירושלים

רבה של ירושלים הרב אריה שטרן אומר בראיון חג לסרוגים כי "לא רק בירושלים, אלא בכל הארץ, צריך שיהיו רבנים שמזדהים עם הערכים של ארץ ישראל ומדינת ישראל"

author-image
הרב שטרן: צריך רבנים סרוגים לא רק בירושלים
  צילום: יונתן זינדל פלאש 90

יום ירושלים תש"פ – 53 שנה לאיחוד העיר. רבה של ירושלים הרב אריה שטרן, מספר בראיון לסרוגים על העדות שלו כתלמיד בישיבת 'מרכז הרב' בזמן המלחמה, על כוח האמונה של הרב צבי יהודה זצ"ל, ועל הצורך ברבנים ציונים-דתיים בירושלים ובכל הארץ.

נחזור עם הרב לאותה שנה. איפה הרב נמצא בתקופה שלפני מלחמת ששת הימים, יום העצמאות תשכ"ז?

תמיד מחברים את יום ירושלים תשכ"ז ליום העצמאות תשכ"ז, וזה חיבור נכון, בזכות אותה דרשה מפורסמת של הרב צבי יהודה זצ"ל, בסעודה לכבוד יום העצמאות, ואז הרב צבי יהודה הפליא לעשות, ומי שהיה נוכח זוכר, אבל צריך להזכיר.

באותה שנה הייתה אווירה של דיכאון בארץ, עוד לפני תקופת ההמתנה, הייתה תקופת המיתון. דיברו על כך שהאחרון שיוצא יכבה את האור. הייתה הרגשה של חולשה גדולה בכל היכולת שלנו להחזיק את מדינת ישראל. וכנגד זה הרב צבי יהודה דיבר. הוא רצה להגיד על כך שלא רק על הדברים שיש לנו צריך להחזיק, אלא גם על מה שאין לנו ויהיה לנו צריך לדבר.

ואז הוא דיבר בהתלהבות גדולה על 'איפה שכם שלנו? איפה חברון שלנו?' כאילו מדברים רק על תל אביב, אבל בכל זאת לזכור את כל ארץ ישראל בשלמותה.

לרב צבי יהודה הייתה אמונה

באים שהרב צבי יהודה היה נביא. אני לא יודע אם היה נביא, אבל אני כן יודע שהיה מאמין גדול. והכוח הגדול שלו היה באמונה. גם בימים חלשים, גם בימים של קטנות, הרב צבי יהודה תמיד שמר על התחזקות באמונה. מי שעומד בסעודה באותה שנה מסכנה – של מיתון, של מצעד צבאי בירושלים שהוחרם על ידי השגרירים הזרים, דיכאון גדול צבאית, חברתית וכלכלית – ומדבר בהתלהבות עצומה, באמונה על כל חלקי ארץ ישראל ששייך לנו. זו הייתה האמונה הגדולה של הרב צבי יהודה וזה מה שעמד לנו.

ולמחרת יום העצמאות, מתחילה תקופת ההמתנה, ומגייסים את המילואים. איפה המלחמה תופסת את הרב?

הייתי חייל, לא קצין גבוה, טוראי פשוט, גויסתי למחרת יום העצמאות, בחזית הגולן. זו הייתה מלחמה מיוחדת במינה. מלחמה בששה ימים, יום שני ושלישי בצבא המצרי, יומיים בירדן, ובשישי שבת נגד הסורים זה נשמע מעולם אחר. לפעמים אני מתפעל איך אנחנו לא יודעים להעריך את הנס הגדול של המלחמה הזו.

יום ירושלים זה הבסיס של הציונות הדתית

את יום העצמאות חוגג רוב עם ישראל, דתיים וחילונים, אולי הציבור החרדי פחות, אבל את יום ירושלים חוגג רק הציבור הציוני דתי. העלייה של המדרגה הזו, לירושלים, רק מעטים מבינים אותה?

כן. כיון שזה הבסיס של הציונות הדתית. הציונות הדתית זו לא ציונות עם כיפה, כמו שרב כתב לאחרונה, שהוא עשה סיור עם אביו בקיבוץ דתי, ואמר 'זה בית אלפא עם כיפה'. הציונות הדתית היא לא ציונות עם כיפה, אלא ההבנה שקיומה של המדינה היהודית בארץ ישראל זה משולב בתפיסת החיים והאמונה שלנו. זה לא נפרד, שמירת התורה והמצוות כוללת גם בקיומה של המדינה.

קיומה של מדינה יהודית בארץ ישראל, זה לא משהו שאפשר להעריך אותו ברמה חילונית. לכן אנו מוצאים שהחילונים הם חילונים – אין להם חינוך תורני, וזו המשימה שלנו בדור הזה, כן לדבר אמונה ולהכניס אותה גם אליהם. אצל החרדים יש בריחה מהיכולת לתת ביטוי רוחני אמוני לקיומנו המיוחד.

גם לפני 200 שנה הייתה ירושלים, והיא הייתה משאת הנפש של כל יהודי בעולם. אבל זה היה דבר טוב. אבל מאז תשכ"ז, ירושלים חזרה להיות חלק מהמדינה היהודית. הכוח של המדינה היהודית נתן לנו את התפיסה בירושלים, וזה מחזק את התפיסה האמונית שלנו על ארץ ישראל, לא כמדינה חילונית, אלא כמדינה עם משמעות תורנית ואמונית.

את ירושלים אני אוהב להגדיר כ'מקדש מלך עיר מלוכה'. מה זה אומר? זה גם מקדש וגם מלוכה. זה החידוש של עם ישראל. בכל בוקר אומרים בברכת ישתבח: 'קדושה ומלכות', אלה שני מושגים שנראים סותרים. אבל זה המיוחד – מקדש עיר מלוכה – השילוב של המלוכה עם הקודש. אי אפשר לשלטון של עם ישראל בלי התייחסות לקדושה, ואי אפשר לקדושה בלי המלכות.

זה מה שמובן בציונות הדתית, לא כולם שמים לב לזה. אי אפשר להתעלם מהקדושה של ארץ ישראל ומדינת ישראל, ארץ ישראל לא יכולה להיות שייכת לעם ישראל, בלי השלטון שיש בו מצווה של תורה.

צריך שיהיו רבני ערים מהציונות הדתית

הרב שטרן נמצא בעיצומה של סוגיה פוליטית. הוא הגיע לגיל 75 בו מוצאים הרבנים לגימלאות, אך יש ביכולתו של השר לשירותי דת להאריך את כהונתו בחמש שנים נוספות, אך הוא נמנע עד כה, ככל הנראה בשל שיקולים פוליטיים של מפלגת ש"ס העומדת בראש המשרד.

עוד באותו נושא

הדחת הרב שטרן: הרבנים הסרוגים נוזפים באריה דרעי


14

הרב עצמו סרב להתייחס למאמצים להארכת כהונתו, אך דיבר על הצורך ברבנים ציוניים דתיים בירושלים ובשאר ערי הארץ: "לא רק בירושלים, אלא בכל הארץ, צריך שיהיו רבנים שמזדהים עם הערכים של ארץ ישראל ומדינת ישראל. החיבור שיש לתורה ואמונה, לעם ישראל, לארץ ישראל וזה בא לידי שיא בירושלים. בכלל ירושלים מלכדת את כולם, סימן שהיסוד הזה נמצא בתוכו של הציבור החילוני, אבל לא רואים את זה, אולי פעם בדור"

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
9 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
לעלות לירושלים
אוחנה | 21-05-2020 12:32
כשדיברו במרוקו על עליה...היו אומרים לעלות לירושלים. לא אמרו ארץ ישראל. אנחנו עברנו לירושלים לפני שנתיים,רצינו לפני 20 שנה . לספרדים יש קשר חזק מאד לירושלים.
2
התנשאות מפדלניקית טיפוסית....
טול קורה | 21-05-2020 12:56
רק הציונות הדתית.. כל האחרים לא מבינים כלום. זאת הסיבה מדוע הציבור מאס בעסקני המפדל. בבחירות הבאות המפדל תמחק ואיתה גם העסקנים.
אתה לא שם לב שאף אחד אחר לא חווג את זה?
מ | 21-05-2020 20:55
איזה שסניק חוגג את יום ירושלים? וחוץ מזה, ציונות דתית כולל גם אשכנזים וגם ספרדים
מדויק! אליטה לבנה ומתנשאת
צודק | 21-05-2020 13:25
אחר כך באים לבכות ששס לא מכבדים אותם...
3
מתיקות פשטות וישרות
ירושלמי | 21-05-2020 13:21
מה שכנראה מפריע לאנשי שס...
4
הסתכלת בראי? אתה חרדי ולא ציוני
הפוסל במומו | 21-05-2020 14:29
מי מתלבש כמו פינגיוון ב 40 מעלות?
5
אפשר לחשוב שאתה רב כזה מוצלח
תושב ירושלים | 21-05-2020 15:22
תגידו לי, הרב שטרן משפיע משהו בעיר? הוא לא מורגש, לא מושמע ולא עושה שום דבר משמעותי! וזה לא משנה אם הוא דתי לאומי או חרדי- שיפעל משהו! יש רבני עיר חרדים שהם פשוט מצויינים שעשו מהפכות בערים שלהם, הגדילו תורה והאדירוה, וקידשו שם שמיים בהליכותיהם- מה רע ברב לאו בתל אביב? ולפניכן בנתניה עשה מהפכה בכל הנוגע ללימוד תורה ולשמירת שבת? הרב יעקב אדלשטיין ברמת השרון עשה דברים מדהימים וכולם העריצו אותו! הרב שטרן לא מתקרב בעשייה לעשייתם של הרבנים שמניתי, וודאי לא מתקרב בגדלות בתורה לרבני ירושלים הקודמים- הרב פרנק, הרב ז'ולטי והרב קוליץ זכר צדיקים לברכה... תפסיקו להיות פשוט גזעניים- הרב שטרן קיבל במתנה תפקיד שלא התאים לו אף פעם, ושיפרוש בכבוד...
כבוד לרבנים
ח | 21-05-2020 20:58
אתה לא מכיר את ידיעתו התורנית, אין לך מושג. בדרך אגב, אני אגיד לך שהוא עובר בעפ על מאמרים מקיפים על ראשונים ואחרונים על הגמרא (בירור הלכה, מפעל שלו) , ומתקן אותם. אתה גם לא יודע מה הוא משפיע, אז למה אתה מדבר? אפיקורס אין לו חלק לעולם הבא, ומסביר הברטנורא, מי שמזלזל בתח
6
"רק הציונות הדתית" ממש
ידידיה | 21-05-2020 15:57
שטוף מוח של יסוד כסא ה' בעולם