רבה של קבוצת 'יבנה' וראש מכינת 'רוח השדה', הרב אילעאי עופרן, בוחר שלא להזדעזע מהפוסט של הרב שלמה אבינר שעורר השבוע סערה במגזר, ורואה בו דווקא את נצחונה של התרבות הליברלית על פני זו השמרנית- דתית.
בפסוט שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו כתב הרב עופרן: "הפוסט של הרב אבינר שחורך את הרשת ביומיים האחרונים, נתפס בעיני רבים כדוגמא ל"הקצנה הדתית" או ל"היסטרית הצניעות" ששוטפת את המגזר, אך אם קוראים את הדברים לעומק מתברר שהפוסט הזה הוא דווקא עדות מובהקת להיפך הגמור – ניצחונה החד משמעי של התרבות הליברלית-דמוקרטית-פוסטמודרנית על השמרנות הדתית המסורתית".
הרב עופרן מסביר את דבריו המפתיעים וכותב: "במשך שנים רבות מטיף הרב אבינר לצניעותנות חריגה וקיצונית. הוא כתב על כך חיבורים הלכתיים, ספרות מחשבתית והנחיות חינוכיות. אך הקטע האחרון, המציג שוב את משנתו הכה מוכרת בתחום הזה, כתוב בשפה אחרת לחלוטין. הרב אבינר בחר לנסח את דבריו כאחרון הפרוגרסיביים – לא פסיקה הלכתית או דרישה חינוכית לקוד לבוש מחמיר, אלא בחירה רצונית ואישית להתלבש באופן מסוים. החזרה שוב ושוב על המשפט "אני רוצה להיות צנועה" וההדגשה שמדובר בהחלטה פרטית של אותה נערה מתוך העדפה ואהבה אישית, מחליפות את הביטויים המסורתיים של "חייבת", "נדרשת" ו"מוכרחה". במקומה של השפה ההלכתית התקיפה שמאפיינת בדרך כלל את השיח הדתי, משתמש הרב אבינר בשפת הניו-אייג' הדתי".
הרב עופרן ממשיך וכותב: "לא בקיום הלכה מדובר כאן אלא בשאיפה "להיות יפה בעיני ה'" או "לשמח את ריבונו של עולם". הנמקות מהסוג הזה מאפיינות הרבה פחות את עולם ההלכה האורתודוקסי והרבה יותר את חוגי הניאו-חסידות ואת השיח הדתי הרפורמי. הכללים האובייקטיביים, שהם בדרך כלל יסוד החשיבה התורנית, הוחלפו בביטויים פוסט-מודרניים כדוגמת "עשרת הדיברות שלי" או "עבורי די בזה", משל היה הרב אחרון הרלטביסטים, ש"יש לו אמת משלו" ו"תורה משלו", בלי הרבה קשר לאלו שניתנו בסיני. את חווית הכפיפות והשעבוד של האדם הדתי החליף המחבר בביטוי האולטרא-ליברלי – "אלו החיים שלי" או ב"לא איכפת לי מה אחרים אומרים". לאמור- לא בטקסט תובעני וממשטר עסקינן, אלא בקריאה תקיפה לחירות".
"זאת ועוד", הוא ממשיך, "את העליהום שספגו הדברים, הדפו הרב ותומכיו בנימוקים של "חופש הביטוי" וה"זכות לחשוב אחרת". נימוקים מפתיעים למדי לאור העובדה שבבית המדרש המדובר ישנן אינספור דעות, ספרים ומחשבות שאינן רשאיות לבוא בקהל. שינוי השפה הזה הוא בעיניי מהפיכה של ממש. הרעיונות המחפיצים לגבי נשים ונערות מוכרים עד זרא, ואין להם כידוע הרבה תומכים במקומותינו. אך האימוץ המוחלט של השפה הליברלית – מחופש הביטוי, דרך מימוש עצמי, רצון ואוטונומיה, עבור ביחסיות וסובייקטיביות וכלה בשיח הזכויות והחירויות, מראה לאן באמת נושבת הרוח".
מה דעתך בנושא?
30 תגובות
4 דיונים
רפו
אני חושב שתשובה אחת עונה לשתי הטענות. הרב אבינר לא כתב פוסט הלכתי. יתכן שההלכה באמת לא מחייבת את כל מה שנכתב שם. הרב אבינר דיבר במישור אחר, במישור הנפש. מה...
אני חושב שתשובה אחת עונה לשתי הטענות. הרב אבינר לא כתב פוסט הלכתי. יתכן שההלכה באמת לא מחייבת את כל מה שנכתב שם. הרב אבינר דיבר במישור אחר, במישור הנפש. מה צריך הלב לחוש, מהי משאת הנפש המלאה מערכי הצניעות. הילדה הצדיקה רוצה להיות כמה שיותר צנועה, לפנים משורת הדין. אני חושב שזה מפתח להבנת דבריו. לא, הרב אבינר לא הפסיק לדבר בשפה הלכתית. אך פה הוא לא מדבר על מישור ההלכה אלא על הנפש, למה היא צריכה לשאוף ולהשתוקק, ולכן אף הניסוח והסגנון - סגנון אישי-נפשי-פנימי.
המשך 10:38 27.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דודו
הרב אבינר זה אותו רב שרימה את המתישבים בגוש קטיף, עשה את עצמו פועל איתם ולמעשה עזר לכוחות הגירוש
02:14 21.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד
אם הייתי מביע את דעתי על ההתחממות הגלובלית היו צוחקים עלי אז איך העופרן הזה מביע את דעתו בנושא הלכתי. הרי ברור שבוא לא התמנה לתפקיד בזכות הכשרתו הרבנית אלא להיפך...
אם הייתי מביע את דעתי על ההתחממות הגלובלית היו צוחקים עלי אז איך העופרן הזה מביע את דעתו בנושא הלכתי. הרי ברור שבוא לא התמנה לתפקיד בזכות הכשרתו הרבנית אלא להיפך בזכות אי הכשרתו בתחום. מה נאמר? הנכדים של נביא הזעם לא מביאים הרבה כבוד לעם ישראל
המשך 15:19 18.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יצחק
חי בסרט
18:10 16.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אמנון
כמו אדם הטובע בביצה טובענית של הליברליזם פוסט מודרניות ותרבות רפורמית שבה שקוע נכדו של לייבוביץ עד מעל לצאוורו. הגורמת לשמד בקרב יהדות התפוצות ועלולה להפיל חללים נוספים...
כמו אדם הטובע בביצה טובענית של הליברליזם פוסט מודרניות ותרבות רפורמית שבה שקוע נכדו של לייבוביץ עד מעל לצאוורו. הגורמת לשמד בקרב יהדות התפוצות ועלולה להפיל חללים נוספים כאן בארץ ישראל נכדו של הפרופסור עדיין מתעקש לא לראות את המציאות ונאחז בכל דבר (צורת פנייה) של הרב אבינר לנערה שעלולה לטבוע בביצה שהוא שקוע בה עד צוואר כדי לקבוע שדרכו היא הנכונה עצוב מאד פשוט רחמנות עליו
המשך 21:16 15.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
סיפור בגוף ראשון הוא סגנון מוכר שלו
11:04 15.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
צילה
כמו בבית יעקוב,שקבעו סטנדרט והלחליטו שזה צניעות(גרביים במזרח התיכון החם,שרוולים ארוכים) סגור וחנוק קדימה) זרקו את החץ וסימנו את הבול הגיעה. במקום לדבר על דרך ארץ(שפה נקייה,ניקיון ושמירה על סביבה...
כמו בבית יעקוב,שקבעו סטנדרט והלחליטו שזה צניעות(גרביים במזרח התיכון החם,שרוולים ארוכים) סגור וחנוק קדימה) זרקו את החץ וסימנו את הבול הגיעה. במקום לדבר על דרך ארץ(שפה נקייה,ניקיון ושמירה על סביבה ירוקה לטובת העולם שנברא לכבודם האדם, )תפישה של דרך ארץ.מדברים על הבחוץ במגום על הבפנים. גועל נפש
המשך 21:16 14.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
max slopak
מכיון שכבוד הרב אבינר דואג כל כך יפה לצניעות של בנות ישראל הצעירות ,ומכיון שספר "שיר השירים" עוסק גם בבנות הצעירות והתפתחותן ,הרי מן הראוי שכב. הרב יתקן אתהנאמר גם...
מכיון שכבוד הרב אבינר דואג כל כך יפה לצניעות של בנות ישראל הצעירות ,ומכיון שספר "שיר השירים" עוסק גם בבנות הצעירות והתפתחותן ,הרי מן הראוי שכב. הרב יתקן אתהנאמר גם בספר "שיר השירים" ויוציא לכל עם ישראל מהדורה מתוקנת ,מה ששלמה המלך לפני 3000 שנה ,טעה בחיבורו. לא ידע לעשות, ומוטב שיעשה זאת מה שיותר מהר
המשך 16:27 13.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יאיר
יפה מאוד.
12:39 13.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עברית
בין אם אתה מסכים אם הרב אבינר או לא לפחות תכיר מה הוא אומר הבדל בינך לבינו זה כמה שנים ידע עצום ויותר מהכל מידות מתוקנות אז יש לך עוד...
בין אם אתה מסכים אם הרב אבינר או לא לפחות תכיר מה הוא אומר הבדל בינך לבינו זה כמה שנים ידע עצום ויותר מהכל מידות מתוקנות אז יש לך עוד כמה שנים לעבוד בהצלחה בהמשך הדרך, תחליף את סיופרי מעשיות בשולחן ערוך אולי תתקדם, באופן פשוט חזל אומרים כי שפתי כהן ישמרו דעת ותורה יבקשו מפיהו כי מלאך ה' צבאות הוא אם דומה בעיניך למלאך ה' יקבלו תורה ואם לא אז לא. המרחק בינך למלאך ה' עוד כמה שנים של עהודה עצמית מידותית ועמל תורה ובעיקר יראת שמיים.
המשך 10:16 13.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר