הרב עופרן: צו השעה- פיצול ופירוד של הציונות הדתית - סרוגים

הרב עופרן: צו השעה- פיצול ופירוד של הציונות הדתית

הרב אילעאי עופרן מגנה את החיבור בין הבית היהודי והאיחוד הלאומי לעוצמה יהודית ומכנה אותו: "תאונה סוציולוגית ופוליטית"

הרב עופרן: צו השעה- פיצול ופירוד של הציונות הדתית

הרב אילעאי עופרן, רב קיבוץ 'קבוצת יבנה' וראש מכינת 'רוח השדה', מתייחס לחיבור בין הבית היהודי והאיחוד הלאומי לעוצמה יהודית, ואומר כי אם החיבור נעשה מחשש שהציונות הדתית לא תשרוד מבחינה פוליטית, אז כעת החשש הוא שהיא לא תשרוד בכלל.

בעמוד הפייסבוק שלו התייחב הרב עופרן לסיפור על הרב נריה וכתב: "מספרים על הרב נריה, שהיה מצטער על נער שמפסיק לחבוש כיפה יותר מעל נער שהפסיק להניח תפילין, למרות שההגיון ההלכתי אומר שלכאורה צריך היה להיות הפוך – תפילין היא מצווה מדאורייתא בעוד כיפה היא בסך הכל מנהג, שלא לומר אופנה מקובלת. ההסבר לכך, כותב הרב שג"ר, הוא העובדה שכיפה, בניגוד לתפילין, היא סממן שייכות חברתי מובהק. עבור נער מתבגר, שייכות חברתית עשויה להיות משמעותית יותר ממעשים או ערכים, נעלים חשובים ככל שיהיו. ולכן, את מעשהו של הנער, שוקל מחנך דגול כמו הרב נריה, במשקפי החוויה הפסיכולוגית של החניך ולא במשקפי העמדה האידיאולוגית של המחנך".

הרב עופרן ציין כי "תחושת שייכות היא רכיב משמעותי ביותר בגיבוש הזהות של אדם, ועבור בני נוער היא כנראה משמעותית שבעתיים. "מי הקבוצה שלי?" היא שאלה מכרעת בדרך לבירור "מי אני?" ולפעמים בכוחה של נאמנות לקבוצת השייכות להניע מעשים ופעולות, יותר מכל מנוע אידיאולוגי טהור. הבלבול בין זהות לשייכות הוא מכשול חינוכי נפוץ. לא מעט בני נוער נותנים לשאלת השייכות לנהל את עיצוב הזהות שלהם. אני מרבה לומר לתלמידיי שאפשר להשתייך גם בלי להזדהות".

בהמשך התייחס הרב עופרן לגופם של דברים וכתב: "אני צופה בימים האחרונים, בצער גדול, בהתבססות של תומכי הכהניזם בקבוצת השייכות שלי – הציונות הדתית. מאמרי תמיכה, ראיונות עומק ושפע כרזות בחירות. נכון שמדובר בגירסה מרוככת ומסורסת של המפלצת – הודות לשלטון החוק, לשפה הדמוקרטית, לידו התקיפה של בית המשפט, לשוט הפסילה של ועדת הבחירות המרכזית, ולתרבות הישראלית באופן כללי – הכהניסטים של היום לא מעזים לומר עשירית ממה שאמר וכתב רבם, ומשמח מאד לראות אותם מפחדים ומתפתלים תחת משטרת התקינות הפוליטית".

הרב עופרן מתאר את תחושתיו בעקבות החיבור ואומר כי "גדול הכאב וגדולה הבושה". לדבריו, "העובדה שמדובר במפלגה "מגזרית", הפכה אותם לחלק מקבוצת השייכות שלי. החשש הכי גדול שלי מאז אותו איחוד מצער, אינו פוליטי אלא חינוכי. ברמה הפוליטית – אני מקווה ומתפלל שהשפעתם תהיה שולית ומאמין בכוחם של מוסדות המדינה שלנו למגר ולקעקע את השפעתם. אך ברמה החינוכית, אני חושש מאד. אני מחנך תלמידים ותלמידות בציונות הדתית, וההשתייכות לקבוצה הזו היא רכיב לא מבוטל מהשפה החינוכית שלי. אני מעריך וחושש שזיהוי של הציונות הדתית עם בית המדרש הכהניסטי, תבריח בני נוער רבים מקבוצת השייכות הזו, ולאחר זמן גם מהזהות הכרוכה בכך".

בשלב הזה קורא הרב עופרן להדגיש את הפערים הגדולים בין המפלגות ולהבליט את המחלוקת ומכנה את החיבור "תאונה סוציולוגית- פוליטית": "חשוב לשוב ולהדגיש את השוני והניגוד, את הניכור והפער. להבליט את המחלוקת העמוקה מני ים ואת הזהות המובחנת כשמן ומים. למרות שאיכשהו, שלא ברצון, בעקבות תאונה סוציולוגית-פוליטית, מצאנו את עצמנו משתייכים איתם לאותה הקבוצה".

בסוף דבריו קורא הרב עופרן לפיצול בציונות הדתית: "מבחינה פוליטית, טענו רבים לאחרונה שצו השעה הוא איחוד בציונות הדתית, ובלי זה היא עלולה פשוט לא לשרוד. יכול להיות שהם צודקים, אני איש חינוך ולא מבין הרבה בפוליטיקה. אך מבחינה חינוכית, בלי צל של ספק, צו השעה הוא פיצול ופירוד של הציונות הדתית, עמוק ככל האפשר ומהר ככל שניתן. בלי זה, היא עלולה פשוט לא לשרוד".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
65 תגובות - 53 דיונים מיין לפי
1
הרב עופרן
אריה | 03-03-2019 10:09
זו דעת סבו פרופסור ליבוביץ
'כל מלה לפוצץ אותה בסלע גדול' ארור הדיו
עידו 2 | 04-03-2019 8:52
ארור הדיו שהסכים להיות משורבט עלי הנייר, להפיק דברים עקומים. יחי אדוננו מורנו ורבנו הרב כהנא הי''ד
2
ברוך שפטרנו מאנשים כאלה
יעקב | 03-03-2019 10:11
..
3
אני מציע שכל הבכיינים למיניהם יקימו את מימד
מחדש | 03-03-2019 10:13
ושיפסיקו לחפור. תבינו: אתם מיעוט שולי בציבור הדתל , זעיר קיבוצניקים דתיים וזעיר מן זעיר מהגוש הדורש בדיקה
בליכוד
התמים | 03-03-2019 19:58
צועקים שמאל ואצל החרדלים צועקים מימד. במקום לצעוק סיסמאות ותגיות - נא לבחון את הדברים במהותם. ההכשר שניתן לעוצמה יחזור אל המגזר כבומרנג. כל כך חבל שנוער ערכי ויפה - יוסת ויוסט לדרך חתחתים גזענית.
כל מילה
אם בישראל | 03-03-2019 10:27
מדוייק. ושיניחו לנו כבר היפיופים.
4
נמאס לסרוגים לתת במה למצביעי מימד במקרה הטוב
רק עוצמה | 03-03-2019 10:22
שוב ושוב אנחנו חשופים לברבורי שמאלנים מהשורות האחוריות שבינם לבין הכיפה שעל ראשם, אין שום קשר. ובטח שהם לא מצביעים לאחת ממפלגות האיחוד. נמאס
נמאס לסרוגים להכניס לכנסת מחללי ה'
יוסי | 03-03-2019 13:32
אדם ירא ה' ושקול לא יצביע לבית הקיצוני
5
אחדות
שלום | 03-03-2019 10:23
אתה בוחר גנץ בכל מקרה .מפלגה ראשונה שעושה אחדות לציונות הדתית ושהיא תדאג לערכים שלנו ...גם הדמוקרטיה מאפשרת לערבים להיות בכנסת אז אל תבחר בכלל במ'שהו לכנסת
6
כבר
די | 03-03-2019 10:24
נמאס מכל יפי הנפש, המייצגים גרעין תומכים בגודל של אפונה, ועושים רעש בגוון של צונאמי. לא טוב לכם? לא מוצא חן בעיניכם? תעמידו את עצמכם או מי מטעמכם לבחירה, ונראה מה תהיה התמיכה לה תזכו בקרב הציבור אותו אתם מתיימרים לייצג ולדבר בשמו.
7
כל מילה
ג. ג. | 03-03-2019 10:27
גם התבזו וגם לא הרוויחו: לפי הסקרים שלאחר האיחוד - זה מה שיש לנו בינתיים - לא נוסף לבית היהודי שום מנדט. היו ונשארו על גבול אחוז החסימה
סקר של מי?
ידידיה | 04-03-2019 9:11
לפי סקר שאני קראתי הבית היהודי לאחר איחוד עם עצמה מגיע ל-8 מנדטים, ועד הבחירות עם התגברות הטרור המכוון של שלוחי האירנים , יגיעו כנראה למספר דו-ספרתי על מה אתה מדבר???
8
ענווה
זאביק | 03-03-2019 10:28
ענוותנו של זכריה בן אבקולס החריבה את ביתנו ושרפה את היכלנו.
9
מעניין אם חשוב לו להתבדל כך כלפי אנרכיסטים נג
צדוק | 03-03-2019 10:32
נגד הגדר, ערבים תומכי טרור בעלי תז כחולה, מחריבי מוסד המשפחה ומעודדי משכב זכור
10
מאיפה הם צצו
אהרון | 03-03-2019 10:34
הרבנים ההזויים האלה אני קראתי את המצע של עוצמה ,סוף סוף יש יהודים אמיתים שדואגים לעם ישראל ולמורשתו ,פתאום באים רבנים במקום לקרב ולדבר על איחוד למנוע את אוסלו 2 ,רוצים להפריד ולתת לממשלת השמאל לעלות ,לא מספיק אוסלו 1 2000 הרוגים ואלפי פצועים ,יביאו עלינו את אוסלו 2, ואחר כך יגלגלו עניים לשמיים ויגידו אנחנו לא אשמים.
11
אשכנזים...דתיים ..כמה אתא גזענים..תתבישו לכם..איפה קירוב לבבות...
יפה | 03-03-2019 10:36
בחירות
12
כשלא נוח לכם- אתם מפלגים
ד | 03-03-2019 10:39
כשבנט ושקד החילונים השתלטו על הבית היהודי, צעקתם על כל מי שהלך למפלגת יחד 'פלגנים', ועכשיו אתם מדברים בשבח הפירוד. בקיצור, חלאס, הבנו.
ד' היקר בדיוק המילים! חסכת לי
בני ברקי | 03-03-2019 10:58
צביעות
13
הרב אילעאי עופרן
אהרן בנזימן | 03-03-2019 10:42
חלס עם הסנוביות...דיי לעשות מהם מיפלצות... דיי עם הפלגנות .צריך להיתאחד...וגם לשיטתך..עת לעשות ל ה הפרו תורתך...
14
הרב עופרן היקר
יוסי | 03-03-2019 10:47
מדוע לא חששו כל הרבנים שכעת מזועזעים מהאיחוד מהחשש שמא ילדינו ילמדו לחפף במצוות בגלל חילונים במפלגה? מדוע לא חששו שמא ילמדו ילדינו כי נאמנות לארץ ישראל גוברת על שמירת נגיעה, שבת כשרות נידה ושאר איסורים? מדוע לא קיימת זעקה על כל חילון או התרופפות בשאיפה לקודש אלא רק כאשר קיימת דעה המתנגדת לליברליות? האמנם מדובר בסמנטיקה בלבד או שמא קל יותר להזדהות עם ציבור חילוני ימני ישראלי למרות שיכול לצפצף על הקדושה (נציגי להטב כמשל) אך לא עם מישהו שמאמין לדבר ה' ורוצה להביא לגאולה בצורה מוטעית ככל שתהיה אך עדיין המכנה משותף הרבה יותר? זה מזכיר כי בפעולה בבני עקיבא כששואלין למי אנו דומים יותר הדתי לאומי האם לחילונים או לחרדים התשובה היא האופציה הראשונה ... קדושת המקף של המפדל יצרה לימים מזרוחניקיות כפי שזילזלו החרדים שלא בצדק, לא קודש ולא חול, נאמני עבודה אך לא נאמני תורה לצערנו הרב. בטוחים שכבוד הרב כותב מנהמת ליבו אך סימני השאלה שהוצגו לעיל מקשים לקבל את דבריו
הפרדה בן אדם לתורה שטות גמורה
ידידיה | 04-03-2019 9:22
אין דבר כזה שהאדם קודם לתורה! מי יכול לסתור דברי שלמה המלך החכם באדם: את הא-ל-ה-י-ם ירא ואת מצוותיו שמור כי זה כל האדם!! מה אומר בן ארי שלא אמרו קדמונינו ענקי הרוח גדולי ישראל? לעומת זאת הרב עילאי אומר הרבי דברים שהם שיבוש מוחלט של דבריהם!!
כי להיות בן אדם קודם לשמירת תורה ומצוות
זאב | 03-03-2019 16:39
בן אדם לשיטתו
15
אהבת עם ישראל
יהודית | 03-03-2019 10:52
חבל שהרב עופרן לא תלמידו של הרב קוק ומסתמן שגם לא תלמידו של הרב נריה. בקיצור- הוא רב של עצמו (מקוה שלא רב עם עצמו), קובע לעצמו דרך שמתאימה רק לו ולא לרבים. טוב שהרבנים רוצים אחדות של העם. מקוה ומתפללת שגם לרב עופרן נוכל להנחיל קצת אהבת אחים, אהבת עם ישראל. ודע, גם כשאתה מאוד טועה, אנחנו אוהבים אותם ומצפים לעתיד גם אחדות איתך. בהצלחה!
16
נשמח להיפרד ממך ומדעתך המשובשת, אילעאי
עדי | 03-03-2019 11:01
עד שתשוב אליך או שתומצא לך אחת אמיתית ונכונה.
17
אין בעוצמה לישראל שום דבר שלא אמרו גנדי וליבר
די להרים ת'אף | 03-03-2019 11:03
מה זה טרנספר....? מה זה אם אין נאמנות אין אזרחות...? כל ציוני באשר הוא מייחל לדברים הללו שעוצמה לישראל אומרת בלי להתייפייף
אכן כבוד גדול. גנדי היה גזען וגם אנס
נאה דורש | 03-03-2019 20:11
וליברמן הוא אכן דוגמא ומופת שיש להתגאות בה
18
לאבחין.בעוצמה,בין בן-ארי לבן-גביר.מבחינת גישה
מיהו בן גביר ?! ?! | 03-03-2019 11:04
מוטב שהוא בן גביר, יסביר את התעלומה לפעילותיו המפוקפקות.
19
אני לא מבין בפוליטיקה - אבל מביע דעה פוליטית
אבי.ש | 03-03-2019 11:07
הטהרנות האובדנית השתלטה על רבנים מבית מימד ( עע בני לאו ) המטיפים לנו מוסר נוצרי לתת את הלחי השניה. אם כטענתך אינך מבין בפוליטיקה אז מדוע אתה מטיף למעשה פוליטי ? אתה לא מבין מבין שהחיבור טכני עד לבחירות ואחכ שלום שלום , כדי למנוע שוב אבדן 2-3 מנדטים בימין ?
20
ענוותנותו של זכריה בן אבקולס...
יהודי | 03-03-2019 11:11
די כבר לגלגל עיניים יהירים שכמותכם. אתה רוצה לפצל את הציונות הדתית? כבר הוצאתם את עצמכם ממנה מזמן.
חיפשתי את השם שלו ולא מצאתי. תודה .
אבי.ש | 03-03-2019 12:27
חיפשתי את השם שלו ולא מצאתי. תודה .
21
כן לנוער קשה לקבל מורכבות
יעקב | 03-03-2019 11:16
לכן את הפוליטיקה מובילים אנשים מבוגרים....
22
אלטרנטיבה אחרת
אחדות | 03-03-2019 11:31
שחלום לרב, אולי במקום להשתלח ול גדיל את הפירוד והניכור(כדברייך) אולי כדאי להגיע לאחדות? אחדות אינה יסוד חינוכי במשנתך? רק פירוד? אני חושב שאחדות והתגמשות עם כלל האנשים היר עדיפה על פירוד שכזה.
23
רב שמולני
אילן | 03-03-2019 11:45
אתה מושפע מהתקשורת רק ימין רק ביבי
24
אני מסכים עם העקרון של הרב עופרן, אך אינני
מן ההר | 03-03-2019 11:53
אך אינני מבין מדוע הוא מחשיב עצמו יותר בציונות הדתית מעוצמה יהודית. וכמדומני שהוא כבר הוציא את עצמו מזמן מהציונות הדתית הקלסית ועבר למימד זל אז מה לא ולציונות הדתית? טרמפיסט? מבחינה מעשית החיבור והאיחוד הוכיח את עצמו, חוץ מכמה צעקנים ובכיינים שעזבו רובם ככולם מתחילים לחזור ... מספר מנדטים דו ספרטי לבית היהודי - כי יכול נוכל לה!
25
כשהספינה טובעת המטרה מקדשת את האמצעים
רב חובל | 03-03-2019 11:55
אני מניח שאם יריב אופנהיימר היה רוצה להצטרף היית מקבלו בזרועות פתוחות ..
ברור , כי אחותו חברה של יריב בשלום עכשיו...
אבי.ש | 03-03-2019 12:48
ברור , כי אחותו חברה של יריב בשלום עכשיו...
26
לא למד מהתגובות לר' בני לאו?
אלי | 03-03-2019 11:56
כנראה הן לא היו מספיק מהדהדות. זה יעבור גם לו.
27
צביעות
מרלן | 03-03-2019 12:12
מפחד שהשמאל ישלוט ולא יהיו תקציבים. צבוע. תמיד מכרתם את עצם מהותכם ....רחוקים מלייצג את תורת ישראל. ולכן המון נושרים והכיפה מצטמצמת לפקק..
28
צביעות
מרלן | 03-03-2019 12:13
מפחד שהשמאל ישלוט ולא יהיו תקציבים. צבוע. תמיד מכרתם את עצם מהותכם ....רחוקים מלייצג את תורת ישראל. ולכן המון נושרים והכיפה מצטמצמת לפקק..
29
הסרוגים
מרלן | 03-03-2019 12:14
מפחד שהשמאל ישלוט ולא יהיו תקציבים. צבוע. תמיד מכרתם את עצם מהותכם ....רחוקים מלייצג את תורת ישראל. ולכן המון נושרים והכיפה מצטמצמת לפקק..
30
שורשים
חלי | 03-03-2019 12:58
לעופרן יש שני סבים, אחד זעפרני ואחד ליבוביץ. את זעפרני הם זרקו, כי זה לא נשמע נחמד זה לא שייך למיינסטרים. מה בקשר לליבוביץ שכינה את חיילינו יודונאצים.האם בו יש להתגאות? כנראה שהוא הסב שמאיר ומכוון את דרכיך. יבוסם לך, אך אל תטיף לנו דרך ארץ.
31
כל מילה בסלע
אבי | 03-03-2019 13:08
אתם המתנגדים באים מבית מדרשו של גורם האיחוד...שקרן מיום שנולד...
32
רק עוצמה יהודית !!
יהודי | 03-03-2019 13:17
חלאס עם ההתיפיפות
אם אינך יודע מי זה בן גביר כנראה לא חיית בארצ
לשואל האלמוני- 18 | 03-03-2019 14:30
בארצנו. עוד איתמר בן גביר הוא אדם משכמו ומעלה ועושה רבות למען עם ישראל ולמען ילדי ישראל מהשומרון שהשבכ מתעלק עליהם ובן גביר מגן עליהם, מה שבטוח אתה לא עושה ולא שווה את סולייתו של בגן גביר !
33
בשם חוסר הסכמה ליצור פירוד? אולי גם בזוגיות??
איתן | 03-03-2019 14:18
אני בהלם שמי שמייצג נאורות ופתיחות מתנהג ומתבטא באטימות מוחלטת וביהירות
34
מציע לך לשמש דוגמא ולהתבדל ראשון
ע | 03-03-2019 14:27
רק אל תשכח לקחת איתך את בני לאו
35
"רב" קיבוץ...פחחח למי אכפת מה החילונים חושבים
מ | 03-03-2019 14:40
?
36
לא הבנתי, עכשיו כל יום ראיון עם חברי מימ"ד?
השמאל זה כאן | 03-03-2019 14:45
השמאל זה כאן. ממש אורים ותומים. מי שמגונה בעיני אלה שמאלני מימד ולא עוצמה (עם הביקורת שיש לי עילהם), ובכל מקרה, אם עוצמה לא היו מצורפים זה היה מחסל את הסיכויים של הימין- שזה מה שמימד רוצים!
37
הבית היהודי היה מטורלל לגמרי עוד לפני
אונקולוג | 03-03-2019 15:55
שהגיעה התגבורת מ'עוצמה'.לידיעת הרב עופרן : הציונות הדתית האמיתית נכחדה מזמן,מאחר ולא הצליחה לעמוד מול הלאומנות הממאירה השולטת פה כבר שנים רבות.
38
איך רפי שכל כאלה נמנים על הציונות הדתית?
בן | 03-03-2019 16:18
אין מילה אחת מתוך דבריהם של אנשי עוצמה שאינה מעוגנת בדברי תורה וחזל.
39
עופרן הצבוע
מרלן | 03-03-2019 17:46
לא מייצג את תורת ישראל. ואתה ושכמותך גורמים להמון סרוגים להוריד את הכיפה.
40
יישר כח על הדברים הפשוטים וברורים
יואב | 03-03-2019 19:18
שנאה אינה מצע לגיטימי, הילכתית וחינוכית. זכותנו וחובתנו כלפי עם ישראל, תורת ישראל וארץ ישראל אינם כלי מטהר לגזענות.
41
חסר לי במאמר הזה הסבר
יהל | 03-03-2019 19:26
מהו אותו הבדל עמוק מני ים בין הציונות הדתית לעוצמה יהודית? כולם כותבים עליו אך אף אחד - כולל הרב עופר - לא מסביר מהו.
42
אכן אידיאולוגית עדיף לחבור למחללי שבת, אידיוט
ישי | 03-03-2019 20:19
מחנכים כמוך מביאים את הנוער שלנו לעברי פי פחת
43
"תבריח בני נוער רבים"?
מתיתיהו | 03-03-2019 20:40
דבר בשם עצמך, לא בשם הנוער. הנוער דווקא מזדהה יותר עם האמירות הפשטניות של עוצמה לישראל. כשמתבגרים מצליחים להכיל יותר מורכבות ורב-מימדיות.
44
אתה מוזמן לשכב עם אח של הרב לאו
מגעיל | 03-03-2019 22:17
תאמצו ילדים בפונדקאות במימון של הסוכנות!
45
מי אתם שתדברו הקיבוץ הדתי
אביחיל | 03-03-2019 22:57
מרוב תאונות אצלכם לא נשארו צעירים דתיים. וגם אלה שעם כיפה לא ברור שדתיים. תסתובב אחורה לדבשת שלכם. איש חינוך פחחחחח
46
ליברלי חשוך
גדי | 03-03-2019 23:19
איפה כל ערכי הדמוקרטיה והיעני אהבת ישראל שלכם- ברגע מבחן הפרצוף האמיתי שלכם מתגלה.
47
"מה היא אחדות"
המעדיף בעילום שם | 04-03-2019 16:30
כתוב בגמרא שמשיח בן דוד יבוא כאשר כל העם זכאי או כאשר כולו חייב. כולו זכאי-אפשר להבין. אבל כאשר כולו חייב, איך יכול להיות שיבוא המשיח? לפי אחת התשובות, אם כ ו ל ם מתאחדים, הרעים והצדיקים, כוחה של האחדות כה גדולה עד כדי ביאת המשיח. נזכור מה קרה ל עדת קורח , שהפרו את האחדות!!!
48
אולי כדאי לטפל בבעיות החמורות מאוד בקיבוץ
יוחאי יעקובי | 05-03-2019 1:41
אולי כדאי לטפל בבעיות החמורות מאוד בקיבוץ
49
איש חינוך? אפילו לפני פורים זה לא מצחיק
יוחאי | 05-03-2019 17:18
לך לגרמניה הנכד של היודונאצי. סמולן.
50
מעניין שלא חששת כך לחינוכו של הנוער בעקבות הח
ש' | 05-03-2019 21:21
סדר עדיפויות מעוות. וכשאתה לא מוצא את הקיצוניות הנוראית בדברי עוצמה יהיודית, ממציא קנ תרוצים למה הם יותר עדינים מהרב כהנא. אולי הם פשוט באמת לא נוראיים ככ? על האפשרות הפשוטה הזו חשבת?
51
פיצול
מוטי | 12-06-2019 11:24
מספיק עם הפיצולים שמחלישים אותנו. דמגוגיה זולה ורדיפה אחר כבוד עושים אק עוול לציבור גדול ויקר. מי שמחשיב עצמו כדואג לציבור, בבקשה שיתעלה קודם כל על רצונות אגואיסטיים ואנוכיות.
52
הרב הרפורמי נכד של אותו האיש, למי אכפת
שמואל | 25-07-2019 0:36
מה הוא מקשקש?
53
נו נו....אין מה לצפות מבית המדרש הליבוביצ'י
נועם | 28-06-2022 14:29
וכשחוזרים לכתבה הזאת מהעתיד - הציונות הדתית בעזרת ה' מתחזקת עם אנשים אמינים בעלי אמירה ברורה ואמיצה שרוב העם היהודי מחזיק בה