הרב שלמה אבינר פרסם היום (חמישי) את עשרת הדיברות לילדה צנועה. בפוסט שפורסם בדף הפייסבוק של הרב, המופעל על ידי תלמידיו, עלה טור קצר תחת הכותרת: "אני רוצה להיות ילדה צנועה".
בטור מסופר כביכול מפיה של ילדה בת כמעט 12, המקבלת על עצמה להיות "ילדה יפה בעיני ד', כלומר צנועה", כשהיא מתעלמת ממה שיגידו אחרים במשפחתה. בן היתר הילדה מקבלת על עצמה איסור לענוד עגילים ותכשיטים וקישוטים, חצאית רחבה המסתירה צורת הגוף "גם בהליכה גם בישיבה", קליעת צמות בלבד ללא פוני, שרוול ארוך עד כף היד .
הפוסט עורר סערה במגזר, הרב אברהם סתיו כתב: פחות מפריעה לי העמדה של הרב אבינר עצמו, הרבה יותר מטריד אותי מה עובר על הילדה הזאת. מה גורם לה לקבץ את כל השיטות הכי קיצוניות שיש ולהמציא עוד כמה רעיונות מקוריים מדעתה.
לא יכול להיות שהיא קיבלה את זה מההלכה. הרי אם היא הייתה קוראת את הספר של הרב אבינר על הלכות צניעות (גן-נעול) היא הייתה יודעת שלפחות חצי מההחלטות שלה לא מחויבות על פי ההלכה".
תנועת נאמני תורה ועבודה הגיבו לדברים: "עיסוק בלבוש בצורה שכזו, לפרטי הפרטים, עלול להביא אותנו דווקא למקומות של החפצה ופריצות, זאת למעבר לטעות החינוכית אשר מביאה את בנותינו להרגיש חוטאות ופושעות על לא עוול בכפן. כהורים עלינו למתוח קו ולוודא שבמוסדות החינוך של ילדינו אין רבנים או מחנכים גברים, אשר יפנו אל בנותינו בצורה שכזו."
עמיחי אליהו, ביקר גם הוא את תקנות הצניעות של הרב אבינר: "אחרי הערכה העצומה שלי לרב אבינר שליט"א, אני למדתי אצל רבותי אחרת.", כותב בנו של הרב שמואל אליהו, ונכדו של הראשון לציון מרן הרב מרדכי אליהו זצ"ל.
היופי הוא מתנה אדירה, וכפי שהפקרות בלבוש מסוכנת כך גם התנזרות מוגזמת וכפויה היא דבר אסור. בעניותי, טוב שהעיסוק בנושאים הללו יעשו ע"י נשים ומחנכות.
צניעות היא תכונה נפשית שלא בהכרח נוגדת השקעה ביופי חיצוני. הצניעות בלבוש וביחסים בין גברים לנשים גורמת לפגיעה בנושאים חשובים אחרים. כפי שכתב הרב קוק – "מדת הצניעות גורמת טובות רבות בעולם, ומתוך כך היא זוכה לדחות מפניה דברים שהיו טובים מצד עצמם".ודווקא מתוך הכרה בחשיבות שלה, חשוב להכיר גם בדברים שבהם היא פוגעת. טבע האישה לחזר אחרי היופי – אין מבורך ממנו כשהוא מגיע באיזון. הפרה של האיזון הזה לכל צד מסוכנת."
מה דעתך בנושא?
62 תגובות
9 דיונים
נגה
האם הרב אבינר קשור למשפחת ריבלסקי?
02:35 24.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דורית
פעם היה לי ויכוח עם בִּתי הצעירה על רצונה לחורר את תנוכי האזניים לעגילים. גם העניין כשלעצמו לא מצא חן בעיני, אבל מלבד זאת, אמרתי לה כי נדמה לי שיש...
פעם היה לי ויכוח עם בִּתי הצעירה על רצונה לחורר את תנוכי האזניים לעגילים. גם העניין כשלעצמו לא מצא חן בעיני, אבל מלבד זאת, אמרתי לה כי נדמה לי שיש בכך שאלה של איסור חבלה. כך הצלחתי תקופה מסויימת לדחות את העניין. ביום מן הימים, באה בִּתי ושאלה: "ומה אם יאמר ר' שלמה זלמן שזה מותר?" התקשרנו אליו וקבענו איתו פגישה במוצאי שבת, ובאנו לביתו. פרשתי בפניו את השאלה והצגתי לו את החשש שלי. הבחנתי בבת צחוק מתחחילה לבצבץ על פניו, הוא האזין, ולבסוף אמר: "שמע, אצלנו היה מנהג, שכאשר בן נולד עשו לו ברית מילה, וכשבת נולדה עשו לה חור באוזן"... והסביר לי מדוע לדעתו אין כאן כל מקום לשאלה. כבר סיפרתי בעבר בכמה הזדמנויות סיפור זה, אך התרשמתי ממנו כל כך עד שאני חוזר ומספר אותו שוב; יצאתי משם כולי מתרגש ומתפעל, לא מפני שהוא דחה על הסף את ההוא-אמינא שלי, קיבלתי ממנו באהבה כל מילה שאמר. אלא בשל ההתייחסות והרצינוּת בה שמע את השאלה, בעניין שנראה, מנקודת ראות מסויימת, כה קטנוני ושטותי. אבל אם לילדה בת שלוש עשרה זה חשוב - אזי זה חשוב גם לו, מספיק חשוב כדי שיקבלנו, יתייחס ויענה, גם בדברים שלפעמים נראים קטנוניים ביותר.
המשך 10:57 13.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חפץ חיים
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע.
22:34 12.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלעד
היה לי ממש קשה לקרוא פה את התגובות ה' ישמור , זלזול בתלמידי חכמים, השפלה גסה ונוראית , כואב לי ממש ... למה לאנשים היד כל כך קלה על המקלדת זעזע אותי ממש מקווה מאוד שכל המגיבים שהגיעו לכזאת רמת שפל הם לא ממגזרינו וסתם ניסו לעשות להסית כלפי הציבור שלנו..
01:08 13.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ויפי
צניעות זה דבר יחסי
22:18 12.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גיא
בדיקה
19:22 12.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גיא
נטע אלחמיסטר, זה יכול להרגיע.
19:21 12.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נועם
שם לדרוזים אריאל
14:43 12.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חי
הבעיה המרכזית היא בנוהים אחריו ובקונים את השטויות האלו כאילו זו תורה מסיני. לדעתי מדובר במחלת רוח מתקדמת. כדורים כבר לא יעזרו. זקוק לאישפוז כפוי.
05:34 12.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אמונה
כלומר פיזית נגעו בו. בבילבל.
19:42 11.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בשם הרב יוני לביא
הרב יוני לביא 1. כל-כך הרבה דיברו ביממה האחרונה על הפוסט של הרב אבינר (קישור בתגובה ראשונה) שבאמת היה בא לי לשתוק. 2. מצד שני, גם אם אתה לגמרי לא מסכים עם...
הרב יוני לביא 1. כל-כך הרבה דיברו ביממה האחרונה על הפוסט של הרב אבינר (קישור בתגובה ראשונה) שבאמת היה בא לי לשתוק. 2. מצד שני, גם אם אתה לגמרי לא מסכים עם דבריו, לא נעים לראות רב חשוב, כמעט בן שמונים, שבכל זאת, הספיק לכתוב מאתיים ספרים ולעשות דבר או שניים בחייו - הופך ל'ילד הכאפות' של המגזר, שכל מי שמצא איזו מקלדת פנויה, מתחרה בלעשות לו שיימינג ולנזוף בו בצקצוק מתנשא. 3. אבל לפני שנגיד מילה על הצניעות חייבים לדבר רגע על הצביעות. בואו ונגיד את זה דוגרי: הבעיה שלנו אינה הרב אבינר, ובכלל נדירות הבנות שהולכות על-פי כל הנחיות הצניעות שפִּרסם אמש. הבעיה האמיתית היא מה שקורה בדיוק בצד השני. לא הצניעות המוגזמת אלא המתירנות הממאירה. זו שדוחפת ילדוֹת עוד לפני גיל 12 להצטרף לשוק הבשר. זו שמרגילה נערות למכור את גופן בזול ולהכפיף את עצמן לנורמות הפריצוּת של העולם המערבי שבהן את מתחילה לקיים יחסים אינטימיים לא כי אַת בשלה לצעד הדרמטי ומצאת את האדם הנכון לחלוק איתו את הפלא הזה, אלא סתם, כי את רוצה 'להיות בענינים' ונסחפת עם הזרם. זו שיצרה את תרבות האינסטגרם שדוגלת במשוואה פשוטה: אַת תַחשפי עוד ועוד פיסות עור מגופך, אנחנו נשלם לך בקומץ של לייקים. נאמר את זה גלויות: הבעיה המרכזית של עולמנו אינה צניעות-יתר אלא חשפנות יתר. הבעיה זו הצביעות של אותה תרבות שמדברת גבוהה גבוהה על מעמד הנשים וזכויותיהן, אבל בפועל מחצינה ומחפיצה אותן באובססיביות, ומגדלת דור שלם של בנות שלא מבינות את ההבדל האמיתי בין 'לראות לַך' לבין 'לראות אותך'... קל לתקוף את דברי הרב אבינר, אבל בואו, על כל אחת שמקפידה על כללי הצניעות שלו יש עשרת אלפים (!) שעשקו מהן את הילדות התמימה והנערוּת הקסומה והפכו אותן לבובות פתייניות, שבמקום להאיר את העולם עם האישיות היפה והאיכות הפנימית שאלוקים נתן להן, הן עסוקות (רובן מבלי מוּדַעוּת בכלל) בלסרסר את הגוף שלהן לעיני כל. 4. לגבי הטענה שאסור לרבנים, בהיותם גברים, לעסוק בהלכות צניעות הלבוש של נשים - קשה לומר אם היא יותר מופרכת או יותר מגוחכת. כי רופאי נשים זו מציאות נפוצה ולגיטימית. כי מעצבי אופנה, סַפּרי צמרת, צלמים ואפילו מְאַפּרים גברים – הם עניין שיגרתי בתעשיית היופי הנשית. אבל הרבנים? וואלה, שיסתמו את הפה. אומנם הם בסך הכול צינור להעביר את ההלכה היהודית ואת דבר ה' אלינו, אבל יש תחומים שחובה להדיר אותם ולאסור על קולם להישמע, ומיד! 5. והכי עצוב זה על הצניעות האמיתית. זו היפה, הקסומה, היהודית. דווקא היא יוצאת בסופו של דבר המופסדת הגדולה. זו הצניעות שרואה את הגוף שאלוקים נתן לנו כמתנה יפהפייה ונפלאה שצריך להתחבר אליה ולאהוב אותה, ויחד עם זה לזכור כל הזמן שהיא מכסה על אוצר גדול עוד יותר של נפש ונשמה ואיכויות פנימיות, שצריכות להתגלות ולהאיר את העולם. כדי לשמור על האיזון הנכון בין הַפְּנִים לבין החוץ יצרה ההלכה היהודית נוסחה מדויקת ומופלאה, שנותנת מקום ליופי ולטיפוח החן (כמו שהתורה מספרת על אימותנו הקדושות), ורואה את המקום המקודש של המיניות במערכת הזוגית ויודעת לכבד ולאהוב את הנשיות. ולצד זה היא שומרת מלהתמכר ולסגוד לגוף ולחיצוניות. איך נולדו הלכות צניעות? ובכן, הגאונות של היהדות תמיד היתה ביכולת לתרגם עקרונות רעיוניים לפרקטיקה מעשית. לולא כן גם הרעיונות הגדולים ביותר נותרים חסרי משמעות. זהו תפקידן של ההלכות בכל התחומים, וממילא הן חייבות להתבטא עד לרמת הסנטימטרים. אומנם, גם הן מורכבות מ'עיקר הדין', ונאמר זאת גלויות: הוא אינו דורש מאישה ללכת עם שרוול עד פרק היד וחצאית עד הקרסול, לא אוסר להתאפר, לגדל פוני, להימנע מתכשיטים או להסוות לגמרי את צורת הגוף, ועל גביו מנעד רחב של 'תוספות והידורים', שהם כבר תלויים במשתנים רבים כמו: האופי של האדם, הסביבה בה הוא חי, הטעם האישי שלו ועוד. אחרי ככלות הכול, המודל היהודי השלם הוא בית המקדש: המקום שהיה היפה ביותר בעולם, כמו גם הקדוש ביותר. שם בדיוק נפגשים שמים וארץ. 6. ולסיום, טיפ קטן לאתרים המגזריים ולטוקבקיסטים הנמרצים: אם המטרה שלכם היא לייצר אקשן צבעוני וסערה תקשורתית (כי באמת היה פה משעמם אחרי שתי מערכות בחירות) - תמשיכו בדיוק כמו שעשיתם ביממה האחרונה. אבל אם באמת איכפת לכם מכבוד הנשים וזכויותיהן, ואם אתם עדיין מאמינים בחלום ליצור חברת מופת שמתהלכים בה בני אדם ברואים בצלם אלוקים מכל המינים, באופן שמכבד ומביא לידי ביטוי את הטוב שיש בהם - הרי שהשיח והבירור צריך להיות אחר. אחר לגמרי.
המשך 13:31 11.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר