את הפולמוס על גיור קטנים קשה יהיה למצות במאמר של כמה שורות, ואפילו בשיעור של רבע שעה כמו הסרטון האחרון של הרב רא"ם שרץ ברשת. אך יש נקודה אחת, שחוזרת שוב ושוב בדברי המתנגדים לגיור, וננסה להבהיר אותה מעט, ואולי בכך להסיר אותה מעל שולחן הדיונים.
במאמרו האחרון באתר סרוגים, אחרי שהראה ששאלת גיור קטנים נתונה במחלוקת, כתב הרב שלמה אבינר: "גם אם נאמר שהגיור חל, הרי בהגיע לגיל בר המצווה, אם אינו שומר מצוות, הגיור פוקע למפרע".
ואכן, בגמרא במסכת כתובות נאמר: "הגדילו יכולין למחות". דהיינו, ילד קטן שעבר גיור בבית הדין יכול למחות ולבטל את הגיור בהגיעו לגיל מצוות.
מה קובע לעניין ביטול הגיור?
כיצד ייתכן שהגיור יתבטל למפרע? אפשר להבין שכאשר בית הדין גיירו את הילד בקטנותו הם עשו רק את המילה והטבילה, ועדיין יש צורך בקבלת המצוות על ידי הילד עצמו כשיגדל. ואם יחליט לא לקבל את המצוות – הגיור יתבטל. כך באמת הבינו התוספות במסכת סנהדרין, ולפי שיטה זו יש מקום לפקפק ביהדותו של נער שבבגרותו אינו מקיים מצוות.
אך זוהי שיטת-יחיד דחויה, שסותרת הן את פשט דברי הגמרא והן את כל דברי הראשונים והפוסקים, ובכללם השולחן ערוך.
הדרך המקובלת יותר להבין את הדברים, היא שבית הדין מתנים מראש את הגירות ברצונו של הילד, ומאפשרים לו "פתח יציאה" בגיל בר-מצווה. ממילא, יכולת המחאה איננה מחייבת את הילד לשמור מצוות, אלא רק מאפשרת לו להחליט החלטה מודעת ולהתחרט על הגירות אם רצונו בכך.
יש מקום לדון אם דווקא הצהרה מילולית חד-משמעית ("אי אפשינו להיות גרים", כלשון רש"י) נחשבת כמחאה המפקיעה את הגירות, או גם התנהלות מעשית של פריקת כל סממן יהודי, "יתנהג כגוי" (הרב עוזיאל). אך וודאי הוא שאדם שגר במדינת ישראל ורואה את עצמו כיהודי איננו 'מוחה' כנגד הגירות גם כשאיננו שומר את כל המצוות.
כפי שכתב בשו"ת אחיעזר: "מאי שיחלל את השבת ושאר עבירות, אין זה כמחאה על הגרות, רק שעובר עבירה כישראל", וכן כתב בשו"ת מהרש"ם (ו, קט): "מה שאבותיהם מרגילים אותם לכתוב בשבת קודש וכדומה, אין זה מחאה כי מעשה אבותיהם בידיהם".
מה דעתך בנושא?
20 תגובות
5 דיונים
בן ישראל
התשובות שצוטטו הם בדיני מחאה, כאשר מקבלים גר קטן ללא קבלת מצוות בזה אין בית דין והגיור לא תופס כלל. עיין דעת כהן סי' קסז "אבל בענין שהדבר מתברר, שאין...
התשובות שצוטטו הם בדיני מחאה, כאשר מקבלים גר קטן ללא קבלת מצוות בזה אין בית דין והגיור לא תופס כלל. עיין דעת כהן סי' קסז "אבל בענין שהדבר מתברר, שאין דעתם כלל לקיים ולהזהר מאיסורי תורה, מאי מהני מה שהם מוסרים אותו לגירות ע"ד ב"ד, דפשיטא דלא עדיפא מסירתם מאילו מסר א"ע לגירות במילה וטבילה, שכיון שחסרה קבלת המצות אין זו גירות כלל, וה"נ כן מדין ק"ו" ועיין שרידי אש ח"ב סי' צו: "ובפרט מי שמתגדל בבית הורים שאינם מקיימים תורה ומצוות, והילד ג"כ לא יקיים את המצות שנתחייב בהם ע"י גירות. וא"כ לא זו בלבד שאין הגירות זכות לו, אלא היא חוב גמור, ואסור לגרום חוב לאדם אע"פ שאינו יהודי. ולא עוד, אלא שהגירות שהיא חובה לו היא בטלה ומבוטלה ואינו גר כלל ויבוא לידי מכשול, שיחשבוהו וגם הוא יחשוב א"ע לישראל. ואין לשער ולתאר את ריבוי המכשולים שיצאו מזה.
המשך 10:48 01.11.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יעקב
איך ייתכן שבאתר חדשות אתם מתדיינים על ענייני הלכה העומדים ברומו של עולם. נשמע כאילו זה משחק כדור רגל, ונראה מי יצליח עם טיעונים חזקים יותר לשים גואל אצל הרב...
איך ייתכן שבאתר חדשות אתם מתדיינים על ענייני הלכה העומדים ברומו של עולם. נשמע כאילו זה משחק כדור רגל, ונראה מי יצליח עם טיעונים חזקים יותר לשים גואל אצל הרב השני. דיונים כאלה מקומם בבית המדרש ובכובד ראש, ובהתייעצות עם גדולי הפוסקים!
המשך 09:24 01.11.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מלכי
וזאת מבלי אפילו לבדוק את תוכן דבריו. הבחור בכלל לא באותה "הליגה", ולכן עניין זה גובל בגאווה!!! כבודו יכל להשאיר את הדיון בסוגיה לאביו .
20:31 31.10.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמואל
מכל ההיררכיות ואיך מעיז וכו' עובדי ע"ז ומעמדות נהייתם
18:29 23.01.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
אין גבול לחוצפה
11:20 31.10.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד
רחוק מלהיקרא "גדול הדור". וגם אם כן הרשות להגיב כדרכה של תורה ניתנה לכל אחד. ייתכן שיימצאו כאן חסידים שוטים ומבולבלים שירהיבו עוז לטשטש את המושג "גדול הדור" שלא ניתן לכל אחד, אולם כח פסיקה בכל התורה כולה, עם כח חידוש וסברא לא מצאנו מעולם כאן. בקיאות גדולה כן, אך לא מעבר...
00:28 01.11.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ירמיהו
לא בדיוק נראה ככה מסגנון ותוכן דבריך... כמדומני שלעטרת כהנים לא היתה מתקבל...
14:51 02.11.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יאיר
ולמה למען השם להחטיא ילד בידיים גם אם דבריך מדויקים
04:11 31.10.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בוא נראה אותך מחתן את ילדיך עם ספק גרים
03:58 31.10.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אריק
ממתי הרב עוזיאל הוא הפוסק היחיד? מדהים איך אתם מצליחים לעוות את המציאות לפי איך שנוח לכם.. פעם מדליקים אור בשבת, פעם מבטלים נידה פעם מבטלים הרחקות בין גברים לנשים...
ממתי הרב עוזיאל הוא הפוסק היחיד? מדהים איך אתם מצליחים לעוות את המציאות לפי איך שנוח לכם.. פעם מדליקים אור בשבת, פעם מבטלים נידה פעם מבטלים הרחקות בין גברים לנשים (הרב עמיטל לא היה מאפשר ביוה''כ לחבר'ה לרדת במדרגות עד שלא כל הנשים יצאו!), פעם כותבים מאמר על סרטים מאוד צנועים.. תשחררו אותנו.. אנחנו מבינים שקשה לכם עם ההלכה אבל חלאס תתבגרו
המשך 01:56 31.10.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בני
רק בגוש יכולים לייצר חצופים כמוך שמעיזים פניהם נגד זקני תלמידי החכמים!
23:10 30.10.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
זאב
ואתה מוזמן לשאול אותו על כך
11:25 01.11.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פריד
אי אפשר לסבול יותר את התופעה שרבנונים מעזים לפצות פה כנגד ענקיים. זה בושה וחרפה שבתוכינו יש פרצות כאלה
22:30 30.10.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משהו
ואיך את מעיז לקרוא ככה לרב הנ"ל?
12:38 31.10.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רמי
המטרה היא ברורה והיא לגייר מבלי לבדוק האם הם מתכוונים לקיים מצוות ויתרה מכך, הם יודעים שהם לא מתכוונים לקיים מצוות (כלומר כל "קבלת המצוות" היא מהשפה ולחוץ והם יודעים...
המטרה היא ברורה והיא לגייר מבלי לבדוק האם הם מתכוונים לקיים מצוות ויתרה מכך, הם יודעים שהם לא מתכוונים לקיים מצוות (כלומר כל "קבלת המצוות" היא מהשפה ולחוץ והם יודעים זאת היטב). הרי הם גם מגיירים מבוגרים מבלי ללמד אותם כלום ומבלי לבחון את הידע שלהם אלא העיקר ה"רצון" (וזה מה שהם אומרים מפורשות באתר שלהם ובראיונות שלהם). הרב אברהם סתיו בעצמו אמר בשיחה של ארגון צהר פעם שמבחינתו שירות צבאי זו עילה מספקת לגיור. (יוטיוב: חלק א - הרב דוד סתיו: הגיור)
המשך 21:43 30.10.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר