האם ניתן לבטל גיור של ילד בגיל 13? תגובה לרב אבינר - סרוגים

האם ניתן לבטל גיור של ילד בגיל 13? תגובה לרב אבינר

יש נקודה אחת, שחוזרת שוב ושוב בדברי המתנגדים לגיור קטינים, וננסה להבהיר אותה מעט, ואולי בכך להסיר אותה מעל שולחן הדיונים. הרב אברהם סתיו בתגובה לרב אבינר

האם ניתן לבטל גיור של ילד בגיל 13? תגובה לרב אבינר
  (באדיבות המצולם)

את הפולמוס על גיור קטנים קשה יהיה למצות במאמר של כמה שורות, ואפילו בשיעור של רבע שעה כמו הסרטון האחרון של הרב רא"ם שרץ ברשת. אך יש נקודה אחת, שחוזרת שוב ושוב בדברי המתנגדים לגיור, וננסה להבהיר אותה מעט, ואולי בכך להסיר אותה מעל שולחן הדיונים.

במאמרו האחרון באתר סרוגים, אחרי שהראה ששאלת גיור קטנים נתונה במחלוקת, כתב הרב שלמה אבינר: "גם אם נאמר שהגיור חל, הרי בהגיע לגיל בר המצווה, אם אינו שומר מצוות, הגיור פוקע למפרע".

ואכן, בגמרא במסכת כתובות נאמר: "הגדילו יכולין למחות". דהיינו, ילד קטן שעבר גיור בבית הדין יכול למחות ולבטל את הגיור בהגיעו לגיל מצוות.

מה קובע לעניין ביטול הגיור?

כיצד ייתכן שהגיור יתבטל למפרע? אפשר להבין שכאשר בית הדין גיירו את הילד בקטנותו הם עשו רק את המילה והטבילה, ועדיין יש צורך בקבלת המצוות על ידי הילד עצמו כשיגדל. ואם יחליט לא לקבל את המצוות – הגיור יתבטל. כך באמת הבינו התוספות במסכת סנהדרין, ולפי שיטה זו יש מקום לפקפק ביהדותו של נער שבבגרותו אינו מקיים מצוות.

אך זוהי שיטת-יחיד דחויה, שסותרת הן את פשט דברי הגמרא והן את כל דברי הראשונים והפוסקים, ובכללם השולחן ערוך.

הדרך המקובלת יותר להבין את הדברים, היא שבית הדין מתנים מראש את הגירות ברצונו של הילד, ומאפשרים לו "פתח יציאה" בגיל בר-מצווה. ממילא, יכולת המחאה איננה מחייבת את הילד לשמור מצוות, אלא רק מאפשרת לו להחליט החלטה מודעת ולהתחרט על הגירות אם רצונו בכך.

יש מקום לדון אם דווקא הצהרה מילולית חד-משמעית ("אי אפשינו להיות גרים", כלשון רש"י) נחשבת כמחאה המפקיעה את הגירות, או גם התנהלות מעשית של פריקת כל סממן יהודי, "יתנהג כגוי" (הרב עוזיאל). אך וודאי הוא שאדם שגר במדינת ישראל ורואה את עצמו כיהודי איננו 'מוחה' כנגד הגירות גם כשאיננו שומר את כל המצוות.

כפי שכתב בשו"ת אחיעזר:  "מאי שיחלל את השבת ושאר עבירות, אין זה כמחאה על הגרות, רק שעובר עבירה כישראל", וכן כתב בשו"ת מהרש"ם (ו, קט): "מה שאבותיהם מרגילים אותם לכתוב בשבת קודש וכדומה, אין זה מחאה כי מעשה אבותיהם בידיהם".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
20 תגובות - 12 דיונים מיין לפי
1
בטח אתה מארגון צוהר
פרופ' יש פתרון | 30-10-2017 15:43
הארגון הזה אולי מתאים ללא דתיים כדי לפתוח להם צוהר לדת ולדעתי בלי חותמת של הרבנות הראשית לישראל תמיד תישארו כגוף כזה עם סימני שאלה כי אני לדוגמא לא יאכל מאכל עם כשרות של צוהר על אף שאתם דתיים וחרדים לדבר ה' כמו כולם מהסיבה שהארגון הזה משדר מן רפורמה כזאת של חפיפניקיות ושאפשר להקל כאן וגם כאן וזאת בעיה!
אני לא מחפש מי שיחמיר
פרופ' יש פתרון | 31-10-2017 12:13
באהבת הגר עוד לפני שהתגייר אלא אחרי..וזה רק אחת מיני החמרת שנויות במחלוקת.. לדעתי כל הזרמים אמורים ליישר קו עם החלטות הרבנות הראשית ולא להמציא לנו כל מיני דברים חדשים כלומר אנחנו צריכים להתאים את עצמנו לתורה ולא לכופף את התורה ללחץ ציבורי או להשקפת עולם מודרנית.. לדוגמא כיסוי ראש לנשים...עם כל הכבוד כי מי שחובשת פאה אז עדיף לה ללכת בלי כיסוי ראש ובמקרה הזה מדובר בד''כ יותר בציבור החרדי ולא בציבור בנות צוהר הדתיות! לדעתי כך צריכה להיות ההשקפה מכל המגזרים להתאים את עצמנו למסורת מדורי דורות ולא להיפך!
תגובה
תגובה | 30-10-2017 20:09
לא משנה מאיזה אירגון הרב סתיו, אם מה שהוא הסביר במקורות שהביא נכונות, יש מקום לומר שהוא צודק. אך כמובן יש לבדוק ולברר את הסוגיה כמו שצריך, ולכן אני לא מביע עמדה כל עוד לא למדתי. כך גם אתה, אין לך זכות להביע עמדה אם לא למדת ואין לך מושג על מה המח'.
דווקא מחמירים גדולים! באהבת את הגר! בדברי הנביאים בקיבו
אחד מן העם | 30-10-2017 19:36
בקיבוץ גלויות מחמירים במסירות לעם ישראל חוץ מיזה הסגנון של פרופ' יש פתרון לא ראוי. נקווה שיום אחד ישכילו אלו ואלו להיות מחוברים לרבנות הראשית
2
נכון! אבל...
אחד שלמד את הסוגיה... | 30-10-2017 20:16
יישר כח. מי שלומד את הסוגיה רואה שהנטייה לדברי הרב אברהם סתיו שליט''א. מכל מקום, יש רבנות ראשית והיא ורק היא תחליט בשאלות כלליות אלה. יש לנו מדינה יהודית ויש לה רבנות ראשית. וגם אם לא הכל מוצא חן בעינינו.
3
בקיצור כוכבית גיור
רמי | 30-10-2017 21:43
המטרה היא ברורה והיא לגייר מבלי לבדוק האם הם מתכוונים לקיים מצוות ויתרה מכך, הם יודעים שהם לא מתכוונים לקיים מצוות (כלומר כל "קבלת המצוות" היא מהשפה ולחוץ והם יודעים זאת היטב). הרי הם גם מגיירים מבוגרים מבלי ללמד אותם כלום ומבלי לבחון את הידע שלהם אלא העיקר ה"רצון" (וזה מה שהם אומרים מפורשות באתר שלהם ובראיונות שלהם). הרב אברהם סתיו בעצמו אמר בשיחה של ארגון צהר פעם שמבחינתו שירות צבאי זו עילה מספקת לגיור. (יוטיוב: חלק א - הרב דוד סתיו: הגיור)
4
מה אתה כותב תגובה לרב אבינר????אתה לא מתבייש????חצוף!!!
פריד | 30-10-2017 22:30
אי אפשר לסבול יותר את התופעה שרבנונים מעזים לפצות פה כנגד ענקיים. זה בושה וחרפה שבתוכינו יש פרצות כאלה
חצוף
משהו | 31-10-2017 12:38
ואיך את מעיז לקרוא ככה לרב הנ"ל?
5
אין לך בושה להגיב לרב אבינר שהוא אחד מגדולי הדור?!
בני | 30-10-2017 23:10
רק בגוש יכולים לייצר חצופים כמוך שמעיזים פניהם נגד זקני תלמידי החכמים!
הרב אבינר הוא לא מגדולי הדור
זאב | 01-11-2017 11:25
ואתה מוזמן לשאול אותו על כך
6
כמובן כותב שהמון מקורות נגד הרב אבינר אבל מביא רקמקור 1
אריק | 31-10-2017 1:56
ממתי הרב עוזיאל הוא הפוסק היחיד? מדהים איך אתם מצליחים לעוות את המציאות לפי איך שנוח לכם.. פעם מדליקים אור בשבת, פעם מבטלים נידה פעם מבטלים הרחקות בין גברים לנשים (הרב עמיטל לא היה מאפשר ביוה''כ לחבר'ה לרדת במדרגות עד שלא כל הנשים יצאו!), פעם כותבים מאמר על סרטים מאוד צנועים.. תשחררו אותנו.. אנחנו מבינים שקשה לכם עם ההלכה אבל חלאס תתבגרו
7
אבא תמיד צודק..
| 31-10-2017 3:58
בוא נראה אותך מחתן את ילדיך עם ספק גרים
8
למה להרבות מחללי שבת?
יאיר | 31-10-2017 4:11
ולמה למען השם להחטיא ילד בידיים גם אם דבריך מדויקים
9
איך אתה בכלל חושב להגיב לאחד מגדולי הדור?
יהודי | 31-10-2017 11:20
אין גבול לחוצפה
למגיב דוד-אתה בטוח שאתה תלמיד שלו?
ירמיהו | 02-11-2017 14:51
לא בדיוק נראה ככה מסגנון ותוכן דבריך... כמדומני שלעטרת כהנים לא היתה מתקבל...
הרגע הרגע ידידי, גם לנו לתלמידי הרב אבינר ברור שהוא
דוד | 01-11-2017 0:28
רחוק מלהיקרא "גדול הדור". וגם אם כן הרשות להגיב כדרכה של תורה ניתנה לכל אחד. ייתכן שיימצאו כאן חסידים שוטים ומבולבלים שירהיבו עוז לטשטש את המושג "גדול הדור" שלא ניתן לכל אחד, אולם כח פסיקה בכל התורה כולה, עם כח חידוש וסברא לא מצאנו מעולם כאן. בקיאות גדולה כן, אך לא מעבר...
10
עמידה של בחור צעיר כנגד אחד מזקני הת"ח - אינה ראויה
מלכי | 31-10-2017 20:31
וזאת מבלי אפילו לבדוק את תוכן דבריו. הבחור בכלל לא באותה "הליגה", ולכן עניין זה גובל בגאווה!!! כבודו יכל להשאיר את הדיון בסוגיה לאביו .
שחררו אותנו
שמואל | 23-01-2018 18:29
מכל ההיררכיות ואיך מעיז וכו' עובדי ע"ז ומעמדות נהייתם
11
זה לא דיון לאתרי חדשות! זה זילותא של התורה
יעקב | 01-11-2017 9:24
איך ייתכן שבאתר חדשות אתם מתדיינים על ענייני הלכה העומדים ברומו של עולם. נשמע כאילו זה משחק כדור רגל, ונראה מי יצליח עם טיעונים חזקים יותר לשים גואל אצל הרב השני. דיונים כאלה מקומם בבית המדרש ובכובד ראש, ובהתייעצות עם גדולי הפוסקים!
12
גיור ומחאה
בן ישראל | 01-11-2017 10:48
התשובות שצוטטו הם בדיני מחאה, כאשר מקבלים גר קטן ללא קבלת מצוות בזה אין בית דין והגיור לא תופס כלל. עיין דעת כהן סי' קסז "אבל בענין שהדבר מתברר, שאין דעתם כלל לקיים ולהזהר מאיסורי תורה, מאי מהני מה שהם מוסרים אותו לגירות ע"ד ב"ד, דפשיטא דלא עדיפא מסירתם מאילו מסר א"ע לגירות במילה וטבילה, שכיון שחסרה קבלת המצות אין זו גירות כלל, וה"נ כן מדין ק"ו" ועיין שרידי אש ח"ב סי' צו: "ובפרט מי שמתגדל בבית הורים שאינם מקיימים תורה ומצוות, והילד ג"כ לא יקיים את המצות שנתחייב בהם ע"י גירות. וא"כ לא זו בלבד שאין הגירות זכות לו, אלא היא חוב גמור, ואסור לגרום חוב לאדם אע"פ שאינו יהודי. ולא עוד, אלא שהגירות שהיא חובה לו היא בטלה ומבוטלה ואינו גר כלל ויבוא לידי מכשול, שיחשבוהו וגם הוא יחשוב א"ע לישראל. ואין לשער ולתאר את ריבוי המכשולים שיצאו מזה.