צפו: למה מותר לגייר קטינים גם ללא האמא? - סרוגים

צפו: למה מותר לגייר קטינים גם ללא האמא?

בסרטון שנחשף מכנס שנערך על ידי רבני 'גיור כהלכה', נראה הרב רא"ם הכהן כשהוא מעביר שיעור המבאר באופן מפורט את כל הצדדים ההלכתיים המתירים גיור של קטנים, גם ללא גיור האם

סוגיית הגיור הפרטי לקטינים עלתה לא פעם לראש סדר היום הציבורי בשנה החולפת, כעת נחשפים הטיעונים ההלכתיים העומדים בבסיס השקפתה של רשת בתי הדין העצמאיים לגיור של רבני הציונות הדתית.

בכנס  פנימי של רבני ארגון "גיור כהלכה" שנערך לפני מספר חודשים בנוכחותם של זקן רבני הציונות הדתית הרב נחום רבינוביץ', ראש ישיבת ההסדר במעלה אדומים ומי שעומד בנשיאות בתי הדין העצמאיים של 'גיור כהלכה', הרב דוד סתיו, רבה של שוהם, הרב יעקב מדן, ראש ישיבת ההסדר הר עציון, הרב חיים אמסלם ועוד שורה של רבנים מובילים, נתן הרב רא"ם הכהן, ראש ישיבת עתניאל ומדייני בתי הדין הפרטיים של 'גיור כהלכה', שיעור הלכתי המבאר באופן מפורט, בין השאר, את כל הצדדים ההלכתיים המתירים גיור של קטנים, גם ללא גיור האם.

בווידאו שנחשף מהכנס נראה הרב רא"ם מבקש מכל העוסקים בסוגיית הגיור להעמיק במקורות באופן למדני ולא שטחי, תוך הבנה של המציאות הישראלית הנוכחית, של קיבוץ גלויות ושיבת ציון. הרב רא"ם מתייחס לסוגיית קבלת עול מצוות, גיור ילדים לאם נכרית, דרישות בית הדין מהמתגייר ועוד.

הסוגיה הראשונה אליה מתייחס הרב רא"ם היא המחלוקת בין שיטת התוספות לבית מדרשו של הרמב"ם בנושא חלות הגיור. לפי התוספות, הנמצא בדעת יחיד, קבלת המצוות היא המעשה שיוצר את הגיור. כלומר, בלי קבלת מצוות אין גיור. ולכן, לדעת התוספות, אי אפשר לגייר ילדים, שאינם יכולים לקבל מצוות, וגיור קטנים הוא מדרבנןלעומתו, הרמב"ם אינו מצריך בית דין של שלושה בעת קבלת המצוות, אלא רק בעת הטבילה והמילה  כך שמעשה הגרות הוא מילה וטבילה ובית דין אינו מגייר אדם שלא רוצה בקבלת המצוות. לגבי גיור קטנים, "הרמב"ם ובית מדרשו סברו שגיור קטנים הוא מדאורייתא.

מכיוון שהשולחן ערוך פסק שגיור קטנים הוא מדאורייתא, ולא כמו התוספות, אין לזהות את שיטת השולחן ערוך עם שיטת התוספות. אלו שמזהים את שיטת השולחן ערוך עם בעלי התוספות – זוהי טעות למדנית…  "לדעת תוספות בכתובות, קבלת המצוות זה מעשה שיוצר את חלות הגיור לכן גיור קטן זה רק מדרבנן, וזה דבר דחוק בגמרא נגד כל הראשונים. הרמב"ן כותב במפורש שתפקיד בית הדין בקבלת המצוות זה בשביל שיקבלו למול ולטבול, כלומר, המעשה שיוצר את חלות הגיור זה מילה וטבילה. אם אנחנו מקבלים את הניתוח הזה – הרי שהדרך ביחס לגיור קטנים מבחינה הלכתית היא מאד פשוטה".

הרב רא"ם קורא לפוסקי הדור לדון בסוגיית הגיור מתוך התבוננות בצרכי השעה והמקום. כך, למשל, הוא מציין כי בעבר לא עודדו גיורים בקהילות יהודיות בחו"ל, מחשש שהדבר יעודד נישואי תערובת. היום בישראל, "זה בדיוק הפוך… כל בר דעת יודע שמבחינת המציאות אם נגייר – זה לא מה שיגרום לנישואי תערובת, אלא מה שימנע את נישואי התערובת".

עוד מציין הרב בדבריו כי יש לנהוג עם המבקשים להתגייר בדרך של רחמים ולא בדרך של דין. על הדיין להיות איש חינוך, אין הוא צריך להיות מוטרד מחלות הגיור" כלשונו. "הגיור צריך להיות כמו במעמד הר סיני, יש צורך לקרב ליהדות. אני חושב שאנחנו עוד לא עושים מספיק בעניין. בוודאי משום שקבלת המצוות אינה מעכבת גיור, יש לפנות למגמה של קירוב כל עם ישראל למצוות".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
14 תגובות - 11 דיונים מיין לפי
1
הרב רא"ם
אבי | 25-10-2017 16:09
הרב יורם אברג'ל אמר על הרב רא"ם שהוא אחד מגדולי הדור. עומק עיוני ברמה גבוהה וניתח מדוייק
מה המקור לסיפור מופרך זה??
| 26-10-2017 16:22
אכן ת"ח אך גם רבי יהושוע בן לוי היה ת"ח
תומר | 26-10-2017 13:36
ובכל זאת ר"ג הכריחו לקבל את הכרעת הנשיא שאם לא כן תעשה התורה כשתי תורות.
2
דברים על דיוקם- זו לא חשיפה- זה חומר פרסומי מכוון
ידיד נפש | 25-10-2017 18:53
כשקוראים את גוף הכתבה רואים שיש כאן הנמקה רצינית ומכובדת של דעת בתי הדין הנ"ל בסוגייה. זו בהחלט דעה שצריך לדון בה ובכובד ראש. אם כי אני כלל לא בטוח שהמקום לבצע חילוקים דקים בין שיטת התוספות לרמב"ם הוא על גבי אתר חשוב זה. בכל מקרה ניכר שאת סיכום הדברים כתב מאן דהו שמבין יותר מדבר אחד או שניים בסוגיות אלו. לכן, אני שואל- למה זה מוצג כחשיפה מדיון פנימי. למה לא פשוט לכתוב- סיכום הרצאתו החשובה של הרב רא"ם ביחס לשיטת בתי הדין הללו בסוגיית גיור קטינים. הצורה שבה הדברים מוצגים היא סתם מניפולציה, שלא ברור לי כלל מי מרוויח ממנה? למי יש אינטרס להסתיר שזה פרסום של נייר עמדה כתוב שנכתב על ידי לא אחר מהארגון עצמו?
3
השו"ע פסק בפירוש כדעת התוס שקבלת מצוות מעכבת
ישראל | 25-10-2017 21:25
שו"ע סימן רסח סעיף ג': "קבלת מצוות מעכבת (את הגיור) אם אינה ביום ובשלושה". בנוסף, הדבר פשוט שללא קבלת המצוות אין שום גיור. שכך הגדיר הרמב"ם (הלכות אסורי ביאה פי"ג ה"ד) את מהות הגיור: "..כשירצה העכו"ם להיכנס לברית ולהסתופף תחת כנפי השכינה ויקבל עליו עול תורה, צריך מילה וטבילה וכו' ". אך גם אילו היה סובר הרמב"ם שקבלת מצוות אינה מככבת (מה שכלל לא נכון כנ"ל), סוף סוף בשו"ע הדבר פשוט שקבלת המצוות מעכבת, ואיך יעלה על הדעת להכניס לתוך עמ"י אנשים שעפ"י השו"ע (והרמ"א ונושאי כליהם שלא העירו כלום!) הם נחשבים כגויים גמורים!!
4
השעור מדבר על גיור כהלכה ?
צחי | 25-10-2017 23:19
כל החבורה היא חבורה של "רבנים"שקרובים לרפורמה בהלכה
5
רבני שקר
| 26-10-2017 7:11
לגיטימי לחלוק , אבל בכבוד!!!
אתה הוא איש שקר | 29-10-2017 14:05
הרב ראם הוא גאון גדול , ירא שמיים גדול, ואיש פנימי עמוק. דע לכבד כל אגן וכ"ש גדולים. אתה מבין חבר!!!
6
חבורה של אנשים המפלגים את עם ישראל ובקוצר ראותם מכניסים
פוטוצקי | 26-10-2017 8:40
הרפורמים לתוך ההכרעות הגורליות לתוך מערכות הדת בישראל. הכל מתוך מתק לשון ודאגה לכלל ישראל. אנשים שאים יהודים, לא מרגישים כאן סוג ב ומגיעים לתפקידים בכירים בכל מערכות החיים ולכן הגישה של אנשי "גיור כהלכה" מופרכת. הטענה שבחו"ל כל רב עיר היה מגייר, היא שקר גמור! רבני ערים בפולין ליטא והונגריה, רובם המוחלט לא עסקו בגיור אפילו פעם אחת בחייהם. רבני צהר כבר לא מצליחים להסוות את צפונותיהם, להכניס את הרפורמה למדינה ולהרוס את המפעל הגדול ביותר שעשה הרב זצ"ל: הקמת הרבנות הראשית המעמידה את הדת על תילה ברמה הממלכתית.
7
ההשוואה בין ה"אחיעזר" ענק הענקים שבוילנא לרב רבינוביץ,
ציון | 26-10-2017 8:57
מגוחכת, מקוממת ומסוכנת. תופעת אובדן ההירארכיה היא העומדת בבסיסן של כל התנועות המזיקות הללו: צהר, בית הלל, עתים. גאוה וטפשות שחברו יחדיו וממיטים עלינו אסונות בצררות.
8
2 קושיות על כבוד הרב
תומר | 26-10-2017 13:34
יישר כח לרב על השיעור אך עלו לי ב' קושיות: א. כבוד הרב אומר שניחא לילד במאי דעבד אביו משום שרוצה להיות חלק מהחברה הישראלית. אך קשה - לכאורה היה נראה בפשטות שניחא ליה במאי דעביד היינו בגירות עצמה, ולא בתוצאות הנלוות אליה. ב. בלשון השו"ע משמע וכן מפורש בט"ז שהכריעו כשיטת התוספות שקבלת מצוות היא עיקר הגירות.
9
בעבר כשהיו מלחמות היה מצווה להרוג
| 26-10-2017 14:40
את כל המבוגרים והמבוגרות ונשארו רק הילדים הקטנים שהיהודים לקחו אותם לעצמם .ברור שמדובר ביהודים שומרי מצוות לכן הם היו יכולים ומחוייבים לגייר את הטף כדי שלא יהיו גויים בתוך העם ויגרמו לנישואי תערובת. מי שחותך דברים ומוציא דברים מהקשרם ידע שזה דבר חמור מאוד.
10
אתם מביאים אסון על עם ישראל
| 29-10-2017 15:01
מערבבים בו גויים במסוה של גיור, עושים גיורים שגם אם בדיעבד הם תופסים, הרי שהם ספחת לעם ישראל, ופגעים בקדושת ישראל. אנא הפסיקו! התרוץ ש"מי שמחמיר בגיור מקל בהתבוללות", הוא שקר וכזב! מי שמטעה את הציבור שאפשר לגייר בצורה "ידידותית", מעודד יהודים לקיים קשר עם גויות, מתוך ידיעה, שבבוא העת ימצא מי שיגייר אותן.
11
מספיק לראות את ה"הצלחה" שלו
טוביה אנדלומוסקי | 29-10-2017 18:36
בבוגרים של עתניאל כדי לא להתיחס לכל הכתבה הזו. אם הוא חושב על חדוש הלכתי שיציע את זה לגדולי הרבנים ויבקש את הסכמתם. הרב רבינוביץ הוא כידוע דעת יחיד. ובכלל, האם כל הרבנים דלעיל דוגלים בסירוב פקודה כמו הרב רבינוביץ או שהם חוסים בצילו כשנוח להם.