הרב אמנון בזק, מרבני הר עציון, מותח ביקורת חריפה על מאמרו של ברוך מרזל שפורסם אמש (רביעי) ב'סרוגים', בו הוא התייחס למידת 'אהבת החינם' וטען כי כמו שנאת חינם גם אהבת חינם היא מידה מגונה "משום שכפי שאדם יכול להיכשל בלשנוא את מי שצריך לאהוב, כך הוא יכול להיכשל בלאהוב את מי שצריך לשנוא".

בתגובה לדבריו של מרזל כתה הרב בזק כי מדובר בסילוף דבריו של הרב קוק עליהם נשען מרזל במאמרו.

מיד לאחר פרסום המאמר כתב הרב בזק כי "עם סיומו של צום גדליה, שבו זכרנו עד היכן שנאת חינם ואלימות חברתית עלולה לדרדר את עם ישראל, מצא לעצמו נכון הכמעט ח"כ ברוך מרזל לפרסם מאמר שכותרתו "אהבת חינם – מידה מגונה", ובו הוא משבח שנאת ישראל במקרים שבהם היא 'מוצדקת' לפי דעתו, באופן הנראה כמעודד לא רק שנאה אלא גם אלימות כלפי בעלי עמדות פוליטיות שונות: "מי שאינו שונא יהודי שמזיק לעם ישראל ולארץ ישראל אינו באמת אוהב את קרבנותיו של אותו רשע שמזיק. ובל נשכח, שמשה רבנו הורה לשבט לוי הרגו איש באחיו על שעבדו את העגל".

הרב בזק לא מתייחס רק לגופם של דברים אלא מותח ביקורת גם על כלי התקשורת הנותנים במה לתומכי הרב כהנא: "לא פעם תהיתי על הבמה הפתוחה שתומכי הרב כהנא מקבלים בכלי התקשורת הדתיים להפצת משנתם הבעייתית, תוך ציטוטים חלקיים ומסולפים המוציאים דיבה על תורת ישראל. גם במאמר כאן מסלף מרזל בקלילות אופיינית את דברי הרב קוק זצ"ל ושם בפיו את המילים: "מוטב שניכשל באהבת חינם מאשר בשנאת חינם", ומהן הוא מדייק שגם אהבת חינם לדעת הרב קוק היא כישלון, רק שהוא פחות גרוע משנאת חינם".

"ובכן", מעמיד הרב בזק את מרזל על טעותו, "הרב קוק מעולם לא אמר את המשפט הזה. המשפט שאותו הוא אמר, באופן ברור שאותו כבר לא ניתן לסלף, הוא: "אם נחרבנו ונחרב העולם עמנו על ידי שנאת חינם, נשוב להיבנות והעולם עמנו יבנה על ידי אהבת חינם".

"למותר לציין", ממשיך הרב בזק, "שבניגוד גמור למשנה הכהניסטית, גדולי הדורות האחרונים האריכו להסביר מדוע המושג 'שנאה' ביחס לאדם מישראל אינו רלוונטי עוד בתקופתנו, וכפי שניסח זאת למשל החזון-איש: "אבל בזמן ההעלם, שנכרתה האמונה מן דלת העם, אין במעשה הורדה גדר הפרצה, אלא הוספת הפרצה: שיהיה בעיניהם כמעשה השחתה ואלמות ח"ו. וכיון שכל עצמנו לתקן, אין הדין נוהג בשעה שאין בו תיקון, ועלינו להחזירם בעבותות אהבה, ולהעמידם בקרן אורה במה שידינו מגעת".