הרב אמנון בזק, מרבני הר עציון, מותח ביקורת חריפה על מאמרו של ברוך מרזל שפורסם אמש (רביעי) ב'סרוגים', בו הוא התייחס למידת 'אהבת החינם' וטען כי כמו שנאת חינם גם אהבת חינם היא מידה מגונה "משום שכפי שאדם יכול להיכשל בלשנוא את מי שצריך לאהוב, כך הוא יכול להיכשל בלאהוב את מי שצריך לשנוא".
בתגובה לדבריו של מרזל כתה הרב בזק כי מדובר בסילוף דבריו של הרב קוק עליהם נשען מרזל במאמרו.
מיד לאחר פרסום המאמר כתב הרב בזק כי "עם סיומו של צום גדליה, שבו זכרנו עד היכן שנאת חינם ואלימות חברתית עלולה לדרדר את עם ישראל, מצא לעצמו נכון הכמעט ח"כ ברוך מרזל לפרסם מאמר שכותרתו "אהבת חינם – מידה מגונה", ובו הוא משבח שנאת ישראל במקרים שבהם היא 'מוצדקת' לפי דעתו, באופן הנראה כמעודד לא רק שנאה אלא גם אלימות כלפי בעלי עמדות פוליטיות שונות: "מי שאינו שונא יהודי שמזיק לעם ישראל ולארץ ישראל אינו באמת אוהב את קרבנותיו של אותו רשע שמזיק. ובל נשכח, שמשה רבנו הורה לשבט לוי הרגו איש באחיו על שעבדו את העגל".
הרב בזק לא מתייחס רק לגופם של דברים אלא מותח ביקורת גם על כלי התקשורת הנותנים במה לתומכי הרב כהנא: "לא פעם תהיתי על הבמה הפתוחה שתומכי הרב כהנא מקבלים בכלי התקשורת הדתיים להפצת משנתם הבעייתית, תוך ציטוטים חלקיים ומסולפים המוציאים דיבה על תורת ישראל. גם במאמר כאן מסלף מרזל בקלילות אופיינית את דברי הרב קוק זצ"ל ושם בפיו את המילים: "מוטב שניכשל באהבת חינם מאשר בשנאת חינם", ומהן הוא מדייק שגם אהבת חינם לדעת הרב קוק היא כישלון, רק שהוא פחות גרוע משנאת חינם".
"ובכן", מעמיד הרב בזק את מרזל על טעותו, "הרב קוק מעולם לא אמר את המשפט הזה. המשפט שאותו הוא אמר, באופן ברור שאותו כבר לא ניתן לסלף, הוא: "אם נחרבנו ונחרב העולם עמנו על ידי שנאת חינם, נשוב להיבנות והעולם עמנו יבנה על ידי אהבת חינם".
"למותר לציין", ממשיך הרב בזק, "שבניגוד גמור למשנה הכהניסטית, גדולי הדורות האחרונים האריכו להסביר מדוע המושג 'שנאה' ביחס לאדם מישראל אינו רלוונטי עוד בתקופתנו, וכפי שניסח זאת למשל החזון-איש: "אבל בזמן ההעלם, שנכרתה האמונה מן דלת העם, אין במעשה הורדה גדר הפרצה, אלא הוספת הפרצה: שיהיה בעיניהם כמעשה השחתה ואלמות ח"ו. וכיון שכל עצמנו לתקן, אין הדין נוהג בשעה שאין בו תיקון, ועלינו להחזירם בעבותות אהבה, ולהעמידם בקרן אורה במה שידינו מגעת".
מה דעתך בנושא?
8 תגובות
0 דיונים
שלמה
[ ואפילו הרב קוק שהיה סובלני יותר כלפי הרשעים בהשוואה להחפץ חיים, מודה כי יש גבול לאהבה. כפי שנכתב באגרות הראי"ה, כרך א, דף 161 : "כל אלה הדברים המעשיים, שכת"ר...
[ ואפילו הרב קוק שהיה סובלני יותר כלפי הרשעים בהשוואה להחפץ חיים, מודה כי יש גבול לאהבה. כפי שנכתב באגרות הראי"ה, כרך א, דף 161 : "כל אלה הדברים המעשיים, שכת"ר חושב, ימצאו מקום, לפעמים יהי' נכון להגן בכח נגד הפסולת היותר גרועה של ערב רב, אשר התעוררו בימינו, ימי עקבא דמשיחא. הראיה שרב קוק הגדיר אנשים הדומים לטרוטצקי כערב רב נמצאת באגרות הראיה, כרך א, עמוד 264 : "ומה טוב הוא שאלה ימלאו את המקום של הפסולות דמיסטרא דערב רב הבאים הרוסיא, שהגרועים שבהם אי איפשר שתהי' להם אחיזה בארץ ישראל, "לאחוז בכנפות הארץ וינערו רשעים ממנה", (איוב לח,יג). רגשות דומים של שנאה נרשמות על ידי הרב קוק באורות הקודש, כרך ג, דף של"ד: "מי שחסר לו החוש של שנאת הרשעים יוכלו התכונות המעשים והדעות הרעות להדבק בו ולפגמו. ואף על פי שעל ידי גודל מיתוק של חסד הולך האור ונזרח גם על הרשעים, מכל מקום ראוי לאחוז במדה ידועה של גבורה, שהיא מכרת בשנאה פנימית לרשעים הגדולים, מרימי יד בתורה".
המשך 23:51 19.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלמה
[ ואפילו הרב קוק שהיה סובלני יותר כלפי הרשעים בהשוואה להחפץ חיים, מודה כי יש גבול לאהבה. כפי שנכתב באגרות הראי"ה, כרך א, דף 161 : "כל אלה הדברים המעשיים, שכת"ר...
[ ואפילו הרב קוק שהיה סובלני יותר כלפי הרשעים בהשוואה להחפץ חיים, מודה כי יש גבול לאהבה. כפי שנכתב באגרות הראי"ה, כרך א, דף 161 : "כל אלה הדברים המעשיים, שכת"ר חושב, ימצאו מקום, לפעמים יהי' נכון להגן בכח נגד הפסולת היותר גרועה של ערב רב, אשר התעוררו בימינו, ימי עקבא דמשיחא. הראיה שרב קוק הגדיר אנשים הדומים לטרוטצקי כערב רב נמצאת באגרות הראיה, כרך א, עמוד 264 : "ומה טוב הוא שאלה ימלאו את המקום של הפסולות דמיסטרא דערב רב הבאים הרוסיא, שהגרועים שבהם אי איפשר שתהי' להם אחיזה בארץ ישראל, "לאחוז בכנפות הארץ וינערו רשעים ממנה", (איוב לח,יג). רגשות דומים של שנאה נרשמות על ידי הרב קוק באורות הקודש, כרך ג, דף של"ד: "מי שחסר לו החוש של שנאת הרשעים יוכלו התכונות המעשים והדעות הרעות להדבק בו ולפגמו. ואף על פי שעל ידי גודל מיתוק של חסד הולך האור ונזרח גם על הרשעים, מכל מקום ראוי לאחוז במדה ידועה של גבורה, שהיא מכרת בשנאה פנימית לרשעים הגדולים, מרימי יד בתורה".
המשך 23:51 19.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ברור שצריך לתת במה לתלמידי הרב כהנא.
כמוהו קורא לא לתת במה למי שלא חושב כמוהו? . בכל מקרה הרב כהנא צודק הלכתית בחיוב לגרש את הגויים שאינם גרי תושב מהארץ . להתנגדות הרב בזק לעניין אין...
כמוהו קורא לא לתת במה למי שלא חושב כמוהו? . בכל מקרה הרב כהנא צודק הלכתית בחיוב לגרש את הגויים שאינם גרי תושב מהארץ . להתנגדות הרב בזק לעניין אין מקור בפוסקים .
המשך 22:29 19.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ברק
יש מלא מקורות ברורים על חובת השנאה. הלכות מפורשות. דין תינוק שנשבה לא מפקיע לגמרי את הדין הבסיסי, אלא רק מחליש וממסגר אותו במידה מסויימת. את רוב החילונים צריך לאהוב,...
יש מלא מקורות ברורים על חובת השנאה. הלכות מפורשות. דין תינוק שנשבה לא מפקיע לגמרי את הדין הבסיסי, אלא רק מחליש וממסגר אותו במידה מסויימת. את רוב החילונים צריך לאהוב, אבל להגיד שכולם ללא יוצא מן הכלל הן תינוקות שנשבו - ובכן, אין דעה כזאת בהלכה. לא ברב קוק, לא בחזון אי"ש, לא אצל אף פוסק. רק אצל הפוסק הנודע הרב אמנון בזק.
המשך 05:33 18.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מוטי
מול חילונים ופיתוייהם יש להעמיד חומות התבדלות - לא אהבה!!!
14:21 17.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לא כהניסתית.
מצאתי. לעומת זאת בשנאת חינם נכשלת בעצמך, שקוף כמה אתה שונא את אנשי כהנא, נכון, גם אתה לא עודדת אלימות). נמצא ששנאת חינם מגונה היא כשאין לך שום סיבה לשנוא,...
מצאתי. לעומת זאת בשנאת חינם נכשלת בעצמך, שקוף כמה אתה שונא את אנשי כהנא, נכון, גם אתה לא עודדת אלימות). נמצא ששנאת חינם מגונה היא כשאין לך שום סיבה לשנוא, אך בלתי אפשרי לא לשנוא אנשים שמזיקים לנו. מסוכן להתעלם מכך. כל המציאות מתעוותת מהתעלמות ממעשים רעים ציבורית.
המשך 10:24 17.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אודי
הויכוח הוא לא רק על הפרשנות של הרב קוק -הוא הרבה יותר עמוק --ובכלל אתה לא רשאי לקבוע לי מה לשמוע בכלי תקשורת כזה או אחר ---ומעניין איך...
הויכוח הוא לא רק על הפרשנות של הרב קוק -הוא הרבה יותר עמוק --ובכלל אתה לא רשאי לקבוע לי מה לשמוע בכלי תקשורת כזה או אחר ---ומעניין איך אתה לא אומר מילה על התכנים האחרים האנטי יהודים שמושמעים בשאר כלי התקשורת --מסקנה --אתה איש שמאל - ואני לא אומר מילים חריפות יותר כי אתה רב בישראל !!!!!
המשך 09:59 17.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הרב בזק טועה
09:43 17.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
צבי יהודה מרוז
צהר | נכשלים באהבה - http://www.tzohar.org.il/?content=%D7%A0%D7%9B%D7%A9%D7%9C%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%90%D7%94%D7%91%D7%94
09:37 17.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר