גועל נפש: כתובות "נ נח" על קירות בית הכנסת העתיק במירון

גועל נפש: כתובות "נ נח" על קירות בית הכנסת העתיק במירון

כתובות מכוערות של 'נ נח' רוססו על בית הכנסת העתיק במירון, מבנה בן 2,000 שנה. מפקח רשות העתיקות: "כואב הלב. רק לאחרונה סיימנו לשמר את בית הכנסת שהושחת, והנה שוב גורמים נזק למורשת"

author-image
גועל נפש: כתובות "נ נח" על קירות בית כנסת עתיק

אלמונים ריססו כתובות גרפיטי על בית הכנסת העתיק שבשמורת הטבע מירון ובחורבת שמע שמדרום למירון. על הקירות נכתב באותיות גדולות, חלקן צבעוניות, "נ נח נחמ נחמן מירושלים".

אתמול בבוקר (יום ד') טיילו חניכי "ישיבת בני עקיבא במירון" באזור בית הכנסת העתיק, כשלפתע נדהמו לגלות כתובות גרפיטי בולטות בחזית בית הכנסת העתיק. הם עדכנו את פקחי רשות העתיקות, אשר מיהרו להגיע לשטח. מאוחר יותר נתגלה נזק באתר נוסף: פקחי רשות הטבע והגנים מצאו כתובת נוספת בנוסח דומה, בחורבת שמע שמדרום למירון.

רק בשנה האחרונה השקיע מנהל השימור של רשות העתיקות מאמצים רבים בשימור ושיקום בית הכנסת העתיק במירון, במימון פרויקט "ציוני דרך" של משרד ראש הממשלה. במהלך עבודות השימור חוזקו המבנה, קירותיו והמגדל הצמוד אליו. כתובות גרפיטי שרוססו במקום הוסרו מקירות וממזוזות המבנה, וצמחיית בר שהחלישה את שלמותו וחסמו מעברים, טופלה.

ההשחתה בבית הכנסת במירון

(צילום: אורי ברגר, באדיבות רשות העתיקות)

לדברי אורי ברגר, ארכיאולוג נפת גליל עליון מזרחי ברשות העתיקות, מלבד כאב הלב על השחתת המבנה העתיק מיד לאחר ששומר, יש כאן אכזבה עמוקה מקומץ האנשים, שכאילו בשם האמונה, פוגעים במורשת היהודית ששייכת לכולנו. מוזר שמרססי הכתובת חושבים שהמעשה מכבד את שמו של הרבי מברסלב עה"ש".

3

ההשחתה בבית הכנסת העתיק במירון, (אורי ברגר, באדיבות רשות העתיקות)

 

מירון הוא ישוב עתיק במרכז הגליל העליון, בן חמשת אלפים שנה; יש המזהים אותו עם מרום התנ"כי, ואת המעיין השופע לרגליו עם 'מי מרום' המוזכר במלחמת יהושע נגד מלכי כנען. בתקופת הבית השני נוסד שם ישוב יהודי, אשר היה מרכז ליצירת שמן זית, לצד גוש חלב ותקוע הגלילית. במאה ה-2' לסה"נ שהה כאן התנא הידוע ר' שמעון בר יוחאי, אשר מוזכר תכופות בתלמוד, וחיבר, על פי המסורת, את ספר הזוהר; קבר הרשב"י, יחד עם בנו אלעזר, הוא קבר הצדיק הנערץ ביותר בגליל, עם כמיליון מבקרים בשנה – חלק גדול מהם בל"ג בעומר, יום הילולת הרשב"י.

בחורבת שמע קיימים שרידי יישוב יהודי מימי המשנה והתלמוד ובו בית כנסת גלילי מפואר, שלו שני שלבי בנייה ושימוש שונים, ככל הנראה מהתקופה הביזנטית. מסורות שונות קושרות את האתר עם התנא המפורסם שמאי הקפדן, המוכר לכל כבר הפלוגתא של הילל הזקן.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
אין יפה לומאר על יהודים גועל נשף...
שלומינו | 07-05-2015 11:29
2
יא רציניים, תשתחררו
ננח | 07-05-2015 14:41
דווקא אחת היפות, אם לא 'ה'
3
אכן הדתי לאומי אשם!!!
אלי | 08-05-2015 16:12
אכן מתבייש לראות כזה מקום עתיק וקדוש לא יבואו שמה היהודים שמתקשרים לאה"ק, ולשחזרה ולהקימה מחדש אם לא יתעוררו כל הבתי כנסת העתיקות יהרסו רק מטבע הזמן, הגרפיטי הוא רק פועל יוצא מהזנחת המקום בידי חובבי אה"ק סליחה על ההתקפה, האמת כואב ומכאיב אותי בתקוה שמישהו יתעורר וכמה פעמים כבר נסינו לדבר עם חברי העתיקות, ורק רוצים כסף וכסף וכו' בושה וחרפה לעם ישראל! הקב"ה נתן לנו הארץ, וכל א' רץ לכרמו וזיתו