נדמה שבשנה האחרונה המחיצות של כבוד הדדי וראיית האחר הוסרו לחלוטין וכל שבוע נפער פה עוד סדק בעמודים השבריריים שמחזיקים את החברה הישראלית.
והנה 'הימים הנוראים' מקבלים השנה משנה תוקף כשרק בשבוע האחרון היינו עדים לקמפיין הכפשה בניו יורק נגד הממשלה, כינויים לא פחות חמורים של ראה"מ וכמובן קמפיין המימון להצלת 'הצדיק' שהורשע ברצח משפחת דוואבשה, הפגנה משולחת רסן נגד הרצאה של הרב המתסיס לווינשטיין במשרדי 'ראש יהודי' וכשכבר גדשה הסאה והתפנינו לבקש סליחה ביום הקדוש בשנה הגיעה ההתנגשות בערב כיפור בין מתפללי ארגון 'ראש יהודי' לחלוצי החילוניות של תל אביב.
אלו ואלו לא יפספסו אפשרות לעשות 'נא בעין' והכל בשם ערכים נעלים: בשם החופש וחופש הפולחן החופש להתקוטט. השנה לאור האווירה ותחושת הדחיפות של פרנסי המעוז החילוני האחרון החליטה העירייה לא להרשות הצבה של מחיצות הפרדה בין המתפללים של 'ראש יהודי' אלו בתורם בקשו סעד מבית המשפט שנתן פסק דין בן 17 עמודים בו הוא מזכיר את החלטת העירייה מ-2018 שאינה מאפשרת הצבת מחיצות להפרדה מגדרית בשטח ציבורי, אזכור העובדה שיש יותר מ-500 בתי כנסת בעיר והציטוט של השופטת 'שלא זכור לי שכיכר דיזינגוף מוזכרת כמקומות הקדושים ליהדות'.
הסיטואציה הייתה קשה
המפגינים שהגיעו שעה טרם תחילת הצום חשכו עיניהם כאשר הם ראו את 'הישראבלוף' של המתפללים. אלו הציבו במה ענקית בלב הכיכר משל היה מדובר במזבח וכדי להוסיף על זה הציבו בין הבמה לכיכר המזרקה הפנימית שרשרת דגלים ענקית שישמשו כמעין וילון שחוצץ בין מתחמי התפילה. המפגינים שהגיעו גם ככה טעונים לא היו צריכים הרבה כדי להתקומם ולזעוק את זעקת הדמוקרטיה (ועוד דברים שהשתיקה יפה להם). חלק מהם קשרו עצמם באזיקונים לבמה. בחור שהחל להתפרע נעצר לכמה שעות. הסיטואציה הייתה קשה והמתפללים לבושים בלבן שהחלו לזרום לכיכר נראו נבוכים, אובדי עצות, המומים ומושפלים.

ישראל זעירא יו"ר הארגון שעלה לכותרות ניסה לשדל את השוטרים לפנות את המפגינים אך הדבר לא הסתייע. מדובר בכל זאת בשטח ציבורי. מנגד גם הקריאות של המוחים להסיר את שרשרת הדגלים לא נענתה. השוטרים לא חשבו שמדובר במחיצה, "הרי אפשר לעבור בין הדגלים" אמר הקצין המקומי. הרוחות החלו להתלהט וקריאות גנאי וצעקות "בושה, בושה" 'אין מחילה' הופנו כלפי המתפללים. בקצה הכיכר החלו באופן ספונטני אנשים לערום ולאסוף את הכיסאות. כשאני שואל מי אמר להם לאסוף אותם, "ראיתי שפשוט אוספים אותם אז עזרתי להם" ענה באופן ציני אחד מהם.
במקום החלו להתפתח וויכוחים עם אותם טענות שלעסנו כל כך הרבה בחודשים האחרונים שאין טעם להזכיר. בשלב מסוים הפמליה של זעירא עזבה את המקום לכל מצהלות הקהל כאשר חלק מהנשים מקרב המתפללים פרצו בבכי. זה אולי מראה שאני לא אשכח לעולם. אני נזכר בפסוק ממשלי: "טוֹבָה תּוֹכַחַת מְגֻלָּה מֵאַהֲבָה מְסֻתָּרֶת: נֶאֱמָנִים פִּצְעֵי אוֹהֵב וְנַעְתָּרוֹת נְשִׁיקוֹת שׂוֹנֵא".
פתאום מתוך הקהל המתפלל יוצא לו נבוך מעט שמעון ריקלין והקהל סונט בו ומגרש אותו. ברחוב אני פוגש גם את הפובליציסט הימני החרדי, ידידיה מאיר שחושב שפעם עבדתי איתו בידיעות. הוא אומר לי שכל שנה הוא מגיע לכיפור בתל אביב. הוא נראה נינוח מה אך 'תוכו רצוף עצב ותהייה'. הפעם יהיה לך בטוח על מה לכתוב, אני אומר לו, "לא מעניין אותי הכתיבה. רק רציתי להתפלל". הוא אומר לי.

גם בכיכר הבימה קיים ארגון לעולים חדשים אנגלוסקסים בשם 'TRIBE' תפילה עם מחיצה וגם לשם הגיעו המוחים ו'פוצצו' את התפילה, "עליתי לפני שנה מטורונטו" סיפר לי בחור צעיר שלקח חלק בתפילה במקום, "נכון שהיו כמה מחיצות אבל אף אחד לא באמת התייחס אליהם" אמר לי כשהוא עדיין המום.
בבית פרת הייתה מחיצה סימלית למען "שלום בית"
אם הייתה נחמה בערב הזה אותו עשיתי באופניים (לא חשמליות) מקרית אונו לת"א זו הייתה בשבילי החוויה של מפגש כיפור של קהילת 'בית פרת' שהתכנסה בבית הספר 'בר אילן' בשדרות רוטשילד. זוהי 'מדרשה ישראלית' של 'ישראלים חדשים ומתחדשים' אשר מגיעים לתוכניות לימוד לפני ואחרי צבא מעין זרם של יהדות מתחדשת מברוך שפינוזה ועד לרב קוק.
בתפילת 'כל נדרי' הפכו את אולם הכדורסל 'למקדש מעט' תחת הכותרת: 'כל ישראל יש להם חלק' פסוק מוכר ממסכת סנהדרין. ושם באותו אולם כדורסל שכוסה בלבן אולי מצאו את הפתרון לדבר הזה שמסבך אותנו כל כך. בתוך האולם התפללו בנועם נשים וגברים, חילונים ודתיים, כיפות בשלל גוונים וצבעים. בכניסה לאולם התפילה נתלה שלט בו נכתב: "הקהילה שלנו מנהלת שיח שנים רבות על הפער הזה שבין מקומם של נשים במרחב התפילה לבין תחושת השותפות של נשים בימינו בשדות החיים השונים. רבים ורבות מאתנו מבקשים מרחבי תפילה שיויוניים זאת לצד רבים ורבות מאתנו שחוששים משינויים גדולים ומיצירת חיץ גדול מדי בין התפילה שלנו לתפילתם של הדורות שקדמו לנו".
בתפילת של 'בית פרת' נדמה שמצליחים לרבע את המעגל: בתורה ובהפטרה קוראים נשים וגברים (לפי פסיקה של הרב דניאל שפרבר). הסידור אורתודוכסי, את התפילה מוביל חזן ורק בחלק מאולם התפילה הציבו מחיצה שמיועדת לאלו שחפצים בכך. הקיצוניים מכל צד שמעדיפים את הכל או לא כלום בוודאי יתערמו על הסידור הזה אך ביהדות יש היתר מפורש לשקר למען 'שלום בית' אך האם גם אנחנו מוכנים קצת לעקם את העקרונות המקודשים שלנו למען 'שלום בית'?
==
איתן אלחדז ברק הוא כתב, צלם וחוקר טקסים ומנהגים בישראל.
מה דעתך בנושא?
33 תגובות
3 דיונים
יוני
אם פוש_עי המלחמה האלה מה0מאל היו מגיעים אלינו, לבית כנסת שלנו ומנסים, רק מנסים להתנהג ככה. היה נש_פך שם ד_ם!!! אנחנו לא אהבלים. עברנו את שנות ה50 והבנו מול מי...
אם פוש_עי המלחמה האלה מה0מאל היו מגיעים אלינו, לבית כנסת שלנו ומנסים, רק מנסים להתנהג ככה. היה נש_פך שם ד_ם!!! אנחנו לא אהבלים. עברנו את שנות ה50 והבנו מול מי ומה אנחנו מתמודדים. ואתם, בכיינים שכמותכם, במקום להילחם על היהדות שלנו ועל זכותנו להתפלל בכל מקום אתם מתבכיינים? לא למדתם לקח מהעבר? מול אלימות ורי-שעות מפעילים אלימות ורי-שעות! לא מתבכיינים
המשך 09:45 03.10.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אחד העם
את המחיר ישלמו כל הציבור הדתי לאומי שביום כיפור האחרון הוציאו את עצמם באופן רשמי מתוך הציבור הציוני הכללי. פעם הם היו אנשי קרוב לבבות ועכשיו אנחנו רואים בהם...
את המחיר ישלמו כל הציבור הדתי לאומי שביום כיפור האחרון הוציאו את עצמם באופן רשמי מתוך הציבור הציוני הכללי. פעם הם היו אנשי קרוב לבבות ועכשיו אנחנו רואים בהם משיחיים קיצוניים שרוצים להקים כאן מדינת הלכה. ישראל זעירא, עליך נאמר "שם רשעים יירקב"
המשך 22:44 30.09.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דנה 24
איתן, התבלבלת חמודי! עיניי החילוניות התל אביביות פיצחו את העקיצות שלך כלפי הציבור הדתי מיד! אתה, כביכול, משווה בין המעשים של שני הצדדים ואומר שהם שניהם קיצוניים, אבל משנה את...
איתן, התבלבלת חמודי! עיניי החילוניות התל אביביות פיצחו את העקיצות שלך כלפי הציבור הדתי מיד! אתה, כביכול, משווה בין המעשים של שני הצדדים ואומר שהם שניהם קיצוניים, אבל משנה את המילים עבור הצד הדתי, כדי שלא תהיה לו הצדקה לתפילה בכיכר כלל! אז צר לי לאכזב אותך- תל אביב היא של כולם ואתם לא תגרשו אותנו, החילונים, המסורתיים והדתיים מתל אביבי!
המשך 09:53 28.09.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מ
ששיקמה ברסלר והרייך התל אביבי לא יקומו מחר בבוקר ימח שימם ושם זיכרם זרע העמלק והגסטפו צאצאי היודרט המלשינים לנאצים
07:05 28.09.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
סתם בחור
תפילת יום כיפור היא לא "נא בעין" לאף אחד, ההצגה של המקרה שקרה בצורה שבה שני הצדדים אחראיים למקרה במידה שווה היא מטעה מאוד, ואני חושב שבשונה מדברים אחרים בהם...
תפילת יום כיפור היא לא "נא בעין" לאף אחד, ההצגה של המקרה שקרה בצורה שבה שני הצדדים אחראיים למקרה במידה שווה היא מטעה מאוד, ואני חושב שבשונה מדברים אחרים בהם לרוב האמת מונחת איפהשהוא באמצע, במקרה הזה אין מילה אחת רעה להגיד על ראש יהודי או המארגנים של התפילה. אבל חוץ מזה ועוד כמה אי דיוקים, סה״כ כתבה יפה שמנסה לפייס ולעשות טוב
המשך 01:16 28.09.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פתח לעקם הכל
.
22:42 27.09.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א
אלא אם כלו כל הקיצין יש לכך הרבה סיבות זה מאוד לא מכובד להתפלל ברחוב ולהוציא לשם ספר תורה בורא עולם אמר את דברו פשוט הדתיים האלו לא מאמינים בבורא...
אלא אם כלו כל הקיצין יש לכך הרבה סיבות זה מאוד לא מכובד להתפלל ברחוב ולהוציא לשם ספר תורה בורא עולם אמר את דברו פשוט הדתיים האלו לא מאמינים בבורא הם מאמינים באלילים אם היו מכבדים את הבורא ביום כיפור היו מתפללים בבתי כנסת ולא בחוץ בצורה מבזה ומבישה כזאת כדי לעורר סנסציות הם קיבלו בדיוק את מה שהזמינו מה הפלא יום כיפור זה יום לחשבון נפש בצניעות לא יום להראות שאתה שולט בגאוותנות
המשך 21:06 27.09.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלום ל.
זו המילה. מגויים דוברי עברית. לאנטישמים דוברי עברית.
18:50 27.09.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יעל
אם הייתם פותחים לחסידי שקמה ברסלר את השושנה פעם אחת בלבד, להבא הם היו נזהרים שבעתיים.
17:48 27.09.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אנו
האשמה היא על הצנהיגים המלבים את שני הצדדים להכיל. הם כבר לא יודעים על מה מוחים. מוחים בגלל הפחד מה יהיה והורסים את המדינה!
13:20 27.09.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר