תחי מדינת ישראל הדיקטטורית // ד"ר עדי ירדן

תחי מדינת ישראל הדיקטטורית // ד"ר עדי ירדן

אני בעד מדינת ישראל למרות המהפך הדיקטטורי. אמשיך לעודד את ילדי לסכן את חייהם בהגנה על מדינת ישראל ולהתגייס לסיירות. אמשיך לאהוב את המדינה תחת שלטון הבג"צוקרטיה // מאמר

השר איתמר בן גביר צריך להתפטר // דעה
  השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. "אם הדיקטטורה תימשך - עליו להתפטר מתפקידו" (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כן, הכותרת איננה מטעה! אני בעד מדינת ישראל למרות המהפך הדיקטטורי. אמשיך לעודד את ילדי לסכן את חייהם בהגנה על מדינת ישראל ולהתגייס לסיירות. אתמוך במדינת היהודים גם כאשר השלטון דיקטטורי. אתרום למשק כמיטב יכולתי ואפילו אמשיך לאהוב את המדינה תחת שלטון הבג"צוקרטיה.

כבר בשנות ה-90 החל בית המשפט העליון להשתלט על המדינה. לבית המשפט העליון, בשבתו כבית הדין הגבוה לצדק אין גבולות: הכל שפיט, הבג"ץ פוסל חוקים (תוך הסתמכות על תעלול חוקי) ואין צורך בזכות העמידה. הבג"ץ נעזר ביועצים המשפטיים ובפקידות הבכירה, שחסומה כמעט לגמרי בפני הנוטים לעמדות לאומיות, וכך השפעתו על המדיניות הולכה וגוברת.

הבג"ץ קובע את מדיניות הממשלה למעט נושאים מסוימים, בהם הוא מעניק לממשלה חופש פעולה. גם כל חקיקה משמעותית של הכנסת דורשת את אישור הבג"ץ. לכן התואר הנפוץ להצעות חוק במסדרונות הכנסת הוא "חוק בגיץ", מושג שאיננו מוכר בשפות אחרות.

במשך שנים נשאלה השאלה: מדוע מצביעים ימין ומקבלים שמאל? התשובה היא שאימת הבג"ץ תמיד עמדה לנגד עיניהם של מקבלי ההחלטות.

לפני הבחירות האחרונות, שליטת הבג"ץ לא היתה מוחלטת. אולם אחרי שמפלגת הבג"ץ לא עברה את אחוז החסימה, הבג"ץ הגדיל את כוחו ולאחרונה כמעט השלים את השתלטותו על המדינה. המהפך הדיקטטורי במשרד הממשלה הראשון הושלם, כאשר הופקעה מהשר איתמר בן גביר הסמכות להתוות מדיניות במשרד לבטחון הפנים: הפיקוד של המשטרה מסרב לקבל את מדיניותו של השר איתמר בן גביר. היועצת המשפטית לממשלה הורתה לבטל הוראה של השר להעביר לתפקיד אחר ניצב שכשל בתפקידו, לפי קביעת המפכ"ל. היועמ"שית עשתה זאת, אפילו בלי לדבר עם השר. בתגובה, המפכ"ל יישר מיד קו עם היועמ"שית.

מפגינים נגד בג"ץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מספר ימים לאחר מכן, שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית קבע שהשר לביטחון לאומי רשאי לקבוע מדיניות, אבל איננו רשאי לתת הנחיות מבצעיות בדבר הדרכים ליישומה. מכיון שמפכ"ל המשטרה איננו תומך במדיניות של השר, ואילו לשר אין אפשרות לאכוף את מדיניותו על המשטרה, השר פשוט מיותר.

החלטות מערכת המשפט, שמונעות מהשר לביטחון פנים לקבוע את מדיניות המשטרה, מעבירות מסר לפיו, השרים לא יוכלו להשפיע על המדיניות במשרדים עליהם הם מופקדים. מעתה כל החלטה משמעותית של הממשלה תתקבל רק אחרי שהשרים ישתכנעו, שהיא תואמת את רצון השליט העליון.

גם במצב הקשה הזה לא נתייאש. אפילו בדיקטטורה יש לדעת הקהל השפעה רבה, ובפרט במדינה שהיתה דמוקרטית למחצה עד לאחרונה, וכמה רעיונות דמוקרטיים חדרו ללבבות. הנה כמה פעולות שלעניות דעתי עשויות להועיל:

  • על השר איתמר בן גביר להתפטר מתפקידו כשר לבטחון פנים, אלא אם יזכה בסמכות להשפיע על הנעשה במשרדו. במקום שהדיקטטורים אינם מאפשרים להשפיע, אין טעם לשחק בהצגה. אותו דבר נכון לכל שר שהמערכת המשפטית תשלול ממנו את האפשרות להתוות מדיניות במשרדו. כל התפטרות כזו תפעיל לחץ ציבורי על בית המשפט העליון.
  • להמשיך להעביר חוקים בניגוד לרצון השליט ובפרט לקדם את הרפורמה הדמוקרטית במערכת המשפט. בכל פעם שהדיקטטורים יפסלו חוק, יש לחוקק אותו שוב בגרסה שנותנת מענה לטענותיהם. כל פסילת חוק תשמש כהוכחה לעובדה שהבג"ץ הוא השולט בפועל, דבר שיגביר את הלחץ הציבורי כנגד הדיקטטורה הבג"צית.

בסופו של דבר, העם יפיל את הדיקטטורה!

הכותב חבר בחוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
32 תגובות - 19 דיונים מיין לפי
1
מעניין דר למה...
בן גביר הוא השר לבטחון לאומי הכושל ביותר שהיה פה מאז ומעולם ... | 22-03-2023 15:01
מעניין דר למה הכותב ... כי הרבה הגיון אין לו ... בן גביר מתווה מדיניות הוא לא הנצב שנמצא בשטח ואמור להחליט איך ליישם את המדינויות ... ואם הוא רוצה הוא יכול לנסות לגייס למשטרה , כנראה שלא יתקבל כי יש לו עבר פלילי.... להתקדם ולהגיע לתפקיד ניצב ...
ואת זה...
אתה יכול לעמוד בתור ברמת אביב שם המיתרומם הכלב צחנה לפידון נאצי ארור מקבל לקוחות כל יום בחדר ליד החניה שלו תרשם ותקבל סיבוב על הנאצי ימח שמו ושימך | 23-03-2023 8:00
ואת זה אומר אוכל מאחור הומו במשרה מלאה כמוך,ידוע שלא מקבלים עדות מהומואים,כי האמינות שלהם היא אפסית ולא ראוים,אז דביל מיתרוממם תחזור לפעילות ממתינים לך בחדר גז
2
מורשע בתמיכה בטרור הערבי לא יכול להיות שר
אזרח | 22-03-2023 15:03
בפרלמנט, נקודה.
החוק והעם אומרים אחרת
בני | 22-03-2023 16:04
.
3
כתבה הזויה ומנותקת
כתבה הזויה ומנותקת | 22-03-2023 15:14
במשפט אחד אפשר להפריך את טענות היסוד של הכתבה. בגץ לא קובע חוקים אלא מבטל דברים שאינם חוקיים ולכן הוא לא יכול להיות דיקטטור. שמחתי לעזור :)
ליצור
ליצור | 23-03-2023 17:56
אתה לא מתבייש במה שאתה רושם? איזה מילים קשות ולא קשורות לשום דבר. לא מבין למה לא מאשפזים מישהו כמוך
עוד יצור...
מלעיט אתכם הפדופיל בסמים בלי הכרה,אפילו הנאצי הייל היטלר לפידון מקבל באופן קבוע מברון הסמים את המנה היומית שלו,והרועצת המחומצנת אומרת שזה לא עבירה על חוק המתנות,סמים זה בסדר ללפידון חלול? | 22-03-2023 19:19
עוד יצור מסומם ומנותק רמו לפידון,פיפידון מוקיון,מוצצון, אתם עברתם לסמים מסוכנים,או שזה תמהיל של הטינופת ברק הפדופיל ברון הסמים?
4
פרופסור יקר קודם...
רמי | 22-03-2023 15:17
פרופסור יקר קודם כל לא אשלח את ילדיי לצבא נקודה אלחם בדיקטטורה ומה שאתה מדבר זה שטויות
האם יש לך הערה?
ד"ר עדי ירדן | 24-03-2023 11:56
השתדלתי לדייק בדברי. אם יש לך הערה לגבי משהו מסוים, אשמח לשמוע.
5
כמעט כל מה...
י | 22-03-2023 15:17
כמעט כל מה שכתבת חסר היגיון בסיסי, כי אתה יוצא מאקסיומות שלא קשורות למציאות, אבל לפחות כולנו מסכימים שהוא צריך להתפטר, עדיף היום, יחסוך דם לכולנו
6
לעמית סגל שלועג...
שלומי | 22-03-2023 15:19
לעמית סגל שלועג לטייס רוצה להזכיר לך שלצה'ל יש 171 טייסים דתיים לעומת 12000 טייסים חילוניים תמשיך לאכול קיגל ולקבל הדלפות מיאיר
, למה...
רואה חשבון | 22-03-2023 19:18
, למה רק 12,000 טייסים חילוניים ולא מיליון טייסים חילוניים ????
מה הקשר? בגלל שהם חילוניים הצבא של אבא שלהם
בני | 22-03-2023 16:05
והם יכולים להפר פקודה?
7
בן גביר אכן...
סתם אחד (לא ד"ר ולא פרופ') | 22-03-2023 15:30
בן גביר אכן מיותר,ועדיף שילך לפני שיהיה מאוחר מדי. כל המלל המיותר כדי להגיע למשפט המחץ שכולנו מסכימים עליו בסופו של דבר,העם יפיל את הדיקטטורה!
8
בחיי נמאסתם מה...
גילה דידי | 22-03-2023 15:36
בחיי נמאסתם מה אתם רוצים להפיל את ביבי? כוחניות עלובה
9
וואלה צודק. אני...
יוסי כהן | 22-03-2023 15:41
וואלה צודק. אני מניח שבן גביר מחכה להעברת הרפורמה. אחרת היה מתפטר מזמן. נמאס מהדיקטטורה האנטישמית של בגץ
10
איך יודעים שדר...
רואה חשבון | 22-03-2023 19:20
איך יודעים שדר עדי ירדן אומר דברי אמת ??? כי רואים את התגובות המטומטמות של השמאלנים המטורללים והם שונאים את האמת כי היא מוציאה אותם מדעתם.
סמולנאצי פשיסט,פרוגרס,אשכנאצי,...
אשכנאצי ההכרתה של יצורים אנטישמים סמולנאצים כמוך וכמו של מי שהביאו טינופת כמוך מיתקרבת מאוד ומה שישאר לנו הוא לראות אך חלאות כמוך וכמו הרבה יצורים תתי אנוש גזענים אנטישמים כמוך נישרפים בעודם עומדים על רגלהם מאש של מלאה הממונה על ההכרתה שלכם | 23-03-2023 7:54
סמולנאצי פשיסט,פרוגרס,אשכנאצי, טינופת ימח שימך וכל המשפחה העמלקית שלך בקרוב מאוד הכרתה של הגזע הלבן צאצאים של עמלקים כמוך וכמו מי שטרחו לגדל צואה מסריחה כמוך,
כתב...
חיים | 23-03-2023 2:12
כתב כל כך הרבה שטויות וחצי אמיתות ושקרים דמגוגיים שאין מאיפה להתחיל. גש קרא קצת על ההיסטוריה של פסיקות בגץ ותגלה בעצמך. לא יזיק קצת להשלים חומר באזרחות ולקרוא על תפקיד הרשויות ויועץ משפטי יש חוקים בעולם. גם מדינה יש דרך להתנהל תקין. אתה רוצה להיות מעליהם? אתה רוצה לחיות במדינה שאין דין ואין דיין ? בבקשה תמשיכו עם ההזיה הזו דיקטטורה על מלא. תוך חודשיים האפסים האלו שבקושי שירתו בצבא, עבריינים בורים ןעמי ארצות הורסים את המדינה
11
לא, שלא יתפטר. הוא כמעט היחיד שעובד כמו שצריך
מישי | 22-03-2023 21:34
והתפטרויות מחאה - זה לא שווה הרבה.
מסכים, בתנאי...
ד"ר עדי ירדן | 24-03-2023 11:44
התפטרות היא מעשה שעושים במצב קיצוני. רק אם באמת לא יאפשרו לשר להחליט כלום במשרדו, אז הוא יצטרך להתפטר. לי אין יכולת לבדוק אם זה בדיוק המצב או לא. השר ודאי יודע.
12
עשרות שרים לבטחון פנים לא הרגישו שאין ביכולתם
אתם מגוחכים כל כך | 22-03-2023 23:33
מגיע התינוק המגודל הזה, משתמט, עבריין, שלא ניהל פיצוציה בחייו, ועוד לפני שנכנס לתפקיד קבע שהוא צריך לשנות את כל הכללים? מהרגע שנכנס הוא רק מחבל ועושה צרות, מקשה על המשטרה בתקופה הכי מאתגרת שיש. במקום להרגיע ולפרגן למשטרה שהיא מצליחה לשמור על הזכות להפגין מבלי לפגוע באזרחים הוא רוצה לראות דם ומייצר כאוס בשרשת הפיקוד. אם הרושם שלך הוא שצריך לתת לאיש הזה יותר סמכויות במקום לקחת ממנו את הסמכויות - אתה אידיוט מנותק שמיותר לנהל איתו דיון. הזויים נמאסתם.
13
מאיפה אתה מגרד...
יוני 2 | 23-03-2023 1:58
מאיפה אתה מגרד את השטויות האלה? בגץ הגדיל את כוחו מאז הבחירות? היו פסיקות שפסלו איזה חוק שלא שמענו עליו? בהרב מיארה שלחה אותו לעבוד עפ חוק ונהלים, ועפ אלו יש דרך בה מפטרים, ומוגדר מי מפטר, בתור מפנצ'ר הצמיגים שהוא - הוא כמובן לא ידע.
14
בוחרים ימין ומקבלים...
אמת | 23-03-2023 7:59
בוחרים ימין ומקבלים שמאל? בגץ אדם? תפתחו את העינים ביבי הוא שקרן וגנב!! מי חתם על הסכם חברון מי אישר את ההתנתקות מי נתן מזוודות של כסף לחמאס??? בגץ? מתפלא על הציבור שלי שלפעמים מתנהג כמו בת יענה!
מי שחרר...
יהושפט | 23-03-2023 9:34
מי שחרר 1000 מחבלים בעסקת שליט?
פרופ' אהרון ברק קבע שבג"ץ איננו כפוף לחוק
ד"ר עדי ירדן | 23-03-2023 9:02
א. בגץ מבטל חוקים שאינם סבירים בעיניו, גם כאשר הם חוקיים. זו הסִבה הראשונה שנאלצנו לבצע רפורמה דמוקרטית במערכת המשפט. ב. בגץ מבצע פרשנות תכליתית: לא לפי החוק ולא לפי כוונת המחוקק. המשטר בישראל הוא המשך המנדט הבריטי, בו לשופטים אסור לבטל חוקים. פרופ' אהרון ברק חִדש ב-1995 שמאותו רגע לשופטים יש זכות לפסול חוקים. זאת לפי חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, שעבר ברוב של 31 חברי כנסת. כאשר חוקקו את החוק, הבטיחו שהוא לא ישמש לביטול חוקים. אבל בלוליינות משפטית, ברק החליט שמעתה הבגץ פוסל חוקים. לסִכום, הבגץ בהחלט פוסל חוקים ואיננו כפוף לחוק. הוא השליט העליון. כדאי לבדוק עובדות לפני שמגיבים.
15
יישר כוחו של ד"ר עדי ירדן! צודק ונוקב
יהודה נאמן | 23-03-2023 8:37
תודה על דבריך הנכונים מאוד!
16
אוניברסיטת אריאל
פשיסט | 23-03-2023 8:41
מייצרת פשיסטים
אוניברסיטת אריאל מאפשרת חופש מחשבה
ד"ר עדי ירדן | 24-03-2023 11:53
באוניברסיטת אריאל בשומרון יש תלמידים מסוגים שונים: ימנים, שמאלנים, דתיים, חילוניים, יהודים, ערבים ועוד. יש בה גם גיוון גיאוגרפי רב. כמו התלמידים, גם קבוצת המרצים מגוונת. יש בה לא מעט מרצים שמתנגדים לישיבה בשומרון ומצביעים בבחירות למפלגות השמאל. לעומתהּ, בשאר האוניברסיטאות מופעל לחץ כבד על התלמידים והמרצים להתנגד לרפורמה הדמוקרטית במערכת המשפט. אינני טוען שהכל כשר באוניברסיטת אריאל. אבל לא אנצל בה זו, כדי לספר על הבעיות החמורות באוניברסיטה, שאינן קשורות לימין ושמאל.
17
וגלגלת בלשוניך וזלזלת בשכניך
והפלצת בועותיך | 23-03-2023 19:15
אין מה לקרוא כי אין כאן מה לקרוא. מזכיר את הביובאי. לילה טוב נרדמתי.
18
כל מילה בסלע
אסף | 24-03-2023 8:28
אכן אין הצדקה לבן גביר להיות בובה במשרד
19
כמה שקרים בטור אחד
פרופסור | 24-03-2023 10:49
״הבגץ קובע את מדיניות הממשלה למעט נושאים מסוימים״ – מדיניות נקבעת קודם כל בהקצאת משאבים. תקציב המדינה הוא סדר גודל של 500 מיליארד ש״ח. כמה מזה קבע בג״ץ וכמה הממשלה? ״מצביעים ימין ומקבלים שמאל״ – למה אתה קורא שמאל? אולי התנגדות להתיישבות יהודית ביהודה ושומרון, שבג״ץ הכשיר ומכשיר עשרות שנים? אה, הבנתי. ימין לא רוצה למגן את שדרות מפני טילים והשמאל כן. ימין רוצה אפליה של ילדות מזרחיות במוסדות חרדים והשמאל לא. מה שכן, השר הכושל בתולדות המדינה (אולי חוץ מארידור שהביא לנו את ההיפר-אינפלציה בשנות השמונים) צריך להתפטר. בזה צדקת.