גילוי נאות: המאמר הזה נועד רק למי שרואה את עצמו מתלמידי משה רבנו, שקובע את ערכיו ואת יחסו למאורעות לפי ההדרכה הנצחית של תורתנו הקדושה, ולא לפי התקשורת והמוסכמות התרבותיות שמתחלפות כל הזמן לפי הרוח הנושבת.
ובכן, התורה מבדילה הבדל מוחלט בין הגופים שאחראים על בירור הצדק ואכיפתו, דהיינו בתי הדין והמשטרה, לבין "בית הדין" הפרטי שנמצא בלבו של כל אדם, שבו הוא דן ומכריע איך להתייחס לאנשים שונים. הגופים הממונים על הצדק, בתי הדין והמשטרה, מצווים "לא תכירו פנים במשפט", ועליהם לבדוק כל תלונה וכל טענה לגופה בלי משוא פנים, וכך יצא הצדק לאור.
אך לגבי "בית הדין" הפרטי שבלבנו התורה מדריכה אותנו באופן אחר. כך כותב הרמב"ם (פרקי אבות א, ו) על הדרכת המשנה "הוי דן את כל האדם לכף זכות": "שאם היה אדם בלתי ידוע אצלך, שאינך יודע אם הוא צדיק או רשע, וראית שעשה מעשה או שאמר דבר, אם תפרשהו באופן מסוים הרי הוא טוב, ואם תפרשהו באופן אחר הוא רע – דון אותו לטוב ואל תחשוב בו רע. אבל אם היה אדם ידוע שהוא צדיק, ומפורסם במעשה הטוב, וראית לו מעשה שכל צדדיו מורים שהוא מעשה רע, ואי אפשר להכריע בו שהוא מעשה טוב אלא בדוחק גדול ובאפשרות רחוקה, הרי חובה לפרשו שהוא טוב כיון שיש שם צד אפשרות שהוא טוב, ואסור לחושדו, ועל זה אומרים כל החושד כשרים לוקה בגופו".
במקרה שלנו מדובר על צדיק מפורסם, שכל חייו להבת קודש של מסירות נוראה לקב"ה ישראל ואורייתא, ורבבות הולכים לאורו לא בגלל כריזמה שאין לו בכלל, אלא רק מפני תורתו וצדקותו. ומצד שני כל מי שמתבונן עם מעט חוש ביקורת מבין שלא מדובר במקרה ש"אי אפשר להכריע בו שהוא טוב אלא בדוחק גדול ובאפשרות רחוקה", אלא להיפך, ההאשמות הן בדוחק גדול ובאפשרות רחוקה מאוד, כשהמתלוננת הראשונה מתחמקת מלהסביר איך ילדה שאינה גרה בעירו של הרב וממשפחה שלא הייתה בקשר עם הרב בכלל נפגשה איתו, ועוד באופן מתמשך לטענתה, ובעלה לשעבר מעיד שכשהם התחתנו היא כלל לא הכירה את הרב.
והמתלוננת השנייה טוענת שגם הרבנית טאו וגם הרב צבי יהודה ידעו שהוא פגע בה, כשכולם יודעים שהרב טאו המשיך להיות תלמידו הקרוב עד סוף ימיו, וגם ניכר מדבריה שיש מישהו שמפעיל אותה (כשהיא נשאלת איזה רבנים מלבד הרצ"י ידעו על הסיפור היא אומרת שהיא צריכה לקבל אישור, זאת מלבד ההפרעות הרבות שיש לה מהצד במהלך הראיון, כנראה ע"י מי שמפעיל אותה ומדריך אותה מה לומר). במקרה כזה הוראת התורה היא ברורה ומוחלטת: "אסור לחושדו, ועל זה אומרים כל החושד בכשרים לוקה בגופו".
הדרכה ברורה זו של התורה מתאימה גם עם השכל הישר והבריא, אם לא עוות על ידי המצווה החדשה להאמין אוטומטית לכל תלונה, רחוקה ומופרכת ככל שתהיה. השכל הישר גם מבין שהטענה 'מה פתאום שמישהי תתלונן סתם אם לא קרה כלום' שווה לחלוטין לטענה 'מה פתאום שאדם (גם אם אינו צדיק וקדוש) יתעלל ויפגע בילדות'. לצערנו ולכאבנו יש בעולם סטיות, ובדיוק כמו שיש סטיה של התעללות ופגיעה, כך בדיוק יש סטיה של עלילות שווא. אני מכיר כמה מקרים של עלילות שהתבררו כבדויות לחלוטין, כמובן בלי שום ענישה או קנס למעלילות, כמיטב המוסר הנאור והצדקני.
ומילה אחת לחכמי האתיקה הצדקניים שהעלו את הסיפור לכותרות. אם באמת הייתם רוצים להגן על החלשות הייתם מדריכים אותן בצורה דיסקרטית לפנות למשטרה, או הייתם מסייעים להן למצוא פורום שיוכל לברר את העניין ללא משוא פנים. בכל המקרים עד היום בדרך זו, ורק בדרך זו, התבררו הדברים בצורה צודקת ואמיתית.
העלאת הדברים לרשות הרבים וממילא למשפט שדה של התקשורת, היא פשע חסר הצדקה גם אם היה מדובר בסתם אדם, וק"ו כשמדובר בת"ח צדיק וקדוש שקטנו עבה ממתניכם בכל תחום ועניין, גם בצניעות ובבין אדם לחברו.
שנזכה להיות מתלמידי תלמידיהון של מרנן ורבנן חבורתא קדישתא, וכך נוסיף בנו ובעם ישראל אור טהרה וקדושה, צדק ויושר.
=======
הרב עמיחי אליאש הוא תושב הישוב כרמי צור ור"מ בישיבה הקטנה שלום בנייך
מה דעתך בנושא?
117 תגובות
29 דיונים
יוד
אפולוגטיקה של קשקשקן.
06:27 18.11.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תמי
היום התקשורת מוציאה אנשים להורג בכיכר העיר
15:20 17.11.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלום ל.
כל ההתנהלות של הסיפור הזה הייתה לא ראויה. כי לאנשי צהר היה מאוד חשוב. שישמעו איזה נחמדים הם. שקרן נויבך מרשת ב' תהיה מה זה מרוצה. חבל על הזמן. כך...
כל ההתנהלות של הסיפור הזה הייתה לא ראויה. כי לאנשי צהר היה מאוד חשוב. שישמעו איזה נחמדים הם. שקרן נויבך מרשת ב' תהיה מה זה מרוצה. חבל על הזמן. כך מתנהלים פיינשמקרס . אנשים מתוסכלים מכך. שעדיין לא זכו בהכרה מהממסד הרבני. ומכלל הציבור שהם כביכול מייצגים אותו. אז הם עושים מה שבא להם. שכולם ישמעו. ירוממו ויעריצו.
המשך 01:34 17.11.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסי
ואת הנשים לא צריך להצדיק? ואת הרבנית חני ז"ל לא צריך להצדיק
19:32 16.11.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
חולת נפש אחת כפוית טובה שניה בגיבוי אויביו המושבעים נשאר רק לחפור קבר ולהכניס אותו פנימה
15:01 16.11.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חרדי לאומי
אני לא מבין איפה הרב אליהו שבכל פעם שיש חשדות כאלו הוא ישר יוצא להגנת המתלוננות. בפרשת ולדר הוא אמר עוד לפני שבדק שכדאי להוציא את הספרים מהבית. אז שאלה...
אני לא מבין איפה הרב אליהו שבכל פעם שיש חשדות כאלו הוא ישר יוצא להגנת המתלוננות. בפרשת ולדר הוא אמר עוד לפני שבדק שכדאי להוציא את הספרים מהבית. אז שאלה מה דעתו על ספרי הרב טאו ולימוד ממנו ומשיעוריו. מוזר שקולו נדם. זה כי הוא פוחד להתבטא בפרשה זו?...???????????? צביעות!!!!!
המשך 13:45 16.11.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נא לדייק
הדיוק בדברי הרמבם אינו נכון, הרמבם כותב שצריך שיהיה צד שהמעשה הוא מעשה טוב גם אם הוא דחוק, המעשה המדובר אין צד אפילו רחוק ודחוק שהוא טוב השאלה אם הוא...
הדיוק בדברי הרמבם אינו נכון, הרמבם כותב שצריך שיהיה צד שהמעשה הוא מעשה טוב גם אם הוא דחוק, המעשה המדובר אין צד אפילו רחוק ודחוק שהוא טוב השאלה אם הוא נעשה ואת זה צריך לחקור כשיש לפחות שתי מתלוננות
המשך 23:11 15.11.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שפוי
בתגובה ל: נא לדייק
. לא יאומן כמה אדם עשוי להיות עקום, הרי בר''מ דיבר באופן שאדם ראה שמישהו עשה מעשה. במקרה דנן אתה ראית שהרב עשה מעשה ? לא אלא שמעת שמועה זה כמובן הרבה פחות מהמקרה של הרמבם
01:42 16.11.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גד
בתגובה ל: שפוי
שניכם צודקים לגמרי רק מדברים על שני עניינים שונים. אתה מדבר על מי שראה לעומת מי ששמע. והוא מדבר על מעשה שניתן לדון לכף זכות לעומת מעשה שלא ניתן לדון לכף זכות. גם אתה מסכים שאם ראית רב שוכב עם אישה פנויה - לא ניתן לדון לכף זכות. (אלא אם אתה מקבל את דברי שיינברג או ברלנד שעושים תיקון על ידי ...) וגם הוא מסכים איתך שעדות שמיעה חלשה מראייה ישירה או שמיעה ישירה כפי שכותב הרמב״ם. בקיצור: אם יחקר וימצא שהן דוברות אמת - אין מקום לדון לכף זכות כרגע שעוד לא נחקר - ראוי לדון לכף זכות.
18:12 16.11.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
קיציס
גילוי נאות, התגובה נכתבת רק לאנשים שרואים את עצמם מתלמידי משה רבנו, והשמש זורחת מאחוריהם והם יודעים הכל ויסבירו לך מהי אמת, ואם יש אמת של מתלוננת, או אז הם...
גילוי נאות, התגובה נכתבת רק לאנשים שרואים את עצמם מתלמידי משה רבנו, והשמש זורחת מאחוריהם והם יודעים הכל ויסבירו לך מהי אמת, ואם יש אמת של מתלוננת, או אז הם יוציאו דברי רפש להיות מאמין זה לא קל, אבל אסור לעצום עיניים וחייבים לחקור על האמת ולפרסם את הסכנות, ולהרים ידיים לשמיים
המשך 23:07 15.11.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נדב
אליאש תתבייש
21:44 15.11.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מישהו
לא זכור לי שבפרשת חיים ולדר ישבת לכתוב כל כך יפה כמה כל העלאת הנושא היא פשע חסר הצדקה ושלפי תורתנו יש הבדל מוחלט בין משטרה לבית דין פרטי...וכל מיני...
לא זכור לי שבפרשת חיים ולדר ישבת לכתוב כל כך יפה כמה כל העלאת הנושא היא פשע חסר הצדקה ושלפי תורתנו יש הבדל מוחלט בין משטרה לבית דין פרטי...וכל מיני מילים יפות כאלה. זה לא שאני חושב שאתה לא צודק םשוט תהיו צודקים לא רק מתי שזה מאוד כואב וכשמבינין שיש סיפורים כאלה גם בציבור הדתי ולא רק בחרדי ואז חרקוד כל דמן של אחרין
המשך 19:43 15.11.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דורי
בתגובה ל: מישהו
שם הדבר נחקר בצורה ארוכה מאד ותקופה ארוכה אצל בית דין ואנשי מקצוע בשקט עד שזה יצא לאור,אנחנו מכירים טוב את המתלוננת שבילדותה בכלל לא היה לה מפגש עם הרב טאו
21:26 15.11.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר