אחת המשימות הקבועות בחוק הבחירות לכנסת הינה מינוי ועדת בחירות לכנסת ה-26, חובה זו יש למלא תוך 60 יום מיום הקמת הכנסת החדשה. מינויו של יו"ר ועדת הבחירות המרכזית תעשה אף היא תוך 60 יום מיום כינוסה של הכנסת ולבקשת יו"ר הכנסת.
אך לפני שכנסת ישראל מבקשת למלא חובה זו יש לשוב ולהרהר בשאלה האם החובה הקבועה בסע' 17(א) לחוק הבחירות לכנסת לתפקיד יושב ראש ועדת הבחירות יתמנה שופט משופטי בית המשפט העליון, האם לא הגיע העת לחשיבה נוספת על שאלת זהות המועמד הראוי לשמש בתפקיד יו"ר ועדת הבחירות המרכזית?.
שאלה זו מתחדדת לנוכח החלטת בית המשפט העליון בערעור שהגישו ח"כ עמיחי שיקלי ותנועת הליכוד כנגד יו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-25. בפסק דין ארוך ומנומק (המשתרע על פני 89 עמ') קבע בית המשפט העליון כי יו"ר ועדת הבחירות לכנסת ה-25, השופט יצחק עמית, לא היה מוסמך לפסול את מועמדותו.
דומה כי לנוכח המתח הקיים בין רשויות השלטון, איבוד אמון הציבור בבית המשפט בכלל ובבית המשפט העליון בפרט צריך להוביל לשינוי חוקי לפיו בתפקיד יו"ר ועדת הבחירות לא ישב שופט בית משפט עליון מכהן, אלא ישב שופט בית משפט עליון בדימוס או מי שיכול להתמנות לשופט בית המשפט העליון.
העירוב שבין הפוליטיקה לשיפוט אינו עירוב רשויות רצוי
גם אם נניח לעובדה כעת שמדובר בהחלטה של שופטי בית המשפט העליון כנגד מי שאמור, בהתאם לשיטת הסניוריטי, לשמש כנשיא בית המשפט העליון החל מאוקטובר 2023. וגם אם נקבל את הגישה שמדובר בהחלטה מקצועית, והאמת אינה מונחת בכיסו של נשיא בית המשפט העליון, ואכן אנו מבקשים להאמין לכך הרי שעדיין העירוב שבין הפוליטיקה לשיפוט אינו עירוב רשויות רצוי.
התפיסה הרווחת שעל שופט להתרחק מכל 'אבק של פוליטיקה', נכון גם שופט הוא בעל זכות הצבעה בבחירות דמוקרטיות, ומינויו של אדם למשרת שפיטה אינה שוללת את זכות ההצבעה בבחירות. אולם מעורבותו הפוליטית צריכה להתחיל ולהסתיים בקלפי בלבד.
גישה זו מעוגנת בכלל 17(א) לכללי האתיקה לשופטים המטיל איסור על שופט להיות מעורב בזירה הפוליטית, וכך קובע הכלל "שופט לא יהא מעורב בפעילות פוליטית". כלל זה מתיישב עם התפיסה שהניח השופט ברק ואשר קבע "כל פעילות פוליטית אסורה על שופט". ובמקום אחר הוא הוסיף ושרטט את הציפיה הציבורית משופט בישראל וכך הוא הניח: "הציבור בישראל מצפה לכך, כי השופט יהא מחוץ למסגרת הפוליטית וכי הוא יימנע מכל הבעה שיש בה גוון פוליטי. הציבור בישראל מצפה לכך, כי השופט לא ייתן כל ביטוי חיצוני (פומבי או פרטי, גלוי או נסתר) להערכותיו הפוליטיות. רק כך ניתן להבטיח את אמון הציבור בהכרעה השיפוטית".
דברים דומים משמיע לנו גם השופט זמיר בקביעתו: "בית המשפט אמור להתרחק מנקיטת עמדה בשאלות פוליטיות המפלגות את הציבור. ולשמור על תדמיתו כגוף שאינו מעורב בחיי הפוליטיקה, שעל פי טיבם אינם הולמים את חיי המשפט. אם כך ראוי לבית המשפט, מן הבחינה של מדיניות שיפוטית, למשוך ככל שניתן, מסכסוכים פוליטיים"
והדברים יפים מקום שמדובר בתפקיד יו"ר ועדת הבחירות המרכזית. הצבתו של שופט בית משפט עליון מכהן בראש ועדת הבחירות מציבה אותו במקום שהוא בבחינת 'אוי לי מהחוק ואוי לי מהציבור', בין פטיש העם לבין סדן העם. הצבה מעין זו היא בבחינת 'לפני עיוור לא תתן מכשול'.
השופט יצחק עמית הוכתם בכתם פוליטי
הבה נחשוב לרגע בעידן שבו מערכת השיפוט מצויה בשפל מבחינת אמון הציבור, ובמיוחד בעידן המהפכה הדיגיטלית בה כל פרסום וכל החלטה וכל כתבה תישאר חקוקה עד סוף כל הדורות, ובכל צומת הכרעה שיפוטית בעל גוון פוליטי שיונח בפני שופט בית משפט עליון שישב בתפקיד יו"ר ועדת הבחירות בפני מצב מורכב. רק כדי להדגים את הדברים ניטול את כבוד השופט יצחק עמית בתפקיד יו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-25 והחלטתו בעניין עמיחי שיקלי. בסכסוך בעל אופי ציבורי שיגיע לפתחו כשופט. המצב בו הוא יהיה נתון יהא מצב אבסורדי שיכול ויפגע בשיקול הדעת השיפוטי, שכן כל תוצאה תעורר את זעמו של חלק אחר בציבוריות הישראלית. אם התוצאה תהיה טובה לצד אחד יבוא ויגידו שהחלטתו עתה היא 'כפרה' על החלטותיו עת היה בתפקיד יו"ר ועדת הבחירות, ואם הוא יפסוק לכיוון השני יבוא הצד השני ויטען זהו המשך מגמה שנחשפה עת ישב בתפקידו כיו"ר ועדת הבחירות.
צא ולמד כי הנכון הוא לתקן את החוק הבחירות לכנסת באופן שישחרר את שופטי בית המשפט העליון מהפקיד של יו"ר ועדת הבחירות. תפקיד שבהכרח חלקים בציבור יזהו אותו כפוליטי. ובמקום שופטים מכהנים יש לעשות שימוש בשופטי בית המשפט העליון שפרשו מכהונה פעילה.
אפשרות למינוי שופטים שפרשו מוכרת ואינה זרה למערכת המשפט הישראלית, כך למשל סע' 4(ב) לחוק ועדות חקירה קובע שבראש ועדת חקירה ממלכתית ישב שופט של בית המשפט העליון או שופט מחוזי או שופט שיצא לגמלאות או שפרש. דוגמה אחרת ניתן למצוא כי בהתאם להחלטת ממשלה משנת 1999 הוקמה וועדה מייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה שבראשה עומד שופט בית משט עליון בדימוס.
תיקון זה ישיב במעט את האמון הציבורי האובד של בית המשפט העליון וייתן מענה הולם לתפקיד החשוב והנכבד של יו"ר ועדת הבחירות המרכזית.
==
אלישי בן יצחק, עו"ד ומגשר, מרצה במרכז האקדמי 'שערי מדע ומשפט' ובעל משרד עורכי דין.
מה דעתך בנושא?
27 תגובות
5 דיונים
י
הנה חיפשתי בשבילך: השופט עמית קיבל החלטה לבדו ורק הביא לאישור מליאת ועדת הבחירות בעוד שהעליון קבע שההחלטה צריכה להיות של מליאת ועדת הבחירות. השופט עמית עשה את זה כפי...
הנה חיפשתי בשבילך: השופט עמית קיבל החלטה לבדו ורק הביא לאישור מליאת ועדת הבחירות בעוד שהעליון קבע שההחלטה צריכה להיות של מליאת ועדת הבחירות. השופט עמית עשה את זה כפי שעשה כי כך היה נהוג בעבר. ומתברר שזה צריך להתבצע אחרת. אני לא יכולה לצרף פה קישור חיצוני אז חפש כתבה של יובל יועז ב'זמן' עם הכותרת "למרות התוצאה, הפער בין שופטי העליון והשופט עמית בעניין שיקלי אינו תהומי כלל"
המשך 19:16 14.12.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישש
"השופט הוכתם" איזה רמה נמוכה של ביביסט פח הכותב. יו"ר ועדת הבחירות הוא שופט. זה החוק. כל הסוגיות המגיעות לפתחו הן בתחום הפוליטי. ייתכן שלא היה ברור אם הדבר הספציפי...
"השופט הוכתם" איזה רמה נמוכה של ביביסט פח הכותב. יו"ר ועדת הבחירות הוא שופט. זה החוק. כל הסוגיות המגיעות לפתחו הן בתחום הפוליטי. ייתכן שלא היה ברור אם הדבר הספציפי בסמכותו. הרי אילו חשב שהדבר לא בסמכותו, היה מפנה את הנושא למי שבסמכותו הדבר.
המשך 19:10 14.12.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ג
שופט עם נטיות פוליטיות מודגשות ?
02:14 08.11.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אדי
לא שופטים מכהנים ולא לשעבר. לא רוצים לראות שופטים בועדת הבחירות.
22:48 07.11.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עו''ד ונוטריון
בס''ד התפקיד של יושב ראש ועדת הבחירות הוא התפקיד הא-פוליטי ביותר , לכן הוא צריך להיות דווקא שופט בית המשפט העליון , שמכהן , ולא שופט בדימוס , ולא שופט בית...
בס''ד התפקיד של יושב ראש ועדת הבחירות הוא התפקיד הא-פוליטי ביותר , לכן הוא צריך להיות דווקא שופט בית המשפט העליון , שמכהן , ולא שופט בדימוס , ולא שופט בית המשפט המחוזי , כדי שי'הי'ה א-פוליטי בדיוק כמו שבית המשפט העליון צריך להיות .
המשך 21:48 07.11.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ג
בתגובה ל: עו''ד ונוטריון
מאיפה הבאת את זה ?
02:15 08.11.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
כולנו נגד-שחיתות
שאלה היפוטטית. החומיינים הולכים ממילא לבטל את בג''ץ, ובהמשך את הבחירות.
16:27 07.11.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אחד
בתגובה ל: כולנו נגד-שחיתות
אל תשכח שנבטל גם חמצן לשמאל... ההסתה שלכם לא מפסיקה לרגע.
17:48 07.11.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ליאת
בתגובה ל: כולנו נגד-שחיתות
חומניים אתה ומשפחתך ואתה לא נגד שליתות אתה בעד גזענות ונגד פלורליזם אתה לא שייך לשמאל אתה שייך לפסיכופטיים שקיבלו שנה בשלטון ועלה להם השתן לראש כאילו הם קנו את המדינה ויתרה מזאת הוכחתם את הגזענות שהייתה בזמן שהורינו סבלו מכם גועל נפש של אנשים
04:50 08.11.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דבי
בתגובה ל: כולנו נגד-שחיתות
שאלה היפותטית...מתי תשחרר את עצמך מכובד השנאה?
22:33 08.11.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ציון
מושחת!!!!!!!!
13:17 07.11.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמינדב
מיידית בחירת שופטי בג"צ בפרלמנט, כנסת ישראל, והחלפה מידית כיאה במשטר דמוקרטי. ועדה מסדרת אינה דמוקרטית.
07:47 07.11.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פטקס
שום פטיש ושום סדן. סוף סוף יצאה המרצע מן השק - שופטי העליון תומכים בשמאל וממציאים פרשנויות לחוקים בהתאם. בושה וגועל נפש
05:29 07.11.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
כפיר
בתגובה ל: פטקס
וואו, אז איך קרא שדווקא העליון ביטל את הפסילה של שיקלי? מתי העליון מורכב משמאלנים ומתי לא?
23:28 07.11.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עו"ד
התגלה קלונו ברבים ואסור לו לחזור לכס השיפוט הוא כבר ידוע לא אוביקטיבי ורודף אחר כל דבר שמריח ימין הוא צריך לתלות את גלימתו וללכת הביתה.
04:27 07.11.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
כפיר
בתגובה ל: עו"ד
ברור. מהרגע שהוא הסביר מה זה שוחד. ועוד דתל"ש, בכלל בוגד. כמו הרצי הלוי.
23:29 07.11.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר