כבוד הרב שלמה אבינר שליט"א מתפלמס עם "רב אחד" (הרב אליעזר מלמד) שחידש שבימינו בגלל פיקוח נפש אפשר לבצע גיור בלי קבלת מצוות אלא די להיות מסורתי.

אנסה לענות, וגדולה מזו אני אומר, למעשה אין הכוונה בנימוק של "פיקוח נפש" כפשוטו על מנת לגייר, כי אם בפיקוח נפש חלילה עסקינן, הרי פיקוח נפש דוחה שבת, ודוחה כל התורה כולה, ואין "אותו רב" התכוון לכך. אבל כוונתו למניעת טרגדיות נוראות, הן משפחתיות, והן לכלל ישראל בנשואי תערובת וכו׳.

אבל הכוונה ברורה. וכפי שכבר הוזכרה בספרי הפוסקים "כל שעת הדחק כדיעבד דמי", וכשאנחנו בשעת דחק מותר לנו ליישם הלכה שדינה רק בדיעבד. אלא שהרב אבינר טעה בטעות הגדולה של רבים בדורנו להגדיר גיור למסורתיות כגיור "בלי קבלת מצוות".

כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

הרב אבינר על בג"ץ הגיור. ארכיון

הרב עוזיאל שכתב "שמותר ומצווה לקבל גרים גם אם אנחנו יודעים שלא ישמרו מצוות", ודבריו מתייחסים לכל סוגי הגרים, בין לסיבת נישואין, וכל שכן בלי סיבה, שזה לשם שמים, כוונתו פשוטה וברורה לכל מי שעיין בתשובותיו, שהוא מחייב שהגר יקבל את כל המצוות בשעת גיור, אלא שאין קשר ותלות בין הקיום לקבלת המצוות. כי הרצון האמיתי להיכנס לדת ישראל, הוא בעצם קבלת היהדות והמצוות.

לא רק הרב עוזיאל סבר כך, אלא עשרות פוסקי הלכה ספרדים ואשכנזים כתבו כך ונהגו בבתי דיניהם לגייר כך, וכמו שהוכחתי ואני מביא בספרי, ועל זה מבסס הרב מלמד את דבריו הנכונים.

בזמננו גיור למסורתיות הוא אפילו הרבה מעבר למה שדרשו בתי הדין בחו"ל. כשאנחנו נפגשים בחפצי גיור, כאן בארץ ישראל, תמיד מדובר באנשים שמאמינים במציאות בורא עולם והשגחתו, וזה כידוע עיקר היהדות. שנית כל הגרים יודעים כי מי שרוצה להתגייר יחול שינוי באורחות חייו. יש מצוות לא מעטות שהן מוסכמות ישראליות מקובלות על הכל, ורוב מוחלט של יהודי ארץ ישראל מקיימים אותן.

המצוות הללו הן המצוות ש"המסורתיים" דבקים בהן ומבוצעות יחסית בקלות, החל ממצוות המילה המיוחדת לעם היהודי, צום יום כיפור, מזוזה בפתח, קונה מוצריו בסופרים כשרים, הדלקת נרות שבת, קידוש וסעודות שבת, שלא לעבוד בשבת, לחוג את חגי ישראל, כגון פסח, סוכות, פורים, נרות חנוכה, נישואין כדת משה וישראל, קבורה יהודית, מצוות הקשורות בצדקה וחסד, איסורי עריות ועוד כהנה. כל מתגייר יודע ומקבל על עצמו לקיימן כולן או רובן.

להגדיר גיורים כאלו כפי שאוהב הרב הראשי לומר במתקפותיו ״אפילו שיהיה חילוני צריך לגייר אותו״….זהו פשוט סילוף ועיוות דברים ואונאת הגר.

כל המתגיירים חפצים בסך הכל להיות ככל שאר היהודים שהם מכירים, גם הנסיון הראה שבסופו של תהליך המתגיירים נשארים פחות או יותר כמו שאר הציבור המסורתי.

כשהרבנים כתבו שמותר ומצוה לקבל גרים, גם אם אנחנו יודעים שלא ישמרו את כל המצוות, התנאי הנדרש היה רצון כן ואמיתי להצטרף לעם היהודי, כי בלי זה במה תחשב גרותו ותוכר יהדותו? והיום רוב הבאים להתגייר הם פי כמה וכמה, יותר ראויים. הלוואי, שגם כל עם ישראל יהפכו לשומרי מסורת אמוניים כאלה.

הבעיה אצל המתנגדים כנראה, בעיקר פוליטית, שמטרתה הסמויה זלזול ודחית הלגיטימיות של ה"מסורתיות", ורואה במסורתיות אוייב לאותו סגנון יהדות שהם חפצים להשליט בכיפה, ולבטל כל זולתו.

=======

הרב חיים אמסלם הוא מחבר ספר 'זרע ישראל' אב"ד לגיור ורב קרן 'זרע ישראל'