רב אחד חידש שבימינו, בגלל פיקוח נפש ופיקוח נשמה, כדי למנוע התבוללות, אפשר לבצע גיור בלי קבלת מצוות, אלא די להיות מסורתי.

קשה להאמין שרב יאמר זאת. אך אם יתברר שאמר, זה מוזר מאוד.

אבל הוא מסתמך על גדולי עולם כגון הגרב"צ עוזיאל, הרב משאש והמהרש"ם.

אני הדל, איני מכיר דברי המהרש"ם האלה. אבל הגרב"צ עוזיאל כתב זאת, כאשר מתגייר לשם שמים, ולא לשם תועלת.

לגופו של עניין, האם אין זה נכון שאפשר לסמוך על דעת יחיד כאשר יש פיקוח נפש?

קודם כל, החלטות כאלה לא כל רב יכול להחליט, אלא גדולי הדור. הם יודעים לא פחות טוב מאיתנו מה זה פיקוח נפש של העם. אבל כאן, אדרבה, פיקוח נפש הוא הפוך, ואם כבר, יש להחמיר בהלכות גיור.

כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

הרב אבינר על בג"ץ הגיור. ארכיון

למה פיקוח נפש הפוך?

כי עתה יש פיקוח נפש לאומי של התבוללות, בגלל הגויים שנמצאים בארץ במסווה של יהודים, ואם יתגיירו בגיור דמה, ויחשבו בעצמם שהם יהודים, איך נוכל למנוע נישואי תערובת. כבר היו מקרים בהיסטוריה, וגדולי עולם חסמו לגמרי את שער הגיור, מפני שחששו מגיור דמה.

זה היה בזמן דוד, ובזמן שלמה, בגלל המצב הטוב. וכן אומרים שם חז"ל בעבודה זרה ג' שיהיה בעתיד, ואולי העתיד הזה הוא היום?

כן. סביר מאוד. אכן, יש לבדוק אם אותם יחידים שהתירו גיור ללא קבלת מצוות, לא עשו כן במקרים יוצאי דופן, כאשר אותו גר ייטמע בחברת היהודים, וסופו לטוב. אך היום המציאות הופכת.

ואם בסוף, הממשלה תאשר גיור קליל, מה יהיה?

א. אינינו יודעים. ב. יש בעיה אם מותר לגייר כך, ובעיה שניה, אם כבר גיירו, האם הגיור חל. ג. יצטרכו לנהל ספרי יוחסין. ד. יווצר באומה מצב נורא של פילוג, כאשר בעיני אלה אדם הוא יהודי, ובעיני אחרים הוא גוי. כבר אנו סובלים מריבוי כשרויות של מזון, אך זה יהיה לעין ארוך יותר חמור: ריבוי כשרויות של יהודים.

על כל פנים, אם הגיור היה חל, אותו גוי היה מרוויח.

הפוך, כותב מרן הרב קוק, כל זמן שהיה גוי, היה חסיד אומות העולם, שיש לו חלק לעולם הבא. עתה הוא יהודי חוטא, ומפסיד עולם הבא. אך אין לדאוג, כי לרוב הדעות, וכמו מרן הרב קוק, הגיור לא חל.

ובסיכום?

בשמונה עשרה אנו מתפללים לגרי הצדק האמיתיים וכוללים אותם עם צדיקים.