הנחיות הראשון לציון לצום יום כיפור תשפ"א - סרוגים

הנחיות הראשון לציון לצום יום כיפור תשפ"א

הראשון לציון הרב יצחק יוסף מפרסם הלכות ליום כיפור תשפ"א בצל הקורונה: להעדיף מניין בשטח פתוח, אפשר לעשות התרת נדרים בטלפון ולא ללכת למקווה. ומי פטור מהצום?

הנחיות הראשון לציון לצום יום כיפור תשפ"א
  (צילום: דוד כהן/לאש90)

הראשון לציון הרב יצחק יוסף מפרסם היום (ד') הנחיות הלכתיות ליום כיפור תשפ"א, כולל המלצה שלא לטבול במקווה, להעדיף תפילה בשטח פתוח או בבית והנחיות לחולי קורונה.

הלכות יום כיפור תשפ"א

בימים אלו עולות על שולחננו שאלות רבות בנוגע לתפילות ולתענית יוהכ"פ בתקופה קשה זו של נגיף הקורונה, לקיימם כראוי, ועל פי הוראות השמירה וההגבלות של משרד הבריאות.

ראשית הנני להבהיר כי יש להקפיד על שמירת מרחק של כמה מטרים בין האחד לרעהו, לפתוח את כל החלונות בביהכ"נ, ולחבוש מסכה, או צעיף שיכסה את החוטם והפה.

תורתנו היא תורת חיים, ומצוה אותנו ונשמרתם מאד לנפשותיכם, ועוד אמרה התורה, וחי בהם, ודרשו חכמים בגמ' יומא פה: ולא שימות בהם. ולכן פיקוח נפש דוחה את כל התורה כולה, חולה שיש בו סכנה אוכל ביום הכפורים, מחללים שבת על חולה שיש בו אפילו ספק סכנה. וכמו שכתב הרמב"ם (פרק ב מהלכות שבת הלכה ג) בזה הלשון: "ואסור להתמהמה בחילול שבת לחולה שיש בו סכנה, שנאמר 'אשר יעשה אותם האדם וחי בהם ולא שימות בהם'.

וכבר כתבו התוס' (ב"ק כג.) "יותר יש לאדם ליזהר עצמו שלא יזיק אחרים משלא יוזק", ובודאי שבכלל האיסור להזיק את חבירו, גם החובה למנוע מצב העלול להדביק את חבירו במחלה ח"ו.

הגאון רבי עקיבא איגר זצ״ל פירסם קריאה בתקופה בה השתוללה הכולי-רע באירופה וכתב שם: "כבר הזהרתי פעמים הרבה אזהרה אחר אזהרה שיהיו הנהגתם… כפי אשר סידרו, ואשר שפטו הרופאים… ולא יעברו על דבריהם".

תפילה

▪ כל איש ואשה יתפללו בסמוך לביתם, עד אשר יעבור זעם וירחמו מן השמים.

▪ אפשר להצטרף ל"התרת נדרים" דרך טלפון ושאר אמצעים טכנולוגיים. וחולה שאינו יכול לשמוע התרת נדרים, יסמוך על מה שעשה התרת נדרים בשנה שעברה.

▪ נכון להמנע מטבילה במקוה בערב יוהכ"פ, אא"כ מקוה פרטי לחלוטין. הטבילה במקוה היא מנהג חשוב, אך אינה חיוב גמור מעיקר הדין [ע' רא"ש סוף יומא], ובמקום ספק הידבקות יש לוותר על הטבילה גם למי שרגיל לטבול בכל יום.

▪ בתי כנסת גדולים לא יקיימו תפילות עם ציבור גדול ובצפיפות, אלא יחלקו את הצבור באופן שיעמוד בדרישות משרד הבריאות. יעשו וילון ניילון עבה, לחלק את המקום. ויפתחו את כל החלונות גם כשיש מזגן בביהכ"נ.

▪ יש לדאוג להצללה במניינים המתקיימים בחוץ.

▪ כאשר אין מספיק מקום לציבור גדול, הנשים תתפללנה בביתם, ובשנה זו ימעיטו מלהגיע לבתי הכנסת.

▪ אדם מבוגר או בעל מחלות רקע, עדיף שיתפלל במניינים המתקיימים בשטח פתוח.

▪ בכדי לא לשהות הרבה זמן עם ציבור יש לקצר במנגינות ובפיוטים, וידלגו על אמירת דברי התעוררות ומוסר כפי מה שרגילים בכל שנה.

צום

▪ הנמצא בבידוד עקב כך שנחשף לחולה מאומת, אך אין לו תסמינים כלל, יצום כרגיל. וכן מי שהיה חולה בנגיף, והבריא, אף שהוא קצת חלש יצום כרגיל.

▪ הנמצא בבידוד ויש לו כאבי שרירים וקצת שיעול, יתחיל לצום, ויהיה ערני לעצמו, אם מרגיש חולשה יתירה וכאבי ראש, ישתה ביום ליטר מים לשיעורין כפי הדין. ואם הוא מעל לגיל 45, או שיש לו מחלות רקע, ומשתעל, או שיש לו כאבים בשרירים, יוסיף גם אכילה לשיעורין.

▪ הנמצא בבידוד ויש לו שיעול חזק ומשמעותי, או קשיי נשימה, לא יתחיל לצום כלל, אלא מיד בבוקר ישתה מים לשיעורין. ואם הוא מעל גיל 45 או עם מחלות רקע, אזי גם יאכל לשיעורין.

▪ מי שנדבק בנגיף, ויש לו רק תסמינים של איבוד ריח וטעם, יצום כרגיל.

▪ מי שנדבק בנגיף, ויש לו חום, חולשה משמעותית, שיעול, או כאבי פרקים, ונפל למשכב, או שיש לו קשיי נשימה, בזה יש חשש שמא יכבד עליו חוליו ויבוא לידי סכנה, כפי שקרה במקרים רבים, ולכן הוא פטור מלהתענות, אבל ישתה  ויאכל לשיעורין, כפי המבואר ב"ילקוט יוסף". בפרט אם הוא מעל גיל 45 או בעל מחלות רקע.

▪ מי שנדבק בנגיף ולאחר שלשה ימים כבר עבר החום ומרגיש כמעט כאחד האדם מלבד חולשה, יתענה כרגיל. ואין לזה קשר אם חזר לו חוש הריח וחוש הטעם או לא, שאין זה משנה לענין הצום, וכל מה שקובע זה החום, שיעול, ומה שנפל למשכב, או שסובל מקשיי נשימה. אך אם ירגיש גרוע ביותר במהלך הצום יאכל פחות מכשיעור.

בתפלה לבורא עולם שישלח רפואה שלימה לכל החולים, ויעצור המגפה והמשחית מעלינו ומעל כל ישראל, ומעל כל יושבי תבל, ונשמע בשורות טובות ישועות ונחמות, ונכתב ונחתם בספר החיים והשלום, ויקבל תפלותינו ברצון בגאולה השלימה בקרוב, אמן.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
14 תגובות - 9 דיונים מיין לפי
1
לסגור ומהר
משה אהרון | 23-09-2020 17:50
עיצומו של יום הכיפורים מכפר ================================ כמשמעו - עיצומו של היום מכפר . שעיצומו של היום מורכב משלוש יסודות . שחיבורם יחדיו שווה כפרה וטהרה. ביום זה אנו מבטלים את כל המהות הפיזית הסובבת אותנו . אנו נותרים עירמים - אדם מול אלוהים. ולא רק זאת, הביטול כאמור גורם ומלווה גם בעינוי נפש. צירוף של שניים אלה וגורם שלישי נוסף של : יחד - שבטי ישראל [ישי]. מביא לבסוף לתוצאה של -כפרה וטהרה . הביטול של המהות הפיזית כולל מינה וביה גם מעשים מעוותים שעשינו בעבר.... שימו לב מצוות יום הכיפורים כל כולה ניתנה ברבים . שאין כפרה אלא באחדות של כלל ישראל . שכאמור הציווי הוא ברבים לאמור : ...כִּי-בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם לְטַהֵר אֶתְכֶם, מִכֹּל חַטֹּאתֵיכֶם לִפְנֵי ה' תִּטְהָרוּ. . הנה כי כן, יכפר עליכם ויטהר אתכם כשכולכם : לפני ה'. הערת שוליים שבראש : ====================== בימי הקורונה האלה מהשמיים משוועים דווקא לאחדות מרחוקאותה שאמיתית וערכית יותר מזוקקת וטהורה . האחדות ההתקהלותית יש בה לעיתים גם מימד כושל מזוייף. שמעיב על הערכיות והזיקוק האמיתי . אז בבקשה נצלו העת להפגין אחדות של אמת מרחוק. ואל תתעקשו להתפלל בהתקהלות . שכאמור יש גם עת לתיקון של אושיות ומהויות . עת הקורונה הינה גם העת לתיקון של מוסד ההתקהלות והנותן..... והאומר....
2
אם המקצוענים בתחון...
לסלק את הרב מהתמונה | 23-09-2020 22:26
אם המקצוענים בתחון המגםה החליטו לסגור בתי כנסת וישיבות אז זה יסגר והצדטרה חייבת לאכוף את זה. ודעתו שר הרב הקטן והרב הגדול לא מעלה ולא מורידה. כל רב עם עסקני בית הכנסת מחליטים על בית הכנסת שלהם בלבד ולא על קהילה או מניין או בית כנסת אחר. ומיותר להביא כאן את דעתו ותמונתו הפורימית של הרב.
כדאי לך...
בני | 27-09-2020 11:49
כדאי לך לעשות תשובה לבקש סליחה מהרב ולהתחרט על מה שדיברת לפני שתקבל מכה מהשמיים ותסתלק אתה מן העולם
.עדיף לא...
דויד | 24-09-2020 18:13
.עדיף לא לדבר ותקבל הכל באהבה זה דעתי.
כל שנה...
יהודי | 24-09-2020 14:15
כל שנה מקבלים את העבריינים להתפלל.השנה העבריינים לא נותנים ליהודים להתפלל.תתחבר ליהדות תפילה מועילה, הפגנה מזיקה.תתגייר.
חתיכת עמלק,אתה...
ירון שאול | 24-09-2020 0:04
חתיכת עמלק,אתה אחד מהערב רב שיצא איתנו ממצרים ונמצאים איתנו עד היום בארץ הקודש ובעולם כולו.
סע סע סלק...
ת. | 23-09-2020 23:06
סע סע סלק את עצמך
3
בתור אדם לא...
חילוני | 24-09-2020 10:46
בתור אדם לא מאמין ולא דתי: אני מתרגש ממידת האחריות ועומק החכמה. בא אדם שיש לו השפעה גדולה, ואומר דברים של טעם, שמצליחים לגשר בין הצורך הרוחני לצורך הבריאותי, באופן ברור לאחר התעמקות גם בהלכה וגם בנושא הרפואי. ישר כח! מאחל בריאות ושלווה לכל בית ישראל
4
היי ...
דניאל | 25-09-2020 18:40
היי
5
הייניי ...
דניאל | 25-09-2020 18:41
הייניי
6
היי דניאל ...
דניאל | 25-09-2020 18:41
היי דניאל
7
מה עושה מי...
מרדכי | 27-09-2020 10:12
מה עושה מי שיש לו חום ביום כיפור
8
יש יהודים מסכנים...
עבד ה' | 27-09-2020 14:08
יש יהודים מסכנים מתפקידינו להתפלל עליהם שיזכו לראות את האור ואת הטוב ולחזור בתשובה. היהודי המסכן הזה לא מבין את גדלותו של הרב . לכן מדבר כך על הרב שהוא קודש קודשים. יהי רצון שישמע השם לתפילותינו ויחזיר את כולנו בתשובה שלימה וימנע מגיפה מנחלתינו אמן . ולא יהיו לנו אבידות לא ברוח ולא בגוף .
9
הקורונה
רפאל | 23-10-2020 12:34
נון [נ] בתהילים אסון של יום שישי מלחמת כיפור ב-73-היית ביום שישי לא היה מניין בשבת היית מלחמה ! וב-74 - היו מלאים קדיש :-קורונה ביום שישי לא התפללנו ביום שישי כיפור ! אם לא תתקנו החרדים יתעטפו ב-ציצית-אהיה גרוע ! שבת שלום .0549839389 שבת-שלום.