גדעון סער החליט: משנה הבאה יום כיפור בשעון קיץ - סרוגים

גדעון סער החליט: משנה הבאה יום כיפור בשעון קיץ

שר הפנים גדעון סער, החליט כי הארכת שעון הקיץ עד סוף אוקטובר תונהג בהתאם לתקן האירופי. המשמעות: משנה הבאה נצום עוד שעה ביום הכיפורים.

author-image
גדעון סער החליט: משנה הבאה יום כיפור בשעון קיץ
  יום כיפור בשעון קיץ (פלאש90)

שר הפנים גדעון סער החליט להאריך את שעון הקיץ.

"הודעתי עכשיו על החלטתי להנהיג בישראל שעון קיץ חדש שיימשך עד לסוף חודש אוקטובר, כמקובל במדינות אירופה." כתב גדעון סער בדף הפייסבוק שלו והוסיף "שעת אור נוספת תשפר את איכות החיים של אזרחי ישראל."

"הפצתי תזכיר לתיקון חוק קביעת הזמן, אביא את חוק שעון קיץ החדש לממשלה ולכנסת עוד במהלך כנס הכנסת הנוכחי כדי שיחול כבר במהלך חודש אוקטובר הקרוב."

משמעותה של ההחלטה, היא הארכה נוספת מעבר להארכת שעון הקיץ עליו החליטה הכנסת הקודמת עוד לפני הבחירות כבר בהחלפת השעון הקרובה.

הנוסח המדויק של החוק קובע כיום כי "בכל שנה, בתקופה שמיום שישי שלפני יום ראשון האחרון בחודש מרס בשעה 02:00, עד יום ראשון הראשון שלאחר יום 1 באוקטובר בשעה 02:00, יוקדם הזמן בישראל בשעה אחת נוספת כך שיקדים את זמן יקום מתואם בשלוש שעות". כעת שעון הקיץ יארך 193 ימים בממוצע לעומת 182 ימים בעבר. החלטתו של גדעון סער תאריך את שעון הקיץ ל-211 יום עד ליום ראשון האחרון של חודש אוקטובר.

בשנה הבאה (תשע"ד) יחול יום הכיפורים בחודש ספטמבר, מה שאומר שהצום יתחיל שעה מאוחר יותר, אך גם יסתיים באזור השעה 19:00 בערב. בעקבות החוק החדש, גם סוכות ושמחת תורה יחולו בשעון קיץ, ורובו של חודש הארגון של בני עקיבא. השעון יוחלף ביום ראשון 27 באוקטובר.

בעבר פרסמנו ב'סרוגים' את דעתו של הרב שלמה אישון כי " שעון הקיץ עלול להקשות על שמירת המצוות. אף שאורכו של צום יום הכיפורים לא משתנה עם הזזת השעון, קשה יותר מבחינה פסיכולוגית לסיים את הצום שעה מאוחר יותר". לעומתו סבר שר המדע לשעבר, הרב פרופ' דניאל הרשקוביץ כי "מי שצריך לקבוע את מועדי החלפת השעון הם מומחים מקצועיים שטובת המשק לנגד עיניהם. שום עניין דתי לא יפגע מהחלטה כזו או אחרת, צום יום כיפור יימשך כ-25 שעות בכל מקרה"

בעבר פרסמנו ב'סרוגים' קטע המסביר את הסיבה האמיתית להחלת שעון הקיץ, שנוסד כדי לחסוך בתאורת נרות במאה ה-19, והוא התקבל בחלק ממדינות העולם בעיקר באירופה ובארה"ב.

"אלא שמה שהיה נכון לפני 80 שנה, כבר לא נכון היום. כיום רוב המקומות מוארים בצורה תמידית, גם כשבחוץ יש אור. גם המנורות הפכו לחסכוניות יותר ועיקר צריכת החשמל היא במזגנים, שיותר קשה להם לקרר בשעות היום, ולכן הם מבזבזים יותר חשמל. לפי זה, ייתכן ושעון הקיץ דווקא מבזבז אנרגיה.

כשתירוץ החסכון לא עזר עברו למניעת תאונות דרכים, כי נהיגה ביום בטוחה יותר. אבל לא נמצאו לכך ראיות מוצקות. בכמה מדינות אפילו נרשמה עלייה בתאונות הדרכים בימים שאחרי הזזת השעון, אולי כי כולם עדיין מבולבלים. דיברו גם על כך שהליכה באור השמש, בריאה יותר ועוזרת לייצור ויטמין D, אבל שכחו את סרטן העור.

ומה ההסבר האמיתי? לשעון הקיץ יש יתרון כלכלי אחד מוכח. מתברר שככל שלאנשים יש יותר שעות אור אחרי העבודה, כך הם יוצאים יותר לחנויות וקונים יותר דברים. בשורה התחתונה: שעון הקיץ גורם לנו לבזבז יותר כסף. זה רע לנו, אבל זה טוב לכלכלה."

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
לא מדויק
h | 29-05-2013 12:54
השנה גם ככה היה צריך להגמר שעון קייץ לאחר יוכ"פ , עוד לפני כניסת גדעון סער למשרד הפנים, כמו כן לא צמים שנה נוספת כי הצום מתחיל שעה יותר מאוחר , הצום תמיד יהיה 25 שעות
2
הכותרת הנכונה: משנה הבאה חודש ארגון בשעון קיץ
| 29-05-2013 14:19
גדעון סער החליט: משנה הבאה חודש ארגון בשעון קיץ
3
שעון הקיץ
שעון הקיץ | 29-05-2013 14:59
טוב ששימי החגים כלולים בשעון הקיץ. יש ערבי חג ארוכים. בימי שבת ומועד, בלאו הכי חיים הדתיים לפי זריחת ושקיעת החמה, כך שבימים אלו אין להזזת השעון כל השפעה. גם המתפללים כותיקין יהנו מכך, הם לא יצטרכו להשכים כ"כ מוקדם.
4
הבעיה היא הזריחה ותפילת שחרית
הילה | 29-05-2013 16:12
בזמנים אלה של השנה (סוף אוקטובר) הזריחה תהייה כמה דקות לפני 7 בבוקר- אז איך בדיון אפשר להתפלל לפני העבודה בזמן הראוי לתפילה. תבדקו את זמני היום...
5
שעון קיץ - בזבוז אנרגיה, פגיעה בבריאותו והרבה דמגוגיה..
אליזבט | 29-05-2013 18:05
שעון קיץ? לא, לא תודה! בניגוד לשטיפת המוח המקובלת הוא רק גורם לבזבוז אנרגיה, ולפגיעה בבריאות. אז למה לעשות את זה למען ה....