כאשר מרן הרב קוק ייסד את הרבנות הראשית כמעט כולם היו בעד, דתיים וחילונים.
גם החילונים הבינו שבמדינה יש דת וחשוב שיהיה רב ראשי לצרכים פנימיים וחיצוניים. היו רק קומץ דתיים שלא רצו שיהיה רב ראשי. מוסרים בשם הרב זוננפלד, ראש המתנגדים, שאמר: "בהתחלה יהיה רב אורתודוכסי מסורתי, אח"כ יהיה רב ד"ר, אח"כ יהיה רב רפורמי". מזה הוא פחד. ואמנם גם מרן הרב קוק ושאר הרבנים פחדו מכך. הכל תלוי במי שיקבע את הרב הראשי.
הרבנים אמרו שמי שיחליט בבחירת הרב, הם הרבנים, והציבור החילוני סירב ואמר שנציגי קהילות יחליטו. לכאורה הרבנים צדקו כי רק הם יכולים לקבוע מי יש בו קדושה וחכמה. אך החילונים אמרו שבכל הדורות מי שבחר את הרב היתה הקהילה, וכך צריך להיות גם עכשיו.
ענו להם הרבנים שאין מה להשוות. פעם אנשי הקהילות היו כולם יראי שמים, ועכשיו בארץ ישראל אין הדבר כן. בשביל מה החילוניים בוחרים רב, בשביל מה הם צריכים רב? הרי המרא דאתרא הוא מי שנותנים בו אמון ועושים מה שהוא אומר, אך החילונים ממילא אינם מתכוונים לשמוע לדבריו, אם כן מדוע שיהיה להם צד בבחירה? כאמור הם היו בעד רב ראשי, אך לא כדי לשמוע לדבריו, אלא לשם צרכים פוליטיים.
לבסוף הוקמה ועדה, שהיו חברים בה בריטים, רבנים ונציגי העם, באורח מאוזן, והיא החליטה שההרכב יהיה שני שליש רבנים ושליש נציגי קהילות. שני שליש רבנים הם רוב, וגם חלק מנציגי הקהילות היו אנשים יראי שמים. לכן, בהחלטה זו סילקו את כל הספקות שיכלו להתעורר, והרבנים ניצחו.
יש להדגיש עוד: אנשים חילונים שבוחרים רב ראשי, אינם רוצים בו כדי להישמע לפסקי הלכותיו. הם רוצים רב ראשי שישמע מה שהם אומרים. אפשר להבין אותם, אבל זה לא מה שנקרא רב. זה מה שהגרי"ד סולובייצ'יק מכנה: עבודה זרה חדשה, עבודה זרה לדעת הקהל (דברי הרב עמ' 52).
דעת הקהל היא הקובעת מה אתה צריך לחשוב ומה אתה צריך לעשות. אתה משועבד לדעת הקהל. אך כמו שסוקרטס אמר -דעת הקהל יכולה לטעות. אין צורך ללמוד בישיבה כדי להבין את זה, צריך שכל, כמו שהיה לסוקרטס. כמובן, דבריו לא מצאו חן בעיני דעת הקהל ולכן דנו אותו למוות. נתנו לו שלוש אפשרויות: גלות, שתיקה או הוצאה להורג. הוא אמר: אם איני יכול לדבר מה שאני חושב, או שאני גולה ואיני יכול להשפיע, חיי אינם חיים. הוא שתה את הרעל, המשיך לדבר, נרדם ומת.
כלומר, דעת הקהל אינה קובעת בעניינים מחשבתיים מוסריים פילוסופיים, את זאת גם גוי כמו סוקרטס יכול להבין.
ודאי אסור שבחירת הרב הראשי תֵעשה בראשונה על פי דעת הקהל, שהרי זהו הגורם השלישי, אלא רק לאחר הגורם הראשון שהוא הקדושה והשני שהוא החכמה כפי שמסביר מרן הרב קוק (עין איה ברכות פרק ט אות כח).
אכן לפני הכל – קדושה! סיפר הגאון הרב אברהם שפירא, שפעם הייתה התלבטות מי יהיה הרב הראשי, הרב הרצוג או הרב חרל"פ, ולבסוף נבחר הרב הרצוג. הוא אמר: "חבל, כי הרב חרל"פ היה קדוש עליון". מיד הוסיף: "גם הרב הרצוג היה קדוש, אבל הרב חרל"פ יותר". היה לו צער מזה.
אנחנו מתגעגעים לימים שהתלבטו בין הרב הרצוג לרב חרל"פ. גם הרב הרצוג היה קדוש מאוד, אבל היה רב ראשי באירלנד ויותר רגיל ברבנות. זה סוג ההתלבטות שצריך להיות.
קודם צריך אדם קדוש.
מה דעתך בנושא?
12 תגובות
0 דיונים
שמעון
רב צדיק למרות כל ההתנכלויות שעשו לו אנשיו של זלמן מלמד לא שמר להם טינה ואפילו מכבד אותם איזה רב צדיק
17:48 07.05.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ע.
אין מדובר בבחירת רב בית כנסת לקהילה דתית אלא ברבנים בעלי סמכויות חוקיות מרחיקות לכת לגבי הציבור הלא-דתי בענייני כשרות, נישואין וגירושין, קבורה ועוד. ולכן הגיוני והוגן שהציבור הזה יכריע...
אין מדובר בבחירת רב בית כנסת לקהילה דתית אלא ברבנים בעלי סמכויות חוקיות מרחיקות לכת לגבי הציבור הלא-דתי בענייני כשרות, נישואין וגירושין, קבורה ועוד. ולכן הגיוני והוגן שהציבור הזה יכריע בשאלה מי ייבחר. לא סביר שחבורת רבנים חרדים וחרד"לים,שחלקם אף לא סומכים בעצמם על הכשר הרבנות יכריעו לחילונים מי יהיה הרב שלהם.
המשך 15:29 07.05.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בתרוץ היפהיפה שמי שצריך את הרבנות אלו הרי החילונים, כאילו אף רב לא רצה לדבר איתם עד היום, אלא כמו שהרב אבינר אמר הם רוצים שהרב ישמע להם לא הם...
בתרוץ היפהיפה שמי שצריך את הרבנות אלו הרי החילונים, כאילו אף רב לא רצה לדבר איתם עד היום, אלא כמו שהרב אבינר אמר הם רוצים שהרב ישמע להם לא הם לרב. זה בערך מה שרב רפורמי היה יכול להיות עבורם, יש הרושם שהקרן לישראל מאחורי המהלכים הללו כדי להכניס את הרפורמים לקדמת הבמה (גם נשות הכותל וגם הצעת החוק של שטרן, משרתים אותה אג'נדה.
המשך 14:12 07.05.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
כל דבריו תמיד אמת וקודש
13:34 07.05.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איציק
אבל האמת שיש בלבול על נושא מהו בכלל תפקיד הרבנות, ויש צורך בבירור בנושא
11:23 07.05.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עקיבא
11:07 07.05.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבי
שרצה לפייסבוק והתקשורת כדי להיות הכלבלב של החילונים
10:10 07.05.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יצחק
ודאי שהרב צודק, אבל לגבי הרבנות יש בעיה- 1) מזמן התהליך עובר שחיקה, פוליטיזציה, והסמכות לא נמצאת שם.. האם עדיין יש תקנה? או יש לבנות סמכות חיצונית והרבנות תהפוך לגוף פרקטי,...
ודאי שהרב צודק, אבל לגבי הרבנות יש בעיה- 1) מזמן התהליך עובר שחיקה, פוליטיזציה, והסמכות לא נמצאת שם.. האם עדיין יש תקנה? או יש לבנות סמכות חיצונית והרבנות תהפוך לגוף פרקטי, ואז יש לעשות רק את החשבון הפרגמטי של רפורמים וכו' 2) החילונים חושבים שהם יגולים לקבוע כי הרבנות גם קובעת להם, בענייני נישואין.. אולי כדאי באמת להפריד ולא לחייב נישואין אלו? או לפחות להדגיש ולהרחיב עיסור של הרב, כשזה רק תחום קטן שהמדינה מוסרת בידו מדאגה לשלימות העם..
המשך 09:40 07.05.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
להתלהם בתגובות. לא להתרגש הם מיעוט צעקני שפשוט שולט במקור ראשון ובאתר כיפה . הם עצמם חילוניים וגם אם יש להם איזה כיפת ראש או בנדנה שבמילא הבנים שלהם כבר...
להתלהם בתגובות. לא להתרגש הם מיעוט צעקני שפשוט שולט במקור ראשון ובאתר כיפה . הם עצמם חילוניים וגם אם יש להם איזה כיפת ראש או בנדנה שבמילא הבנים שלהם כבר יהיו חילוניים לגמרי
המשך 09:28 07.05.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רבנות אינה יכולה להיות מנותקת מהעם ומתנשאת. עם הרב הראשי הוא כלל ישראלי הוא לא יכול להיות ממונה על ידי חלק קטן מהעם ולא על ידי רבנים שיכפו את דעתם...
רבנות אינה יכולה להיות מנותקת מהעם ומתנשאת. עם הרב הראשי הוא כלל ישראלי הוא לא יכול להיות ממונה על ידי חלק קטן מהעם ולא על ידי רבנים שיכפו את דעתם על הציבור. זה כבר לא עובד ככה, אין כפייה ברוחניות.
המשך 09:19 07.05.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר