יום ירושלים הוא הזדמנות טובה להוריד את מפלס ההאשמות - סרוגים

יום ירושלים הוא הזדמנות טובה להוריד את מפלס ההאשמות

גם עתה אנו צריכים להתמלא בעין טובה אחד כלפי השני. להוריד את מפלס ההאשמות של תקופת הקורונה ולחשוב איך לעזור אחד לשני, לראות את הטוב ולשמוח בו. כך נזכה בעז"ה לעלות מדרגה ולראות את קיבוץ הגלויות

author-image
יום ירושלים הוא הזדמנות טובה להוריד את מפלס ההאשמות
  (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90; תמונה קטנה: ללא קרדיט)

תקופת הקורונה מזכירה לנו את הצורך בחיבור בעם, החיבור שבזכותו שוחררה ירושלים, ובזכותו עם ישראל עתיד להיגאל.

אנו נמצאים בעיצומה של תקופה גדולה, תקופה שהתאפיינה בחגים ומאורעות עצומים שעיצבו בנו את התוכן התורני, הקדושתי, הערכי והממלכתי של עם ישראל. יציאת מצרים, קריעת ים סוף, יום העצמאות, יום שחרור ירושלים וחג השבועות.

בעיצומם ימים אלו נמצאים גם הימים שבהם מתו תלמידי רבי עקיבא עד ל"ג בעומר. השנה לעומת זאת קיבלנו מגיפה אחרת,  לקינו לא עלינו במגפת הקורונה. כל זה מצריך בירור והתבוננות, שהרי אין פורענות באה לעולם אלא בשביל ישראל.

אומנם הקורונה רוממה אותנו סביב חג פסח למחשבות שהקב"ה רוצה לומר שאנחנו נמצאים רגע לפני הגאולה השלימה, וכשנפתח את הדלקת בליל הסדר נראה את אליהו הנביא ומשיח צדקנו עומדים בפתח. אבל לצערנו משהו כאן בדרך התפספס. במקום להתעסק בטוב, עסקנו יותר בהנחיות של משרד הבריאות, ואיזה ציבור שומר או מקפיד על ההנחיות. מי מפיץ את המחלה ומי לא. אבל עדיין לא פספסנו את הרכבת ויש עוד זמן להתבוננות. לכן אנו צריכים לשאול את עצמנו מה מקומו של יום ירושלים כאן?

"ירושלים הבנויה כעיר שחוברה לה יחדיו" אומר דוד המלך בתהילים. על זה דורש הירושלמי בחגיגה: "אמר רבי יהושע בן לוי עיר שעושה כל ישראל חברים". ומסבירים, שבשעת הרגל היו הכל נאמנים לטהרות כולם היו בדרגה אחת מחוברים בקדושה, כולם כחברים. ומוסיף האדמו"ר הקדוש ר' ישראל מקאזניץ' בתחילת ספר דברים "פירוש לפי ההתחברות בני ישראל בהתעוררותם באהבה ויראה נבנה ירושלים".

אנו נמצאים קצת יותר משבוע לפני מתן תורה. בקבלת התורה נאמר "ויחנו ישראל כנגד ההר" ודרשו חז"ל "כאיש אחד בלב אחד". כל דבר של קדושה, כל דבר גדול, צריך לבא מתוך חיבור ומתוך הבנה של כל ישראל חברים. מכאן יצמח החיבור.

כאשר זכינו, בסיעתא דשמיא, לשחרור ירושלים והר הבית, שאל הרב נריה זצ"ל מדוע לא זכינו לכיבוש הזה בשנת תש"ח ומדוע זכינו עתה שירושלים חוזרת אלינו בדרך פלא מעל הטבע ומעל כל הגיון ודעת? וענה על כך הרב נריה זצ"ל: בשנת תש"ח העם היה מפורד, הפלמ"ח פרץ דרך שער ציון ואילו חיילי האצ"ל עמדו לפרוץ דרך שער שכם. אילו היו כובשים את ירושלים הייתה נוצרת המחלוקת למי נאוה תהילה, מי הוא זה שכבש את ירושלים. והרי ירושלים היא עיר שחוברה לה יחדיו, עיר של אחדות וחיבור כוחות מתוך הבנה ושמירת המקום של כל אחד ואחד.

"ולא נתחלקה ירושלים לשבטים". ירושלים זו עיר שחוברה לה יחדיו, ולא זכינו לכיבוש ירושלים ומקום מקדשנו בגלל המחלוקת וריב האחים שהיה אז. אבל בזמן מלחמת ששת הימים, אומר הרב נריה, הייתה אחדות בעם, היה חיבור בציבורים, הייתה אווירה של התעלות. ממילא זכינו ל"ירושלים הבנויה כעיר שחוברה לה יחדיו".

גם עתה אנו צריכים להתמלא בעין טובה אחד כלפי השני. להוריד את מפלס ההאשמות של תקופת הקורונה ולחשוב איך לעזור אחד לשני, לראות את הטוב ולשמוח בו. כך נזכה בעז"ה לעלות מדרגה ולראות את קיבוץ הגלויות.

תקופת הקורונה לימדה אותנו שכולנו קטנים אצל בורא עולם. את נקודת הענווה הזאת אנו צריכים להמשיך מתוך חיבור של כלל האומה אחד כלפי השני, מתוך אהבה ויראה, אהבה ויראה כלפי בורא עולם, ואהבה ויראה כלפי בן אדם לחברו. מתוך כך אנחנו יכולים להמשיך ולהגיע לחג השבועות, מתוך "ויחן שם ישראל כנגד ההר" – כאיש אחד ובלב אחד.

=======

הרב יהושע מרדכי שמידט, הוא ראש ישיבת ההסדר 'נחלת יוסף' בשבי שומרון, מבית איגוד ישיבות ההסדר

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
שוב ושוב הטפות מוסר מפי האליטה הלבנה
אולי די | 22-05-2020 16:15
של המפדל. תעשו משובה ותבקשו מחילה על ההתנשאות שלכם ואל תטיפו לאחרים.
הרב שמידט אחד האנשים הצנועים שאני מכיר
עדיף לשתוק | 22-05-2020 17:52
רב גדול ועצום, ובכל זאת לא עושה רעש כמו רבנים אחרים
2
יום ירושלים
עזורה | 23-05-2020 20:52
זהו הזמן המתאים לראות מי צפצף על ההנחיות בבתי הכנסת וחגיגות פורים, מי אירח בליל הסדר ומי לא.ההדבקה ההמונית בירושלים במגזר הדתי חרדי לעומת תל אביב בולטת לעין. הקיצוניות הדתית ימנית של היום לא דומה למפדל של פעם. אין פיוס ולא יהיה פיוס עם אנשים שצועקים רק ביבי.מגזר שרבניו לא הביעו עד היום חרטה, על כך שרבים מהם תמכו בגזר דין רודף לרומ הנרצח יצחק רבין זצל( למרות 10 הדיברות שאמורים להקפיד עליהם), לא ראויים לסליחה.לא סלחנו ולא נסלח לעולם. לכו ותעשו קצת הדתה- רק בזה אתם מתמחים! בושו והיכלמו חבר רשעים וכופים. הקורונה לא הגיעה לכאן סתם.גם לאל נמאס מכם כבר מזמן! במקום להתערב לנו בצלחת( מה מותר ומה אסו), באיך להתחתן ואפילו את מי ואיך לקבור, תתעסקו בעניינים שלכם!
די, יש כאן מאמר ענייני ואתה מגיב בשטויות
חלאס | 23-05-2020 21:56
יגאל אמיר בלה בלה בלה. קורונה בלב בלה בלה(אין לך שום ראיה שדתיים ימניים נדבקו יותר מאנשי תל אביב, אז די לחרטט) תודה רבה לרב שמידט על דבריו. מרומם נפש. שנזכה
3
הסרוגים פח, לא נשכח איך יצאו עלינו בקורונה.
אלחנן | 23-05-2020 23:01
מה שהם רואים עכשיו מליצמן זה עוד כלום. נייבש אותם.
4
יזכר לדיראון עולם
doronb459 | 24-05-2020 7:40
ההחמצה בשנת תשח בו קיבלו הוראה שלא לכבוש את העיר העתיקה והשאירו לאצל לבד להתמודד.