שטרות רק של אשכנזיים: איך אתם הייתם מגיבים? - סרוגים

שטרות רק של אשכנזיים: איך אתם הייתם מגיבים?

לסאגת השטרות המדירות את ייצוגם התרבותי של יהדות ספרד ישנם סוגי מגיבים שונים. אלעד פורטל מונה שבעה מהם מיוצרי הממים ועד למרגיזים ולמרגיזים יותר.

author-image
שטרות רק של אשכנזיים: איך אתם הייתם מגיבים?
  איך תגיבו? שטר של טשרניחובסקי (פלאש90)

לסאגת השטרות המדירות את ייצוגם התרבותי של יהדות ספרד ישנם סוגי מגיבים שונים:

הבדחנים

אלה שינצלו את השעה המרוממה בכדי להעלות ממים משעשעים, אלה שיעשו הכל בשביל להעלות לנו חיוך על הפנים, אלה שיצחקו על כל מה שזז בהוויה התרבותית שלנו… אני מבין אותם לגמרי, כבר זמן רב שאין לי כוח לצעוק על אי ביטויו של עולם הערכים שלי בקשת הגוונים הישראלית, אז לפחות בואו ונצחק על מה שקורה פה…

המוחים

זוהי קבוצה של אנשי רוח (חינוך, חברה, תרבות, דת ותקשורת), שכמעט כל חבריה ספרדים! קבוצה זו מבטאת את צערה הרב על הדרת מורשת יהדות ספרד מהשיח הלאומי… מתוך טביעת העין ודריסת הרגל של מנויי הקבוצה בתרבות הזאת, הם מבינים (יותר מכל אחד אחר) את הצורך ההכרחי של העם שלנו בעולם הערכים של יהדות ספרד דווקא בעת הזו.

אני מדבר על ערכים מעין: מתינות דתית, הלכה המביאה לפתרון מצוקות ומשברים, אחריות על כל מרכיבי הקהילה, יכולת הכלה וקבלה של השונה, לימוד מקצועות חול, ליבה וחוכמות העולם, שילוב של כל כוחות החיים עם היהדות (צבא, פרנסה, שירה, לשון, ספרות וכד') מה שמקובל לכנותו "החכם השלם". לקבוצה זו יש רשימה מכובדת מאוד של סופרים ומשוררים ספרדים מוכשרים שחיו במאות ה18, ה19 וה20.

ואם רק תאמר שאינך מזהה חלק ניכר מרשימתם, הם יספרו לך על המחאה היותר כואבת שלהם, שבחסות משרדי מדינתנו אתה לא מזהה את הסופרים והמשוררים שמוצגים ברשימתם.

הרוכבים

אלה הם קבוצת אנשים שרוכבים על גב מחאתם של הקודמים, אין להם מושג מהו עולם הערכים של יהדות ספרד (או שיש להם מושג אך הם מתנערים ממנו) שמרויחים הון פוליטי/ ציבורי על גב הסאגה הזאת, תוך שהם מרימים קול עדתי שמוריד את השיח ללא לגיטימי.

המרגיזים

אין לקבוצה זו שום איפיון עדתי, היא קבוצה לי(קו)טאית של אנשים שחושבים שאין לנו צורך יותר בויכוחים הלא לגיטימיים כסאגתנו, ויכוחים אלה כבר עברו מן העולם, די לנו בהיסטוריה המרשימה והמפוארת של חצי עמנו, ואין לפליטי ארצות ערב מה לחדש… "ואולי שיפסיקו כבר לבכות על החיים שלהם ויתחילו לעשות משהו עם עצמם… תראו איך הצליח ______ מבלי לבכות".

היותר מרגיזים

הם אלה שמצליחים לזהות את העיוות התרבותי הבוטה שבסיפורנו, אך מציעים הצעות שלא עונות על צרכיהם של המוחים, הצעות שלא מבינות על מה לוחמים פה, דוגמות נפלאות להצעותיהם הן – ריה"ל, רשב"ג, אבן עזרא… כאילו אמרו המציעים בדבריהם: תרומתה של יהדות ספרד נעצרה בתקופת הראשונים והכתיבה הפיוטית שלה חדלה עם תום תור-הזהב, לפיכך ניסע כמה שנות אור בכדי למצוא את רגעי החסד של יהדות זו, ומהם ניקח דמות שתוכל להשתיק את המיות לב הציבוריות הישראלית.

זה מזכיר לי את דמות הדודה שצובטת אותך על לחייך גם כשאתה פרופסור דגול בן 80, להזכיר לך שאתה חכם ומוצלח, אבל תמיד תהיה חמודיל'ה. (סיומת ל'ה בסוף מילה, מהווה צורת הקטנה ביידיש, כמו: יוסקל'ה, מויישל'ה וכד').

כותבי הבלאדה

יש את אלה שיבחרו לכתוב בלאדה על כל סוגי האנשים והדעות שמצויים בסיפור המציף מחשבות הזה, ויש כמובן את אלה שיבחרו לספר בתגובתם למאמר איזה סוג אנשים הם…

==

אלעד פורטל הוא יו"ר עמותת הדסים- הבמה להתחדשות רוח יהדות ספרד.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
8 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
מי אמר שתרומת יהודי ספרד "נעצרה"?
| 29-04-2013 22:08
השירה הספרדית העצומה והמשובחת פשוט הקדימה ב-1000 שנים את השירה האשכנזית הגדולה. מישהו יכול למצוא יוצר משורר שמקביל ביכולתיו לאותם משוררים (לצורך העניין ספרדי)? יש סיבה למה מלמדים עליהם בבתי הספר במקביל לאלתרמן-רחל המשוררת-לאה גולדברג-טשרניכובסקי.
2
לספרדים אין הרבה כסף מה לנו ולשטר ?צק דחוי מתאים להנצחה
עקיבא | 29-04-2013 23:15
3
מדינה זו שכנזית חילונית שכופה על אזרחיה בצורה סאדיסטית
| 29-04-2013 23:55
4
בהחלט צודק
מרדכי | 30-04-2013 5:09
אני מסכים עם המאמר, בפרט עם ״המעצבנים ביותר״ המזכירים לי את ״שאינו יודע לשאול״.
5
על כל שטר נרשום בעיניים שסססססססססססססססססססססססססססססס
מחאת הספרדים | 30-04-2013 10:25
כל שטר יהיה תעמולה לשס רצו לבזות הספרדים נבזה אותם בגדול קומו הספרדים עשו בגץ והגנו על הערכים שלכם אינני בעד שס אבל זה הרע במיעוטו מנהלת הועדה לא רק שלא התנצלה אלא עוד בחוצפתה וגסותה אמרה שאין משוררים ספרדים ביזתה אותנו עוד יותר שרי שמה ר''ת שם רשעים ירקב שטרות אלה הם שירת הברבור של החילוניות השכנזית הריקנית מכל תוכן חיובי הם מפחדים פחד מות שתרבותם הלבנה והחילונית תשקע ותשכח לכן כופים עלינו הקופים שלהם המשוררים הללו אף אחד לא קורא אותם רק במבחני בגרות ואחרי זה הם נשכחים כאילו לא היו ולא נבראו אבל אנחנו המשוררים הספרדים שלנו השבת מתחילה איתם מלכה דודי של רבי שלמה אלקבץ בר יוחאי של רבי שמעון לביא חגים ראש השנה ויום כפור פיוטי רבי שלמה אבן גבירול ורבי יהודה הלוי פיוטי רבי אשר מזרחי רבי רחמים עמאר וכו' כל שבת כל ילד ספרדי מכיר אותם בעל פה: למולדת שובי רוני נגילה הללויה חביבי וכו' ממש אייננו זקוקים להנצחה על שטרות דבילים אנו מונצחים בלאו הכי ואתה ביבי לא נסלח לך הכפויי טובה לא מאריכים ימים וסופם מר מאוד
6
יונפק שטר לתשלום שוחד ושחור עם תמונתו של אריה דרעי .
יונצח הפשע | 30-04-2013 13:55
7
6 האם התכוונת לאריה דרעי ? גדול !!! גם רוזנשטין לאיזון
גם אשכנזי | 30-04-2013 14:07
8
6 ו7 אתם גזענים חשוכים שנאתכם לשונה מכם היא בנשמתכם
אתם יהודים?????????? | 01-05-2013 12:54