הפוליטיקאים הדתיים מפחדים, ובצדק - סרוגים

הפוליטיקאים הדתיים מפחדים, ובצדק

התחושה של רבים מאישי הציבור הדתיים היא שאין להם סיכוי להביע עמדה מורכבת בסוגיית הלהט"ב. אם הם לא יישרו קו עם כל דרישות הקהילה הלהט"בית. אפילו אם רק יעזו להסתייג ממצעדי הגאווה, הם יסומנו מיד עם כוחות החושך

הפוליטיקאים הדתיים מפחדים, ובצדק
  (צילום: פלאש90; תמונה קטנה: יאיר קליטמן)

כבוגר מערכת הבחירות הקודמת, אני זוכר היטב את הפחד בעיניהם של המועמדים הדתיים, בכל פאנל בחירות, מפני השאלות בסוגיית הלהט"בים, שאלות שתמיד הגיעו בכל פאנל, בדרך כלל מיד בהתחלה. הפחד הזה היה מנת חלקם גם של המועמדים הדתיים בליכוד ואפילו ב'כחול לבן'. הפחד הזה נבע מכך שהם ידעו שמהשאלות הללו אין להם סיכוי לצאת בשלום כי בסוגיה הזאת, כשאתה דתי והקהל שלך לא (או שהקהל דתי אבל יש תקשורת), כמעט כל התשובות 'לא נכונות'.

אני זוכר במיוחד פאנל אחד בתיכון 'אשל הנשיא' שבו חצי מזמן השאלות הוקדש למתקפה חריפה של התלמידים כלפי מועמד הליכוד הדתי שלמה קרעי. בכתבה שפורסמה כמה ימים לפני כן קרעי ביקר את מצעד הגאווה. התיכוניסטים לא הרפו ממנו עד שבשלב מסוים הוא הכריז: "אני לא רוצה להתייחס יותר לנושא הזה".

ההתבטאות של הרב רפי פרץ לא הייתה טובה. לא הייתי מתבטא כך, אבל חלק מהתגובות המתלהמות לדבריו, בעיקר אלו שבאו מאישי ציבור, מטרידות יותר. התחושה של רבים מאישי הציבור הדתיים היא שאין להם סיכוי להביע עמדה מורכבת בסוגייה הזאת. אם הם לא יישרו קו עם כל דרישות הקהילה הלהט"בית. אפילו אם רק יעזו להסתייג ממצעדי הגאווה, הם יסומנו מיד עם כוחות החושך.

הפחד הזה של אנשים דתיים להתבטא בסוגיית הלהט"בים, מזיק לחברה הישראלית לא פחות מהתבטאויות בעייתיות כלפי הלהט"בים. הוא גורם לכך שהקול הדתי היחידי כמעט שנשמע בסוגיה (מעבר לקולם של אלו שמיישרים קו לחלוטין עם העמדה הליברלית), הוא הקול הבעייתי והפוגעני של גופי הקצה החרדליים – חזון, ליבה, והמפלגה החדשה מבית הר המור. גם התגובה של גופי הקצה, היא תגובה היסטרית, שמעידה על פחד. פחד של אנשים שאיבדו את הביטחון העצמי שלהם, להביע עמדה מורכבת.

לא מזמן התווכחתי עם אחד מהרבנים באותם גופים בעקבות סירובו לנהל שיח פומבי עם אחד מנציגי הקהילה הלהט"בית. אמרתי לו שהסירוב הזה מעיד על חוסר ביטחון עצמי ועל פחד להתמודד עם עמדות אחרות. כעסתי עליו שהוא לא מוכן לשיח הזה, אבל אחרי מה שהרב פרץ חווה השבוע, אני מרגיש שאיבדתי חלק מהטיעונים באותו ויכוח.

אם אמירות מורכבות בסוגיה הלהט"בית יענו בהתלהמות, דרישה לפיטורין, והעמדה מידית לעמוד הקלון, הם פשוט ייעלמו מהשיח, והקולות היחידים שישמעו מהעולם הדתי בסוגיה זו יהיו של אנשי הקצה – קולות חד ממדיים, פוגעניים, ונטולי אמפתיה שרק יעמיקו עוד יותר את הקיטוב. הבקשה הזאת היא מכולנו – תנו לאנשים לדבר עד הסוף, תקשיבו להם, גם אם העמדה שלהם קצת שונה ומורכבת ובעיקר אל תנסו לתפוס אותם במילה. תשאלו. תבררו. נסו להבין. אסור שהפחד הוא זה שימשיך לנהל אותנו בשיח הציבורי.

=======

אלישיב (שיבי) רייכנר הוא עיתונאי 'מקור ראשון', סופר, פעיל פוליטי וחברתי דתי-לאומי.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
17 תגובות - 14 דיונים מיין לפי
1
לא תמיד צריך מורכבות
יוסי | 15-07-2019 9:49
הכותב דוגל בערך הראייה המורכבת. אך לא תמיד היא במקום. לפעמים הדברים כל-כך פשוטים ובהירים, ומי שלא מסוגל להגיד אותם מתחיל להסתבך. המבט המורכב נובע מהרצון להכיל את כל הצדדים, ולמצוא חן בעיני כולם, אבל פה אתה רואה שלצד השני אין שום רצון להכיל אותך, אלא רק להשליט את דעותיו עליך בצורה טרוריסטית. אם כן גם לך לא נותר אלא לדבוק באמת הפשוטה, כפי שמלמדת אותנו התורה, שהדבר אסור, ושיש במדינה אג'נדה חריפה לתקוף את כל מי שמעלה בדל של הסתייגות מההתנהלות של קהילת הלהטב. לפעמים גם הגורמים החרדליים צודקים. לא תמיד צריך להתאמץ לחפש מורכבות מתחת לשטיח. המורכבות היא לא מטרה, היא כלי.
האם ממשלה צריכה להכנע לתאוות.מיניות,וכיוב?!
מה עם שלום הילד?! | 15-07-2019 11:49
ילד צריך אימא+אבא. האם ממשלה תיכנע לתאוות של נטייה מינית. אלכוהול. סמים. ותמסד אותם חו?! ומי יודע מה השלב הבא?! משפחה של יותר מ2?! חתונת גבר עם 6 גברים. משפחה של חילופי זוגות. מה השטויות שניכנסו לחיינו ?!
2
שום חושך ושום נעליים יש לנו רק דעת תורה נקודה
מה אתה מקשקש | 15-07-2019 9:56
כל שאר התפלספות זה הבל , אנחנו לא צריכים לפחד מכל אוכל נבלות ובועל נידות במקרה הטוב שחשוב שאנחנו אינטליגנטים ונאורים זה בכלל לא צריך להיות במחשבה , מי שמגדיר עצמו דתי דהינו עובד השם נאמן רק להשם ולא מתקפל ומתקופף בשביל למצוא חן ואילו לא נותן מקום ולו הקטן ביותר לגיטימציה לזוהמה של דורנו הנקראת משכב זכר בפרהסיה , כמובן איני אומר שצריך בשלב זה במציאות הנוכחית להלחם בפרטים אבל ההשקפה וראיתי עולם פה אין מקום לוויתורים לשיח ונעלים רק אמונה ונאמנות לבורא ישתבח שמו
3
עוד מעט משיח בא ינקה את המתועבים
עולם שקר | 15-07-2019 10:11
התורה כבר קראה עליהם מתועבים
4
חבל שרייכנר נפל בדיוק לבור שממנו הוא מתריע
אבי | 15-07-2019 10:31
אם היית קצת יותר מעמיק, היית מגלה שאותם ארגונים שאתה מגנה בתוקף, אינם פוגעניים וממש לא חד ממדיים. מה שכן, הם אכן מתאמצים להיות נאמנים בצורה מוחלטת לתורת ישראל, מה שלא נעשה על ידי ראש מפלגתו של רייכנר
5
דעת תורה בלבד!
אבו נאצר | 15-07-2019 10:36
מה יש כאן להסס? יש לנו תורה ומה שהיא קובעת הוא התקף! מה שאומרת הקהילה הלהטבית, זה על דעתה בלבד והיא הרבה פחות חשובה ממה שאדם מן הישוב חושב.
6
מים קרים על נפש עייפה
יהודה | 15-07-2019 11:08
בתוך כל השיח המתלהם, בתוך ההכפשות משני עברי המתרס סוף סוף נשמעים דברים שאפשר להזדהות איתם.
7
ליב"ה ושות' מנמקים עמדתם בבהירות וברהיטות.
יצחק | 15-07-2019 11:37
אני מבין את הצורך להאחז ב'צד של הטובים' ולחפש נואשות אחרי ה'אחר' ה'הוא', זה ש'אני לא כמוהו, כי אני דתי אל כזה... מורכב וטוב'. ומה אם לא מוצאים 'אחר ' כזה? אז פשוט ממנים מישהו למלא את המשבצת, אפילו אם ההבדל המהותי בינו לבינך אינו גדול.
8
לומר את האמת בלי לפחד!
גרשון | 15-07-2019 12:14
מה שמחליש אותנו אלה לא ההפגנות והלחץ של הטרוריסתים התודעתיים , אלא הפחד שלנו להתייצב מאחורי האמונה והדעות שלנו.
9
שום מורכבות ושום בטיח
מיכאל | 15-07-2019 12:22
האפולוגטיקה של הכותב מראה עד כמה הסדומיים הצליחו במזימתם הנלוזה. מי שיונק מתורה, אפילו ברמה הבסיסית, לא נותן שום לגיטימציה לתופעה המבחילה הזו. מקסימום אמפתיה לאנשים שמתמודדים עם משיכה לבני מינם. חברה שהופכת משכבי זכר לנורמה זו חברה מתאבדת.
הוא צודק (כותב המאמר)
נוגה | 15-07-2019 19:01
כל הדתיים יודעים שזה אסור ולא נותנים לגיטימציה, אבל הם לא רוצים לדבר בלשון קשה לחברים ובני משפחה שבחרו בדרך זו, גם כדי לא להרחיק וגם כי יש כאלו שמתאבדים, לא עלינו. מצד שני, יש פה התלהמות קשה מאוד של הצד המתירני וגם זה צריך להפסק.
10
חותם וליבה ארגוני קצה? אולי אתה על קצה השפיות
מיכאל | 15-07-2019 12:24
קראת פעם את עמדותיהם? הבעיה היא דתיים המחמד. עמלק שמקרר את האמבטי
11
כשאתה תסכים לנישואין של בתך עם הומו נדבר
מיכל | 15-07-2019 21:53
הלהטבים סבלו אלפי שנים. הגיע הזמן שהם יחיו בכבוד . ברגע שיתנו להם את מקומם הטבעי גם מצעדי הגאווה ירגעו .
12
מי שהוא מהמגזר הוא לא דתי
שלומי | 16-07-2019 9:52
גם אם יש לו כיפונת הוא לא דתי ואולי כופר בתורה יותר מאוכל ביום כיפור אם נהיה נחמדים לאלו נפסיד את הצבור הדתי האמיתי ההפסד הוא קטן מאוד אולי כמה עשרות
13
האמת פשוטה וברורה:
דרור | 16-07-2019 22:34
יהדות ההלכה והיהדות הדמוקרטית לא יכולות ולא צריכות להיות מדינה אחת. במדינת ההלכה תסקלו את מי שאתם רוצים ובמדינה הדמוקרטית אנחנו נקבל כל אדם באשר הוא, כל זמן שדעותיו אינן דיכויו של אדם אחר.
פשוט ולעניין
שם | 17-07-2019 17:12
אלוהים ודמוקרטיה לא הולכים יחד
14
קהילת הלהט"ב: איום אסטרטגי על העם היהודי
ועל האנושות | 01-08-2019 18:18
.......