פרשת בהעלותך: בין חלישות הדעת לכשלון בהנהגה

פרשת בהעלותך: בין חלישות הדעת לכשלון בהנהגה

"חלשה דעתו"- התפיסה של אהרון את עצמו ואת מעמדו של שבט לוי נחלשו והתערערו. אהרון סבור היה שמא האופן בו הוא מנהיג את שבט לוי איננו שלם, שמא נמצא פסול בצורת ההנהגה בה הוא מנהיג את אחיו

author-image
בין חלישות הדעת לכשלון בהנהגה
  (צילום: שאטרסטוק)

פרשתנו, פרשת בהעלותך, פותחת את שעריה בתיאור מצוות הטבת והדלקת הנרות. פרשה זו קשורה בקשר של חיים לפרשה הקודמת – פרשת נשא. בפרשת נשא בה תואר יום הקמת המשכן, מציינת הגמרא במסכת גיטין (ס.) שנאמרו שמונה פרשיות באותו יום. אחת הפרשיות שנאמרה באותו יום היא פרשת הנרות הפותחת את פרשתנו. הבחירה לסמוך דווקא את פרשת הנרות על פני שבע פרשות אחרות לפרשתנו, עוררה את רש"י (בשם חז"ל) לשאול: "למה נסמכה פרשת המנורה לפרשת הנשיאים?". כלומר, מדוע דווקא פרשת המנורה זכתה להיסמך לפרשת הקמת המשכן וחנוכתו שנמצאת בפרשת נשא?

ממשיך רש"י ועונה:

"לפי שכשראה אהרן חנוכת הנשיאים חלשה דעתו, שלא היה עמהם בחנוכה, לא הוא ולא שבטו, אמר לו הקדוש ברוך הוא חייך, שלך גדולה משלהם, שאתה מדליק ומטיב את הנרות".

ביום הקמת המשכן זכו נשיאי כל השבטים, מלבד שבט לוי, להביא קורבן נדבה לבית המקדש. קורבנות נדבה אלה תוארו באריכות בפרשה הקודמת. בראות אהרון הכהן את עצמו ושבטו נפקדים מאותה מצווה מרוממת – "חלשה דעתו". ההבנה הפשוטה של הביטוי "חלשה דעתו" היא, שאהרון חפץ היה לזכות במצווה נוספת, לזכות את עצמו ואת שבטו במצווה אדירה המצויה בתוככי המקדש. העובדה שאהרון ושבטו אינם זוכים למצווה זו גורמת לאהרן ל"חלישות דעת" ואכזבה.

אמנם, ניתן להבין את הדברים באופן עמוק יותר. הביטוי "חלשה דעתו" מופיע פעמים רבות בדברי חז"ל (למשל ברכות כ"ח., תענית כ"א:, סנהדרין י"ט. ועוד). מה משמעות ביטוי זה? ה"דעת" מבטאת תפיסה, מחשבה, הבנת חיים. אין זו הבנה שכלית-אינטלקטואלית חיצונית בלבד, אלא השכלה שמחוברת לעולם הפנימי של המבין. מעין המילים "והאדם ידע את חוה אשתו" – במובן של חיבור עמוק. כאשר לאדם יש "דעת" פירוש הדבר שיש לו השגה ותפיסה באופן כללי או בנושא מסוים. "חולשת דעת" מבטאת שבירה של אותה אמונה, גילוי של הסדקים הקיימים באותה אמונה.

אהרון הכהן סבור שהחיבור שלו ושל שבטו לקב"ה הינו בל ניתן לניתוק, לשיטתו, העולם הפנימי ומערכת ההרגשות והמחשבות של שבט לוי הולכים בד בבד עם רצון ה'. בשל כך, ראוי שעם ישראל יבין שמגמת החיים הישראלית מופיעה באהרון הכהן ובשבט לוי האמונים על לימוד התורה וההנהגה הרוחנית, כמאמר הציווי: "יורו משפטיך ליעקב ותורתך לישראל". הנגזרת הטבעית העולה מכאן היא שאהרון הכהן מוכרח להביא לפחות קורבן נדבה אחד לתרומת המשכן. לפי גישה זו, ראוי ששבט לוי בהנהגתו של אהרון יובילו את קורבנות הנשיאים.

בשעה שאהרון נפקד מאותם קורבנות – "חלשה דעתו", התפיסה של אהרון את עצמו ואת מעמדו של שבט לוי נחלשו והתערערו. אהרון סבור היה שמא האופן בו הוא מנהיג את שבט לוי איננו שלם, שמא נמצא פסול בצורת ההנהגה בה הוא מנהיג את אחיו. חולשת דעת מהווה ביטוי בחז"ל למציאות בה יש סתירה בין התפיסה של האדם את עצמו ובין המציאות המעשית.

בניגוד למסקנתו של אהרון, משיב לו ה' שדרכו סוגה בשושנים, הנהגתו עולה לעילא ולעילא עד כנפי השכינה ובשל כך "שלך גדולה משלהם". אמנם זכות גדולה היא להקריב את קורבנות הנשיאים, אך קורבן זה הינו חד פעמי, אין בקורבן זה קביעות. הגדולה של שבט לוי, דווקא בשל היותו אחראי על ההנהגה הרוחנית, מצויה בהתמדה וביומיומיות בעבודת המנורה, התמדה המסוגלת להאיר את עיניהם של כל עם ישראל – "שאתה מדליק ומטיב את הנרות".

=======

בימים אלה יצא ספרי על חומש ויקרא, הספר השלישי בסדר הספרים "רוחי אשר עליך". קדמו לו החיבורים על חומש בראשית ושמות

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
17 תגובות - 15 דיונים מיין לפי
1
כיפה סרוגה ממליכים שחיתות על בני ישראל..
אוי אוי | 14-06-2019 10:26
מחללי שם שמים ברבים.. מטיפים מוסר כאילו בשם התורה. אבל מתברר שהם זייפנים ורמאים.
חוצפן
דוד | 14-06-2019 12:12
בושה וחרפה לקרוא כאלו תגובות מטרילות ולא מפרגנות על מאמר של תלמיד חכם בישראל.
אין אמון בממשלת שוחד מרמה והפרת אמונים
אני | 14-06-2019 10:31
ו'כיפה סרוגה' ממליכים שחיתות על בני ישראל...
2
דברי תורה של גיא אמיר
לייטנר יעקב | 14-06-2019 10:49
עונג צרוף הוא לי לקרוא את דבריו המחכימים של גיא על פרשת השבוע. יישר כח
3
מאמר מרתק!!!
אורי | 14-06-2019 11:19
יישר כח צדיק.
4
מאמר מרתק
אורי | 14-06-2019 11:20
יישר כח צדיק
5
דבר התורה של גיא אמיר
רונית | 14-06-2019 11:37
נהנתי לקרוא את מאמרך שפרט והסביר את מצבו של אהרון. תודה ושבת שלום
6
אין סוף לענוונותו של אהרון.
מירב | 14-06-2019 11:38
כל פעם לומדים עליו משהו חדש. ולוואי וגם מנהיגנו בימים אלה יפשפשו במעשיהם מתוך אותה חשיבה של אהרון.
7
מאמר מרתק
דוד | 14-06-2019 12:13
מאמר מרתק
8
תגובה למאמר
אורלי | 14-06-2019 13:33
מקץסים ומרתק. כיף לקרוא ולדעת
9
משוב לקריאה
אבשלום | 14-06-2019 13:34
יש כוח , נהנה לקרוא וללמוד עוד
10
ביאור מרתק
נתנאל | 14-06-2019 14:16
זוית חדשה ומעניינת מאוד לפירוש רשי המוכר על הפרשה.
11
מאמר מרגש
מיכל | 14-06-2019 16:22
כמה נכונים דבריך וכמה מרתקים. יהי רצון שנזכה להתעלות ולא ליפול לחלישות הדעת
12
ישר כח
ציון בן גל | 14-06-2019 16:34
גיא היקר. הבהרת הבהר היטב, מה גדול כח המעשה התמידי בעבודת ה' , על פני המעשה החד פעמי , גדול ככל שיהיה.
13
פוגעים בדמותו של אהרון
משה אהרון עו"ד | 16-06-2019 10:51
פרשת בהעלותך - מעלתו הגדולה של אהרון 13/06/2019 15:25:52 1. בבקשה העיזו וצאו מהקופסא (משה אהרון עוד) זכותו של אהרון- להעלות אור במנורה לכתחילה אין דבר שישווה לה בסד. כל אימת שפרשה זו נדרשת כפי שנדרשת במאמר זה ולפיו כאילו חלשה דעתו של אהרון אל מול קורבן הנשיאים בכסף וזהב. לעניות דעתי הגיע שעתה להיגנז. אין לך פגיעה גדולה מזו באהרון שבכלל זכותו לעצמה כמעלה האור במשכן ובעולם כולו לא תדמה ולא תשווה לשום קורבן או פולחן אחר. וודאי וודאי שלא מדובר במעין פיצוי על חלושת דעת לעומת קורבן של מי מי שמעמיק לקרוא ברזיה של התורה חש ויודע שאין כל שחר לפרשנות כאמור הציווי לאהרון לעלות הנירות במנורה הוא בהדגש של אמירה ייחודית אליו אל אהרון להבדיל בכלל בינו לבין הנשיאים.אמירה אלוקית ייחודית כמחוללת דבר. אליו כבודד שאין שני לו ושאין לו תמורה או מקום להשוואה עם מי אחר וודאי לא הנשיאים שכל סגולתם - עושרם . לעומת זאת הנשיאים עשו מעצמם פעולה אוטומטית הנובעת מנשיאותם ומעושרם פעולה שטחית המשוכפלת כפול 12 .. זאת ועוד מעשה הנשיאים הבאה של חומר היולי : כיכרות של כסף וזהב [חומר נטול משמעות כשלעצמו] ולגבי אהרון מדגישה התורה זהב שכבר מעוצב במנורה שהיא מקשה עד פרחה כלומר זהב עטור בסמלים ומשמעות .זהב אשר גם פעיל להניב בהמשך פרח בדמות - הקרנה של אור . ואם לא די בכך מדגישה התורה כי שייחס אליו הקבה כאילו הוא אהרון עצמו עשה את הנורה ולא עוד אלא עשאה במין רוח של נבואה - בדיוק כמראה שהראה הקבה למשה בסיני . יש לך מעלות גדולות יותר מזה ובכלל יש מקום לכתחילה להשוות בין קודבנות הנביאים לגדולתו זו של אהרון . איזה אור הם הנשיאים הביאו בקורבנם לעומת זאת בהעלאת האור על ידי אהרון מוארים שבעת ימי הבריאה .העולם כולו מואר הנה כי כן . בהעלותך את הנרות בקשה התורה להדגיש וכבר בפתיח לרומם אתאהרון שהמילה בה-עלותך מורכבת משתי מילים בה [במנורה ונירותיה] עלותך בעולם ......
14
יישר כוחך
ד"ר פרוכטר | 16-06-2019 11:32
נהניתי לקרא את מאמרך המנוסח בשפה ברורה ונגישה. יישר כוחך על היבט מעניין זה שכתבת. עלה והצלח
15
איךהדוקטרינה העדרית עובדת בלי סוף
משה אהרון עו"ד | 17-06-2019 6:41
בסד. אין מחשבה מקורית עצמאית מקבלים הנחות מוצא כמוחלטות מכאן ואילך מתפלפלים לדעת ולעניות דעתי על גבול האמת ופגיעה בדמותו של אהרון . לא הייתה חולשת הדעת כי היא לכתחילה לעולם לא מסתברת לא צריך היה אהרון לדעת כי שלו גדולה עשר אמות משלהם קורבן הנשיאים לא הייתה מצווה אדירה. ובכלל היו אלה שני מסלוים שונים בתכלית שאין בניהם לכתחילה כל מפגש יש עשירים ואהרון לא היה כזה ולא התיימר להיות כזה . לאהרון לכתחילה היה ברור כי הציווי לא תעשון עמדי כסף וזהב זה המוטו של השבט שלו