הרב אברהם סתיו, שחיבר עם אביו הרב דוד סתיו את הספר 'אבוא ביתך', מתייחס בראיון לסרוגים למתקפות האחרונות על הספר, על ההרגשה שליוותה אותו לאורך תהליך הכתיבה עם אביו ואומר כי הוא מבין מהיכן הביקורות הקשות על הספר.
בוא נתחיל מהשאלה הכי בסיסית שיש: מה מטרתו של הספר? למה בחרתם לכתוב דווקא על נושא המשפחה והזוגיות?
"כתיבה של ספר מגיעה מתוך זיהוי צורך וחוסר שקיימים במציאות. וכשאתה מסתכל על הספרות ההלכתית הציונית-דתית, אתה יכול למצוא הרבה חומר על הלכות חגים ושמיטה, אבל מעט מאד ספרים רציניים שעוסקים בענייני משפחה. בתחומים הללו אנחנו נשענים בעיקר על הפסיקה החרדית והשמרנית, ועל שמועות שבעל-פה או תשובות קצרצרות של רבנים דתיים-לאומיים. והאמת היא, שדווקא בהלכות לולב אין כל-כך חשיבות לזהות החברתית-רוחנית של הפוסק, ואילו בדיני משפחה היחס של הפוסק לשינויים שעברה החברה המודרנית הוא קריטי. לכן בחרנו דווקא את הנושאים הללו, שבהם המציאות המודרנית של החברה הדתית-לאומית שונה מזו החרדית (או מן החברה הדתית לפני חמישים שנה): נישואין מול קריירה; מניעת הריון; רווקות מאוחרת; נישואין עם בן-זוג חילוני. בספר אנחנו בוחנים כל סוגיה בכלים הלכתיים טהורים, כאשר כלים אלו עצמם מנחים אותנו כיצד להתייחס למציאות המשתנה".
מעטים זוכים לכתוב ספר עם אבא שלהם. איך התחושה לכתוב ספר עם אביך? יש סיפור שממחיש את המיוחדות/ המורכבות שבזה?
"אין ספק שהכתיבה המשותפת עם אבא שלי היא אחד המאפיינים המיוחדים של הספר, גם מבחינתנו וגם מבחינת הקוראים, וכתבתי על כך לא-מעט בהקדמת הספר ובפייסבוק. אבל לאחרונה שמתי לב שהסיפור הוא יותר רחב: הספר הזה הוא פרויקט משפחתי. נתחיל מזה שבכל פעם שאנחנו נוסעים להורים לשבת, יש סיכון גבוה ששולחן השבת ייכבש על ידי הסוגיה הנוכחית שבה אנחנו עוסקים. עד כדי כך שלאחרונה הוטל איסור חמור על כל איזכור של הספר בשבתות, ואנחנו נאלצים להסתפק בכמה דקות שיחה גנובות בדרך מבית-הכנסת".

"ברמה עמוקה יותר, הספר משלב הרבה מאד נקודות מבט. בהקדמות של ספרים בעבר, המחבר נהג להודות לרעייתו על כך שטיפלה בילדים לבד ואפשרה לו ללמוד תורה בשקט. אני חושב שזה נפלא, ואפילו רומנטי, אבל ב'אבוא ביתך' התפקיד שמילאו הנשים בספר שונה לחלוטין".
"אמא שלי היא מדריכת-כלות ותיקה, שהעלתה בפנינו חלק ניכר מן הנושאים הקשורים למיניות, ופרשה את השאלות והצרכים של נשים וזוגות בתחומים הללו. אישתי כתבה איתי בעבר ספר על אובדן הריון ('כחלום יעוף'), ואין דבר שאני מפרסם (כולל, אגב, התשובות לראיון הזה) בלי לדון עמה. אבל זה לא נגמר רק כאן: יש לי אחים ואחיות במגוון של מקומות ומצבים, והוואטסאפ המשפחתי פעיל וסוער, וכך כל תשובה זוכה לדיון ביקורתי ממגוון נקודות מבט: של רווקים ונשואים, תלמידי-תיכון וזוגות צעירים.
מאז אתמול בערב מתפרסמות ביקורות קשות על הספר והרב ליאור אפילו מתנגד לו. אתה ער לביקורות על הספר? מבין מהיכן הן מגיעות?
"קודם כל אני מאוד מאוד ער לביקורות ומבין אותן, וגם מסכים איתן. הבעיה היא שאני מסכים עם כולן. אני מסכים שיש סחף מאד חזק בדור שלנו לכיוונים בעייתיים, ושצריך לעצור את הסחף הזה ולא לזרום איתו. אבל אני מסכים גם שאי אפשר לנסות לנהל חיי משפחה בימינו בדיוק כפי שעשו באירופה לפני מאתיים שנה. והפתרון שאנחנו מבקשים להציע לכל הביקורות, מימין ומשמאל, טמון בעולם ההלכה".
הרב סתיו הבן מציין כי "אחד הנושאים שבהם תוקפים אותנו הכי הרבה מכל הכיוונים הוא נושא ההפריה לרווקה מבוגרת מזרע של נוכרי".
הרב סתיו מזכיר כי "גם את הרב פיינשטיין תקפו על נקודה זו בדיוק, כאשר התיר שימוש בזרע של נוכרי לבני זוג נשואים, וכך הוא הגיב להאשמות: "אין הטעמים מהשקפות חיצוניות וסברות בדויות מהלב כלום אף אם להחמיר ולדמיון שהוא ליותר טהרה וקדושה, ועתה נדבר מעצם ההלכה".
"וזה מה שאנחנו מבקשים לעשות בספר, 'לדבר מעצם ההלכה'. לראות קודם כל מה ההלכה מתירה ומה היא אוסרת. אילו איסורים קבועים ואילו עשויים להשתנות. וההלכה משתנה. אי-אפשר להתווכח על זה. לאחרונה ראיתי שהרב אבינר נשאל בשו"ת סמס באיזה גיל להתחתן, הוא ענה: "בין גיל 20 ל-25". זו לא תשובה שעולה באופן פשוט מן המקורות, אלא תשובה שמבינה את השינויים שחלו במציאות ומיישמת את העקרונות ההלכתיים במציאות החדשה. כמובן שעל גבי השאלה ההלכתית מגיעות קומות נוספות, ואנחנו מתייחסים אליהן".
הרב סתיו מבקש להבהיר כי "גם הפריה לרווקה אנחנו כותבים שאין להתיר אלא לאחר היתר פרטני מפוסק, משום שהיתר גורף עשוי לערער את מוסד המשפחה. ואגב, הדברים שלנו בעניין הזה זהים כמעט לגמרי לדברים שכתב הרב דיכובסקי".
למרות ההבנה שהוא רוחש לביקורות הרב סתיו מדגיש כי "יש לי גם תקווה וציפייה שהן יהיו ענייניות. לפני שבועיים כתב הרב יואל קטן מאמר ביקורת מאוד חריף, אבל גם מכבד וענייני, וזה בסדר גמור. כך היא דרכה של תורה. יש תשובות של הרב עובדיה יוסף שבהן הוא 'קוטל' ספרים שלמים, אבל הוא עושה את זה בכך שהוא עובר סעיף סעיף ומראה היכן יש פגמים וטעויות. אני מקווה שנקבל כמה שיותר ביקורות מן הסוג הזה, שירבו שיח עמוק של תורה שמתוכו תתברר שמעתתא ויתקלס עילאה".
מה דעתך בנושא?
15 תגובות
5 דיונים
שם טוב
גם לפני 200 שנה היו משכילים/רפורמים/מקילים/"פתוחים" לעולם/חכמים בעיניי עצמם בעיקר שראו את הבעיות והחולאים בעולם המודרני שהיו הפלא ופלא אותם בעיות אצל האקדמאיים ה"דתיים" דאז, עם דגש על אקדמאים לפני...
גם לפני 200 שנה היו משכילים/רפורמים/מקילים/"פתוחים" לעולם/חכמים בעיניי עצמם בעיקר שראו את הבעיות והחולאים בעולם המודרני שהיו הפלא ופלא אותם בעיות אצל האקדמאיים ה"דתיים" דאז, עם דגש על אקדמאים לפני דתיים, ויישרו קו, ושינו פה ושם, תיקונים של פתיחות והתקדמות... צריך לחפש אותם היום בביוב של ההסטוריה שאריות של שמות יהודים, ... נכון יהדות זה קשה לפעמים, דורש ותובעני אבל בשביל נצח משלמים...
המשך 01:34 01.07.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורי
קצת ענווה לא תזיק
11:15 21.02.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורי
הרב עובדיה כתב בגיל 17 שהוא נועד לגדולה. אין מה לעשות, אבל יש אנשים מאוד מוכשרים. בהתחלה הם סובלים מתגובות טיפשיות כמו שיש כאן ולבסוף הופכים לגדולי הדור. את ספרו הראשון של הרב עובדיה שרפו. אין לו אומר שהוא בוודאות הרב עובדיה, אבל הפוטנציאל קיים. ותמיד תוכל לספר לנכדים שלך שגידפת את הרב אברהם סתיו בהעלבות שטחיות בתחילת דרכו. כבוד גדול
13:56 22.02.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שם טוב
גם לפני 200 שנה היו משכילים/רפורמים/מקילים/"פתוחים" לעולם/חכמים בעיניי עצמם בעיקר שראו את הבעיות והחולאים בעולם המודרני שהיו הפלא ופלא אותם בעיות אצל האקדמאיים ה"דתיים" דאז, עם דגש על אקדמאים לפני...
גם לפני 200 שנה היו משכילים/רפורמים/מקילים/"פתוחים" לעולם/חכמים בעיניי עצמם בעיקר שראו את הבעיות והחולאים בעולם המודרני שהיו הפלא ופלא אותם בעיות אצל האקדמאיים ה"דתיים" דאז, עם דגש על אקדמאים לפני דתיים, ויישרו קו, ושינו פה ושם, תיקונים של פתיחות והתקדמות... צריך לחפש אותם היום בביוב של ההסטוריה שאריות של שמות יהודים, ... נכון יהדות זה קשה לפעמים, דורש ותובעני אבל בשביל נצח משלמים...
המשך 01:34 01.07.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורי
קצת ענווה לא תזיק
11:15 21.02.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורי
הרב עובדיה כתב בגיל 17 שהוא נועד לגדולה. אין מה לעשות, אבל יש אנשים מאוד מוכשרים. בהתחלה הם סובלים מתגובות טיפשיות כמו שיש כאן ולבסוף הופכים לגדולי הדור. את ספרו הראשון של הרב עובדיה שרפו. אין לו אומר שהוא בוודאות הרב עובדיה, אבל הפוטנציאל קיים. ותמיד תוכל לספר לנכדים שלך שגידפת את הרב אברהם סתיו בהעלבות שטחיות בתחילת דרכו. כבוד גדול
13:56 22.02.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אמ״ר
הרב דוד סתיו הוא אכן גדול (וגם מחמיר בכל מיני דברים, אגב- לפי מיטב זכרוני הוא מתנגד בחריפות לעליות להר הבית למשל), אך יש לשים לב גם לבנו הרב אברהם,...
הרב דוד סתיו הוא אכן גדול (וגם מחמיר בכל מיני דברים, אגב- לפי מיטב זכרוני הוא מתנגד בחריפות לעליות להר הבית למשל), אך יש לשים לב גם לבנו הרב אברהם, שהתראיין כאן, ועדיין אינו מוכר בציבור הרחב. דומני שמצורת ההתבטאות וההתנסחות הענייניות להפליא, מהסגנון הצנוע והמכבד, ניתן לראות שמדובר באדם מיוחד. ואכן, מי שמכירים אותו מקרוב (כולל אביו), מספרים שמדובר בעילוי אמיתי, שעתידו לפניו. התחילו לעקוב אחריו, ייתכן שיש לנו גדול דור בדרך
המשך 05:09 21.02.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לא חרבה ירושלים אלא שהשוו בה קטון וגדול ודוק.
ומשווה את ההתנגדות שהתנגדו לגדולי עולם - למה שהוא עובר. ואחרי הכל: התורה היא תורת חיים, ולא כל אחד שיודע הרבה, ואפי' הוא צנא מלי ספרי - זוכה לשכל של תורה.. וההיסטוריה...
ומשווה את ההתנגדות שהתנגדו לגדולי עולם - למה שהוא עובר. ואחרי הכל: התורה היא תורת חיים, ולא כל אחד שיודע הרבה, ואפי' הוא צנא מלי ספרי - זוכה לשכל של תורה.. וההיסטוריה תשפוט..
המשך 00:29 21.02.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
טוקבקיסטים יקרים
או שתגיבו על תוכן הספר או שתתנו למי שיכול להגיב להגיב לקלל או להעליב זו לא תורה וגם לא דרך ארץ שקדמה לתורה
20:56 20.02.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לימ
!
19:29 20.02.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלון בלוך
למה על זה אתה לא כותב?
19:45 22.02.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מתניה
מבהיל
18:46 20.02.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אריה
נקווה שבדרך לא תהיה רעידת אדמה
20:40 24.02.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יצחק
תשובות כאלה כבדות שייכות רק לגדולי הדור
18:12 20.02.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בניה
פשוט אתה מגדיר מיהו גדול דור?! הרב דוד סתיו תלמיד חכם עצום עם אומץ תורני לא רגיל שמעיז להגיד את האמת בניגוד לרבנים אחרים שמעדיפים לטייח את האמת מתחת לשטיח. מסמך לגיונות בהצלחה על ידי אחד מגדולי הדור בשנים האחרונות הרב הראשי, אב בית הדין הגדול רבברום שפירא. ולגופם של דברים, כאשר כל הרבים בציונות הדתית מעדיפים להסתתר מאחורי החליפה שלהם ולהתעלם מהמציאות קם רב עם אומץ ומעלה על הכתב מה שכולם ברחו מימנו.
20:27 20.02.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חמי
.
07:31 21.02.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר