עתירה לבג"צ: בטלו מינוי מוטי אלמוז לראש אכ"א - סרוגים

עתירה לבג"צ: בטלו מינוי מוטי אלמוז לראש אכ"א

כפי שפורסם בסרוגים, התנועה למדינה יהודית מימשה את האיום ובעקבות תקדים הרב אייל קרים, ועתרה לבג"צ נגד מינויו של דובר צה"ל, תא"ל מוטי אלמוז לראש אכ"א

עתירה לבג"צ: בטלו מינוי מוטי אלמוז לראש אכ"א
  התנהלות רשלנית ומנוגדת לחוק. מוטי אלמוז (אביר סולטן/פלאש90)

כפי שפורסם בסרוגים, התנועה למדינה יהודית מימשה את האיום ועתרה לבג"צ כנגד הרמטכ"ל, שר הביטחון והיועץ המשפטי לממשלה בדרישה לבטל את מינויו של דובר צה"ל, תא"ל מוטי אלמוז לראש אגף כוח האדם בצה"ל (אכ"א).

טקס העלאת הדרגה של אלמוז מתוכנן ליום חמישי הקרוב, אך בתנועה למדינה יהודית, מעודדים מבג"צ הרב קרים, שהביא לדחיית מינויו, הגישו באמצעות עו"ד זיו מאור, עתירה המבקשת לפסול  את מינויו של תא"ל מוטי אלמוז לתפקיד ראש אכ"א, וזאת בשל התנהלותו הבלתי מקצועית באורח קיצוני, בתפקידו הנוכחי כדובר צה"ל.

עו"ד מאור מציין בעתירה "מהתנהלותו של תא"ל אלמוז כדובר צה"ל עולה זלזול בשלטון החוק, בחזקת החפות של נאשם בהליך פלילי, בטוהר ההליך השיפוטי, בכבודו של צה"ל עליו הוא אמון כדובר צה"ל, ברגשותיהם של אזרחים וחיילים דתיים ובפקודות הקבע של צה"ל. מתוקף תפקידו כראש אכ"א, יידרש תא"ל אלמוז לסוגיות רגישות ביותר הנוגעות לשילובם של חיילים שומרי מצוות בצבא. התנהלותו ודבריו משקפים אידיאולוגיה קיצונית אשר צפויה להגביר חשדנות ולמנוע פתרונות שיש בהם כדי להביא סוגיות מורכבות מעין אלה על פתרונן".

העתירה מציינת מקרים ספציפיים בהם נכשל תא"ל אלמוז בהתנהלותו וכוללת בין השאר את הודעת דובר צה"ל לאחר האירוע בו היה מעורב החייל אלאור אזריה, לפיה מדובר היה "באירוע חמור הנוגד את רוח צה"ל ואת המצופה מחיילי צה"ל ומפקדיו", זאת לפני שאזריה עצמו נשאל ולו שאלה אחת ביחס לנסיבות האירוע. כמו כן, מציין עו"ד מאור, כי ההודעה עצמה יצאה בשעה שאזריה עמד לפני החלטה על הארכת מעצרו, עובדה שיש בה משום הפרה של סעיף הסוביודיצה.

"התנהלותו של תא"ל אלמוז בפרשה זו לוקה בדיוק בדברים שבהם הוא עצמו מאשים את החייל אזריה. תא"ל אלמוז מתנהג באופן "הנוגד את רוח צה"ל ואת המצופה מחיילי צה"ל ומפקדיו". זאת, משום שתא"ל אלמוז למעשה מפקיר את החייל אזריה ל 'לינץ' תקשורתי' ".

בנוסף ציין עו"ד מאור, כי מיד אחרי המקרה של החייל אלאור אזריה, הוציא תא"ל אלמוז שתי הודעות המוסרות את מסקנות התחקיר לציבור הרחב. מסירה זו מהווה הפרה חמורה של פקודות צה"ל לפיהן  "חל חיסיון מלא על כל תחקיר המתבצע בקשר לאירוע שחל במהלך אימון או פעילות מבצעית".

הרבנים צווחים נגד צה"ל

העתירה מציינת ראיון של תא"ל אלמוז בגלי צה"ל ב 22.11.2016, בנושא שילובן של חיילות בתפקידי לחימה בחיל השריון, שם אמר את הדברים הבאים: "אני אומר לרב הראשי של צפת (הרב שמואל אליהו) שהצווחות אף פעם לא עזרו, והן גם כאן לא יעזרו. נא להכיר את העובדות. היו צווחות לפני כמה חודשים בנושא הזקנים, והיו צווחות גם בנושאים אחרים, ואני בכוונה מגדיר את זה כך". עו"ד מאור כותב ביחס להתבטאות: "לאור התפקוד המקצועי המצופה מדובר צה"ל, העובדה שמדובר בביקורת בלשון נמוכה ואף וולגרית ומעליבה, נגד דמויות בעלות חשיבות ציבורית, אשר עשרות אלפי ישראלים מכבדים אותם ואת דבריהם, מכוח אמונתם הדתית, הופכת את ההתבטאות חמורה שבעתיים, הן בכלל והן מבחינת הרמה המקצועית הבאה לידי ביטוי בהתבטאויות אלה. התייחסותו של תא"ל אלמוז אל דבריהם של רבנים בכירים כאל "צווחות", חושפת טפח מעולמו הפנימי של תא"ל אלמוז. יש בה כדי לחזות כיצד ינהג לו יתמנה לבסוף לתפקיד ראש אכ"א, עת יונחו לפניו בקשות מאת רבנים בכירים – בצבא ומחוצה לו – להתחשב בשיקול דעתו בעניינם של חיילים דתיים" .

זאת ועוד, העותרים ביקשו מהממונה על חופש המידע בצה"ל את פירוט הפקודות הרלוונטיות לעתירה. בתשובה מ"מדור הדוברות" נכתב כי הפקודות נמצאות באתר האינטרנט של דובר צה"ל, אבל הסתבר שהקישור המצ"ב לא מפנה לאתר דובר צה"ל, אלא לחשבון גוגל של אדם פרטי, יונתן אוריך שהיה בעבר עורך אתר האינטרנט של דובר צה"ל. לא זו בלבד, אלא שגם במסמך של אוריך, אין פירוט מלא של הפקודות ואף הפקודה העוסקת בסמכויות דובר צה"ל חסרה.

עו"ד מאור מציין כי התנהלות זו מוכיחה שוב כי תא"ל אלמוז איננו קצין מקצועי, איננו ממלא את חובותיו וכשנדרש לקיימן, הוא עושה זאת באופן רשלני.

"מי שהביא להתנכרות של חלקים ניכרים מהחברה הישראלית לצה"ל ייכשל בחינוך חיילי צה"ל להזדהות עם הצבא. מי שרמס את כבודם של רבנים שלאורם צועדים אלפי מועמדים לשירות ביטחון בהתבטאויותיו כלפי רבנים ייכשל בהכנת בני הנועד לקראת השירות בצה"ל, והוא אינו מגלם את ערכי המנהיגות של צה"ל. מי שפגע ברגשותיהם של עשרות אלפי חיילים ומלש"בים, לא יודע כיצד לקדם את רווחתם של חיילים ולטפחם.

החלטות המתקבלות באגף כוח האדם נוגעות לעתים בעצב הרגיש של היחס בצה"ל לחייליו הדתיים. כאשר מתרחש מגע שכזה, על כל הנוגעים בדבר להיות סמוכים ובטוחים כי ההכרעה תתקבל לבסוף בידי מי שאינו מונחה על ידי דעות קדומות שליליות כלפי דתיים ורבנים. בהתנהלותו, הוכיח תא"ל אלמוז כי אין ביכולתו לקבל החלטות בעניינים אלו ללא משוא פנים; או למצער – הביא לכך שכל החלטה שיקבל בעניין לעולם תיתפס בציבור כהחלטה נגועה. לאור זאת,  תא"ל אלמוז לא יוכל למלא כראוי את תפקידו כראש אכ"א, וההחלטה למנותו לתפקיד זה אינה סבירה באופן קיצוני".

לקריאת העתירה המלאה לחצו כאן (10MB)

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו