היועה"מ: הקנסות ל'השגחה פרטית' יבוטלו - סרוגים

היועה"מ: הקנסות ל'השגחה פרטית' יבוטלו

היועץ המשפטי משיב לבג"צ כי בעלי עסקים יוכלו להציג תעודות השגחה בתנאי שיובהר כי אינו מטעם הרבנות הראשית לישראל. הקנסות שוהטלו על 'השגחה פרטית' יבוטלו

author-image
היועה"מ: הקנסות ל'השגחה פרטית' יבוטלו
  תעודת כשרות - רק של הרבנות (אילוסטרציה)

היועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין הגיש את עמדת המדינה בתשובה לעתירה לבג"צ שהגישו בעלי עסקים שהציגו תעודת כשרות מטעם ארגונים פרטיים.

העמדה הוגשה באמצעות עוה"ד נטע אורן ואבישי קראוס ממחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, לקראת הדיון בעתירה הקבוע ליום א' הקרוב והיא כוללת גם את התייחסות הרבנות הראשית לישראל, אותה ניסה ויינשטיין לכופף  מעט.

העתירה הוגשה על ידי בעלי עסקים שפנו לגוף הכשרות 'השגחה פרטית' אותו מובילים גורמים חילונים, רפורמים ודתיים ליברלים המעניקים תעודות כשרות על סמך אמון בבעל העסק. משגיחי מחלקת האכיפה באגף הכשרות של הרבנות קנסו את בעלי העסק כפי שמחייב החוק למניעת הונאה בכשרות. בעלי העסקים עתרו לבג"צ בדרישה שיבטל את הקנסות שלטענתם אינם חוקיים ומפלים אותם על פני הבד"צים שאינם נקנסים.

בתחילה הוגשה עמדת המדינה לבית המשפט העליון, אך ללא התייחסות של הרבנות הראשית לישראל. שופטי בג"צ בראשות המשנה לנשיאה אליקים רובינשטיין נזפו ביועץ המשפטי שניסה לכופף את הרבנות תחתיו, ודרשו ממנו להביא גם את עמדת הרבנות.

כעת הוגשה עמדת היועץ המשפטי לממשלה שקובעת כי ניתן יהיה להציג תעודת השגחה, אם יודגש כי היא איננה מטעם הרבנות הראשית לישראל: "לנוכח נוסחו של החוק, ובשים לב לזהירות הנדרשת שעה שעסקינן בפלילים, לא יוגשו, במצב בחקיקתי הקיים, הודעות תשלום קנס או כתבי אישום, כנגד בעלי בתי אוכל שלא יציגו את בית האוכל במילה "כשר", אך יציגוהו כ"מפוקח או מושגח על ידי גורם פלוני" או במילים דומות, וזאת בכפוף לכך שיובהר בצורה מפורשת, ברורה ובולטת, באופן שאינו עלול להטעות את האדם הסביר, כי מסמך זה אינו מהווה תעודת הכשר מטעם הרבנות הראשית לישראל, או מטעם גורם אחר המוסמך ליתן תעודת הכשר..", נכתב בתשובת המדינה לבג"צ.

בנוסף הקנסות שהוטלו על בעלי העסק יבוטלו. בעמדת היועץ המשפטי מבקשים כעת לדחות את העתירה מתוך התיירותה, וזאת לאור פרשנות החוק לפיו תעודת כשרות תוכל להעניק רק הרבנות הראשית לישראל. בעל עסק שיציג עצמו כשר – יעבור עבירה פלילית, אך תינתן אפשרות להציג תעודת השגחה בה יובלט שאינה מטעם הרבנות הראשית לישראל או גורם אחר המוסמך להעניק כשרות.

הדיון כאמור יתקיים ביום א' ונזכיר כי הצעת חוק בנושא הוגשה על ידי הסיעות החרדיות, אך היא מוסרת מסדר מהיום של ועדת השרים לחקיקה בשל חוסר הסכמות בין סיעות הקואליציה השונות.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
צבי שיימן שונא חרדים
אעלק | 14-07-2015 14:25
כתב בגרוש
2
זה טוב
| 14-07-2015 14:32
ככה אנשים יתחילו לקרוא את תעודת הכשרות....
3
עוד נזק של הבדצים
יהודי פשוט | 11-08-2015 13:21
כולם יודעים שכבר שנים יש מסעדות ומוצרים שלא כתוב עליהם "כשר" אלא "בהשגחת בד"צ פלוני" וכיו"ב. הנה לכם הארס של הפלגנות בתפארתו - כאשר הוא מגיע מכביכול הקפדה יתירה בכשרות (כפי שצדוקים התיימרו להיות יותר צדיקים מהפרושים) לאפשר לכל "רב נוח שמייקל" לתת תעוד השגחה בחסות הגאון היועמ"ש מהר"י ויינשטיין שליט"א. עד מתי נכיל את הפלגנות הנוראה ולא נעמיד לדין כל זרע של פלגנות. עיינו אלטלנה