הרהורים בעקבות דברי הרב אלי סדן / דעה - סרוגים

הרהורים בעקבות דברי הרב אלי סדן / דעה

במוקד דבריו של הרב סדן עולה שאלת היחס של עולם התורה למודרנה. הוא מתייחס לכך שיש מחלוקות חריפות בתוך עולם התורה הדתי לאומי שגורמות לו לצער רב

author-image
הרהורים בעקבות דברי הרב אלי סדן / דעה
  קרדיט צילום: מכינת בני דוד בעלי

בעקבות הכתבה על הרב טאו במקור ראשון מסר הרב אלי סדן שיחה לתלמידיו והיא הועלתה לרשת באתר "סרוגים". מאחר שקראתי את הכתבה סיקרן אותי לשמוע את תגובתו. האזנתי לשיחה מתחילתה ועד סופה פעמיים. חזרתי וקראתי את הכתבה ובחנתי את טענותיו של הרב סדן. מאחר שהשיחה הועלתה באתר זה אני מבקש לנצל את הבמה ולהציג מספר נקודות למחשבה בעקבות דבריו.

טענתו המרכזית של יואב שורק בכתבתו היא שהרב טאו שינה כיוון. לטענתו השינוי הוא מדרכו של הרב קוק ומהדרך בה הלך הרב טאו עצמו בראשונה, לדרך בה בחר ללכת בשנים האחרונות. ממקום של חיבור למקום של ניתוק. הרב סדן בדבריו מבקש לערער על הנחה זו תוך סיוע לדבריו מהגותו של הרב טאו. ידיעתי בהגותו של הרב טאו מעטה ולכן אבקש לבחון את שאלת שינוי הכיוון דרך פעולותיו. במסגרת הכתבה הובאו דוגמאות למעשיו והנחיותיו של הרב טאו כהמחשה לשינוי: [א] הפיצול מישיבת מרכז הרב. [ב] החרמה של רבנים שחושבים אחרת או מלמדים אחרת. [ג] התנגדות לשיתוף הפעולה של הרב חננאל אתרוג עם הבית היהודי. [ד] פעילות נגד הבית היהודי. [ה] התנגדות לשיתוף פעולה של גבע ראפ עם מנהלת הזהות היהודית. [ו] תיוג של כל בר פלוגתא בנושאים הלכתיים כמו בסוגיות הרבנות הראשית, הגיור והגיוס כ"רפורמי".

המכנה המשותף לכל הפעולות האלה הוא ההתנתקות מחלקים גדולים בציבור הדתי-לאומי, מנציגיו הפוליטיים ומרבניו. לכל אורך דבריו הרב אלי סדן לא התייחס כלל לנושאים אלה.

מדוע? האם הרב סדן חושב שהתנהלות זו של הרב טאו היא המשך דרכו של הרב קוק? היכן ראינו שכך נהג הרב קוק כנגד ברי הפלוגתא שלו בציבור היהודי בכלל וקל וחומר בציבור הדתי? כידוע, הרב קוק ביקש להביט על כל חלקי העם בעין טובה גם כשחלק על דרכם. פעולותיו של הרב טאו מלמדות כי הוא הולך בדרך אחרת. האם אין כאן שינוי כיוון?

הרב סדן מתאר את הרב טאו כמי ששומר על הציבור הדתי לאומי מפני מגמות של רפורמה. מי שמבקש לשמור לא יכול לעשות זאת ממקום של פיצול, ניתוק והחרמה מהציבור עליו הוא מבקש לשמור. בתחילת דבריו הרב סדן יוצא נגד שורק ומאשים אותו שהוא מסמן קווים ומגדיר מי בפנים ומי בחוץ. האם זה לא בדיוק מה שהרב טאו עושה? יש לציין שהרב סדן עצמו, בניגוד לרב טאו, לא הולך בדרך הניתוק ויעיד על כך השיח שיש לו עם מפלגת הבית היהודי. הרב סדן מודע להבדל זה בינו לבין הרב טאו והוא מתייחס לכך בקצרה בסוף דבריו תוך הסתייגות מעצם העיסוק בסוגייה זו.

במוקד דבריו של הרב סדן עולה שאלת היחס של עולם התורה למודרנה. הוא מתייחס לכך שיש מחלוקות חריפות בתוך עולם התורה הדתי לאומי שגורמות לו לצער רב. כוונתו בעיקר לשאלת היחס למודרנה. העובדה שהנושא נתון למחלוקת לא מונעת מהרב סדן לרמוז יותר מפעם אחת שעמדת ברי הפלוגתא של ישיבות הקו ביחס למודרנה היא על סף הרפורמה. האיזכור החוזר ונשנה של הרפורמה מערער על הלגיטימיות של הדעה הנוגדת את דעתו. גם כשהוא מציג את ההבדל בין הציבור הדתי לאומי לבין הציבור החרדי הוא מתייחס רק למחלוקת ביחס לציונות, אבל הוא מתעלם מהמחלוקת סביב שאלת היחס למודרנה. התעלמות זו אינה מקרית שהרי בסוגייה זו הוא נמצא בצד של החרדים (למרות הסתייגותו מהכינוי חרד"ל).

אבקש לסיים בהתייחסות לסגנון של יואב שורק מזה ושל הרב סדן מזה למושאי ביקורתם. שורק כותב מתוך הערכה רבה לרב טאו ולתלמידיו. הוא מתאר בהתפעלות את צניעותו, עדינותו, פשטותו, כישוריו הדידקטיים ואת הסיוע והתמיכה שנתן לתלמידיו. את אישיותו הוא מתאר כעוצמתית, טוטאלית ועשויה ללא חת. גם את תלמידי ישיבות הקו הוא מתאר בהערכה ומאפיין אותם "בצניעות חומרית, באדיקות דתית, באמונת חכמים ובמסירות לכל דבר הקשור ל'עם ישראל'". לעומת שורק, הרב סדן בחר במילים חריפות כנגדו ותיאר אותו כחצוף, שקרן ושיטחי יותר מפעם אחת. מי מבין השניים הולך בדרכו של הרב קוק בעל העין הטובה?

 

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
11 תגובות - 11 דיונים מיין לפי
1
גלעד היקר!
אמיר | 06-03-2015 10:41
א. שים לב לכך שאתה יוצא מנק' הנחה שניתוק ממפלגת הבית היהודי הוא ניתוק מהציבור הד"ל, לענ"ד (!) הרב טאו לא רואה זאת כך, אלא זהו ניתוק ממחשבה מסוימת ששורה בציבור שיש בה פסול חמור. העובדה שרוב הציבור מצביעה למפלגה זו, והרב מנתק עצמו מהמפלגה לא אומרת שהוא מנתק את עצמו מהציבור- נק' חשובה מאוד! ב. אני מסכים שהרב סדן לא התייחס לכל הנק' המח' שיש לרב טאו עם ה'המון הציבורי הד"ל'. אך לא על זה הרב סדן בא לענות (אחרת השיעור היה לוקח כמה שעות טובות..) הרב בא להתמודד עם 2 נק' מרכזיות: 1. האופן הנעשתה הכתבה, מכבד ככל שאפשר- יש בו פגיעה חמורה בעובדה שעיתונאי בוחן רבנים, בבחינת "לא חרבה י-ם אלא על שהשוו בה קטן לגדול" 2. התייחסות בסקירה כללית וקצרה על הטענה המרכזית שעומדת בלב מחשבת הכתבה- הרב טאו 'נהפך' לחרדי והסבר מסויים על מה זה אומר. ג. אתה רציני שאתה משווה את ההתייחסות של שורק לרב טאו מול ההתייחסות של הרב סדן לשורק?? מה בכלל מקור ההשוואה? הרב סדן לא יצא כנגד תפקידו העיתונאי אלא על זכותו, יותר נכון- אי זכותו לבקר רבנים גדולים וחשובים, ומימלא פלגנותו ע"י מיתוג רבני וישיבתי. שורק התייחס באופן מכבד מחד גיסא אך כמבדל מאוד "הרב טאו גדול, אבל בצד" זה הרעיון המרכזי והעצוב שעומד במחשבתו ובכתבתו של שורק (שיטה מוכרת של הזרם הליברל (דיקא), בעולם כולו, להתמודד בצורה אמיתית עם דעות אחרות..)
2
ווכוח מיותר
מיותר לחלוטין | 06-03-2015 12:24
מי שלא יודע להבדיל בעצמו בין טוב לרע וצריך רבנים שיסבירו לו - הוא בבעיה מלכתחילה.
3
אכן
תודה | 06-03-2015 12:46
4
חבל שאתה דן בנושאים שאתה מודה שאתה לא מבין בהם
א י | 07-03-2015 22:26
גלעד היקר, יש בדבריך טעם, והיה להם ערך אילו היו הדברים נכתבים כשלעצמם. כאשר אתה דן ברב טאו למרות שידיעתך בהגותו מעטה (לפי דבריך), זה קצת מגוחך. אילו הרב טאו היה פוליטיקאי, היה נכון אולי לשפוט אותו לפי מהלכיו הפוליטיים. כיון שהוא תלמיד חכם ואיש רוח, הרי שהמהלכים הפוליטיים שתיארת הם קצה קרחון של הגות ותפיסת עולם עמוקה, שאם אתה מודה בענוותך ובכנותך שאינך מבין בהם, היה לך למשוך את ידיך מלעסוק בהם. ועוד הערה: ההשוואה שלך לרב קוק מוכיחה שגם בהכרת הרב קוק ושיטתו ידיעותיך אינן מרובות. הוא יצא במהלכים חריפים נגד אנשים שונים, למשל איתמר בן אב"י, שכנגדו פרסם הרב קוק מודעות: "בן אב"י בלום פיך!"
5
גם אצל הרב קוק בעין בטובה נובעת מתוך נקודת הקודש .
| 07-03-2015 23:00
לכן אפשר לבקר ולתקוף ואפילו לומר שאין לנו שייכות עם הבית היהודי בגלל תפיסתם השגויה , בעיני הרב טאו, את ענייני דת ומדינה. ויחד עם זה להעריך מאוד ולהתחבר איתם בעיניינים אחרים.
6
למגיב מספר 4 היקר.
תמה במקצת | 07-03-2015 23:43
בדבריך אתה בעצם שולל כל אפשרות תגובה לכל מי שאינו תלמיד בהווה או לשעבר באחת מישבות הקו, שהרי אי אפשר להכיר את הרב טאו בליל ללמוד אצלו, ולכן מי שמכיר אותו אלו תלמידיו, שמטבע הדברים בד"כ לא יהיו להם טענות על הרב טאו, ובטח שהם לא יפרסמו אותם. כך שאתה בעצם שולל כל זכות תגובה ממי שאינו תלמיד של הרב טאו...
7
למגיב 7
א י | 08-03-2015 8:46
תודה על התגובה המכבדת. אינני טוען שכדי להבין את הרב טאו צריך להיות בהכרח תלמיד מובהק ששותה בצמא את דבריו ולא זזה ידו מתחת ידו. אני סבור שאכן כדי להבין אותו טוב צריך להיות כזה, וכיון שרוב רובם של התלמידים בהר המור ובישיבות הקו אינן כאלה, ההבנה שלהם לוקה בחסר. מכל מקום, אפשר להביע עמדה ביחס לשיטה רוחנית לאחר שמכירים אותה, ובשביל זה לא צריך להיות תלמיד של הרב טאו, ספריו ושיעוריו נמצאים בבתי כנסיות ובבתי מדרשות וניתן לעיין בהם. גם שיעוריו פתוחים לציבור וכפי שיואב שורק בא לשמוע אותו גם כל אחד אחר יכול. שים לב גם שלא באתי בטענה דומה ליואב שורק, שאכן מבין משהו במה שהוא כותב. וגם את הכותב עצמו לא הייתי שופט כלא מבין אלמלא הודה בכך (בענוותו וכנותו - תכונות נדירות...) אגב, יש לא מעט תלמידים לשעבר ששמעו את הרב טאו כמה שנים ויש להם טענות, מקצתם פורסמו בכתבה של יואב שורק. מה שהפריע לי במאמר הזה הוא האמירה: "אני לא מבין בעולם רוחני אז אני מנסה לשפוט אותו לפי הכלים שאני מכיר". זה כמו שמוסכניק יגיד "אני לא מבין במחשבים אבל אני אנסה לפרק אותו כמו שמפרקים מנוע של אוטו". מממ... האמת שרבים מהמוסכניקים כן עושים את זה... :(
8
מי שלא מבין שלא יכתוב!
פלוני | 08-03-2015 10:17
א. אם אתה לא מכיר את הגותו של הרב טאו, אז איך תבין את מעשיו?? ב. יש הבדל בין להעריך את יואב שורק לבין להעריך את אחד מגדדולי הרבנים של הציבור!
9
ואני עדיין שואל
גלעד | 08-03-2015 11:59
מהתגובות אני למד שאני בחברה טובה ורק מעטים הם הבקיאים בהגותו של הרב טאו. לכן אני מתעקש לשאול על מעשיו כי הם הגלויים גם להדיוטות כמוני וכנראה לרוב הציבור: כיצד מעשיו של הרב טאו הם המשך דרכו של הרב קוק? כיצד הוא מבקש לשמור על הציונות הדתית בשעה שהוא מתנתק ממנה?
10
לגלעד היקר, המשך מתגובות 4 ו-7
א י | 08-03-2015 15:01
יש לך שאלה טובה, אבל אתה טועה כשאתה מנסה לחפש את התשובה "מתחת לפנס" ולא במקום שאפשר למצוא תשובה לשאלה. הרב טאו אינו איש פוליטי. יתכן מאוד גם שהתנהגותו הפוליטית היא טעות, אבל גם אם כך הוא, חשוב להבין את השורש שלה, מאיפה הוא נובע, כי זו בוודאי תורת אמת. לכן אל תנסה להבין את תפיסתו של הרב טאו על רקע המעשים, אלא להיפך, את המעשים על רקע הגותו. אם אתה רוצה לשמוע את הרב טאו, יש לו שיעורים רבים בביתו בשכונת מעלה הזיתים בירושלים, כמעט בכל יום בשעות אחרי הצהריים, וכן ביום שישי במכון מאיר. אם אתה רוצה לקרוא ספרים, יצאו למעלה מ-10 כרכים של "לאמונת עתנו", ועוד חוברות רבות ושונות. חפש באתר של ישיבת הר המור.
11
הבעיה בטיעונים שהביא...
דוד | 19-12-2021 15:00
הבעיה בטיעונים שהביא שורק היה שהם סתם שמועות ולשון הרע אני מקווה שהוא מתכון לטוב אבל כולם סתם לשון הרע למשל הסיפור עם הרב חנני סתם נייס של ישיבות זה ממש לא היה כך וזה שהוא החרים רבנים שלא חושבים כמהו אז בא נאמר כך שהוא יתן לי הקלטות של הרב טאו שהוא אמר דבר כזה אני אאמין טוב? כי בנתיים אני לומד בישיבת קו אצל חלק מתלמידיו הגדולים ביותר של הרב טאו ואף פעם לא שמעתי שהם פסלו דעה וודאי לא כמו שהוא רומז את כל הגושניקים רבותיי תמיד התגישו ההפך אז די להמציא דברים ולטענה שהוא נגד הבית היהודי נו אז מה בגלל שיש לאנשים אותו כיפה הם לא יכולים לחלוק אחד על השני ואם לפי דעתו הם הורסים כל חלקה טובה שבנה המפדל אז הוא לא יכול להחרים אותם זה כולה מפלגה הוא למשועבד לה חברה מה שאני רוצה למור לבסוף לא לכל דבר שעיתונאי מוציא מהפה או שיש איזו סטיגמה ברחוב הדתי לאומי צריך להאמין הבנתי שהרב טאו יוצא נגד דברים שלא נעים לחלק מהאנשים והא קצת פוגע להם ברגשות היהודיים שלהם אבל לא צריך לשקר לנפח כל נייס אוליי יש כמה דברים תמוהיים אבל זה לא אומר שהוא זז מדרך הרב קוק כל תלמידיו למשל הרב אלי סדן ודאי שהוא הרב קוק וכל דבר ציבורי הוא מתייעץ עם הרב טאו וכן הרב אבינר שודאי לא פוסל אף רב הוא תמיד מדגיש את זה למי שכן מכיר את המשנה שלו ועוד משהו אחרון שאחד כותב לא יודע הרבה על משנת הרב טאו אז שלא ידבר ויבין שלדברים יש סיבה