לפני כחודש כתב כאן הרב בן שעיה כתב התקפה חריף על מצבו של החינוך הדתי. לקח לי זמן להירגע, לכן אחרתי עד עתה.
איני זוכר את כל הכתבה, אולם על פי זכרוני, אני מבקש להעמיד אותו על כמה טעויות, ועד כמה הוא מנותק מהעשיה ומהחינוך הממלכתי דתי שאינו קשור לישיבות הקו ובנותיהן.
1. החינוך הממלכתי דתי הוא סיפור של הצלחה כבירה, מעבר לכל פרופורציה הגיונית. הוא מוציא כל שנה תלמידי חכמים רבים, אלה שאחר שתים עשרה שנות לימוד המשיכו בישיבות, ובמשך הזמן הפכו לתלמידי חכמים מובילים. והם לא בהכרח בנים לרבנים, אלא בנים לאנשים העוסקים בכל גווני התעסוקה.
2. החינוך הממלכתי דתי מוציא כל שנה צדיקים רבים, המתגייסים לצה"ל לאחר מכינה קדם צבאית או בלעדיה, מקדשים שם שמים, ומקיימים תורה ומצוות גם במסגרת הלחוצה של לוחמים וקצינים קרביים.
3. יש גם כשלונות. אבל כבר לימדנו מו"ר הרב עמיטל זצ"ל שבחינוך אין פטנטים. כל תלמיד וכל חניך הוא עולם בפני עצמו, ואינך יכול לדעת מה מושך אותו. גם בניהם של צדיקים, שלמדו אך ורק תורה, לא תמיד ממשיכים בדרך התורה והמצוות, ואת זה כבר למדנו מאבותינו הקדושים אברהם ויצחק, שלא כל בניהם המשיכו את הכיוון אותו קיבלו.
4. הבתים מהם באים תלמידי החמ"ד מאד מגוונים. ולכן כאשר אינך מצליח עם תלמיד, זה אינו בהכרח נובע מפגם בחינוך בבית הספר או בתיכון ובישיבה התיכונית, אלא גם מה הוא ראה בבית, ומה הוא ראה אצל חברים.
5. הבתים מהם באים תלמידי החמ"ד הם מאד מגוונים, ולכן אם היינו מלמדים רק תורה, תנ"ך, גמרא, אמונה וכדומה, ובלימודי ליב"ה את החובה בלבד, ולא היינו מלמדים ליותר יחידות בבגרות, רוב תלמידי החמ"ד לא היו באים אלינו כלל, והיו מתחנכים בחינוך הממלכתי. ואז יכולנו להגדיל בגאווה גדולה את אחוזי ההצלחה. אבל זה כשלון ולא הצלחה. זה כשלון, כי בזה היינו מפסידים תלמידים יקרים, בזה לא היינו פונים לבתים דתיים ומסורתיים, והיינו משרתים אליטה דתית מאד מסוימת. הרב בן שעיה, האם אתה מבין זאת?!
6. חבל שתלמידים מבתים חזקים יותר מבחינה דתית, בורחים לבתי ספר פרטיים, שאמנם הם בחמ"ד, אך לא כל תלמיד יכול להתקבל אליהם. יש לכך השלכות רחבות היקף על אחוזי הנשירה בחמ"ד, קשה לראות אופק וקשה להתמיד, כאשר אינך מכיר מקרוב בתים של רבנים, של אנשי חינוך אמוניים באופן מעמיק. אי אפשר לברוח, ואחר כך לבוא בטענות על אחוזי הצלחה פחות גבוהים.
7. צוותי החינוך מצוינים ממש, מקצועיים מאד ומשקיעים את הנשמה. אבל עיקר ההצטיינות של מורי החמ"ד, לכל הפחות בפריפריה, היא במקצעות הכלליים, אין לנו מספיק מורים מעולים בתחום התורני. כדאי לקרוא לבוגרי הישיבות לבוא ללמד את מקצועות הקודש בבתי הספר של החמ"ד, וללמד גם את שאר המקצועות, כמעט באופן אוטומאטי זה יעלה את אחוז הבוגרים הממשיכים בדרך התורה. כדאי לנסות. בואו וראו כי טוב ה'.
8. בחמ"ד לומדים כולם כאידיאל, יש לכך השלכות, אחוזי ההצלחה לא תמיד גבוהים, אבל האם משנים את האידיאולוגיה, בגלל רייטינג?! אנחנו מאד גאים בחינוך הממלכתי דתי, אנחנו גאים מאד בעשייה החינוכית, ומתוך האידיאולוגיה הגדולה שמנחה אותנו, אנו מנסים לשפר ולהשתפר.
9. כתבתי אנו, אף על פי שאיני מלמד בחמ"ד. אבל ילדי ונכדי למדו ולומדים בחינוך הממלכתי דתי, ובתפקידי כרב עיר, אני מחובר לכל בתי הספר של החמ"ד בעיר, בביקורים ובשיעורים קבועים בכל אחד מבתי הספר (יסודיים ועל יסודיים) של החמ"ד. אני מעריך מאד את צוותי החינוך, ומנסה יחד עמם להוסיף אור ותורה.
10. נבדוק את עצמנו, יש לנו הרבה מה לשפר ובמה להשתפר. אבל ראשית חכמה נוסיף אור ולא נחפש את החולשות. נחזק את התורה והיראה ולא נבליט את ההיפך. הן ידועות, ואנו מנסים להתקדם. יפה את רעייתי ומום אין בך. אנו רואים את הצריך תיקון, אבל בד בבד רואים את המכלול.
11. אשריך החמ"ד שאלה מוריך, אלה תלמידיך ואלה תוצריך. נודה לכל המפקחים, המנהלים והמורים אשר משקיעים כל כך הרבה, ומקבלים משובים כה דלים, והתקפות אשר רחוקות מהאמת.
==
הרב שמואל דוד הרב הראשי של עפולה
מה דעתך בנושא?
24 תגובות
5 דיונים
עודד
יישר כח לרב שמואל דוד על התגובה. אנשים כדוגמת הרב בן שעיה משולים לאנשים שיורקים לבאר ואז מתלוננים על איכות המים.
12:47 09.01.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אליחי
אני מסכים כמעט עם כל האמור. יש להוסיף כי העובדה שברוך ה' רוב הציבור היהודי בישראל הוא דתי או מסורתי, נזקפת הרבה לזכות עבודתם המסורה של צוותי החמ"ד לאורך השנים.
20:08 08.01.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלון
אם היה בית ספר שאחרי 12 שנות לימוד יותר מ50% מבוגריו אנאפלבטים. הייתי סוגר אותו. אם יש מערך חינוך שיותר מ50% מבוגריו ממירים דתם, צריך לסגור אותו ולפתוח אחר. אתה בוחר לקרוא...
אם היה בית ספר שאחרי 12 שנות לימוד יותר מ50% מבוגריו אנאפלבטים. הייתי סוגר אותו. אם יש מערך חינוך שיותר מ50% מבוגריו ממירים דתם, צריך לסגור אותו ולפתוח אחר. אתה בוחר לקרוא לזה "רייטינג"? הטרמינולוגיה בידך. אבל זה כתבה של התממות טיפשית ומיותרת. נכנסתי לכתבה תוך תקווה שיהיה תשובה מנומקת. ומצאתי כתבה שמדברת על רוב ממירים דת כרייטינג.
המשך 13:41 06.01.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אייל להב
או שאתה מנותק לגמרי מהמציאות ברמה של סכיזופרניה קשה. החינוך הממלכתי דתי ציוני הוא הכישלון הנוראי והקטסטרופלי ביותר של המאות שנים האחרונות. כאחד שמגיע מבית דתי ציוני כיפה סרוגה אני יכול להעיד...
או שאתה מנותק לגמרי מהמציאות ברמה של סכיזופרניה קשה. החינוך הממלכתי דתי ציוני הוא הכישלון הנוראי והקטסטרופלי ביותר של המאות שנים האחרונות. כאחד שמגיע מבית דתי ציוני כיפה סרוגה אני יכול להעיד על מאות בוגרי תיכון ישיבתיים כמוני לא רק במחזור שלי אלא במחזורים שלפני ובמחזורים שאחרי (אני בן 53) כמעט 98% מבוגרי החינוך של הציונות הדתית היום חילונים. בלי כיפה. איפה אתה חי בכלל ?< באיזה יקום אתה מרחף ? מעבר לזה שהרוב המוחץ של בוגרי הציונות הדתית מעיפים את הכיפה ברגע הראשון שהם יוצאים מרשות ההורים שלהם .. אין לך מערכת חינוך שיותר עשתה בלהשניא ולהרוג משעמום את הנוער בכל מה שקשור ללימודי הקודש. אין לך מערכת חינוך שהצליחה לקלקל להרוס להחריב ולגרום לבוגריה לשנוא ולתעב ולהשתעמם עד מוות מכל מה שמריח קודש. או יהדות. זאת מערכת החינוך הגרועה ביותר בעולם בכל מה שקשור לחיבור לקודש. דווקא בעולם החילוני יש יותר כמיהה יותר חיבור לרוחני יותר חיפוש אחרי אלוהים. יותר תשוקה ליהדות. אתם הכישלון הנוראי ביותר שיש. אתם משניאים את לימודי הקודש על דורות של תלמידים. והראייה בעובדות בשטח: 98% מהבוגרים של הציונות הדתית הופכים לחילונים לכל דבר ועניין. ויותר מיזה כחילונים - הם הכי אנטי דתיים שיש. אתה חי ביקום דמיוני שאין לו קשר למציאות אתה איש הזוי שאין לו מושג מה קורה בעולם האמיתי !!!!!
המשך 13:22 06.01.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נוחי
לא מתכוון לעקוץ, רק שואל. טיבה של מערכת נמדד בחוליה החלשה שלה, לא בהצלחות.
12:33 06.01.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
הגברת האור במוסדות הקיימים היא החובה
11:46 06.01.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יעקב
אין ספק שהמחנכים עושים את המירב, אך התוצאות החינוכיות טעונות בירור אמיתי. לא רק אלו שעשו מעשה בגלוי והורידו את היפה (או את החצאית...) אלא את יראת השמים של בוגרי...
אין ספק שהמחנכים עושים את המירב, אך התוצאות החינוכיות טעונות בירור אמיתי. לא רק אלו שעשו מעשה בגלוי והורידו את היפה (או את החצאית...) אלא את יראת השמים של בוגרי החמ"ד. שאל נא כבוד הרב את רבני המכינות ואת רבני ההסדר באיזו רמה תורנית מגיעים אליהם. מה תופס את עולמם הרוחני, במה מתעניינים, מה שאיפותיהם, יתברר לך, כבוד הרב, שהמצב כלל לא מרנין!! הכשל הוא שכשדברים על שילוב הקודש והחול זה בצד זה אך לא מעמידים את הדברים כך שהכל נובע ויונק מן הקודש אזי מגיעים לכך שהחול במידה רבה "משתלט" על הקודש, והרמה התורנית הינה חלשה למדי.
המשך 09:43 06.01.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
קו
חייב זריקת מציאות להבין מה קורה מסביב.
09:20 06.01.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דויד
הייתי רוצה לשאול ולהפנות את הכותב לקינה שנשא הרב שפירא יהושע שליט''א ראש ישיבת הסדר רמת גן וכן לדבריו של הרב שמואל אליהו שליט''א שהם מקוננים על המצב העגום של...
הייתי רוצה לשאול ולהפנות את הכותב לקינה שנשא הרב שפירא יהושע שליט''א ראש ישיבת הסדר רמת גן וכן לדבריו של הרב שמואל אליהו שליט''א שהם מקוננים על המצב העגום של חמ''ד על פי נתוני הלמ''ס מעל 40 אחוז עד 50 אחוז עוזבים את הדרך האם אין פה מקום לחשבון נפש מעמיק על הדרך כפי שהם בעצמם מעלים?!
המשך 07:57 06.01.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהונתן
בתגובה ל: דויד
, לא יודע כמה עוזבים את הדרך, ובכלל לא יודע מה זה "עוזבים", ולא יודע מה ה"דרך" הנכונה בעיניך. בעיני חביב אדם שנברא בצלם. גם תלמיד שבגר ואינו ממש דתי, אבל נושא ערכים של יהדות ומסורת, ערכים של יושר, אמת, סיוע לזולת, אהבת העם והמדינה - הוא בוגר מוצלח. הכיפה איננה מדד יחיד להצלחה, בוודאי שלא לימודים תורניים. קודם כל תהיה בן אדם, "מענטש".
09:15 06.01.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלון
בתגובה ל: דויד
אכן, והם מעלים ביקורת גם על עצמם. אבל, היוצאים מישיבת הסדר רמת גן ברובם הגדול נשארים דתיים. בעוד שרוב היוצאים מחמד ממירים דתם. האם מה שנעשה מספיק? לא. אבל אני למדתי בישיבה קשוחה מהציונות הדתית. ויותר מ80% נשארו דתיים, ומההיכרות בישוב של אלו שלמדו בחמד "רך", יש 40% נשירה (יותר אם לא מחשיבים את מי שעוד למד בישיבה קשוחה חוץ ממני). אז אלו שמבכים, גם פועלים חלקית. וגם מצליחים חלקית.
13:47 06.01.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ממש לא כולם צריכים להיות רבנים
השאלה היא מה המטרה ומה החזון של חמ"ד. לתפיסתי החזון והמטרה צריכים להיות הוצאת אנשים בוגרים עם ידע הן ביהדות והן בלימודים כלליים. ירצו - יפנו למסלול תורני. ירצו -...
השאלה היא מה המטרה ומה החזון של חמ"ד. לתפיסתי החזון והמטרה צריכים להיות הוצאת אנשים בוגרים עם ידע הן ביהדות והן בלימודים כלליים. ירצו - יפנו למסלול תורני. ירצו - יפנו ללימודים ולמקצועות שאינם תורניים, כאשר הם מצויידים גם בערכי היהדות ובמושגיה. אנשי חמ"ד אינם בעלי תפיסה חרדית-ליטאית, לפיה מי שאינו יושב בכולל הוא פחות ערך. אין כל רע בחקלאי יהודי, עובד מפעל יהודי, מהנדס יהודי, רופא יהודי, או קצין צבא יהודי - שהם גם בעלי מקצוע וגם בעלי רקע ביהדות.
המשך 06:20 06.01.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חשיבה מחוץ לקופסה
בתגובה ל: ממש לא כולם צריכים להיות רבנים
, בהחלט. כבר אמרו חז"ל : אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות. ידועה גם עמדת הרמב"ם בסוגיה. אין כל ייתרון בכך שמאות אלפים יושבים בישיבות ותורמים אפס מאופס לכלכלה, לתרבות, למדע, לביטחון ולחיים הכלליים במדינה. תלמידי חכמים שזה עיסוקם צריכים להיות באמת רק שיכבה קטנה של עילויים שזו הדרך המתאימה להם. כל היתר - יאללה לעבודה. עם כיפה על הראש - אבל לעבודה מועילה המפרנסת את בעליה ומשפחתו.
07:57 06.01.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר