קראתי בתדהמה את דברי התוכחה הקשים של הרב שמעון בן שעיה על החינוך הממלכתי-דתי, וכפועל יוצא מזה גם על צוותי החינוך של החמ"ד העושים עבודת קודש במסירות אין קץ. מי שחושב וכותב ככה על החינוך הממלכתי-דתי, מוטב שיוציא את ילדיו מהחמ"ד, ואם ילדיו לא לומדים בחמ"ד אלא במוסדות נבדלים – שיואיל לשבת בצד ולא להתערב.

יש אנשים שחיים בעולם אוטופי, הם לא פוגשים את הבלי העולם הזה אלא במקרים נדירים, לעומתם יש אנשים שארגז הכלים שלהם מלוכלך כי הוא מונח בשטח. על הבגדים והעטים יש בוץ של מפגש בין מטה למעלה. כפינו ברגבי אדמת החינוך, אנחנו לא חוששים להתלכלך בכיתות, עם הילדים והילדות, ולעסוק בסוגיות מאתגרות.

מי שמתקשה להכיר בקיומה של מציאות ימשיך לחיות חיים של בדיעבד, חיים של תסכול. אנחנו, אנשי החינוך, לא חיים בתסכול אלא בעמל החינוך. מרעיון גבוה אל המעשה החינוכי היומיומי. אנחנו חיים את המורכבות ומבינים שציונות-דתית היא דרך מורכבת ומחייבת, וככזאת צריך להתלכלך בעבודה. מי שלא יודע להתלכלך בחינוך, שלא יבוא לכיתה.

יש קבוצות וארגונים שנשארים באוטופיות מבחירה. ככה יותר קל, אין ספק. אבל אנחנו, ביסודות בפרט, וברוב חלקי החמ"ד (שאני מכירה) בכלל, מאמינים בברית של אחראים. אינני דוברת החמ"ד, אך מכירה היטב את מפעלותיו, אתגריו ואנשי השדה שבו. הדור שלנו מתמודד עם אתגרים רבים, מעשה החינוך פוגש את המציאות כפי שהיא על כל רבדיה ואינו יכול לחיות באוטופיות. אמירות כמו של הרב בן שעיה רק מחלישות את אנשי החינוך שעושים עבודת קודש בתוך המציאות המורכבת.

הציונות-הדתית היא מפעל של לכתחילה! חיי תורה ואמונה מחוייבים, מצוינות, שותפות בדרכי עולם ואחריות – זו דרכינו. אדגיש שוב, שיטת החינוך הממלכתי-דתי היא שיטת עבודה לכתחילה. פעמים התוצאות טובות ופעמים לא כמו שציפינו, מקצוענות מחוייבת וסיעתא דשמיא תמיד הכרחיות.

נכון, יש כאלו שפרשו בדרך. חלק פרשו לעולם שכולו תורה וחלק לעולם שכולו עבודה. כל אחד על פי שיקוליו ויכולותיו. בחירה בדרך חיים שיש בה תורה בלבד או עבודה בלבד בהחלט יותר קלה מחיים של שילוב, מחיים של תורה ועמל. התפיסה החינוכית של הציונות-הדתית בחרה באתגר הגדול מכול, אך גם הנכון והמרומם מכול. לוחות הברית ולצידם עלי זית וחיטה ומעליהם חרמש וקילשון, סמל תנועת בני עקיבא, הם לחם חוקינו ונר לרגלינו. ואין לנו רשות להתייאש מהם.

=======

הכותבת היא מנכ"לית עמותת יסודות במכללת הרצוג