בחזרה לצעדת המוות: שיחה עם סבא שיו דויטש | האזינו - סרוגים

בחזרה לצעדת המוות: שיחה עם סבא שיו דויטש | האזינו

"מה שאני עברתי אתם לא צריכים לעבור ואני משתדל לא להראות לכם את מה שאני עברתי" סיפר לנו סבא שיו בהסכת שהכנו איתו, הנכדים, לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה. האזינו :

בחזרה לצעדת המוות: שיחה עם סבא שיו דויטש | האזינו

יום השואה תשפ"ב: דרור ועזריאל דותן מראיינים את סבא שלהם, ניצול השואה ישעיהו (שיו) דויטש בן ה-95 אשר נולד בהונגריה, איבד את משפחתו, שרד את השואה וזכה להקים את הישוב ניר גלים בו איבד את נכדו בפעילות מבצעית ואת בנו בכורו במחלה קשה ולאחרונה אף התאלמן מרעייתו.

סבא לא הרבה לספר את סיפורו, עד שסבתא, חנה אשתו נכנסה לדיכאון לאחר נפילתו של נכדם האהוב אביעד בכיסופים בשנת 2002. אך כעת הוא מבין כי חשוב להנחיל לדורות הבאים את סיפור חייו וסיפור משפחתו. הנה הוא לפניכם.

האזינו:

שיו (ישעיהו) דויטש – נולד בהונגריה בשנת 1927. לאחר כניסת הגרמנים להונגריה, במרץ 44 נשלח עם משפחתו לאושוויץ. שיו ואחיו נלקחו מאושוויץ לעבודה בפינוי הריסות גטו ורשה.

משם הוצעד בתחילת 1945 בצעדת מוות למחנה דכאו ומשם למחנה קאופרינג. באביב הוצעד בצעדת מוות נוספת, שגם אותה שרד. לאחר השחרור הצטרף לבני עקיבא, העפיל ארצה על "תיאודור הרצל", נשלח לקפריסין, ולבסוף הגיע ארצה.

עוד באותו נושא

צעדת הימים האחרונים: צוללים לזיכרונות השואה של לאה גרינפלד

בארץ היה במקווה ישראל, בכפר הרא"ה, בשדה אליהו ולבסוף התיישב בניר גלים ונמנה עם מייסדיו. שם חי עם אשתו חנה. הזוג זכה לשלושה ילדים, נכדים ונינים. בשנת 2002 שכל את נכדו, אביעד, שנפל במהלך פעילות מבצעית ברצועת עזה. בשנת 2018 שכל את בנו, שבתאי, אביו של אביעד. והשנה נפרד מאשתו חנה שנפטרה בעשרה בטבת, יום הקדיש הכללי.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
משפחה מופתית וזיכרון...
משרת עם דרור | 28-04-2022 8:49
משפחה מופתית וזיכרון חשוב ומרגש. תודה!