שו"ת סמס: האם מותר לבטא את שם ה' בזמירות שבת? - סרוגים

שו"ת סמס: האם מותר לבטא את שם ה' בזמירות שבת?

הרב שלמה אבינר נשאל בשו"ת סמס על ביטוי שם ה' בזמירות שבת ובשירים כמו "'שבחי ירושלים". עוד במקבץ השבועי: האם חילונים יכולים להשלים מנין? האם אפשר לקדש לבנה ביום? ולמי שייך המקווה?

author-image
שו"ת סמס: האם מותר לבטא את שם ה' בזמירות שבת?
  (עיבוד תמונה, יח"צ)

חילוני

ש: חילוני שייך לעם ישראל? ואם כן, יש לאהובו? ואם כן, יש לצרפו למניין?

ת: ודאי שייך לגמרי לעם ישראל, ודאי לאהוב אותו אהבה גמורה. אך אינו מצטרף למניין, כי אדם אינו מצטרף לדבר שאינו מאמין בו. שו"ע או"ח נה יא מ"ב מו.

מד"א

ש: יש ביקורת קשה על מד"א בגלל עמדתם ביו"ש. האם להמשיך להתנדב?

ת: כן. אתה לא מתנדב בשביל מד"א אלא בשביל החולים.

גאוה

ש: כל פעם שאני עושה מצוה או מעשה טוב, אני מרגיש גאוה שאני צדיק?

ת: לא נורא. א. אולי זו שמחה של מצוה. ועיין רמב"ם סוף הלכות סוכה ולולב. ב. רובנו לא בדרגה לעשות הכל לגמרי לשמה. זו מדרגה גבוהה. אך למד מסילת ישרים.

בית כסא

ש: האם הנכנס לבית כסא שלא לשם עשיית צרכיו צריך ליטול ידיים או לרחוץ ידיים?

ת: לא. א. כי דומה לבית הכסא דפרסאי שהלכלוך היה נופל מיד למרחוק. ב. כי האסלה מחומר שמתנקה לגמרי. עיין שו"ת זקן אהרו א א. שו"ת ארץ צבי קי. שו"ת מנחת יצחק א ס. שו"ת אהל משה קכו ג בשם הגרי"א הנקין. חזו"א ק"ש יז ד.

הרמת לכלוך

ש: אם אני מרים לכלוך ברחוב, אני מקיים מצוה?

ת: כן. א. חסד לזולת. ב. חיבת הארץ. עיין סוף כתובות.

קרחת לבת

ש: האם מותר לבת לעשות קרחת?

ת: לא. לא ילבש. וכן תסרוקת קצרה כמו של בן.

ברייקדאנס

ש: יש בעיה לרקוד ברייקדאנס?

ת: לא עדין.

נטיות הפוכות

ש: מה שאפשר ליישר נטיות הפוכות – זה מהתורה או מהמדע?

ת: שניהם. בתורה: והלכת בדרכיו. במדע: מחקרים לאלפי מקרה על פי השיטה הרפרטיבית. פנה לעצת נפש 026541899.

גידול פיאות

ש: האם יש מקור לגידול פיאות?

ת: חומרה בדין לא תקיף פאות ראשך. עיין דיון בנושאי כלים על השו"ע (יו"ד קפא. עיין עוד שו"ת משנה הלכות ד קטז. ה קכד. ו קמט – רשם מ"צ).

שמע על המטה

ש: אם אני חולה ואין לי כח לומר כל קריאת שמע על המטה, מה יש לומר?

ת: שמע וברכת המפיל.

טבילת עזרא

ש: טבלתי טבילת עזרא ואחר כך ראיתי שיש לי צבע יבש על היד. לטבול שוב?

ת: לא. אין בעיה בחציצת מיעוט. שו"ע או"ח פח ביה"ל.

מניות בבורסה

ש: מותר להשקיע במניות בבורסה?

ת: כן השקעות יציבות על אף שהתשואה לא גדולה, ולא מניות ספקולטיביות שזה דומה למשחק בקוביה.

שם ד' בשיר

ש: האם מותר לבטא שם ד' כאשר שרים שיר קודש כגון שבחי ירושלים? אם זה בהופעה? או בחזרות?

ת: מותר אם אומרים בחרדת קודש. לכן בכגון זה, יש להימנע. אך מעיקר הדין רבי אברהם אבן עזרא התכוון שבצור משלו יאמרו שם ד' שמתחרז עם אמוני (לגבי שם השם בזמירות, אמר הגרש"ז אוירבך שאם מכוון, יזכיר שם ד', ואם אינו מכוון, יזמר בלי הזכרת השם. הליכות שלמה ח"א פ"א הערה 64. ירושלים במועדיה – שבת ב קמז-קמח. אמנם יש מחמירים. כגון הגרי"ד סולוביצ'יק. נפש הרב קס. ולדעתו של הגרי"ש אלישיב, כששר זמירות שבת ומוזכר בהן שם ד', אין להזכיר אותו. אשרי האיש ב קכח – רשם מ"צ).

החייאה

ש: האם מותר לעשות החייאה מפה לפה? אולי הוא חולה במחלה מדבקת?

ת: זה סיכון זעיר שודאי לוקחים כדי להציל הזולת.

קידוש לבנה ביום

ש: האם אפשר לעשות קידוש לבנה ביום אם הירח נראה?

ת: לא. גם לא בין השמשות. צריך שיהיה בולט מאוד.

שנא את הרבנות

ש: מה פירוש פרקי אבות "שנא את הרבנות"?

ת: שנא שתהיה לך שררה.

חסיד

ש: כיצד אהיה חסיד?

ת: ללמוד מסילת ישרים הרבה פעמים, ולטפס את כל המדרגות עד החסידות.

חטא קדמון

ש: למה אנו מבקרים את התאוריה הנוצרית של החטא הקדמון, הרי זה מוזכר גם אצלנו?

ת: הם אומרים שהאדם דבוק בחטא בעקבותיו, ולכן אין לו הצלה אלא על ידי חסד במתנה. עיין ישראל ותחייתו. אבל אנו אומרים שלאדם יש בחירה חופשית והוא יכול לתקן. כאשר עולה למרומים, חז"ל אומרים שאדם הראשון אומר לי: אתה מת בחטא שלך ולא בחטא שלי.

אליהו הנביא

ש: האם אליהו הנביא היה נשוי?

ת: לא ידוע. ספר המספיק לעובדי ד' לרבנו אברהם בן הרמב"ם.

חיל הרפואה

ש: האם מותר לענוד סמל חיל הרפואה, הרי זהו סמל של אסקלפיום אליל הרפואה היווני?

ת: מותר. זה סמל בעלמא שעבר חילון.

הלכות תענית דיבור

ש: איפה אמצא הלכות תענית דיבור?

ת: אין הלכות קבועות, כי זו המצאה חדשה כדי להתרגל לשמירת הלשון. לכן, כל אחד כפי מה שקיבל על עצמו.

פסלים מדמויות התנ"ך

ש: האם מותר להסתכל על פסלים שעשו על דמויות התנ"ך?

ת: לא שייך. אינינו יודעים איך נראו. יתר על כן, הן דמויות רוחניות שיש לנו כלפיהן חרדת קודש, מה שנפגע על ידי פסלים.

יופי בארץ

ש: איך יתכן שיש בעולם מקומות יותר יפים מאשר בארץ ישראל?

ת: אין! לא בגלל שאשתו של אדם יפה הוא אוהב אותה, אלא מפני שהוא אוהב אותה היא הכי יפה בעולם. עיין נתיב האמת למהר"ל. וכן לגבי ארצנו.

מקוה

ש: האם אחרי שגברים טבלו, יש להחליף את המים עבור הנשים?

ת: כן. זה מפריע להן. וז המקוה שלהן באופן יסודי. מותר לגברים להשתמש רק אם אין זה מפריע לנשים.

גבות קבועות

ש: מותר לנשים לעשות גבות קבועות?

ת: מותר. אין זה קעקוע, כי זה לא קבוע ממש, וזה בלי חדירה.

כתיבה על היד

ש: האם מותר לכתוב עם עט על היד?

ת: כן. אין זה קעקוע, כי אין זו חריטה.

ברכות השחר בפיג'מה

ש: האם מותר לומר ברכות השחר בפיג'מה נקייה?

ת: כן. רק בשמונה עשרה צריך להיות לבוש כמו מול מלך.

החטא ועונשו

ש: האם אפשר לומר על אישים מסויימים שנפגעו קשות שזה עונש מן השמים בגלל הסכמתם לחורבן גוש קטיף?

ת: איננו יודעים סודות הבורא.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
לגבי שם ה' בזמירות זה לאשכנזים
אביהוד | 05-01-2014 20:41
הרב דוד מנחם שליט"א פרסם תשובה ארוכה שחכמי המזרח כולם היו אומרים שם ה' כצורתו בפיוטיהם וכן נוהגים עד היום בשירת הבקשות.
2
גאוה של מצוה
רואה הנולד | 05-01-2014 22:18
: כל פעם שאני עושה מצוה או מעשה טוב, אני מרגיש גאוה שאני צדיק? ת: לא נורא. א. אולי זו שמחה של מצוה. ועיין רמב"ם סוף הלכות סוכה ולולב. ב. רובנו לא בדרגה לעשות הכל לגמרי לשמה. זו מדרגה גבוהה. אך למד מסילת ישרים. עיין מכתב מאליהו חלק ה ותגלה שזה כן די נורא גאוה ממצוה
3
אליהו הנביא היה נשוי
רואה הנולד | 05-01-2014 22:21
ש: האם אליהו הנביא היה נשוי? ת: לא ידוע. ספר המספיק לעובדי ד' לרבנו אברהם בן הרמב"ם. הוא היה נשוי עיין קוב"ש לא זוכר איפה ששואל מה הגדר של אישתו של אליהו האם היא עגונה או אלמנה כי למעשה הוא לא מת משמע שהיה לו אישה
4
ל3 מה זה קוב"ש?"
דניאל | 06-01-2014 16:21
מה זה הראשי תיבות קוב"ש?
5
ל4 זה קובץ שיעורים.. והגאון הגדול רבי שלמה אבינר שליט"ר
משה אדרת | 07-01-2014 1:51
אות למופת לציבור הסרוגים שיש לכם ממי ללמוד תלמיד חכם שיראתו קודמת לחוכמתו וענוותן יירבו כמותו
6
ל-3, מן הסתם זה דיון תיאורטי ולא בא לפסוק שהייתה לו אשה
פלפילו | 09-01-2014 14:52