לפיד בממשלה: לא רק ארץ ישראל, גם עם ישראל בסכנה - סרוגים

לפיד בממשלה: לא רק ארץ ישראל, גם עם ישראל בסכנה

יאיר לפיד, החילוני במוצהר, יהיה הגורם החזק בממשלה, על הכוונת שינוי הסטטוס קוו בנושא השבת, הנישואים האזרחיים, הגיורים ואולי גם קביעת זהותו של הרב הראשי. בנושא המדיני, אנחנו עדיין זוכרים כי לפיד תמך בהתנתקות כדי ללמד לקח את הציונות הדתית. האם יש בכלל מה לעשות?

author-image
לפיד בממשלה: לא רק ארץ ישראל, גם עם ישראל בסכנה
  יקבע את סדר היום הדתי (צילום: פלאש 90)

תוצאות הבחירות מלמדות שהשותף הבכיר ביותר בממשלה יהיה יאיר לפיד. דווקא החילוני במוצהר, יהיה זה שיקבע את סדר יומה של הממשלה, כשנתניהו מתעלם בכוונה מהציונות הדתית ומנפתלי בנט.

נתניהו יזדקק גם לשותף דתי כלשהו, ככל הנראה ש"ס. אבל ברור שכוחה של ש"ס יהיה מוגבל מאד. הממשלה הזאת תהיה דומה למדי לממשלתו של רבין שהקים ממשלה עם מרצ וש"ס, כאשר מרצ איישה את התפקידים הבכירים. ש"ס פרשה בסופו של דבר, אך הממשלה הוסיפה להתקיים, כי מפלגות משמאל נתנו לה רשת ביטחון בדרך להסכמי אוסלו.

הפעם לא רק ארץ ישראל בסכנה, אלא גם התורה. יאיר לפיד הציב תנאי ראשון לכניסתו בחידוש המו"מ עם הפלסטינים, אך לא מן הנמנע כי הוא ינסה לקדם בקדנציה הקרובה שורה של שינויים בסטטוס קוו הדתי בהן נישואין אזרחיים, פריצת עולם הנישואין, פגיעה בישיבות, שינוי אופייה של השבת, קביעת זהותו של הרב הראשי הבא ועוד ועוד.

בהרכב הנוכחי של הכנסת, למרות ששליש מהמליאה תהיה דתית, כוחה של ש"ס במניעת הדבר הוא קטן מאד. כמו שהיה בימי רבין, יהיה גם כעת. אם לפיד ינהיג מדיניות אנטי-דתית וש"ס תפרוש, מפלגות השמאל לא תצבענה אי אמון בממשלה. כוחו של לפיד יהיה גדול , כוחה של ש"ס או של הציונות הדתית יהיה קטן מאד.

להקים גוש דתי

הפתרון היחיד שניתן לגבש כרגע הוא הקמת גוש אחדותי של המפלגות הדתיות. בשלב הזה הן חייבות ללהתגבר על המחלוקות ביניהן ולהתאחד לגוש חוסם, לשם שמים.

איחוד של הבית היהודי, ש"ס ויהדות התורה, ייצור מצב שבו נתניהו יוכל להקים ממשלה עם הגוש הדתי ובלי 'יש עתיד', אבל הוא לא יוכל להקים ממשלה עם 'יש עתיד' בלי הגוש הדתי. יש להניח שגם אז הוא יכניס את יאיר לפיד לממשלתו, אבל יחסי הכוחות יהיו אחרים לגמרי. כוחו של הגוש הדתי שימנה שלושים ח"כים הוא גדול יותר מאשר סכום חלקיו.

תהיה לכך גם אמירה ערכית: יש כאן גוש שמה שמאחד אותו הוא ההכרה בכך שהמדינה צריכה להתנהל בדרך ה', להיות יהודית ודמוקרטית, אבל קודם כל יהודית.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
12 תגובות - 12 דיונים מיין לפי
1
זו בעיה כשכתב ניזון מחצי אמיתות...
אחד ש | 24-01-2013 16:37
לפיד לא אמר שצריך ללמד את הציונות הדתית לקח. קרא את הטור המלא ותבין את הקונספט. הוא כתב שם על מחשבות שונות של קהלים שונים והאופן שבו הם מסתכלים על המציאות. ברור שיש אנשים שחושבים שהיה צריך ללמד את המתנחלים לקח - לפיד לא אחד מהם. תזכורת - במפלגתו שני רבנים ואישה דתיה. שניים מהם גרים מעבר לקו הירוק.
2
די להפצת יאוש. הגישה הזו גרמה לרבים לאבד את אמונתם
| 24-01-2013 17:01
הדתית ולחיות בייאוש אחרי שהפחדתם אותם שהכל ייחרב אחרי פינוי גוש קטיף. די להפחדה. תורת ישראל לא בסכנה, עם ישראל לא בסכנה, והמציאות מסכנת רק את אותם רבנים ודוברים שרואים הכל בחד מימדיות. רק הם בסכנה.
3
עדיף לפיד ובנט בלי חרדים
עמית | 24-01-2013 19:26
המרחק בין הציונות הדתית לחרדים הוא תהומי. האידיאולוגיה שלנו הרבה יותר דומה לזו של לפיד מאשר לזו של החרדים. ותכלס, כמעט כל הדברים שמוצגים בכתבה כגרועים, הגיע הזמן שייעשו. כמו סגירת הרבנות המסואבת הנשלטת בידי חרדים וממררת את חיי אזרחי המדינה.
4
כן . הכלכלה החרדית השחורה והשנור בשקרים הם נטל מסוכן
עמי | 24-01-2013 20:31
5
כלכלה שחורה, שנור בשקרים ,כשרות כדמי חסות גיור בגסות
ירחי | 24-01-2013 20:44
זו התרבות החרדית כפשע מאורגן , בנוסף לפטור הגורף משירות בצהל .אלה הבעיות המסכנות את ישראל . ורבם הרב עובדיה המקלל ומשתלח והורס כל בסיס של אחווה וכלל הרבנים המעודדים מאבק בקידמה והשכלה שישארו בורים כעבדים נרצעים . ממשלת אחדות ציונית בלי שר מורשע תהיה התחלת הצלת המדינה .
6
הלוואי!!
יהל | 24-01-2013 20:58
7
הרב איגרא ושפירא מתאימים - תלמידי חכמים ולא יח"צנים!!
צביקה | 24-01-2013 22:47
אוי ואבוי אם יבחרו רב לפי פופולאריות ויח"צ. זו לא תחרות על מלכת הכיתה...
8
בטח יש מה לעשות-להתפלל להתפלל להתפלל עד שהרעה הזאת תעוף
שירי | 24-01-2013 23:35
מהאיזור!!!
9
ה' מכין הכל רק שנתאחד ועדיין יש כאלה עם השיניים
| 25-01-2013 0:00
כל הדתיים בעם ישראל חייבים להתאחד מה לא קולטים עד שלא נקבל איזה סתירה לא נקלוט
10
צודק מאה אחוז...
יעקב | 25-01-2013 0:15
הלואי ונדע להתאחד, דווקא משום שיאיר לפיד נחמד יותר מאביו והוא לא הולך ראש בקיר, יש לו סיכויים בהרבה יותר טובים ליישם את האידיאולוגיה שלו ובכך טמונה סכנה רבה. הוא ממעט בשיח של שנאה וטוב שכך אבל דווקא בגלל זה יש לו את האפשרות לדרוש ולקבל מה שהוא רוצה. אין ספק שרוב דרישותיו מנקודת מבט חילונית הם מוצדקות אבל הם יכולות להרוס הרבה ולכן בעת כזאת חשובה האחדות, לשלב ידים ככוח פוליטי גדול בנקודות שעליהם כולם מסכימים ולבוא מתוך כבוד לצד השני, אבל כבוד עם כוח ועוצמה באופן שלא יוכלו לסובב אותנו ולעשות הפרד ומשול.
11
הלוואי שיצליח לעשות
משה | 25-01-2013 0:20
ויגרום למינוי הרב סתיו לרה"ר
12
עדיף לחרדים שותפות עם לפיד מאשר עם בנט,לפיד יהרוס את פ
נתי איינשטיין | 25-01-2013 0:49
החרדים לא יכולים להיות שותפים עם יצור שעטנז וכלאים כמו בנט שבמחי יד רוצה לעקור את מעט היהדות שקיימת בחברה הישראלית וליצור דת לייט ע"פ הדרך של הרפורמים , כואב הלב שאנשים שמקפידים על כשרות או טהרת המשפחה וחלקן גם אין להן טלוויזיה בביתם ,נתנו ידם בבחירה עלובה שרוצה לעקור עיקרי היהדות. הבחור רוצה לעשות ישואין אזרחיים ולעשות גיור סינטטי המוני , בחברה החרדית התחושה שלפיד עדיף על בנט .