מנהג 'זכר למחצית השקל' השנה, יהיה קצת יותר יקר.

בזמן שבית המקדש היה קיים, היו תורמים כל הגברים מגיל עשרים ומעלה, מטבע בשיעור חצי שקל מקראי (המכונה גם סלע בלשון חכמים), לבית המקדש עבור העבודה השוטפת של הקרבנות.

תרומה זו נקראת מחצית השקל ודיניה מפורטים במסכת שקלים. על פי המשנה, היו השליחים יוצאים כבר בא' באדר כדי להזכיר לעם לתרום את 'מחצית השקל' כשבט"ו בחודש כבר יושבים הממונים בכל עיר וגבו את מחצית השקל.

מאז חורבן הבית, אין עוד צורך בשקלים, אך זכר לדין ההוא, הנהיגו קהילות ישראל תרומת 'זכר למחצית השקל', הנתרם מר"ח אדר, על פי רוב ביום פורים עצמו, עבור ארגוני צדקה, ישיבות ומוסדות תורניים אחרים.

הספרדים הנוהגים על פי השולחן ערוך, נוהגים לתרום את הסכום השווה בערכו למטבע חצי השקל מזמן התנאים, ששיעורה הוא משקל 192 גרגרי שעורה.

כמה זה עולה לנו?

אלא שמה שעד לפני חמש שנים היה עדיין בגדר הסביר, שמונה עשר שקלים, קיבל בשנים האחרונות תפנית כשמחירו הוכפל וכמעט שולש.

בעקבות המשבר העולמי האחרון, שהחל כבר ב2008, עברו המשקיעים בעולם לאפיק ההשקעה הבטוח ביותר זהב. מחירו של הזהב זינק בעשרות אחוזים במשך שנים ספורות. לאחר שהזהב הפך כבר לעסק יקר, עברו המשקיעים לכסף, כשגם ערכו זינק במידה רבה.

על פי חישוב פשוט, שנעשה היום (א') בהנחה שמחיר אונקיה הוא 34.73$ ושער הדולר היציג הוא 3.79 ש"ח, ומשקל הכסף הנצרך למחצית השקל הוא 9.6 גרם, יוצא ששיעור מחצית השקל הוא 40.63 ש"ח. עלייה של יותר מעשרה אחוזים ביחס לשנה שעברה.

מחיר זה הוא לפי הפוסקים המחמירים, פוסקים מקלים יותר, סוברים כי מכיוון שמחצית השקל הוא מנהג, יש לתפוס את השיעור המינימלי של כמות הכסף הנדרשת ומחשבים לפי 7.04 גרם כסף (160 גרגרי שעורה), והמחיר הוא 29.8 ש"ח.

האשכנזים שוב מרוויחים

מי ששוב מרוויח מכל הסיפור הם האשכנזים, שעל פי פסיקת הרמ"א נוהגים לתרום חצי מהמטבע המקומי הנהוג באותה מדינה.

כדי לא להרגיש שהם נתנו מעט מדי, הגדילו את כמות המטבעות לשלושה, לזכר שלוש הפעמים בהם נאמר 'מחצית השקל' בתחילת פרשת כי תשא, בה נצטווינו על השקלים. כלומר כיום, יכולים האשכנזים, לצאת בשלושה מטבעות של חצי שקל. למרות זאת, רוב האשכנזים אכן תורמים את השיעור של מחצית השקל כמו בימי התנאים, כאמור לעיל.

התימנים, שוב מנצחים את כולם. כשאצלם אין דין מחצית השקל כלל.