השר אורי אריאל צודק: התבוללות היא מעין שואה - סרוגים

השר אורי אריאל צודק: התבוללות היא מעין שואה

המתבולל נוטש עמנו, מחליש אותו ואף בוגד בו. הזהות היהודית איננה פיזית ומשום כך גזענית, אלא היא רוחנית, ולפי זה המתבולל מוחק אותה כליל, ובזה מצבו גרוע ממי שהושמד פיזית

author-image
השר אורי אריאל צודק: התבוללות היא מעין שואה

שר בישראל העז להשתמש במונח 'שואת ההתבוללות' כדי לבטא את האסון המאיים על מחציתו של עמנו כיום, והדבר זיכה אותו מיד בחירופים וגידופים עד שנאלץ, כמו כל איש ימין הנמצא בשלטון להתנצל על הדברים.

כיון שמדובר בבעיה רוחנית, הקול הקול שחייב להשמע הוא זה שלנו, רבני ישראל. זה ירגיז גורמים חולים בשמאל? מצויין, זה רק מוכיח שאנו מדברים אמת!.

השואה כאירוע טרגי שאין כדוגמתו נחרטה בתודעה המדינית בארץ ישראל – אם כי באיחור של כמה עשרות שנים – בשתי התייחסויות, בצד החיובי נמצאת ההבנה כי אחרי 2000 שנה עלינו לדאוג בעצמנו לקיומנו ולא לסמוך על אף גורם חיצוני (בתודעה החילונית תוך התעלמות משם ה', אך בתודעה האמונית דתית תוך הסתמכות על עזרת ה').

מאידך בצד השלילי ואפשר לומר גם הנוראי, אנו שומעים את המנהיגות של עם ישראל ממשיכה לדבר על קיומנו רק במונחים של התגוננות, של שאיפת הצלה מאסונות ומבעיות, כאילו המטרה הנשגבה והבלעדית של כל פעולותינו היא למצא דרך להימלט מהשמדה, וכל חשיבותה של מדינת ישראל היא ריקה מתוכן אמיתי וחיובי ותקועה ברובד הנמוך של מציאת מקלט.

עם ישראל הוא עם ה', ממלכת כהנים וגוי קדוש, בעלי מטרה נשגבה של הפיכת האנושות לראויה להיקרא אנושות, להוציא אותה מבערות רוחנית, לרומם אותה לאצילות מינימלית, ולהפוך אותה ראויה להיקרא 'בני אנוש' ולא חיות טרף! אין אנו שואפים להימלט, להינצל מאימים, לחיות חיים חסרי תוכן, אלא אנו שואפים לפעול למען מטרות נשגבות. במשך אלפיים שנה ויותר לא פחדנו מעולם להיכנס לכבשני האש, לעלות על הגרדום ולמסור את חיינו כדי להקריב את קיומנו עבור רעיונותינו הנשגבים והנעלים. לא קיום פיזי מעסיק אותנו, אלא קיום רוחני בלבד!

ההתבוללות היא השמדה

רבותינו ז"ל לא היססו מעולם לקבוע (ספרי כי תצא פי' רנב) 'שהמחטיא את האדם קשה לו מן ההורגו, שההורגו אין מוציאו אלא מן העולם הזה והמחטיאו מוציאו מן העולם הזה ומן העולם הבא'! יהודי המתבולל כונה 'משומד' ודינו "כגוי לכל דבריו" קבעו כל רבותינו! דווקא מי שנהרג באשר הוא יהודי הוא בעינינו 'קדוש' יאמר לו, אך המתבולל הוא מת בעולם הזה ובעולם הבא.

עוד בשנת 69' שמעתי את אלי ויזל (שאבי ז"ל הציל אותו מרצון התאבדות לאחר השואה) מי שללא ספק הקדיש חייו על מנת להיות 'נביא השואה', מצהיר ללא כל היסוס: 'השואה השמידה שליש מעמנו, אך ההתבוללות משמידה ארבע חמישיות'!

אחרי דברים כאלה, אותו אמר אחד האנשים המזוהים בעולם עם זכרון השואה, איך מעיזים אנשים לבוא בטענות לשר בישראל שאמר דברים הרבה יותר מאופקים?! אין ספק שבתת-הכרתם הבינו המתקוממים שבלי כוונה הצער והחיצים של השר מתבררים כמופנים גם כלפיהם, שהרי את זהותם היהודית רבים מהם איבדו מזמן, ולכן גם הם סוג של מתבוללים. למזלם הרב, רק בזכות נוכחותם במדינת ישראל הם עדיין זוכים להגנה. הבעיה שלהם היא כי ילדיהם ונכדיהם, כבר לא מחוסנים ויעדיפו את החיים הטובים בחו"ל על פני המאבקים בארץ. יש כבר כמיליון ישראלים כאלה לצערנו! ונזכיר כי מי שכינה את אותם יורדים 'נמושות', היה יצחק רבין, לא בדיוק מהמחנה של אורי אריאל.

שואה פיזית ושואה רוחנית

ועתה לכנוי 'שואה'. אין לי מושג מי בחר בו כדי לציין את רצח עמנו במלחמת העולם השנייה, אך זו בחירה לא נכונה. הביטוי לקוח מדברי ישעיה הנביא (י, ג) 'וּמַה תַּעֲשׂוּ לְיוֹם פְּקֻדָּה וּלְשׁוֹאָה מִמֶּרְחָק תָּבוֹא עַל מִי תָּנוּסוּ לְעֶזְרָה וְאָנָה תַעַזְבוּ כְּבוֹדְכֶם' ומספר משלי (א, כז) 'בְּבֹא כְשׁוֹאָה פַּחְדְּכֶם וְאֵידְכֶם כְּסוּפָה יֶאֱתֶה בְּבֹא עֲלֵיכֶם צָרָה וְצוּקָה' ועוד, אבל בכל התנ"ך אין למונח זה כל משמעות של השמדה, אלא של פתאומיות, של הפתעה.

יש לדון באריכות, מדוע נבחר כינוי זה לתאר את שהתרחש – אך מה שבטוח הוא שהוא היה פתאומי רק עבור היהודים שחשבו למצא מנוח בגולה (בין אם היה זה מנקודת ראות דתית ובין מנקודת ראות חילונית)! אדם המבין מהלכי ההשגחה אינו רואה בשואה הפתעה, אלא הגשמה נוראית של פסוקי הקללות שבפרשות 'בחוקותי' ו'כי תבא'

אין צל של ספק שההתבוללות מבחינה זו היא עוד יותר 'שואה', כי רק עיוורים רוחניים מופתעים ממנה, אך לא בעלי תורה! לא שואה היה עלינו לכנות אסון זה, אלא השמדה, כלשון פרשת כי תבא (דברים ד, כו) 'כִּי הִשָּׁמֵד תִּשָּׁמֵדוּן' העדיפה על פני לשון משלי או אף ישעיה. ודווקא מאלפת היא העובדה שהמשך פסוק זה מתייחס להתבוללות בעמים המוצגת שם כעצם ההשמדה: 'וְהֵפִיץ ה' אֶתְכֶם בָּעַמִּים וְנִשְׁאַרְתֶּם מְתֵי מִסְפָּר בַּגּוֹיִם אֲשֶׁר יְנַהֵג ה' אֶתְכֶם שָׁמָּה'.

המתבולל נוטש עמנו, מחליש אותו ואף בוגד בו. הזהות היהודית איננה פיזית ומשום כך גזענית, אלא היא רוחנית, ולפי זה המתבולל מוחק אותה כליל, ובזה מצבו גרוע ממי שהושמד פיזית. העמדת ההשמדה הפיזית מעל ההשמדה הרוחנית היא עמדה חילונית חומרנית המתייחסת רק לעולם הזה, לקיום הפיזי שאינו מתעלה מעל הקיום של כל סתם יציר חי. העדפת הקיום הרוחני על פני הפיזי הוא ביטוי של אמונה שעולמנו איננו אלא צל קלוש של עולם לאין ערוך יותר רחב, יותר עמוק, יותר עשיר, יותר נשגב, שאינו מסתיים ומתגמד לארבע אמות של אכילה, שתייה, רבייה, שינה וסתם צרכים המשותפים לנו ולבעלי חיים. 'אתם עדי נאום ה' ', והמתבולל בוגד בתפקיד קדוש זה, והוא אבוד בשבילנו ובשביל עצמו.

ההתנפלות על השר אורי אריאל היא התנפלות על הזהות היהודית שעבורה הקרבנו כל כך, והשואה כולה לא הייתה אלא נסיון של מחיקת זהות זו באמצעות מחיקה פיזית. תפסיקו להפוך את השואה לקדושה במקום לראות בקיום העם משימה קדושה! הנספים בשואה הי"ד – קדושים הם, אבל החיים בעמנו בשביל מטרותיו הנשגבות – הוא קדוש עוד בחייו.

==

הרב ד"ר אליהו רחמים זייני הוא ראש ישיבת ההסדר 'אור וישועה' בחיפה. ביום השואה האחרון אמו רחל, ניצולת אושוויץ הדליקה נר זיכרון בטקס 'לכל איש יש שם' במשכן הכנסת.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
15 תגובות - 9 דיונים מיין לפי
1
יישר כח לכבוד הרב
איתי | 24-04-2018 14:53
שמזכיר לנו דברים פשוטים בתורה שנשכחים בפוליטיקה הישראלית
התבוללות
אהלן | 29-05-2018 4:16
לא כתוב בשום מקום בתורה המילה ״התבוללות״
2
התורה
שרביט | 24-04-2018 14:56
ירבו כמותך כבוד הרב . צריך לומר להם את האמת בראש מורם ולא לפחד וגם בנושאים אחרים.
3
מנסה לגרוף הון פוליטי עם החדרת מחשבות של פחד
נצר לשושלת דוד | 24-04-2018 15:32
האתר מחק לי את הפוסט המקורי ואין לי כח לרשום אותו שוב. אך אני רוצה שתחשבו איפה עם ישראל היה בלי רות המואביה. במקום שתפתח את דלתותיך ותראה את הדרך לאור אתה משליך את אחיך לתהום של חושך ומרחיק אותם ממך. במקום שתהיה אור לגוים אתה חושך ליהודים. הרי גיור זאת מצווה גדולה, אך כאשר אנשים כמוך מייצגים את הפלג הדתי זה מרחיק ומפלג. אני לא ארחיב (מהפחד שימחקו אותי שוב) אבל אתה מייצר הון פוליטי בהחדרת פחד בעם. אבל מי יכול להאשים אותך אתה לומד מהטובים בתחום (ביבי, טראמפ) בקיצור תנסה לראות איך אתה דואג שכולנו החרדים,החילוניים הכיפות הסרוגות הלהטבים הסטלנים המתבוללים ועוד מבני עמנו ידאגו להדליק נר בחנוכה ותדאג שירצו לאכול מצה בפסח. במקום לוותר על חצי מעמך. כי בסופו של דבר אתה יושב בכנסת שנוצרה בזכות חילוניים ודתי לאומיים וכמעט ולא היו חרדים בתהליך. באהבה אחד שמתבאס טילים על הזרם החרדי בעשור האחרון!!!!!!!!!
הזדהתה עם אלוקי ישראל.
רות המואביה | 24-04-2018 17:46
הזדהתה עם אלוקי ישראל.
4
אני לא מבין
שי | 24-04-2018 15:43
אם הבנתי נכון את דברי הכותב, אם יהודי עוזב את היהדות, זה שואה, אם יהודי רק מת זה השמדה. אבל יהודי מת גם מת, וגם עוזב את היהדות, אז השמדה זה יותר נורא משואה. או שאולי הכותב סבור שיהודי שמת כיהודי נשאר יהודי, ומכאן המסקנה שעדיף שימותו כל היהודים, מאשר שיתבוללו, או במילים אחרות, יהודי מת עדיף על גוי חי? אכן היהדות דת נאורה היא ...
אוקי, אז בשאלה שלי למעלה תהפוך הכל לרבים
שי | 24-04-2018 20:53
אם זה מה שמפריע לך בשאלה שלי, תהפוך את כל יהודי ל יהודים. עכשיו אפשר לקבל הסבר?
איפה כתוב שיהודי מת זו השמדה? הוא כותב שרצח המוני של עם ישראל זו השמדה
יוסף | 24-04-2018 16:37
ל
5
דברי אמת
משיב | 24-04-2018 16:09
הרב זיני אומר דברי אמת. האתר צריך להביא יותר את דבריו כי תורת אמת בפיו.
6
ומה הפיתרון של האורתודוכסים הקנאים להתבוללות?
לוגיקן אגנוסטיקן | 24-04-2018 16:45
להשפיל, לבזות ולהעליב כל מי שמבקש להתחבר ליהדות בדרך שהיא קצת אחרת. כלומר, להראות להם את דלת היציאה. דמיינו חברה עסקית שמנסה לקדם מוצר בקרב האוכלוסיה ולמטרה זו מחליטה לכנות כל מי שמשתמש במוצר שלא לפי הוראות היצרן המדויקות ״כלב״ או ״לקוח רפורמי״ או ״עוכר החברה״.
בדיוק נמרץ !
יהודה | 24-04-2018 23:20
ישר כוח
זאת בדיוק הבעיה שלך
גג | 24-04-2018 20:18
השוואת היהדות לחברה עסקית
7
תודה כבוד הרב על הלימוד הזה!!
אמונה | 13-05-2018 20:07
אשרינו שחיים בתוכנו תלמידי חכמים כמוך.
8
ומה עם מיליון חרדים שרואים בצבא ובמדינה "גזירת גיוס" ומשתמטים מצה"ל ועוינים את העמל
טולדנו | 16-05-2018 13:26
וחומסים בקומבינות מאות מליוני שקלים מעמלו של משלם המיסים הציוני הנושא בכל נטל?? וישנם גויים גמורים שאוהבים את ישראל ואפילו מחרפים נפשם בצהל. אי אפשר לקרוא לנישואי תערובת שואה. פשוט צריך לקרב ולקרב בלי סוף את אותם הנישאים עם לא יהודים כדי שצאצאהם ירכשו תודעה ציונית ואולי יהיו ישראלים גם ללא התוית יהודים.
9
יהודי אתיופיה
א | 19-06-2018 2:02
אחד שלא מבין דבר וחצי דבר ביהדות וביהודים אי אפשר להאמין מילה ממה שכתוב כאן.