המשנה שמתחילה ב'משה קיבל תורה מסיני ומסרה ליהושע' מסתיימת בשלוש עצות חשובות שראו לנכון אנשי כנסת הגדולה להנחיל לנו. הראשונה מהן היא 'הוו מתונים בדין'. בילדותי לא הבנתי מדוע אמירה זאת כל כך חשובה ואיך היא עומדת בשורה אחת עם התביעה להעמיד תלמידים הרבה ולעשות סייג לתורה. הפרשיות האחרונות של ציטוטי הרבנים מעלי ושל ציטוטי המסרונים מבית המשפט הבהירו לי היטב את חשיבות הדרישה הזאת.

כשהרב יגאל לווינשטיין אמר לפני כשנה וחצי את דבריו החמורים על אנשים בעלי נטיות הפוכות רעשה וגעשה הארץ. כל אוחז מקלדת או מיקרופון דרש בצורה מיידית את פיטוריו. מעטים מאוד, מעטים מדי, ביקשו לשמוע את ההקשר של דבריו, מעטים עוד יותר ביקשו לבחון את דבריו החמורים והבעיתיים בהקשר הרחב של פעילותו העצומה והמרשימה של הרב יגאל למען עם ישראל.

בתקשורת שלנו מספיק משפט אחד שאמרת כדי לגמור בן אדם. הלינצ'ים שנעשו במערב הפרוע מתגמדים לנוכח משפטי השדה שלהם אנו עדים מדי יום ביומו. אין צורך לברר את כל ההקשר, אין צורך לברר מי האדם ומה ההקשר הרחב של מעשיו. דבר לא יעזור לאדם כשהוא נתפס על משפט אחד שאמר.

הרב אלי סדן זכה בפרס ישראל על מעשיו הבלתי נתפשים בהעצמת צה"ל. עולם מכינות מופלא שנולד בעקבות איש אחד. דבר מכל אלו לא מעניין את הכתבים הצעירים כשהם תפשו אותו על משפט כזה או אחר. אף אחד לא מתעניין לא בהקשר של הדברים ולא במכלול הדמות והשיגיה. כלום. את הציבור הרחב מעניין רק דבר אחד – לתלות את העבריין בכיכר העיר כמה שיותר מהר. אין שום צורך לברר. אין שום צורך צריך לראות את התמונה הרחבה.

איני משווה בין המקרים. אני משווה בין הלינצ'ים. אותה התייחסות חסרת רחמים וחסרת ענייניות שנעשתה לרב יגאל ולרב אלי סדן נעשית עכשיו לשופטת פוזננסקי. משפט אחד חמור (והוא אכן חמור מאוד) שנכתב בינה לבין עו"ד מספיק כדי ששרה בישראל תטען שמדובר בפרשת קו 300. את מי מעניין ההקשר של הדברים? את מי מעניין מה בדיוק קרה? ראינו משפט אחד ועכשיו קדימה, בוא ונשחט בן אדם בלי למצמץ.

אותה רשעות שעמדה מאחורי אלו שרדפו את המכינה הנפלאה בעלי בגלל כמה משפטים חמורים ומקוממים, וזאת בלי לבדוק את הקשרם ואת המכלול, עומדת עכשיו מאחורי אלו שרודפים את השופטת בגלל כמה משפטים חמורים ומקוממים בלי לבדוק את ההקשר שלהם. ייתכן שאחרי בדיקה מקיפה אכן השופטת צריכה להתפטר וייתכן שלא,אבל דבר אחד חייב להיות ברור – אי אפשר לחיות בחברה שלא נותנת לאדם שום עין טובה ושום לימוד זכות.

אנחנו חיים בחברה חסרת חמלה. חברה חסרת רחמים. חברה שמסוגלת להוציא להורג אדם או מוסד רק בגלל שהם שמעו משפטים שמקוממים אותם. ייתכן שאחרי בדיקה מקיפה אכן השופטת צריכה להתפטר וייתכן שלא, אי אפשר לחיות בחברה שלא נותנת לאדם שום עין טובה ושום לימוד זכות. אנחנו מתעסקים עם בני אדם שזכאים למתינות בדין לפני שאנחנו שורפים אותם במדורת השבט המרושעת.

כמה צדקו רבותינו, אנשי כנסת הגדולה שעוד לפני העמדת התלמידים ועוד לפני הסייג לתורה דרשו מאיתנו להיות סבלניים ולשקול בקור רוח את המכלול 'הוו מתונים בדין'

נהיה סבלניים גם כלפי אנשי שלומנו וגם כלפי אלו שאיננו מכירים (כן, גם אם הם מהצד ההוא…)