"בין דוד לגוליית – חידת קיאפה" זוהי שמה של תערוכה חדשה שנפתחה השבוע במוזיאון ארצות המקרא בירושלים. התערוכה מציגה לראשונה לציבור ממצאים מאתר ארכיאולוגי מסתורי, שנחשף לפני שנים בודדות בעמק האלה. האתר, "חירבת קיאפה", השוכן בסמוך למקום בו התרחש הקרב המפורסם בין נער רועים צעיר שכל ציודו קלע וחמישה חלוקי נחל, לבין ענק אימתני מצויד בכלי נשק מהמשוכללים ביותר בתקופתו. עד היום קרב דוד וגוליית הוא אחד הסיפורים הידועים ביותר ששרדו מהעולם העתיק, ומעצבי התערוכה מציגים בה ממצאים ארכאולוגיים של עיר מבוצרת בת ה-3,000 שנה שייתכן שהיא היא שעריים המקראית מהסיפור המפורסם.
התערוכה כשלעצמה מעוצבת בטוב טעם, הנכנס אליה עובר דרך מסדרון ארוך כשמצדו הימני פרוסה תמונת נוף ארוכה של עמק האלה, הנשקף ממרומי העיר קיאפה (כאשר נמחקו ממנה אותות זמנינו דוגמת כביש 38) בכדי לתת למבקר את תחושת הנוף מהתקופה המדוברת, "בין שוכה לעזקה" המקראיות. בתערוכה מטייל המבקר עם ההרגשה שהוא נמצא בתוך בתי העיר על קירותיהם הגבוהים, אשר בחומה (חומת סוגרים) ונחשף למספר מכלולי ממצאים: כלי פולחן (ובהם דגם מוקטן ומפורט של מבנה בית מקדש חצוב באבן), כלי מטבח, כלי אכסון גדולים (ועליהם טביעות אצבעות), כלי נשק ממתכת, וכתובות בכתב כנעני ובהם מילים עבריות (על גבי האוסטרקון הכתובות בדיו חמש שורות, משמאל לימין, בשפה העברית, באלפבית פרוטו-כנעני. הכתוב על גבי החרס כולל בתוכו מספר מונחים כמו "אל תעש" ו"עבד", שהיו ייחודיים באותה תקופה, אך ורק לעברית, וכן מספר אותיות בתחילת כתובת שבורה אחרת בה כתובות המילים "אשבעל בן בדע").
על סמך תיארוך פחמן 14 של גלעיני זיתים מפוחמים שהתגלו בחפירות, התברר כי העיר התקיימה בסוף המאה ה-11 וראשית המאה ה-10 לפנה"ס, בתוספת הממצאים המוצגים בתערוכה, רוצים אוצרי התערוכה לשכנע את המבקרים בה, כי התקופה אליה מייחסים את ממצאי העיר היא ראשית המלוכה בישראל. עובדה זו עוררה ויכוח סוער בין טובי הארכיאולוגים וההיסטוריונים ברחבי העולם.
אין הוכחה חותכת
"האם זה משכנע?" שואל אותו המבקר המצוי. ייתכן אך עם הרבה ספקות. הוויכוח על היקפה ומעמדה של ממלכת דוד ושלמה, כמו גם על שאלת הכרונולוגיה, הוא פרק נוסף בסאגה ששורשיה רוויים במניעים תיאולוגיים, לאומיים ופוליטיים, ושמלווה לא פעם במתחים בין-אישיים ובפוליטיקה אקדמית. בהקשר הישראלי, יש הרואים את הוויכוח המחקרי כחלק מדיון פוליטי עכשווי, על הקשר ההיסטורי של העם היהודי המודרני לפיסת הקרקע שבין הירדן לים. במבט רחב יותר, מדובר במחלוקת בת כמעט 200 שנה על התוקף ההיסטורי של פרקים נרחבים במקרא.
לדברי הגב' אמנדה וייס, מנכ"לית מוזיאון ארצות המקרא: "התערוכה מעניקה לציבור הרחב הזדמנות להיחשף לממצאים המסעירים שהפכו את קיאפה למפתח בהבנת התהליכים ההיסטוריים והחברתיים שהתרחשו בזמן ראשית המלוכה בישראל. פעם ראשונה בעולם שיש תערוכה על החיים בימי דוד המלך. המבקרים יפסעו אל תוך עולם שהיה ואיננו עוד ויזכו לראות עדות היסטורית מרגשת על חיי היומיום של התושבים שחיו על קו התפר בין יהודה לפלשת. אולם בין יומרה זו לבין הוכחה חד משמעית שזו עיר מתקופת דוד עוד הדרך ארוכה.
ובכלל למי שאמון על הכרונולוגיה המקראית, יודע על הפער העצום שיש בינה לבין הכרונולוגיה הארכיאולוגית:
1. ע"פ הכרונולוגיה המקראית, מלכות דוד הייתה בשנים 2,884 -2,924 לבה"ע (876 – 836 לפנה"ס –המאה התשיעית לפנה"ס) הרי שהתקופה המדוברת בממצאי קיאפה היא לפחות בין 100 ל-150 מוקדמת יותר.
2. הארכאולוגיה מדברת על תקופת השופטים שנמשכה כ-200 שנה בעוד התנ"ך מדבר על כ-400 שנה (יפתח הגלעדי כבר מדבר עם מלך עמון על יותר מ-300 שנה מאז כיבושי משה). ולכן תקופת דוד מוקדמת אצלם בכ-100-150 שנה.
3. ובכלל, איך אפשר על סמך דגם של "מקדש" שעוד לא נבנה בימי דוד (אלא רק בימי בנו שלמה) לומר שהדגם שנמצא בחפירות הוא "דגם של מקדש שלמה". וזאת בעיר שהממצאים מלמדים שלא ארכו ימיה אלא כמה עשרות שנים, ועוד פחות מ-40 שנות מלכות דוד.

תערוכת תנ"ך שלא מאמינה בתנ"ך
נוצר הרושם האבסורדי מביקור בתערוכה, שממצאיה האמורים להוכיח את אמיתות התנ"ך, אינם מקבלם את הטקסט המקראי כאמת אלא שגם הטקסט עצמו הוא נתון לביקורת כמו הממצאים עצמם. וכאשר אין נקודת מוצא מוסכמת הרי שכל המסקנות הן ספקולציות בלבד.
לדוגמא השם "אשבעל" המופיע על אחד הממצאים, מופיע בתנ"ך כשם של אחד מבני שאול "וְנֵר הוֹלִיד אֶת קִישׁ וְקִישׁ הוֹלִיד אֶת שָׁאוּל וְשָׁאוּל הוֹלִיד אֶת יְהוֹנָתָן וְאֶת מַלְכִּי שׁוּעַ וְאֶת אֲבִינָדָב וְאֶת אֶשְׁבָּעַל" (דברי הימים א פרק ח לג, וכן פרק ט לט). אך מה לעשות שבספר שמואל לא מופיע שם זה, אלא שם של בן נוסף שלא מוזכר בדברי הימים – "אִישׁ בֹּשֶׁת" (שמואל ב פרק ב ח' ועוד), אבל זה לא מבלבל את הארכאולוגים, לבן קראו אֶשְׁבָּעַל ו"מישהו תיקן בספר שמואל מאשבעל שמזכיר שם של עבודה זרה ל"אִישׁ בֹּשֶׁת", ככה מוכיחים את הצריך הוכחה.

אז איפה דוד ואיפה גוליית בכל הסיפור – כשמה של התערוכה. כל מי שיבוא אליה יתאכזב. אין דוד בממצאים ואין גוליית. אין חרב דוד ואין הראש של גלית. אין שום ממצא המעיד על קרב שנערך בסמוך לעיר מאותה תקופה, למרות שנמצאו בעיר כלי נשק משוכללים אך מה בינם ולבין "וחרב אין ביד דוד".
אם כן למי מיועדת התערוכה? בעיקר לעולם הנוצרי – החילוני ו/או הפרוטסטנטי, שאין לו מסורת מדורי דורות על אמינות ואמיתות התנ"ך כמו בעם ישראל. הוא זה שנזקק להוכחות "חוץ מקראיות" לביסוס התאולוגיה החילונית/דתית שלו. אולי אותם ממצאים ישכנעו קהל יעד זה – אותי זה לא שכנע!.
ממוזיאון ארצות המקרא נמסר בתגובה: "התערוכה לא מתיימרת לשכנע את המבקרים באמיתות של תיאוריה זו או אחרת, אלא להציג את הממצאים בהקשרם ההיסטורי, הארכיאולוגי והמקראי הרחב ולשטוח בפני המבקר את השאלות והדעות השונות. כך לדוגמא, בשם התערוכה המוזיאון בחר לציין את המילה "חידה" – לאור השאלות הרבות המתעוררות סביב האתר והפרשנויות שהוצעו אודותיו. המבנה האוצרותי של התערוכה מבקש להציג לציבור את הממצאים הארכיאולוגיים הנדונים בפרספקטיבה מקראית, ובוחר להציב לאורכה פסוקים וציטוטים מהתנ"ך.
באתר הארכיאולוגי "חורבת קיאפה", שעליו מתבססת התערוכה, והשוכן בעמק האלה בגבול בין פלשת ליהודה, התגלתה עיר מבוצרת ייחודית בעלת שני שערים. מומחים וחוקרים מהמעלה הראשונה מציעים לזהותה עם "שעריים" המקראית הנזכרת בתנ"ך בנחלת שבט יהודה ובסיפור הקרב בין דוד לגוליית. תיארוך העיר למאה העשירית לפנה"ס, תקופת ראשית המלוכה בישראל ע"פ התנ"ך, העמידו את האתר במרכז של פולמוס גדול בין מיטב המומחים בתחום, על היחס בין התיאור המקראי לממצאים הארכיאולוגים, שכמעט ואינם קיימים מתקופה זו.
האתר מעורר עניין רב בקרב מאות אלפים ברחבי העולם סביב תקופה מסקרנת זו בתולדות העם היהודי, אשר שרידיה מוצגים בתערוכה. התערוכה מיועדת לכל חובב תרבות ותולדות העם היהודי באשר הוא, למתעניינים בארכיאולוגיה, תנ"ך והיסטוריה בארץ ובעולם".
==
תערוכה: "בין דוד לגוליית – חידת קיאפה". מוזיאון ארצות המקרא ירושלים
מה דעתך בנושא?
9 תגובות
3 דיונים
גדעון
האוסטרקון מחורבת קיאפה - המילים שאינן גדעון צור - פברואר 2020 החלטתי להקדים ולפתוח בציטוט ממאמרו של פרופ' ארון דותן – "...אהרון דמסקי הסכים עם משה כוכבי בנוגע לפיענוח שלו של האוסטרקון....
האוסטרקון מחורבת קיאפה - המילים שאינן גדעון צור - פברואר 2020 החלטתי להקדים ולפתוח בציטוט ממאמרו של פרופ' ארון דותן – "...אהרון דמסקי הסכים עם משה כוכבי בנוגע לפיענוח שלו של האוסטרקון. שניהם הסכימו...שהשורות מייצגות תרגיל העתקה של תלמיד שאימן את מיומנות הכתיבה שלו...למסקנה זו הגיעו אחרי שהם מצאו שאין כל אפשרות לחבר את האותיות לתבניות טקסט מובנות...ומה שיש לפנינו אך ורק אותיות נבחרות באופן אקראי המיועדות רק לאמן את ידו של הכותב..." הפלא ופלא, ציטוט זה נכתב על האוסטרקון מעזבת צרטה, אבל, הוא מתאים לחלוטין לגבי האמור על האוסטרקון מקיאפה, שורות אלו מהמאמר תואמות כשתי טיפות מים, את מהות הכתוב על גבי שני האוסטרקונים. פיזור אקראי של אותיות ללא טקסט כתוב. אין מילים כתובות. למעט פיזור אפשרי אקראי של מילים שנוצרו ללא יד מכוונת. מילים שניתן לראות באוסטרקון מעזבת צרטה: בן, גבן, על, אל-שד, תלה, נע, קח-את ועוד. קבוצת המומחים שפענחו את האוסטרקון מקיאפה, נפלו לתוך "מלכודת הזמן". שהוכתבה מראש בעקבות ממצאים שונים שנמצאו בחפירות (אשר חלקם שנויים במחלוקת). וניתן לראות זאת בדבריהם - "מבחינה ארכיאולוגית מדובר באתר חד תקופתי, סוף המאה ה-11 לפנה"ס, תחילת המאה -10 לפנה"ס." - "זמנו של הטקסט מבחינה פוליאוגראפית הוא סוף המאה ה-11 לפנה"ס בקירוב." - "החרס כנשא הכתובת נוצר כנראה באתר זה, עיר יהודאית מהמאה ה-10 לפנה"ס." כתוצאה מחישוק האוסטרקון מקיאפה למועדו של האתר, על פי ראיית המומחים. הטקסט מבחינה פוליאוגראפית, נאנס בחלקו בניסיון להתאימו לתקופה המוצעת, ובחלקו פוענח לא נכון. בשנת 1993 הארכיאולוג יהודה דגן סקר את תקופות הישוב הקדומות של חורבת קיאפה. במסגרת סקר זה, הוא מצא במקום סימנים לכפר קטן בתקופת הברזל ,I בשנים 1200 לפנה"ס ועד 1000 לפנה"ס. ממצא זה נקטל על-ידי הארכיאולוגים יוסף גרפינקל וסער גנור, בטענה שאין ממצאים להתיישבות בחורבת קיאפה בתקופת הברזל I. צורת האותיות על גבי האוסטרקון תואמת את הכתב הפרוטו-כנעני. האות 'ב' ייחודית בצורתה ומופיעה שלוש פעמים על גבי האוסטרקון. האות בצורה זו מופיעה אך ורק, על גבי כתובות שאותרו על ראשי חץ העשויים מברונזה, מאזור הישוב אל-חאדר, הנמצא כ-20 ק"מ מזרחית לחורבת קיאפה. ראשי חיצים אלו נשאו את הכתובת "חץ עבד לבאת", ראש החץ מוקדש לאלה הכנענית 'באת'. הם מתוארכים למאה ה-12 לפנה"ס, יוסף נווה חידד את הזמן לסופה של המאה ה-12 לפנה"ס. הכתובות הראשונות על ראשי החיצים מאל-חאדר, מהמאה ה-12 לפנה"ס, נכתבו בכתב הפרוטו-כנעני וכוונן משמאל לימין. בהקבלה, כתובת האוסטרקון מעזבת צרטה מהמאה ה-12 לפנה"ס, נכתבה גם היא בכתב הפרוטו-כנעני משמאל לימין. וגם הכתובת על הקערה מקובור אל-ואלידה, מהמאה ה-12 לפנה"ס, נכתבה בכתב הפרוטו-כנעני משמאל לימין. ניתן להוסיף לרשימה זו גם את כתובת האוסטרקון מחורבת קיאפה, שנכתבה גם היא בכתב הפרוטו-כנעני משמאל לימין. עם תיארוך אפשרי למאה ה-12 לפנה"ס. (כמאה שנה לפני דוד המלך) בחורבת קיאפה נמצא גם קנקן ועליו כתובת הכתובה בכתב הפרוטו-כנעני, אך כוון הכתב כבר מימין לשמאל. היות ובסופה של המאה ה-11 לפנה"ס, הסתיים עידן הכתב הפרוטו-כנעני והחל עידן הכתב הכנעני. האותיות מיוצבות עם כוון כתיבה מימין לשמאל. אי כך, ניתן לתארך את הכתובת על הקנקן מחורבת קיאפה למחצית הראשונה של המאה ה-11 לפנה"ס. (כחמישים שנה לפני דוד המלך) האות 'ב' בכתובת הקנקן, דומה בצורתה לאות 'ב' בכתובת האוסטרקון, אך היא מסובבת על צירה ב- 180 מעלות, עקב שינוי כוון הכתב מימין לשמאל. וכאמור החל מסופה של המאה ה-11 לפנה"ס, כתיבת האות 'ב' מתייצבת ושומרת על איורה בהמשך בשינויים מינוריים. מעבר לכך, על גבי האוסטרקון מחורבת קיאפה קיימות שלוש אותיות 'ל'. אותיות באיור דומה נראות במספר כתובות: מסרביט אל חאדם מהמאה ה-15 לפנה"ס. ושתי כתובות מלכיש מהמאה ה-13 לפנה"ס. החל מהמאה ה-12 לפנה"ס איור האות משתנה, והופך יותר עגלגל. ניתן לראות זאת בכתובות הבאות: מעזבת צרטה, מתל צפית, מקובור אל ואלידה ומהאוסטרקון מבית שמש. אות נוספת באוסטרקון מחורבת קיאפה שניתן לזהותה עם אות קדומה, היא האות 'י'. איור אות זה, דומה בצורתו לאות 'י' מלכיש מהמאה ה-13 לפנה"ס, אם כי איור זה מוקדם במקצת מהאות 'י' מקיאפה. באותיות 'י' מהמאה ה-12 לפנה"ס כוון האות מתהפך וזוג האצבעות נמצא למעלה, מהכתובת על הקערה מקובור אל-ואלידה, ומהאוסטרקון מעזבת צרטה בגרסת יוסף נווה. * אותיות הכתובת על האוסטרקון מחורבת קיאפה מאמתות את ממצאיו של יהודה דגן, שבחורבת קיאפה הייתה התיישבות בתקופת הברזל I. לשם השוואת האותיות הכתובות על האוסטרקון, העליתי את ממצאי המומחים, מול ממצאי שלי. ההשוואה נעשית בחתך שורתי. אותיות המומחים בצבע אדום מקבילות לממצאי, ואילו אלה המסומנות בצבע צהוב אינן תואמות. סיכום ניתן לומר שעל גבי האוסטרקון מחורבת קיאפה אין תבניות טקסט מובנות, אלא פיזור אקראי של אותיות, עם האפשרות לפיזור אקראי של מילים, שנוצרו ללא יד מכוונת. אותיות האוסטרקון תואמות לכתב הכנעני מהמאה ה-12 לפנה"ס.
המשך 15:51 12.02.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
23:27 24.09.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מדובר בתערוכה שמבוססת על ממצאים ארכיאולוגיים. על סמך הידוע היום למדענים. זו נקודת המוצא שלה, ולא האמונה.
21:24 15.09.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שיודע לשאול
למגיב מס' 1: מי קדם למי ספר דבה"י או ספר שמואל? אז מי יודע יותר טוב איך קראו לבנים של שאול כותב ספר שמואל או כותב ספר דבה"י? ואם בכל זאת...
למגיב מס' 1: מי קדם למי ספר דבה"י או ספר שמואל? אז מי יודע יותר טוב איך קראו לבנים של שאול כותב ספר שמואל או כותב ספר דבה"י? ואם בכל זאת יש שינוי האם השינוי בספר שמואל נעשה לאחר שספר דבה"י נכתב? דברי הרד"ק במקומם מונח אולם רש"י מפרש את ההבדל בצורה אחרת לחלוטין. "בעל" לא לשון ע"ז אלא לשון בעלות = שלטון. כלומר מחבר ספר דבה"י כינה את איש בשת בשם אשבעל בגלל שהוא זה שמלך (תפס בעלות) אחרי שאול, עד עלות דוד לשלטון. קצת הבנת הנקרא....
המשך 11:55 12.09.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איש בשת. התנך אמיתי ומי שיש לו ספקות כל החיים שלו רעועים.חבל שהיהודים לא לומדים את התנך כעיקר ולומדים את התפל .ישו היה צדיק אבל הנוצרים הפכו את הקערה .יתכן מאוד שכל הפורענות שלנו מהנוצרים בדיוק כמו הפורענות של נבוכדנצר בכוהנים בגלל רצח זכריה. רואים את זה גם עם הרבי מלובביץ והחבדים שהופכים אותו למשיח כמו ישו.
15:05 16.09.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אני
אופנת הטלת ספק בתנך היא מאוד חזקה.בגלל השפעת השמאל היהודי ששולט חזק באקדמיה.צהאמת גם עולם הישיבות לא מחנך לפנטסיה.התנך הוא פנטזיה ועולם הישיבות מיתעלם מכך והופך את הספר להיסטורי שכלתני....
אופנת הטלת ספק בתנך היא מאוד חזקה.בגלל השפעת השמאל היהודי ששולט חזק באקדמיה.צהאמת גם עולם הישיבות לא מחנך לפנטסיה.התנך הוא פנטזיה ועולם הישיבות מיתעלם מכך והופך את הספר להיסטורי שכלתני. ובכך מסייע לשמאל.הנוצרים הדתיים בחגורת התנך הבינו את האמת- שהספר כולו פנטזיה אמיתית . ומשחזרים זאת באופן מדהים.תדרך אומנות תרבות הטפות.אם אתה עוקר את הדימיון מהתנך אתה עוקר את נישמתו ,וזו טעות גדולה.
המשך 19:54 11.09.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שיגעון
03:23 11.05.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א
רד"ק בדברי הימים כתב שאשבעל של דברי הימים הוא איש בשת של ספר שמואל, רד"ק עצמו עומד שם על כך שכל השמות המכילות את המלה "בעל" בספרים שונים, נקראים "בשת"...
רד"ק בדברי הימים כתב שאשבעל של דברי הימים הוא איש בשת של ספר שמואל, רד"ק עצמו עומד שם על כך שכל השמות המכילות את המלה "בעל" בספרים שונים, נקראים "בשת" בספר שמואל. ודבר ידוע הוא שספרי יהושע ושמואל משנים (או מצנזרים, אם תרצו) שמות של עבודה זרה. זה ממש לא חידוש של התערוכה הזאת. לגופו של עניין, לא הבנתי מהכתבה מדוע המחבר חושב שאוצרי התערוכה לא מאמינים בתנ"ך. (יכול להיות שזה נכון, אינני יודע, אבל בכתבה לא מצאתי ראיה לכך).
המשך 16:51 11.09.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יקיר
לכן הוא תוקף. חבל.
11:43 12.09.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר