הרב אמנון בזק, מרבני 'הר עציון', מתייחס לסגולת "פרשת המן", שעל פי המנהגים שפשטו יש לאומרה היום, ביום שלישי של פרשת 'בשלח', ואומר כי אין לה שום מקור תורני.
בפתח דבריו כתב הרב בזק: "בשנים האחרונות אנו עדים לתופעת ה'סגולות' המציפה את העולם החרדי (והחודרת גם לעולם הדתי-לאומי), המסיטה את כובד המשקל הדתי משאלת עצם קיום חיי תורה ומצוות לעשיית מעשים מיסטיים כביכול מתוך אמונה בכוחם העצמאי לסייע לחיי האדם"
הרב בזק מוסיף ומתייחס ל"פרשת המן" וכותב כי "אחת הדוגמאות לכך מופיעה היום, כשהתקשורת החרדית מוצפת בחשיבותה של 'סגולה נפלאה לפרנסה' שצצה בשנים האחרונות לומר את 'פרשת המן' דווקא היום – יום שלישי בשבוע של פרשת 'בשלח'. מעבר לעצם ההיתפסות שוב לסגולות, מדובר בסגולה שלא זו בלבד שאין לה שום מקור, אלא שהיא גם סותרת חזיתית את המסורת המקובלת".
"המנהג לומר את 'פרשת המן' מופיע כבר בסימן הראשון של השולחן-ערוך, אך שם הוא מופיע כחלק ממנהגים הנוהגים בכל יום, וטוב לנהוג כך "כדי שיאמין שכל מזונותיו באין בהשגחה פרטית". למרות שמדובר במנהג נאה בעל משמעות חינוכית חשובה, הוא לא התקבל ברוב עם ישראל. והנה, חלק מן הפוסקים הביאו מדרש (שמקורו לא נודע), ועל פיו – "כל האומר פרשת המן "בכל יום" מובטח לו שלא יתמעטו מזונותיו". אמנם לא מדובר בסגולה ממש לפרנסה אלא בהבטחה צנועה הרבה יותר, אך מכל מקום הדגש הוא דווקא במי שעושה כך "בכל יום". הניסיון להמיר את "בכל יום" ביום אחד בשנה עומד אפוא בסתירה חזיתית למקור היחיד שיש באמירת פרשת המן (ומובן שהדגש הוא על הפנמת המסר שלה) משום הבטחה שפרנסת האדם לא תיפגע".
הרב בזק שב ותוהה: "מניין אפוא צצה הסגולה לומר את 'פרשת המן' דווקא היום? גורמים המפיצים אותה תולים אותה בר' מנחם מנדל מרימנוב, מגדולי החסידות, שאמנם הקדיש חלק נכבד מתורתו לפרשת המן. ברם, היעלה על הדעת לטעון שאדמו"ר חשוב זה קבע מנהג הסותר מפורשות את דעת הפוסקים? מובן שלא. ואכן, בכל הספרים המביאים את תורתו אין שום אזכור ל'סגולה' זו או למשהו דומה לה, ולמעשה אין ל'סגולה' זו מקור גם בשום ספר תורני אחר".
"מדהים אפוא", כותב הרב בזק, "כיצד אנשים ממהרים לקנות 'סגולות' חסרות שורש ולהפוך בכך את תורת ישראל לחוכא ואיטלולא. מי שדווקא מחפש סגולה לפרנסה, מוטב שישתמש בזו המפורשת בתורה: "וְהָיָה אִם שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְוֹתַי אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם לְאַהֲבָה אֶת ה' אֱלֹהֵיכֶם וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם וּבְכָל נַפְשְׁכֶם. וְנָתַתִּי מְטַר אַרְצְכֶם בְּעִתּוֹ יוֹרֶה וּמַלְקוֹשׁ וְאָסַפְתָּ דְגָנֶךָ וְתִירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ. וְנָתַתִּי עֵשֶׂב בְּשָׂדְךָ לִבְהֶמְתֶּךָ וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ".
מה דעתך בנושא?
13 תגובות
1 דיונים
אילן
נמאס מהקשקושים של סגולות בשקל. איפה עשיית חסד הצנע לכת מסירות נפש. מורידים את הבורא לדרגה של קוסם קטנוני.
11:31 15.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מזועזע
זה לא חדש שתמיד רואים את השיטה של עמלק, כמו המישפט האומלל " המחבלים לא ספרו כמה פירקי תהילים אמרת. מה אכפת לך שעוד כמה יהודים יגידו כמה פסוקים, לשיטתך...
זה לא חדש שתמיד רואים את השיטה של עמלק, כמו המישפט האומלל " המחבלים לא ספרו כמה פירקי תהילים אמרת. מה אכפת לך שעוד כמה יהודים יגידו כמה פסוקים, לשיטתך לפחות הרגשה טובה, עפרא לפומה
המשך 17:42 24.01.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
וזה חל גם על סגולות
סגולה הכתובה באחד מספרי האחרונים - גם עליה חל הכלל של מנהג ישראל תורה! ולא צריך להמציא "מחלוקת" ,שלא קיימת, מול הראשונים או הפוסקים.
12:34 22.01.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יאיר קליין
לצערי הרב נעלם מעיני הרב בזק משנה ברורה מפורש סימן א' ס"ק י"ג "כל האומר פרשת המן מובטח לו שלא יתמלאו מזונותיו" . אומנם בשו"ע מובא עקרון זה שטוב...
לצערי הרב נעלם מעיני הרב בזק משנה ברורה מפורש סימן א' ס"ק י"ג "כל האומר פרשת המן מובטח לו שלא יתמלאו מזונותיו" . אומנם בשו"ע מובא עקרון זה שטוב לומר זאת בכל יום ולאו דווקא ביום שלישי לפני פרשת "בשלח". אך לומר שאין לזה כל מקור, אתמהה??
המשך 09:14 20.01.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אליהו
דברים יפים ונכוחים. אני המום מתגובות כל כך רדודות של טוקבקיסטים, שאין בהם ריח תורה לא למדו ולא גדלו בעולם של תורה, רק יודעים להשימיץ רבנים. בושה
08:53 20.01.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון נווה עמל הרצליה
המושג "מן" נגזר משתי משמעויות משלימות : גם מלשון מיון [וימן דג] . כלומר הקב"ה ממיין את אלה שהוא מבקש להועיד להם ישירות את המן. וכי גם באלה שזכו...
המושג "מן" נגזר משתי משמעויות משלימות : גם מלשון מיון [וימן דג] . כלומר הקב"ה ממיין את אלה שהוא מבקש להועיד להם ישירות את המן. וכי גם באלה שזכו למן ישירות מהקב"ה, תלויה גם המשמעות המשלימה הנוספת: מלשון "מנה" כלומר הנתח הקצוב. מכאן שכשהקב"ה מחלק לברואיו מן - פרנסה. אך בנו תלוי הדבר כיצד אנחנו הופכים את אותו ה"מן" ל"מנה" הראויה לנו . מתי המן שבידנו משתכלל לכל מנה כשאנו נוטלים ממנו אך את אותה הקיצבה של עומר לגולגולת בלבד ומנצלים את השאר לזולת כשהוא למעשה בכוונת מכוון הופקד בידנו כנאמנות אם כן המן הופך ל"מנה" שכשיש בה את הערך הסגולי הנוסף אותה התוספת למילה "מן" האות : "ה" של שם הוויה עם מילו דרישות של ה' ביחס לכל המן שבידנו [ראה גם ה"מנה" של חנה]. אם כן כיצד אנו משכילים להפוך את המן מסתם חומר לערכיות מזוקקת ל"מנה" אליה אנו ראויים בסדרה של כללים מנחים: ראשית : "עומר לגולגלת " . אם הקב"ה נתן בידך פרנסה עודפת מאותה המנה שאתה זקוק לה דבר יום ביומו. סימן שהקב"ה מינה אותך כנאמן וכשליח לתן מנתו של מי האחר שלא זכה לקבל ישירות מהקב"ה את המן. אתה רשאי לקצוב כל שאתה צריך לעצמך בבחינת עומר לגולגלת.ואחר כך למהר ולנפות מהמן את הקודש - את העודף המיועד כאמור למי אחר. לשכלל כאמור את המן למנה. את כל היתר אתה מצווה להעביר לתעודתו כל אותם שאין להם אוכל בסביבתך המידית . העודף כאמור הוא קודש בידך ואסור לך להשאירו בידך עד בוקר. כלומר אסור להפוך אותו לקאפיטל נצבר להון שמזין אך את עצמו כהון . אלא לחפש כאמור את ה"גולגלת" האחרת שסביבתנו שאליה כיוון הקב"ה שניתן לה וכשהפך אותנו למעשה אך כשליחיו. העודף היחיד שרשאים אנו לשמר בעד עצמנו הוא אותה המנה הכפולה לשבת ..... וזה כבר נושא נוסף לעצמו. והזוכר ליתן חמישה לצדקה תבואהו ברכה
המשך 08:20 20.01.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוני
1. הקשר בין האדמו"ר לסגולה: "במהדורת 'ילקוט מנחם' [ליקוט דברי תורתו ושיחותיו של הרה"ק מרימנוב] תשנ"א (בהוספות ומילואים) מובא כי המקור לכך הוא הרה"ק רבי שלום מסטרופקוב, שהיה רגיל לומר...
1. הקשר בין האדמו"ר לסגולה: "במהדורת 'ילקוט מנחם' [ליקוט דברי תורתו ושיחותיו של הרה"ק מרימנוב] תשנ"א (בהוספות ומילואים) מובא כי המקור לכך הוא הרה"ק רבי שלום מסטרופקוב, שהיה רגיל לומר זאת בשם הרה"ק מרימנוב, כי אמירת פרשת המן שניים מקרא ואחד תרגום ביום שלישי של פרשת בשלח, היא סגולה מיוחדת לפרנסה". אמנם קשר לראות בזה מקור שלם, אך מה לעשות ובחסידות הרבה דברים נשענים על 'תורה שבע"פ' ועל מסורות. 2. גם לפי הסגולה הרב מרימנוב לא טען שיש להפסיק את מנהג אמירת בכל יום, אלא שהיום הזה, מסוגל לכך ביותר כמו שהשל"ה כתב מסברא מה הזמן המסוגל להתפלל לחינוך הילדים בתורה למרות שברור שראוי להתפלל על כך תמיד. [לא ברור לי למה דווקא שלישי, אולם ידוע שבכל זמן מתעוררים הענינים השייכים אליו, ואם כן הגיוני מאד שענין זה שייך במיוחד בשבוע של פרשת בשלח], 3. והיא העיקר: נכון שישנה בעיה בכך שאדם מחפש קיצורי דרך מיסטיים לעושר, במקום לקיים בעצמו מנהג דרך ארץ, ועם זאת נראה לי שאנו כציבור סובלים לא פחות (ונראה לי שהרבה יותר) מהבעיה ההפוכה, של 'כוחי ועוצם ידי עשה לי את החייל הזה' ושל הדחקת ושכחת מקור הברכה, כך ביחס לצבא, כך בכלכלה וכו'.וצ"ע כמה מאיתנו מצליחים להאמין שהמשכורת בסוף החודש לא שונה מהותית מלחם שהקב"ה שולח לנו מן השמיים או מן הארץ.4. לענ"ד יש לנו המון אתגרים הרבה יותר קשים ויסודיים [כולל עשיית מעשים שהוזכרו דווקא כסגולה לעניות..] כך שלא חסר לנו במה להשתפר גם בלי קשר לסגולות, אך אם רוצים להלחם דווקא בהם כדאי להתחיל בעלוני ההתרמה של קבר רחל/אור רשב"י/שטיפנשט וכו' שלפחות בחלקם הבעיה לא נגמרת בקריאת פרשה מהתורה, אלא בהוצאת כסף מיהודים תמימים, [שלא תמיד ברור לאן הולך] תוך כדי הבטחות מופרכות שוודאי סותרות את הפוסקים, ואולי גם את התורה עצמה.
המשך 02:00 20.01.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמואל הקטן
מה הקשר בין סגולות ובין אמונה? יש סגולות בתנ"ך? יש סגולות ברמב"ם? מה ההיאחזות המטופשת בסגולות ומה הקשר ביניהן ובין אמונה טהורה בקב"ה?
22:38 19.01.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יו
מי שכופר בגלוי בנסתר - כופר בנסתר בנגלה
21:08 19.01.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
זו שהורידה את הכיפה ממאות אלפי יהודים עד כה
20:06 19.01.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים
אכן יש המעדיפים דתי ללא כיפה על פני חילוני עם כיפה...
20:06 15.01.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר