שאלה: האם יש ערך להסכם לכבוד הדדי, בין בני זוג, כדי למנוע עגינות במקרה שצד אחד רוצה להתגרש, – בעזרת לחץ כלכלי?

תשובה: לא.

א. לא בטוח שהוא מותר כי יש בו בעיית גט מעושה.

ב. הטיפול חייב להיות בבית-דין רבני ולא בבית-משפט.

ג. זה לא נושא שיכריע בו רב זה או אחר, אלא רק גדולי הדור, ועד כה אף גדול לא נתן הסכמה.

ד. לא בטוח שמבחינה משפטית הוא יועיל

[וכן כתב הגר"מ שטרנבוך במכתב לרב פנחס שפירא מביתר עילית מח"ס בריתי שלום: "ונוגע לתקלה חמורה ביסוד קדושת האישות בישראל. יסוד דבריו שמתפשט תקנה מכמה רבנים, שכל המתחתן מתחייב בשטר מעכשיו, לשלם לאשתו אלף וחמש מאות דולר כל חודש, אם רוצה ליפרד ולא נתן הגט, וכן היא לו. נראה שאין בזה תוקף ונקרא גט מעושה ולא חל כלל הגט והיא עוד אשת איש". ועוד גדולי ישראל חתמו על מכתב: הג"ר שלמה מחפוד (רב שכונת נוה ושיכון ו' בבני ברק וראש מערכת הכשרות בד"ץ יורה דעה), הג"ר שמעון אליטוב (חבר מועצת הרבנות הראשית לישראל), הג"ר נחום אייזנשטיין (רב שכונת מעלות דפנה) שגם הוסיף שהגרי"ש אלישיב התנגד לכל סוג הסכם טרום נישואין, ומו"ר הג"ר שלמה אבינר – מ"צ.]

שאלה: הם אומרים שהתייעצו עם הגרז"ן גולדברג?

תשובה: התייעצו אך לא קיבלו הסכמתו.

החלטת מועצת הרבנות הראשית לישראל

ט"ז אדר א' תשמ"ו

הובאו לידיעתנו הצעות שונות שנערכו והוגשו ע"י ארגון נשים נעמ"ת המדברות בכתיבת הסכם על יחסי ממון בין בני זוג הבאים להנשא זל"ז.

על פי הצעות ההסכם האמורות, אם יתגלעו סכסוכים בין בני זוג במהלך חייהם המשותפים והאשה תגיע למסקנה שרצונה לקבל גט מבעלה, תוכל האשה לכפות על בעלה לתת לה גט שלא כדין ובניגוד להלכה וזאת על ידי חיוב בעלה בתשלומים כספיים גבוהים מכח ההסכם המוצע. בהצעות אלו ישנם סעיפים המוכיחים כי למציעים אין כלל ידיעה בהלכה, או שסבורים כי יכולים הם לכפות על הבעל מתן גט לאשתו ע"י עקיפת ההלכה. כמו כן הוכנסו בהצעות אלו סעיפים בעניני מזונות, שאין להם יסוד בהלכה והם נוגדים במפורש את הדין.

הרבנות הראשית לישראל דוחה על הסף את כל ההצעות הללו… לא יעלה על הדעת שרבנים רושמי נשואין ועורכי חו"ק יתנו ידם לפגיעה בדין תורה, או שבית דין רבני יסייע בכל דרך שהיא לכפיה או לחשש כפית גט שלא על פי ההלכה.

לפיכך על הרבנים רושמי הנשואין בכל אתר להסביר לבני הזוג הבאים להנשא ולהזהירם מחומרת הצעות ההסכם האמור, שלא ילכו שולל אחרי הצעות הבל שיש בהם משום זריית חול בעיניים, פגיעה במוסד הנשואין המקודש בעם ישראל, ערעור חיי המשפחה ופגיעה בזכויות האשה ומעמדה'.

החלטת מועצת הרבנות-page-001

פסק הלכה ואזהרה חמורה אודות קדושת היחס

[מהג"ר אברהם ד. אוירבך, הג"ר חיים שאול שאנן והג"ר שלמה אבינר]

חלחלה אחזתנו מההצעה החדשה להנהיג סידור גט ע"י שהבעל מקבל על עצמו בקנין בשעת הנישואין שאם תרצה האשה להתגרש ובית הדין לא ימצאו לנכון לחייבו ליתן גט עפ"י דתוה"ק, הרי שיהיה מחוייב לשלם לה מזונות אף שחיה בנפרד ממנו ואינו מחוייב במזונותיה מחמת תיקון חכמים.

וע"כ כדי להוציא מדעת הטועים, וכדי לשמר את קדושת היחס של עם ישראל לדורות הבאים עד ביאת גואל צדק בב"א, הננו לגלות את דעת ההלכה הצרופה בעניין, כדלהלן:

  • להלכה אין להקל בגט הניתן מחמת חיוב ממוני שקיבל על עצמו, אלא רק בצירוף טעמים חזקים נוספים, וכהכרעת מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל בקובץ תשובות (ח"ב סימן קס"ג) שאף שקיבל על עצמו מ"מ נחשב לאונס אם חזר בו אח"כ מרצונו לגרש.

ויעו"ע בדברי נתיה"מ בסימן ר"ה (סק"א וסק"ט) שכדי להכשיר גט לא מספיק שלא יהיה אונס אלא צריך שיהיה גם רצון חיובי מצד הבעל.

  • וגם המקילים בחיוב ממוני שקיבל על עצמו דיברו רק בחיוב ממון שנעשה מתוך דעה רצינית שישנה אפשרות שיתגרש, כמבואר במהרשד"ם (חאה"ע סימן ס"ג), מה שלא שייך כאן.
  • כמו"כ, גם המקילים בחיוב ממון שקיבל על עצמו דיברו רק בחיוב ממון שיכול לעמוד בו, וכלשון הרמ"א ש'בידו ליתן הקנסות', וכמו שמפורש במבי"ט (ח"ב סימן ר"ו).
  • כל חיוב מזונות או כל דבר אחר שנעשה במכוון למטרת כפיית הגט פוסל את הגט, ולא משנה אם מזכירים את הגט בפירוש, וכמבואר במבי"ט (ח"ב סימן קל"ח) ובמהרשד"ם (שם) שהעיקר תלוי בכוונה.

רואים אנו רח"ל את בתי ישראל בחורבנם, וישראל סבא בסכנה !!!

וע"ז באנו על החתום בחודש שבט תשע"ה

Scan_20150222_224229