יום אחד אמי הוציאה את אלבום התמונות של סבתא ז"ל, כדי להראות לכלתה – גיסתי. "אלה התמונות הראשונות שיש לי מאמא, אלה תמונות ממחנה הפליטים בגרמניה, שם ארגנו אותם לעלייה לארץ", היא מראה לה תמונה ובה קבוצה של נערים יהודיים מצולמת על רקע של הרים.
באחת התמונות נראית סבתא יחד עם בחור חבוש קסקט. "אמא סיפרה לי פעם שהבחור הזה היה המדריך שלהם בהעפלה לארץ והוא נהרג בגוש עציון". על פי הכיתוב מהעבר השני של התמונה, קראו לו משה פרידריך.
הכלה, תושבת קרית ארבע, אמרה לאמי כי בכפר עציון עובדים על מפעל הנצחה עבור חללי הגוש במלחמת העצמאות, ובמיוחד עבור חללי 'נצר אחרון' שנפלו בקרבות. השם 'נצר אחרון' הוא הכינוי שניתן לאותם פליטי שואה שהגיעו לארץ בימי קום המדינה ונפלו בקרבות על כיבוש הארץ. לעתים אותם הרוגים, היו השריד האחרון של משפחתם שנרצחה כולה על ידי הגרמנים, ובמותם בעצם נגדע לחלוטין הענף המשפחתי. חלקם נהרגו סמוך מאוד להגיעם לארץ, כך שלמעט שמם, כמעט ולא ידוע עליהם כלום, כשבמקרים מסוימים אפילו שמם אינו ידוע.

עד לפני שמונה שנים, בעת שהשיחה הזו התרחשה, כמעט ולא היה ידוע על משה פרידריך הי"ד מעבר לכך שמדובר בניצול שואה שאיבד את כל משפחתו, עלה לארץ בשנת 46' ונפל בכפר עציון בעת שהיה על משמרתו.
לגלות את העבר מתוך התמונות
לסבתא שלי שושנה רבינוביץ' ז"ל לא נשארו תמונות מהילדות. בגיל 14 היא נלקחה מביתה בעיירה טשעבין בדרום מערב פולין, למחנה עבודה בצ'כוסלובקיה ומכל משפחתה היא היחידה ששרדה את השואה. התמונות הראשונות שיש לה, הם אחרי המלחמה, ממחנה המעבר בדגנדורף – גרמניה, שם קובצו יחד בני נוער יהודים לעלות לארץ ישראל.
שם היא פגשה את משה פרידריך שהיה המדריך של קבוצת הנערים היהודים, לפני המלחמה הוא היה תלמיד בישיבת חכמי לובלין ונחשב לעילוי, במלחמה הוא נלקח למחנות עבודה שונים עד שנדד למחנה בוכנוואלד שם שוחרר עם הגעת הצבא האמריקאי. גם הוא היחיד ששרד את השואה מכל משפחתו.

מכאן מתחילות שנתיים של נדודים עד שהגיעו לארץ ישראל. על ספינת בקר רעועה שזכתה לשם 'לטרון' הם עלו בדרום צרפת ובמשך שבועיים הם הטלטלו בים סוער כשהם כמעט טובעים עד שהגיעו לקרבת ארץ ישראל. קצבת המזון הייתה פיתה אחת לנפש ליום, אך אחרי שבוע התעפש הלחם והיה בלתי אכיל. כשכבר ראו את אורות חיפה, הגיעו שתי אוניות מלחמה בריטיות ובאלימות קשה הכוללת מכות אלות וגז מדמיע העבירו את המעפילים המורעבים, לאניות בדרך לקפריסין. גדרות התיל שהקיפו את המחנה, עוררו מחדש טראומות אצל ניצולי המחנות, שאחרי הגרמנים סרבו להאמין לבריטים כי מדובר רק בפרק זמן קצר.
אחרי שנה של המתנה בקפריסין, הותר לקבוצת המעפילים של האניה 'לטרון' לעלות לארץ ישראל, אך לא לפני שעוכבו מספר חודשים במחנה המעצר בעתלית. כאן נפרדו דרכיהם הסבתא שלי נשלחה לקיבוץ של השומר הצעיר, ממנו ברחה לאחר מספר ימים משום שביקשו ממנה לעבוד בשבת ואילו משה פרידריך פנה לכפר עציון.

עוד פעם אחת נפגשו השניים, כשפרידריך שולח לסבתא תמונה שצולמה בכפר, כשהוא מקדיש לה ברכה מעברה השני: "לריז'ה (שושנה בפולנית, א"י), לרגלי ביקורה אצלי, לאות רעות וידידות מצורפות עם ברכה וידידות הנובעת מלב אוהב. יהא רעוא שתמצאי את דרכך ברוח הוריך וברוח ההדרכה שהדרכתי אותך." תאריך ההקדשה הוא ד' מנחם אב תש"ז. חמישה חודשים לפני נפילתו. העברית המשולבת עם ארמית מעידה על עברו הישיבתי ועל כשרונו הספרותי.

"הוא מאוד רצה להתחתן איתי, אבל הוא לא היה בשבילי" העירה סבתא על התמונה בה נראים השניים, וזו ככל הנראה הייתה פגישתם האחרונה. ארבעה חודשים בלבד לפני הקמת המדינה, בר"ח טבת תש"ח, נרצח בפשיטה של ערבים על עמדות השמירה של הכפר. בן 24 היה בנופלו, שריד אחרון למשפחתו.
לגלות טפח נוסף
בעקבות שביבי המידע האלה, יצרה אמי קשר עם מרכז ההנצחה בכפר עציון. הם ידעו על משה באופן חלקי והייתה להם רק תמונה אחת שלו, זו המופיעה בראש הכתבה. את התמונות של סבתא מהמחנות בגרמניה, לקחו לחנות צילום, שם הגדילו את התמונות הקטנות ושיפרו את האיכות ולפתע התגלו תמונות נוספות בהן נמצא משה פרידריך ולפי עמידתו ניכר כי הוא המדריך של הקבוצה. במשך שעות ישבו חוקרי המוזיאון עם אמא שלי והרכיבו את כל פירורי המידע עליו, יחד עם חלקי הסיפורים שסיפרה עליו סבתא, כשיוצרים קשר עם חברה אחרת שעשתה איתה את המסע מהעיר בפולין, למחנות ועלתה עם הקבוצה אותה הדריך משה. יחד עם התמונות החדשות והמידע היקר, יכלו סוף-סוף להרכיב דף הנצחה לזכרו.
זוהי דוגמה אחת, איך ממש במקרה, מחלקי תמונות ושברי סיפורים, התגלו פרטים ששפכו אור על אדם כמעט אלמוני, ללא קרובים שנפל על הגנת הארץ. לפחות את הזכרון ממנו עוד אפשר לשמר. יהי זכרו ברוך.
מה דעתך בנושא?
5 תגובות
1 דיונים
אלי
למי אני פונה
19:53 11.01.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יעל
משה פרידריך ז״ל היה שכנו של אבי בסלומניקי, ויחד עמו היה במחנות הריכוז, פלאשוב, סקרזיסקו קמיינה, צ׳נסטוחובה ובוכנוואלד. מילדותי שמעתי אודותיו, על חכמתו, השכלתו הרחבה, מעשיו וצידקתו. זכרו נשמר בבית...
משה פרידריך ז״ל היה שכנו של אבי בסלומניקי, ויחד עמו היה במחנות הריכוז, פלאשוב, סקרזיסקו קמיינה, צ׳נסטוחובה ובוכנוואלד. מילדותי שמעתי אודותיו, על חכמתו, השכלתו הרחבה, מעשיו וצידקתו. זכרו נשמר בבית הורי במשך כל השנים ומדי שנה אני מדליקה נר לעילוי נשמתו. משה פרידריך, בן חיה ונתן לא נשכח.
המשך 19:49 10.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תבורכי
בתגובה ל: יעל
..
06:53 10.01.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
22:30 04.05.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
BS”D Discussion with Moishela (with his family) A Handicapped child 24 Adar 2 5774 (March 25,’14) “Achdus Is To Be One With Hashem” I want to tell you something very important. I want to tell...
BS”D Discussion with Moishela (with his family) A Handicapped child 24 Adar 2 5774 (March 25,’14) “Achdus Is To Be One With Hashem” I want to tell you something very important. I want to tell you that the only way that we are going to survive this terrible time before Moshiach brings us to the Geula Sheleimah is by having Achdus, and Achdus is to be one with Hashem. Those so-called Jews that do not want to be one with Hashem cannot have Achdus with Jews that have chosen to have Achdus with Hashem, His truth, and His Torah. The Olam Habah of Moshiach that Hashem has promised us will not be able to accommodate the Apikores the atheist the Erev Rav the Jew-hating gentile, the Amalak, the Helininst etc. Therefore I beg all true Jews to band together and separate ourselves from the evil ones. We must stop mixing with them because their distorted Judiasim could rub off on us and our very spiritual and physical existence can be endangered. We can be polite to them, but they are not part of the truth. We can’t mingle with them because it makes us become like them. It rubs off and therefore this is not what Achdus is. Achdus is to be one with Hashem. That means Am Yisroel must be one with Hashem. On Har Sinai when Hashem lifted the mountain over our heads and we said Na’aseh Venishma, that was Achdus. Only that Achdus will save us. Therefore I don’t know how many Yidden will be left to greet Moshiach. However those that will be left will be those that stood at Har Sinai, and said Na’aseh Venishma, and that is the true Achdus, and we will do the same thing. We won’t be standing at Har Sinai, but we will be standing together and we will say again Na’aseh Venishma. We will say Shema Yisroel and we will be one, one nation together with the one and only G-d, the Hakol Yachol, the Ribbono Shel Olam and then we will be ready to become true and eternal Bnei Chorin. I am very worried about Am Yisroel because I know that as of right now we don’t really have this kind of Achdus, Hashem Yishmor. Some of us have Achdus with the Egel HaZahav, and a bit with Hashem, and some have Achdus only with themselves and their desires, even though they are considered Chareidi Jews and dress like Chareidi Jews. Boruch Hashem, there are still some Jews that are really looking for truth and are trying to have this kind of Achdus. But the Frum society all over the world has broken up into groups. It’s not one Am anymore. It’s this one with this Rebbe and that one with the other Rebbe or with this Rav or with that Rav. Sephardi, Ashkenazi, Chassidish, Litvish, Taimani, etc. everyone with their own little groups and unfortunately those little groups have become the whole world for each one of their members, and therefore it’s hard to have Am Yisroel Echad, and very many times in these Chareidi groups, their connection with the group becomes almost an Avodah Zorah, Shelo Naida. And therefore, there will come a time where all the Sheker will disappear and those who are seeking truth will come together Ashkenazi, Sephardi, Chassidish, Litvish, Taimani, etc. We will come together as one. Until that happens we can’t have the Geula Sheleimah, but it will happen soon, and it will happen suddenly, but I don’t know how many will be part of that group that will enter into the Geula Sheleimah alive. I cannot tell you how many nights I don’t sleep over this just thinking how many Jews are going to fall by the way because they really don’t have the souls of Yidden, but Erev Rav. It’s so hard to know who they are, especially if they are considered Frum Yidden. Still this is the fact and this is the way it is going to be. I have to remind you that it doesn’t mean that any Jew that Chas Vesholom, is Niftar before the Geula Sheleimah, is an Erev Rav. No we’ll know at the end who the Erev Rav are and their death will be much different than a regular one. But I cry at night many tears because I feel that there will be a comparatively few Jews that will actually greet Moshiach Tzidkainu. I hope and pray that I am totally wrong about this. I want to say that I am so glad to have spoken today because I really was suffering last night. Tonight it should be easier.
המשך 22:23 04.05.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלי
למי אני פונה
19:53 11.01.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יעל
משה פרידריך ז״ל היה שכנו של אבי בסלומניקי, ויחד עמו היה במחנות הריכוז, פלאשוב, סקרזיסקו קמיינה, צ׳נסטוחובה ובוכנוואלד. מילדותי שמעתי אודותיו, על חכמתו, השכלתו הרחבה, מעשיו וצידקתו. זכרו נשמר בבית...
משה פרידריך ז״ל היה שכנו של אבי בסלומניקי, ויחד עמו היה במחנות הריכוז, פלאשוב, סקרזיסקו קמיינה, צ׳נסטוחובה ובוכנוואלד. מילדותי שמעתי אודותיו, על חכמתו, השכלתו הרחבה, מעשיו וצידקתו. זכרו נשמר בבית הורי במשך כל השנים ומדי שנה אני מדליקה נר לעילוי נשמתו. משה פרידריך, בן חיה ונתן לא נשכח.
המשך 19:49 10.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תבורכי
בתגובה ל: יעל
..
06:53 10.01.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
22:30 04.05.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
BS”D Discussion with Moishela (with his family) A Handicapped child 24 Adar 2 5774 (March 25,’14) “Achdus Is To Be One With Hashem” I want to tell you something very important. I want to tell...
BS”D Discussion with Moishela (with his family) A Handicapped child 24 Adar 2 5774 (March 25,’14) “Achdus Is To Be One With Hashem” I want to tell you something very important. I want to tell you that the only way that we are going to survive this terrible time before Moshiach brings us to the Geula Sheleimah is by having Achdus, and Achdus is to be one with Hashem. Those so-called Jews that do not want to be one with Hashem cannot have Achdus with Jews that have chosen to have Achdus with Hashem, His truth, and His Torah. The Olam Habah of Moshiach that Hashem has promised us will not be able to accommodate the Apikores the atheist the Erev Rav the Jew-hating gentile, the Amalak, the Helininst etc. Therefore I beg all true Jews to band together and separate ourselves from the evil ones. We must stop mixing with them because their distorted Judiasim could rub off on us and our very spiritual and physical existence can be endangered. We can be polite to them, but they are not part of the truth. We can’t mingle with them because it makes us become like them. It rubs off and therefore this is not what Achdus is. Achdus is to be one with Hashem. That means Am Yisroel must be one with Hashem. On Har Sinai when Hashem lifted the mountain over our heads and we said Na’aseh Venishma, that was Achdus. Only that Achdus will save us. Therefore I don’t know how many Yidden will be left to greet Moshiach. However those that will be left will be those that stood at Har Sinai, and said Na’aseh Venishma, and that is the true Achdus, and we will do the same thing. We won’t be standing at Har Sinai, but we will be standing together and we will say again Na’aseh Venishma. We will say Shema Yisroel and we will be one, one nation together with the one and only G-d, the Hakol Yachol, the Ribbono Shel Olam and then we will be ready to become true and eternal Bnei Chorin. I am very worried about Am Yisroel because I know that as of right now we don’t really have this kind of Achdus, Hashem Yishmor. Some of us have Achdus with the Egel HaZahav, and a bit with Hashem, and some have Achdus only with themselves and their desires, even though they are considered Chareidi Jews and dress like Chareidi Jews. Boruch Hashem, there are still some Jews that are really looking for truth and are trying to have this kind of Achdus. But the Frum society all over the world has broken up into groups. It’s not one Am anymore. It’s this one with this Rebbe and that one with the other Rebbe or with this Rav or with that Rav. Sephardi, Ashkenazi, Chassidish, Litvish, Taimani, etc. everyone with their own little groups and unfortunately those little groups have become the whole world for each one of their members, and therefore it’s hard to have Am Yisroel Echad, and very many times in these Chareidi groups, their connection with the group becomes almost an Avodah Zorah, Shelo Naida. And therefore, there will come a time where all the Sheker will disappear and those who are seeking truth will come together Ashkenazi, Sephardi, Chassidish, Litvish, Taimani, etc. We will come together as one. Until that happens we can’t have the Geula Sheleimah, but it will happen soon, and it will happen suddenly, but I don’t know how many will be part of that group that will enter into the Geula Sheleimah alive. I cannot tell you how many nights I don’t sleep over this just thinking how many Jews are going to fall by the way because they really don’t have the souls of Yidden, but Erev Rav. It’s so hard to know who they are, especially if they are considered Frum Yidden. Still this is the fact and this is the way it is going to be. I have to remind you that it doesn’t mean that any Jew that Chas Vesholom, is Niftar before the Geula Sheleimah, is an Erev Rav. No we’ll know at the end who the Erev Rav are and their death will be much different than a regular one. But I cry at night many tears because I feel that there will be a comparatively few Jews that will actually greet Moshiach Tzidkainu. I hope and pray that I am totally wrong about this. I want to say that I am so glad to have spoken today because I really was suffering last night. Tonight it should be easier.
המשך 22:23 04.05.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר