רק 63 שנה אחרי נפילתו הונחה המצבה הנכונה על הקבר - סרוגים

רק 63 שנה אחרי נפילתו הונחה המצבה הנכונה על הקבר

רק שישים ושלוש שנים לאחר נפילתו בקרב של נתנאל זויער הי"ד שנהרג במלחמת העצמאות, נכתבו הפרטים הנכונים על חייו ומותו, ביוזמתה של מתנדבת בפרוייקט 'נצר אחרון' המתעד ומנציח חיילים ניצולי שואה שנשארו יחידים ממשפחתם שנספתה ונפלו במלחמת העצמאות.

author-image
רק 63 שנה אחרי נפילתו הונחה המצבה הנכונה על הקבר
  המצבה החדשה על הקבר ('נצר אחרון')

ימי תמוז התש"ח היו בדם ואש. לוחמי חטיבת יפתח בעיצומם של ימי לחימה קשה לשחרור איזור לטרון מידי הליגיון הירדני, שנודעו לימים בשם מבצע דני.

לאחר שהגדוד כבש את מוצב 'שילתא', (איזור צומת שילת-מודיעין), הוא נאלץ לסגת מהמקום, עקב מתקפה קשה של כוחות שיריון ירדנים. למעלה מארבעים לוחמים נפלו במהלך הנסיגה.

בין הנופלים היה גם חייל צעיר בשם נתנאל זויער הי"ד, יליד עיר קטנה בהונגריה, שאיבד באושוויץ את כל משפחתו.

נתנאל וחבריו הוכרזו כנעדרים, וגופותיהם נותרו בשטח הירדני, רק לאחר כשנה מתום הקרבות בי"א אדר התש"י. (28/2/1950) במאמצים גדולים של הרבנות הצבאית בתיווך הצלב האדום הובאו לקבר ישראל ההרוגים במתקפה ובניהם נתנאל, כולם נקברו בקבר אחים בהר הרצל בירושלים.

קברו של נתנאל אומץ על ידי אמונה מתנדבת פרויקט אמץ לוחם של  "נצר אחרון", אמונה בת שרות תושבת קריית ארבע.

"אחרי שהתחברתי לפרוייקט 'נצר אחרון' לפני כשנתיים, התיישבתי ללמוד על נתנאל, קראתי מאמרים על הקרב, חקרתי בספריה, וכמובן שאבתי נתונים מן האינטרנט, לאחר מחקר מעמיק וביקורים על קברו, הופתעתי לגלות כי על המצבה הצבאית  שעל קברו  נחרתו תאריך לידתו, גילו, ותאריך עלייתו ארצה אינם תואמים עם התאריכים שעלו ממחקרי", היא מספרת.

עם נתונים עדכניים אלו פניתי למערך הנצחת החללים בהר הרצל, לאחר חילופי מכתבים, לקראת יום הזיכרון, הוחלפה המצבה על קברו של זויער, שבא למנוחה, הפעם נכונה.

"התחושה היא מאוד חזקה", אומרת אמונה. "כל הפרויקט הזה נותן משהו יותר משמעותי להתחבר אליו ביום הזיכרון. להכיר טובה קטנה למי שמסר את נפשו למען עם ישראל."

התחברתי לזכרו של החייל שלי-מוסיפה אמונה, ומצהירה כי השנה היא שואפת להביא מניין יהודים לקברו של נתנאל זויער לאמירת קדיש ולימוד קצר. אולי בפעם הראשונה מאז נפל, לפני 63 שנה.

המצבה המקורית של נתנאל זויער בן 19 בנופלו

המצבה החדשה, בן 22 בנופלו

==

הכתבה המלאה תפורסם ב'עולם קטן'.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו