כיובל שנים לאחר הקמת מדינת החשמונאים בידי שמעון (בנו של מתתיהו ואחיו של יהודה המקבי), הזמינו הפרושים את המלך הסלווקי דימטריוס להלחם נגד ינאי המלך. צאצאיהם של קהל החסידים שנאספו לקריאת מתתיהו, הזמינו את אויביהם, הצבא הסלווקי בראשות צאצא של אחיו של אנטיוכוס אפיפנס.
לפני שנים בודדות התגלה במגרש הרוסים קבר אחים גדול ובו למעלה ממאה ועשרים שלדים של גברים, נשים וילדים שנרצחו בגרזינים וחרבות. ככל הנראה מדובר בראשי הפרושים ומשפחותיהם שהוצאו להורג בעוד שינאי המלך ופילגשיו סועדים ושותים (כפי שמתואר אצל יוסף בן מתתיהו ובמגילות קומראן).
כיצד קרה שהסבים של ינאי והפרושים שלחמו ביחד נגד אבותיהם של דימטריוס וצבאו טבעו במלחמת אחים עקובה מדם (עשרות אלפי הרוגים לפי תיאורו של יוסף בן מתתיהו)?
מי 'גנב' לנו את המדינה?
מלחמת אחים אינה פורצת בגלל גחמה פרטית, אינטרסים כלכליים או סתם חוסר הסכמה. מלחמת אחים שמטביעה אומה שלמה בנהרות של דם ובאכזריות מתרחשת כאשר אנשים מרגישים 'שגנבו להם את המדינה'. כאשר חלקים גדולים באוכלוסיה שהם בשר מבשרה של החברה מרגישים שהם נטע זר, בלתי רצויים ומאויימים. מה גרם לפרושים, אנשים חכמים, נבונים ונאמנים לתורה להרגיש שהנין של מתתיהו 'גונב להם את המדינה'?
התבוננות מקרוב בשרידי הספרותיים ובארכיאולוגיה של התקופה מספרת סיפור מורכב מאד. כאשר מתתיהו החשמונאי פותח במרד הוא מכריז 'כל המקנא לתורה והעומד בברית יצא אחרי' (מקבים א ב, כז). מתתיהו אוסף עליו את החסידים והמתנדבים לתורה. מטרתם ביטול גזירות הדת והשבת האמונה וקיום התורה והמצוות. על ערש דווי הוא מצווה את בניו: 'עתה בנים קנאו לתורה ותנו נפשותיכם על ברית אבותינו' (שם, נ). הוא איננו מעוניין במדינה, בשלטון או בממלכה. המרד הצליח ולאחר שלש שנים בלבד גזירות הדת בוטלו, בית המקדש טוהר והעבודה שבה על כנה.

ואולם חלק מבניו של מתתיהו רצו דברים אחרים. כשתים עשרה שנים לאחר טיהור המקדש יונתן מצליח להשיג את משרת הכהונה הגדולה ומקבל מינוי רשמי מאת המלך הסלווקי. המורד לשעבר נעשה פקיד של בנו של אנטיוכוס. במסגרת זו הוא מסתבך בתככים של האימפריה המתפוררת ונרצח על ידי אחד הטוענים לכתר. שמעון, האח האחרון שנותר לבית חשמונאי, מחליט להקים מדינה עצמאית ולבסס אותה על יסודות אחרים. הוא מכנס אסיפה שבה משתתפים הכוהנים, ראשי העם וזקני הארץ ומעניקים לשמעון וממנים את שמעון לנשיא וכוהן גדול. שמעון הוא כעת שליט שמונה על ידי העם ולמענו.
התודעה הלאומית של שמעון באה לידי ביטוי בדבריו המפורסמים לאנטיוכוס השביעי שתבע ממנו לעזוב את גזר ואת יפו: 'לא ארץ נכריה לקחנו ולא רכוש זרים כבשנו, כי אם נחלת אבותינו, אשר על ידי שונאינו, בלא משפט, באותו זמן נכבשה. ואנחנו, משהזדמן לנו, השבנו את נחלת אבותינו' (מק"א טו, לג-לד). שמעון שמונה על ידי העם משיב בכח את חבלי המולדת שנלקחו.
במידה רבה התודעה הלאומית מלווה גם את בנו של שמעון, יוחנן הורקנוס. על המטבעות שטובע יוחנן הורקנוס נכתב 'יוחנן כהן גדול וחבר היהודים'. אבל יוחנן אינו מסתפק בכך. הוא פותח את קבר דוד המלך (או המקום שזוהה כך) ומוציא ממנו כסף רב. יוחנן מעוניין לרמוז שהוא הוא ממשיכו של דוד המלך. כיאות למלך או מועמד למלוכה הוא קונה בכסף זה צבא שכירים שיהיו נאמנים דווקא לו ואינו מסתפק בצבא העם.
יש להניח שבשלב זה כבר התגלו בקיעים של ממש בלכידות החברתית ויותר ויותר מקרב הפרושים הרגישו ש'המדינה' הולכת להם. ואולם יוחנן עדיין נמנע מלבצע מהלכים חד-משמעיים שיתפרשו כקריעת האתוס הלאומי והדתי של המדינה שהוקמה בדמם של נאמני התורה וקהל החסידים. הבנים של יוחנן כבר התנהגו אחרת. אלכסנדר ינאי לקח לעצמו את כתר המלוכה הוא הראשון שטבע על מטבעותיו את התואר 'יהונתן המלך' ובצד האחר ביוונית 'אלכסנדר המלך'.
ינאי לא רק שלקח לעצמו כתר מלוכה, אלא שהוא גם הכריז על עצמו כמלך של היהודים והיוונים שבממלכתו כאחד. הנין של מתתיהו שנלחם ביוונות, הנכד של שמעון שהשתחרר מהעול היווני, נעשה למלך של יוונים ודובר יוונית. ינאי גם המשיך במסורת של אחזקת חיל שכירים לא-יהודי שיהיה נאמן לו ולאינטרסים שלו. בשלב הזה התחילו להעליל עליו שהוא למעשה אינו יהודי. ינאי מצדו הלך והתרחק מהפרושים וביצע שינויים במקדש כדי למנוע מנאמני הפרושים לפגוע בו ובכוהנים. הוא לא הסתפק בכך, ובמהלך חג הסוכות במקום לנסך את המים על המזבח (בהתאם להלכה הפרושית) הוא שפך אותם על רגליו. בתגובה העם רגם אותו באתרוגים. זה השלב שבו מנהיגי הפרושים הרגישו ש'גנבו להם את המדינה'.

ינאי אמנם הצליח להכניע את הפרושים, אבל הקרע כבר היה בלתי ניתן לאיחוי. עשרים שנה מאוחר יותר הגיעו הרומאים בראשות פומפיוס לאזור. משלחת עצמאית של נציגי העם פנתה למצביא הרומי ובקשה ממנו שיסלק מן השלטון את שני בניו של ינאי, הצאצאים של מתתיהו.
בימים ההם בזמן הזה
אין בכוונתי להכריז מי מהצדדים הפוליטיים הוא מתיוון, ומי בן נאמן למקבים. ההיסטוריה של החשמונאים מלמדת אותנו מה קורה כשאנשים רבים מאד, שנתנו את עצמם ואת כל היקר להם למען המדינה והחברה מרגישים שזו כבר איננה המדינה שלהם.
לפני כשנה וחצי חלקים גדולים מאד בציבור הימני הרגישו שבנט עשה מעשה נוכלות, ושביחד עם מנסור עבאס ויאיר לפיד לקחו להם את הקול ואת המדינה. עוצמת השנאה שהופנתה כלפיהם היתה אדירה, והביאה בסופו של דבר למיטוט הממשלה. כיום חלקים גדולים מאד בחלק האחר של החברה הישראלית מרגישים שהממשלה המתהווה הולכת ל'גנוב להם את המדינה'. בנט פעל על פי חוק וגם אבי מעוז יפעל על פי חוק, אבל החוק איננו חזות הכל.
אדרבא סדרת החוקים המתוכננת נתפסת כשינוי עמוק בזהותה ודמותה של המדינה על ידי דוברים קולניים משמאל ומימין. בשלב הראשון בוודאי יהיו הפגנות, מהומות ועצורים. חלקם יגיעו למגרש הרוסים. העבר הטראגי של המדינה החשמונאית שקבור מתחת למגרש הרוסים צריך להיות תמרור אזהרה גם למחוקקים החדשים וגם למתנגדיהם.
ד"ר מאיר בן שחר, מכללת שאנן והאוניברסיטה הפתוחה
מה דעתך בנושא?
10 תגובות
0 דיונים
משה אהרון
הגולים שבתוכנו לעולם יקראו : "בני יעקב ולא : "בני ישראל" הוסף לחידושים מועדפים נכתב על ידי משה אהרוןהוסף למחדשים שלי - דווח לי כאשר הכותב מוסיף חידוש חדש, 28/12/2022 [ערוך...
הגולים שבתוכנו לעולם יקראו : "בני יעקב ולא : "בני ישראל" הוסף לחידושים מועדפים נכתב על ידי משה אהרוןהוסף למחדשים שלי - דווח לי כאשר הכותב מוסיף חידוש חדש, 28/12/2022 [ערוך חידוש] בס"ד. לעולם הגולים שבתוכנו יקראו : "בני יעקב" ולא : "בני ישראל" . ==============================================. ברשימה קודמת על "הפטולוגיה של הגלות". התייחסנו לגלות בעם ישראל,כמהות קיבוצית לאומית. שגולת מצרים הייתה כור ההיתוך של עם ישראל וכמו גם גלותו הראשונה כמשפחה וכעם. עם ירידת יעקב למצרים בשבעים נפש כאן המקום להתעכב על גלותו הקודמת - כראשונה לכל גלות של יחידים - גלותו של יעקב לחרן : "ויצא יעקב מבאר שבע וילך חרנה". "מבאר שבע" - ביטוי המסמל את ארץ ישראל : שהיא "באר" הברית והשפע לעולם . באר של שבע חומרי ורוחני. וכך כל היורד ממנה מארץ ישראל , "הולך" למעשה "חרנה" . להולך למחוזות של חרון ואף שהרמז ב"חרנה" = חרון ואף ה'. שכל היורד מהארץ נוטש את קן הברית את בית השכינה והרעיה מניח מאחריו את הטוב ואת האור. והולך אל מקום שסופו תמיד חרון ואף : "חרנה". והנה כשהמלאך שינה שמו של יעקב על סף חזרתו שוב לארץ אמר לו : וַיֹּאמֶר אֵלָיו, מַה-שְּׁמֶךָ; וַיֹּאמֶר, יַעֲקֹב. כט וַיֹּאמֶר, לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ--כִּי, אִם-יִשְׂרָאֵל: כִּי-שָׂרִיתָ עִם-אֱלֹהִים וְעִם-אֲנָשִׁים, וַתּוּכָל. ל וַיִּשְׁאַל יַעֲקֹב, וַיֹּאמֶר הַגִּידָה-נָּא שְׁמֶךָ, וַיֹּאמֶר, לָמָּה זֶּה תִּשְׁאַל לִשְׁמִי; אמר לו : "לא יאמר עוד שמך יעקב, כי אם ישראל ". ! אז מדוע זה השם יעקב מלווה אותנו ועדיין.?. אלא שכל עוד יש שנאת אחים בינינו חרב הגלות תלויה ועומדת ואף מונפת . ש"יעקב" הוא שם של גלות ו"ישראל הוא שם של גאולה בארץ ישראל . הנה כי כן ,כל אותם היורדים מהארץ וגם כל אלה הגולים בתוכינו בהכחשתם את זו הגאולה עדיין קרויים : "בני יעקב". לא רק שהם חסרים את סגולות הייעוד שבשם "ישראל" אלא שכל יום ויום כל רגע ורגע הם מפירים את צו ה' שאלה במקום לשרות עם אלוהים הכריזו הם מלחמה על אחיהם. בכאילו "מלחמת של תורה"...... יותר מזה. זכרו את אשר העיר המלאך ליעקב ובמילים שלנו : במקום להתעניין בשמי לך והגה ולמד לעומק ההבדל שבין "יעקב" ל"ישראל" שכל עוד אתה קרוי "יעקב" אתה בגלות ולאחרית ,כמו בעצם ימים אלה השם "יעקב" גלום בו ציווי אלוקי לכל מכחישי הגאולה. לאמור : "יה" - עקוב" . צו ה' לכל אלה המכחישים בזו הגאולה לעקוב ולילך אחר אחיהם המנהלים את האתחלתא ויהיו מי שיהיו. בעיני רוחי אני רואה איך מי מהקוראים מבטלים את אלה הדברים כשלאחר יד. שהם נתלים בגדולי ישראל אותם שנאחזו בגלות כין השאר בטואנה כי רק משיח יגאל. מנגד גדולי תורה אמיתיים ושלמים אפילו בשלהי חייהם שאפו וניסו להגיע לארץ כי חשו בתוך תוכם "תקיעות" של השם : "יעקב". חשו בחסרונם הסגוליות של השם : "ישראל" הנה כי כן , אומר לכם בלוא שביב של יראה : כל הגולים עדיין שבתוכנו ואשר גם מלבים שנאחת אחים ופירוד. לסוף דינם ייגזר לגלות : אם לא בעולם הזה בעולם הבא. בשלב מסויים עגלת הגאולה תקיא אותם והם לא יהיו בכלל ישראל בכל הטוב הצפון ההוא..... כן. מי הוא הגולה שבתוכינו" ? כל שאינו אוהב את כלל ישראל ויהיו מי שיהיו וכל המתבדל מהם או מכחיש גם את הגאולה שבזה : האתחלתא - היא מדינת ישראל על כל "מוראותיה" וכשליה יהיו אשר יהיו הוא הוא ה"גולה בארצו" הוא הקרוי אם בכלל : "בן יעקב" ולעולם גם לא ישתכלל לכלל : "בן ישראל" שכאמור מפר הוא תדיר את צו ה' לאמור: "בן" יה = ה' מצווה עקוב לילך איתם ואחריהם אחרי אחיכם ה"גאולים" . שזו הגאולה מאיתו יתברך ויש סודות עמוקים מדוע מתנהלת היא כפי שמתנהלת ועל ידי מי המנהל אותה. משה אהרון
המשך 15:28 28.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אתם משתיקי בן פלוגתא
במאמר על הגורמים למלחמת אחים בחרתם למחוק את התגובה שלי מאתמול על הגורמים למלחמת אחים ומה ניתן לעשות על מנת למנוע אותה. גם אם לא הסכמתם עם התוכן השתקה של...
במאמר על הגורמים למלחמת אחים בחרתם למחוק את התגובה שלי מאתמול על הגורמים למלחמת אחים ומה ניתן לעשות על מנת למנוע אותה. גם אם לא הסכמתם עם התוכן השתקה של דעות מיעוט היא מה שגורר בסופו של דבר לקבוצות המושתקות לעבור ממילים לשימוש בנשק. מעבר לאירוניה שבדבר התביישו לכם אורכים יקרים בתרומתכם לאסון שאתם תורמים לבואו. אני כבר לא כבן עשרים אך גם עיניי הסומות יכולות לראות את הנולד. אל תשליכו בן פלוגתא החפץ בדיון.
המשך 03:05 28.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יעקב
לא מדובר בשינוי עומק של המדינה, אלא להחזיר את הסטטוס - קוו שהיה בעבר שבאופן סמוי וגלוי עשו מהלכים דרמטיים לשינוי אופיה היהודי של מדינתנו לכוון מדינת כל אזרחיה -...
לא מדובר בשינוי עומק של המדינה, אלא להחזיר את הסטטוס - קוו שהיה בעבר שבאופן סמוי וגלוי עשו מהלכים דרמטיים לשינוי אופיה היהודי של מדינתנו לכוון מדינת כל אזרחיה - לאומיה. להיותה מדינת היהודים!!!
המשך 10:07 27.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אפרים
מלחמת אחים מתחילה כאשר דורשים מהאחר: כבד אותי, תן לי מקום, אתה חייב לוותר כדי להתחשב בי, תן לי. תוותר לי, לי לי לי ועוד פעם לי. זהו חטא גן...
מלחמת אחים מתחילה כאשר דורשים מהאחר: כבד אותי, תן לי מקום, אתה חייב לוותר כדי להתחשב בי, תן לי. תוותר לי, לי לי לי ועוד פעם לי. זהו חטא גן עדן שתורץ בידי אדם: האשה שנתתת! הנחש, אבל אף אחד לא אמר:אני לא שורש כלום מאף אחד, לא מאשים אף אחד. יש לי בחירה חופשית ואני מקבל על עצמי את מלוא האחריות על תוצאות כל מעשי. היה עלי להתאפק! חטא זה ממשיך עד היום: כולם צועקים ודורשים: עליך להתחשב, להכיל, מגיע לי ועוד ועוד. במקום: עלי לפנות מקום לאחר
המשך 20:50 26.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אזרחית
גנבו לנו את מהמדינה מזמן, האימא הפולנייה שלא למדה מהשואה גנבה לנו את המדינה, מזמן.
11:17 26.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שרה
הבעיה שבתוך קבוצת צאצאי המכבים שולטים בפועל מתיוונים, שלא יאפשרו תקומת מדינת יהודים אלא ידחפו למדינת כל אזרחיה וכל אויביה גויים וערב רב וערבי-ערב ובכך ישלימו את עבודתם של...
הבעיה שבתוך קבוצת צאצאי המכבים שולטים בפועל מתיוונים, שלא יאפשרו תקומת מדינת יהודים אלא ידחפו למדינת כל אזרחיה וכל אויביה גויים וערב רב וערבי-ערב ובכך ישלימו את עבודתם של אויבינו ושונאינו מכל קצות תבל
המשך 00:02 26.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יאיר
אתה לא צריך להכריז על דבר שאפילו מדבריך ברור מאליו מי צאצאי המכבים ומי המתיוונים. אז איך אתה מעז להציג מצג של חצי וחצי - שבני המכבים צריכים להכיל את המתיוונים...
אתה לא צריך להכריז על דבר שאפילו מדבריך ברור מאליו מי צאצאי המכבים ומי המתיוונים. אז איך אתה מעז להציג מצג של חצי וחצי - שבני המכבים צריכים להכיל את המתיוונים ? הבעיה האמיתיתהיא שחלק בכיר מאד ולא קטן בין הקבוצה המכונית בני המכבים הם למעשה מתיוונים, ולא יאפשרו להקים ממלכת כהנים וגוי קדוש, ואם שלטון המתיוונים ימשיך, איבדנו את ארץ ישראל ארצם של בני ישראל לטובת מתיוונים גויים ועמי הארצות " מדינת כל אויביה"
המשך 23:57 25.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אזרח יהודי
אני מרגיש דווקא שהדתיים והחרדים גנבו לנו החילוניים את המדינה. המדינה קמה על ידי ציונים ונשלטת על ידי קבוצות מיעוט שלאו דווקא טובת הארץ לפניהם.
19:47 25.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דב
פתח את הקבר של דוד המלך ,לא יודעים איפה זה
17:11 25.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון
ד. בנר שמיני כוונו לגאולה השלמה להיותנו אור לגויים. =======================================. וְהָיָה זֶה, שָׁלוֹם; אַשּׁוּר כִּי-יָבוֹא בְאַרְצֵנוּ, וְכִי יִדְרֹךְ בְּאַרְמְנוֹתֵינוּ, וַהֲקֵמֹנוּ עָלָיו שִׁבְעָה רֹעִים, וּשְׁמֹנָה נְסִיכֵי אָדָם. ה וְרָעוּ אֶת-אֶרֶץ אַשּׁוּר,...
ד. בנר שמיני כוונו לגאולה השלמה להיותנו אור לגויים. =======================================. וְהָיָה זֶה, שָׁלוֹם; אַשּׁוּר כִּי-יָבוֹא בְאַרְצֵנוּ, וְכִי יִדְרֹךְ בְּאַרְמְנוֹתֵינוּ, וַהֲקֵמֹנוּ עָלָיו שִׁבְעָה רֹעִים, וּשְׁמֹנָה נְסִיכֵי אָדָם. ה וְרָעוּ אֶת-אֶרֶץ אַשּׁוּר, בַּחֶרֶב, וְאֶת-אֶרֶץ נִמְרֹד, בִּפְתָחֶיהָ; וְהִצִּיל, מֵאַשּׁוּר--כִּי-יָבוֹא בְאַרְצֵנוּ, וְכִי יִדְרֹךְ בִּגְבוּלֵנוּ. {פ} ,מיכה , ה]. אחת החידות הבלתי פטורות הינה חידת שבעת הרועים ומולם שמונת נסיכי האדם - שבנבואת מיכה הנ"ל. לא בכדי התלמוד אומר לעניין זה דבר כללי שמזהה את הרועים כדמויות תנכיות שבעבר...... ורש"י במקום אומר : שאין הוא יודע מה מקורם של חז"ל. אולי רמז שהכיוון לא מקובל עליו . הנה כי כן, בבוא להתמודד עם החידה כאמור חייבים להיכנס אליה תוך ניתוח הרישא של הפרק . הרישא הקודמת לפסוק המצוטט לעיל . והנה קודם כאמור מתאר הנביא כמדומה ביאת משיח. ועם ביאת המשיח מעמיד הוא לפי הנביא,מועצה המסייעת בידו והכוללת : "שבעה רועים" כלומר שבעה גדולי ישראל כנגד שבעת קני המנורה ומנגד מצרף אליהם :"שמונת נסיכי אדם" - מקרב הגויים. כנגד החנוכיה הביטוי : "נסיכי אדם" - מכוון לתרבות אנשים המרוממים את ערך קדושת האדם.... במילים של היום אבירי זכויות האדם. והנה מאלה נסיכי האדם יש רוב ויהיה רוב במועצתו של המשיח. ללמדך באיזו קונספציה תיאולוגית שגויה אנו שרויים כיום. שעומדים אנו בחזית ובלעומתיות וכנגד זכויות יסוד לכלל בני האדם באשר הם אדם. חנוכה היא לא רק סמל לאורנו שלנו אלא גילגולה בעתיד כסמל לאור הגויים. עת גם מנורת שבעת הקנים כנבואת זכריה תהא משותפת להם ולנו. והיא תדלק גם משמן שלהם...... . והנה מי השומע לי, יכוון בהדלקת נר שמיני . את מימוש גאולתינו בהיותינו סוף סוף : "אור לגויים". שכך מתקרבים אנו לגאולה ודוחקים אט אט את העת להיותה נכונה ובשלה לביאת המשיח משה אהרון
המשך 17:01 25.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר