היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, התייחס הערב (רביעי) לחוק שיהפוך את משרות היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה למשרות אמון, מהלך אותו ניסה שר המשפטים לקדם בעבר כשהיה חבר כנסת, וטען כי לא מדובר במשילות נבחרי העם.
היועמ"ש אמר: "הונחה על שולחן הכנסת הצעת חוק של חבר הכנסת, היום שר המשפטים, אמיר אוחנה, שנועדה להפוך את היועצים המשפטיים למשרדי הממשלה למשרות אמון, כך שהשר הממונה יוכל למנות את היועץ המשפטי של המשרד ולפטרו כאוות נפשו, ללא כל מגבלה".
"כפי שנכתב בדברי ההסבר להצעת החוק: "הצעת חוק זו נועדה להביא לשינוי בשיטת בחירתם של היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה, כך שהיועץ המשפטי למשרד ייבחר על ידי השר המופקד על המשרד למשרת אמון, כפי שהדבר נעשה היום בנוגע לבחירת מנכ"ל המשרד. שינוי זה יביא להגברת המשילות ולחיזוק משרדי הממשלה, כך שיוכלו ליישם את מדיניות השר המופקד עליהם בצורה מיטבית והרמונית ולא לעומתית ומסכלת.
התפיסה העומדת בבסיס הצעת חוק זו היא שתפקידו של היועץ המשפטי הוא לסייע לשר להגשים את מדיניותו ולהעניק לו את הכלים המשפטיים המתאימים. למטרות פיקוח ובקרה קיימים גופים אחרים – מבקרי המשרדים, מבקר הממשלה, בתי המשפט ומערכות אכיפת החוק."
מנדלבליט תקף: "חשוב להציג את האמת כהווייתה – השאלה העומדת על הפרק איננה המשילות, כי אם הנאמנות. ההצעות להחלשת או אפילו ביטול הערובות הפרוצדורליות המיועדות להגן על עצמאותם של שומרי הסף נועדו להבטיח כי אלו שיתמנו לתפקידים אלו יגלו נאמנות מלאה לגורם הפוליטי הממנה אותם, אשר יכול בהינף יד להביא לסיום כהונתם בתפקיד".
עוד הוסיף כי: "נאמנות שכזו לדרג הפוליטי הממנה אינה יכולה לדור בכפיפה אחת עם התפקיד אותו נדרשים שומרי הסף למלא בחברה דמוקרטית. שומרי הסף אינם פועלים נגד הממשלה. הם פועלים ביחד איתה, לקידום מדיניות הדרג הנבחר. אבל בנקודות קצה, כאשר קיימת התנגשות בין השלטון לבין החוק, ומקרים כאלה לצערנו יכולים להתרחש כידוע לא כעניין תיאורטי – על שומרי הסף לבחור בחוק".
מנדלבליט התייחס למינויו של דן אלדד כמ"מ פרקליט המדינה: "שומר סף שנאמנותו נתונה לדרג הפוליטי שמינה אותו, ולא לאינטרס הציבורי, איננו יכול למלא את תפקידו כשומר סף. בהתאם לכך, פרקליט המדינה או ממלא מקום פרקליט המדינה איננו יכול להיות תלוי ברצונו הטוב של שר המשפטים לבדו, בקשר לעצם מינויו או למשך המינוי. מצב בו ממלא מקום פרקליט המדינה מכהן תחת צל האפשרות כי תפקידו לא יוארך אם לא יגלה נאמנות לשלטון – איננו ראוי".
"זו הסיבה בגינה קבעתי כי מינויו של אדם לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה, לתקופה של שלושה חודשים שבסיומה שר המשפטים יוכל להחליט אם להאריך את המינוי בשלושה חודשים נוספים, כאשר היועץ המשפטי לממשלה מתנגד למינוי, עולה כדי מניעה משפטית".
היועמ"ש תקף את שר המשפטים: "דברי השר משקפים גישה שאין מקום לקבלה – גישה של נאמנות שומר הסף לבעל התפקיד שמינה אותו. גישה שלפיה בהתנגשות בין השלטון לחוק, שומר הסף נדרש להעדיף את השלטון. אלו המבקשים להסיר כל ערובה פרוצדורלית בקשר למינויים של שומרי סף טוענים, בין היתר, כי בעבר מונו לתפקידים אלו אנשים ראויים, ללא קיומן של ערובות כאמור".
"למרבה הצער, המציאות הנוכחית לא רק שאין בה כדי להצדיק פעולות להחלשת הערובות הפרוצדורליות לשמירת עצמאותם של שומרי הסף, אלא שהיא מצדיקה את ההיפך – הגברת הערובות הללו. הכוונה היא למציאות שבה שר המשפטים טוען בראיון שהוא "נערך נפשית לאפשרות שיתפרו לו תיק", כאשר ברור לכולם שזו טענה מופרכת וחסרת ביסוס".
עוד הוסיף: "הכוונה היא למציאות שבה שר המשפטים טוען בראיון אחר שמערכת אכיפת החוק עשתה "שגיאה קיצונית וחמורה", בהגשת כתב האישום נגד ראש הממשלה, ושהתיקים "לא יבשילו לידי הרשעה"; כאשר ברור האינטרס הפוליטי העומד בבסיס קביעותיו אלו וברור שאין לו כלים לגבש עמדה כזו – ולו מן הטעם שלא נחשף לראיות בתיק, ובוודאי שלא היה שותף לדיונים המעמיקים בנוגע למשמעותן של ראיות אלו ולניתוח המשפטי שלהן".
"הכוונה היא למציאות שבה שר המשפטים מודיע שיש פסקי דין של בג"ץ שלא צריך לקיים, ולמרות שלאחר מכן הסתייג מדבריו אלו, לאחרונה, כאשר בית המשפט העליון הוציא צו ביניים שלא לרוחו בעניין הקמת ועדת בדיקה ממשלתית בנושא המחלקה לחקירות שוטרים, הוא טען ש"בג"צ עשה יד אחת עם היועץ המשפטי לממשלה"."
מה דעתך בנושא?
44 תגובות
10 דיונים
עמי
משהו לא בסדר שנותנים לשר לקבוע מי יהיה פרקליט המדינה. צריך גוף נייטרלי שימליץ לא איש אחד לפחות בין חמישה אנשים לעשרה והרוב קובע פה אחד אחד לא טוב הפרקליט...
משהו לא בסדר שנותנים לשר לקבוע מי יהיה פרקליט המדינה. צריך גוף נייטרלי שימליץ לא איש אחד לפחות בין חמישה אנשים לעשרה והרוב קובע פה אחד אחד לא טוב הפרקליט כפוף לשר רק עם הפרקליט יש לא אומץ
המשך 16:24 06.03.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נאוה
לא משרתו של איש ברמה הפרסונלית... עושה את שליחותו הציבורית באומץ לב, ביושרה, בנאמנות ובדבקות במטרה, למען כלל הציבור! מנדלבליט חזק ואמץ ואל תירא כי אריה בן אריה הלא אתה!! אתה גאוות...
לא משרתו של איש ברמה הפרסונלית... עושה את שליחותו הציבורית באומץ לב, ביושרה, בנאמנות ובדבקות במטרה, למען כלל הציבור! מנדלבליט חזק ואמץ ואל תירא כי אריה בן אריה הלא אתה!! אתה גאוות האומה וראוי לכל הכבוד והערכה!
המשך 15:46 06.03.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מאיר
כל אלה שרצו מהפך תראו למי הצבעתם לנבלות הכי גדולות בעולם ימח שמם לעולמי עולמים.
15:13 06.03.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א.אא
מנדבליט עם צוי איסור פרסום והאכיפה הברירנית אתה האחרון שיכול לדבר על אמינות כי אתה לא כזה . ...
מנדבליט עם צוי איסור פרסום והאכיפה הברירנית אתה האחרון שיכול לדבר על אמינות כי אתה לא כזה . שווה בדיקה
המשך 14:20 06.03.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
יועץ משפטי אוהב פרסומת. מספיק די לך לישון.
14:08 06.03.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בר בי רב
כבר עברו 9 שעות שלא שמענו ממנדלבליט. האם הוא חושב באמת שהדרג המדיני שנבחר על ידי העם הוא שצריך לכרוע ברך לפניו ולפני הפרקליטות שאנשיה לא נבחרו כלל. האדם הזה...
כבר עברו 9 שעות שלא שמענו ממנדלבליט. האם הוא חושב באמת שהדרג המדיני שנבחר על ידי העם הוא שצריך לכרוע ברך לפניו ולפני הפרקליטות שאנשיה לא נבחרו כלל. האדם הזה מדרדר את המערכת המשפטית מיום ליום, ומאבד גם את האימון הקטן בסך 12.03 % שנותר לציבור בה. מנדלפליץ עצמו מתדרדר מן הפח אל הפחת, גם מוסרית וגם מקצועית. הוא היה פעם יועץ-מיעץ משפטית כתרגומו, משם התדרדר להיות פקיד, ועכשיו הוא שוליה של שי ניצן, החייט שתופר כיתבי אישום למי אשר אינו חפץ ביקרו--מר נתניהו,ופורם ומשמיד כתבי אישום למי אשר חפץ ביקרו--רות דוד. שלא מרצונו,מנדלבליט הולך ונופל מדחי אל דחי כי אחרת, האישומים של פרשת הרפז, יוצאו מן החיסיון ומן הכספת של שי ניצן.
המשך 13:43 06.03.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מ
ככול שמתקרבים לפרסום הקלטת מנדפליץ לחוץ כלב פולני אנטישמי
13:33 06.03.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שאול סלע
אתה נאמנות הצחקתה
09:57 06.03.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הפילוסוף
הביקורת, שלא לומר ההשתלחות החצופה של מנדלבליט בשר המשפטים אוחנה היא לא יותר מדמגוגיה זולה המבקשת לטשטש את העובדה הפשוטה לפיה היועמש לממשלה וגם בגצ כבר מזמן לא מקדשים את...
הביקורת, שלא לומר ההשתלחות החצופה של מנדלבליט בשר המשפטים אוחנה היא לא יותר מדמגוגיה זולה המבקשת לטשטש את העובדה הפשוטה לפיה היועמש לממשלה וגם בגצ כבר מזמן לא מקדשים את שלטון החוק כי אם את שלטון השופטים והמשפטנים תוך התעלמות בוטה ואנטי חוקית מהחוק עצמו. יתרה מכך, ההצעה המדוברת של אוחנה נגעה למינוי יועצים משפטיים למשרדי הממשלה כמשרות אמון ולא לעבודת הפרקליטות כגוף תביעה שכמובן אינו ואסור שיהיה כפוף לשיקולים פוליטיים. נראה כי מנדלבליט עצמו הנושא בשני כובעים (של יועמש וראש גוף התביעה) מתבלבל קצת בסמכויות השונות של שני התפקידים. זאת, תוך שראוי שיועץ משפטי כמו גם עו"ד במגזר הפרטי יסייע ללקוחו שהוא המשרד הממשלתי/השר ביישום מדיניותו (מתוך שיקולים מקצועיים וכמובן ללא התקרנפות) אך לא יהפוך למושל בפועל של המשרד או של הממשלה. בה בעת, יודגש כי עצם מינוי של פקיד על ידי ראש ממשלה או שר אינה אומרת שהפקיד יעשה את עבודתו מתוך שיקולים פוליטיים ולא מקצועיים (כי אז היינו מטילים ספק בכל המינויים הבכירים - הרמטכל, ראשי זרועות הביטחון, המשטרה, ראשי אגפים במשרד האוצר וכו'). העובדה שאלדד מונה על ידי אוחנה אינה אומרת שיעשה את תפקיד מתוך נאמנות לאוחנה וכי יזנח את היושרה המקצועית שלו.
המשך 08:55 06.03.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
התמים
שממונים על ידי הדרג הפוליטי ובין יועצים משפטיים במשרדי הממשלה : אף שכל מינוי על ידי הדרג הפוליטי יכול להיות מוטה פוליטית - את המפכל, הרמטכל או ראש מוסד אי אפשר לפטר באמצע קדנציה ולכל היותר לא יאריכו בשנה. זאת ועוד, יש מסננים נוספים- וועדת איתור, המלצה של הרמטכל הקודם ( במקרה של רמטכל ) וועדה שמאשרת כל מינוי כזה ( לכן בזמנו נפסל גלנט לתפקיד רמטכל ומועמדים למפכל לא אושרו כשנמצאו כשלים בעברם ). יועצים משפטיים שימונו ויפוטרו על ידי השר הממונה, יהיו תלויים אך ורק בשר. יועץ משפטי במשרד ממשלתי אינו קונסיליירי כמו במאפיה. עליו לשמש לא רק יועץ אלא גם מחסום בפני עבירות על החוק. לכן חשוב שיועץ כזה לא יהיה תלוי בשר אלא עצמאי. היועץ לא שולט ולא קובע מדיניות - אבל מתריע כשמהלך מסוים עלול להיות לא חוקי. על זה המלחמה.
09:47 06.03.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הפילוסוף
אני נוטה לקבל חלק מדבריך בנוגע לתפקיד היועץ המשפטי במשרד ממשלתי כמי שאמון על הצגת המצב המשפטי/חוקי עבור השר. בה בעת, אני סבור שבשונה ממה שכתבת, חוות דעתו אינה בגדר "מחסום" כי בגדר "המלצה" בלבד שהשר יכול לקבל או לדחות, בהתאם לשיקול דעתו (למרות שעדיף שבדרך כלל השר יכבד את חוות דעתו המשפטית של היועץ המשפטי - אחרת במצב של מחלוקת תמידית ברור ששני הצדדים לא יוכלו להמשיך לתפקד יחד). ברקע לדבריי, ההבנה שהמשפט אינו מדע מדויק ונתון לפרשנויות שונות, כך שחוות דעתו של יועץ משפטי למשרד ממשלתי (הגם שבדרך כלל אמורה להיות נר לרגליו של השר) אינה בגדר תכתיב כי אם בגדר עצה/המלצה שמן הראוי שהשר ייתן לה משקל ניכר, אך היא אינה בהכרח הגורם הבלעדי בקבלת ההחלטה ולא בהכרח האמת המשפטית היחידה האפשרית.
17:28 06.03.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
התמים
אכן, לעיתים יכולות להיות שתי פרשנויות תקפות. הבעיה כרגע היא, שרוצים מראש שהיועץ המשפטי בכל משרד ייבחר ויהיה נתון לפיטורים על ידי השר. כך יהיה היועץ תלוי בשר ויש חשש שינסה להכשיר גם מעשים שאינם חוקיים. היועץ צריך להיות עצמאי. לא נבחר ולא מפוטר על ידי השר.
06:52 08.03.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תישבי
אוחנה הוא חתרן למען זיכוי אדונו. שר לעומתי באופן בוטה ומופגן. הלוורי וניפטר ממנו בקרוב.
22:04 05.03.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר