אמי מורתי אמרה לי פעמים רבות שיש להיזהר בכל דבר שאומרים וקל וחומר בכל דבר שכותבים. וחזרה ואמרה לי שלא כל דבר שחושבים אומרים, ולא כל דבר שאומרים כותבים. ובימינו יש להוסיף שלא כל דבר שכותבים מפרסמים לרבים, באתר אינטרנט.
לצערי, לפעמים, אני לא שומע בקול אימי, ואני כותב דברים שאולי לא נכון לכתבם וקל וחומר לפרסמם. ואולי גם כאן אני חוטא בדבר זה. מה לי ולהעיר לכל הסערה של הרב שלמה אבינר? ואכן, מתחילה חשבתי לא להגיב, אבל לאחר דברי הרב אילעאי עופרן ראיתי שאני חייב להגיב.
ראשית מכלל התגובות ראיתי מאמר אחד מעניין וראוי, והוא דברי הרב יוני לביא שהוא אכן כתב בצורה מכובדת וראויה. הדבר שציער אותי ביותר הוא אי ההבנה של מקומם של רבנים צעירים. עליי להעיר, שגם אני רב צעיר, בן 40. ההבדל הוא שאני מגיב על רבנים צעירים ולא רואה את מקומי לבוא להעיר על רבנים מבוגרים וגדולים ממני. אפילו אם אני לא מסכים עם דברי הרב שלמה אבינר שליט"א, אני לא רואה את מקומי להגיב ולהעיר על דבריו.
כשרבנים צעירים מגיבים על רבנים מבוגרים וגדולים, יש בכך פגיעה במסורת ובכבוד התורה. כמובן, שמיד יקומו אנשים ורבנים ויעירו וכי בתקופה הקודמת רבנים צעירים לא העירו על רבנים מבוגרים מהם? וכי בעל הש"ך לא הגיב על דברי בעל ה"טורי זהב" כשהיה צעיר ביותר? וכי בעל "קצות החושן" לא כתב את ספרו "שב שמעתתא" כשהיה עוד צעיר? ונראה שאין הדברים דומים, וזאת ממספר סיבות:
- אלו שמגיבים הם אינם בעל הש"ך ואינם בעל "קצות החושן". כמובן, שאלו שמגיבים יאמרו שגם הרבנים האחרים אינם בעל ה"טורי זהב". זה נכון, ובכל זאת, כל אחד כדאי לו להכיר את מקומו ואת ערכו.
- יש להבדיל בין ויכוח הלכתי שנמצא בבית המדרש, ובין ויכוח שיוצא לרשות הציבור להמון העם.
ארחיב את הדיבור על הנקודה השנייה. אלו שבבית המדרש מכבדים את המסורת ואת תלמידי החכמים. כשרואים ויכוח הלכתי בין תלמידי חכמים, הם לא באים לידי זלזול במסורת ובכבוד תלמידי חכמים. יותר מכך מבינים שלא כל אחד יכול לחלוק על תלמידי חכמים וכדי לחלוק צריך ביסוס הלכתי. אי אפשר לחלוק רק משום שאני חושב אחרת, צריך ראיות והוכחות כנגד דברי התלמיד חכם השני.
לא כך הם פני הדברים אצל המון העם. כשהמון העם רואים רב צעיר חולק על רב מבוגר ממנו שגם נחשב מגדולי תלמידי חכמים בציבור הדתי לאומי, חושבים שניתנת הרשות לכל אחד לחלוק. גם להם מותר לחלוק על כל רב. אז מה אם רב מסויים חושב כך וכך, זוהי דעתו, אבל אפשר לחלוק עליו. הם אינם חושבים שצריך ביסוס הלכתי לחלוק ובאים לחלוק על תלמידי חכמים בלי שום ביסוס, ורק משום דעתם שהיא רחוקה מלהיות דעת תורה. כפי שאני מרבה לומר פעמים רבות אנשים אומרים דברים לא על בסיס דעת תורה, אלא על בסיס הבטן- התאוות.
בדורנו יש חשיבות מרובה לחיזוק כבוד תלמידי חכמים והמסורת. לכן, יש חשיבות מרובה לכל אחד לכבד את תלמידי חכמים המבוגרים וגדולים ממנו. בכך נביא לידי כך שגם הציבור יכבד את תלמידי חכמים. מותר לחלוק על תלמידי חכמים מבוגרים, אבל המחלוקת צריכה להיות בתוך בית המדרש, ולא באמצעי התקשורת השונים.
בהקשר זה כדאי להביא את דברי מורנו הגדול הרב משה פיינשטיין זצ"ל (שו"ת אג"מ, ח"א, אה"ע, סי' סד) בדבריו בנוגע לכתיבת ענייני הלכה חמורים בירחוני תורה: "ולכן לא היה ידוע לי שעניין חמור כזה ובפרט במדינה הזאת אשר על הרבה אפשר לומר שנפשן מחמדתן ומתאווה להקל שיש להיות לזה הדין כמו בעריות שאין דורשין בשלשה… היה נידון בירחון שהוא כדורש לפני אלפים וגם לפני אנשים פשוטים ורחוקים מיראת השם ויראת החטא ומחפשים רק לצל היתר לרמות את עצמן. ולא דמי למה שדנו בזה רבותינו האחרונים בספריהם כי בספרי תשובות מעיינים רק תלמידי חכמים הרוצים לברר הלכה לאמיתתה וכל אחד כותב מה שנראה לו באמת לדעתו שזה הוא החיוב ללמד ולהורות וכשהוא לשם שמים אמרו על זה אלו ואלו דברי אלקים חיים אבל לידון בירחונים הוא גם לפני אנשים פשוטים והוא רחוק מלשם שמים".
לנקודה אחרונה, ברצוני להעיר על דברי הרב אילעאי עופרן. נראה לי, שיש שימוש דמגוגי וציני בדברי הרב שלמה אבינר שכתב את הדברים באופן ציורי, ובוודאי מחשבות אלו של הרב אילעאי עופרן לא עלו במחשבתו. לא ירדתי לסוף דעת הרב עופרן, האם רצונו להעיר שאין ניסוח הדברים ראוי, או שאכן הוא מסכים שכך צריך להיות הניסוח. ואכן, הוא מחזק את הליברליות. מעולם לא הבנתי את משמעות הדברים ואת הקשר בין דתי לליברלי, וכי הוא חופשי מהמצוות ועושה מה שהוא חושב?
נקווה שהדיונים יהיו בדרך של תלמידי חכמים המביאים להגדלת התורה ולהאדירה.
=======
הרב אורי בצלאל פישר מרבני 'דרך אמונה', ר"מ בכרם ביבנה
מה דעתך בנושא?
46 תגובות
9 דיונים
שבת שלום
דת מימסדית מהסוג הזה שסוגדת לרבנות ולרבנים בחיים לא תצליח לנצח את השמאל ולהיות בחזית. תמיד תיגרר אחרי תל אביב בלי חדשנות הפעלה. זה לא טוב לאדמה עיברייה זו...
דת מימסדית מהסוג הזה שסוגדת לרבנות ולרבנים בחיים לא תצליח לנצח את השמאל ולהיות בחזית. תמיד תיגרר אחרי תל אביב בלי חדשנות הפעלה. זה לא טוב לאדמה עיברייה זו שלנו שמחכה לגן עדן. חייבים להוציא אמונה מיחוץ למיגדר ולהפעיל אותה לניצחון ולנצח הגן עדני. ההיסטוריה האנושית והלאומית אומרת שרעיון מנצח מהמר ולוקח קופה. הנבואה החדשנית הנועזת יכולה וגבורתית. להיתגבר מיעקב הגלותי ששרה עם מלאך ויכול ולא נישאר ביעקב הגלותי א. לא היתייגע רעה צאן היזיע היתלכלך ברעיית צאן מבוקר עד ערב וזכה בגבורה הישראלית העיברייה. איתה שב- ממש כמו שאנו שבנו. הנבואה ניפלאה אידיאליסטית מנצחת עיברייה והכי אנחנו בעולם. להיתלבש כמוהם להיות כמוהם לחשוב כמוהם לחיות כמוהם להורות לחנך כמוהם. הביטו ראו שורו אלה נוסעי הזמן בני המאה 21 מייצגים אותנו. הנבואה ופעולתה. ויש גם נביאות אברבו לנו הנשים.
המשך 15:26 17.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ליאת פרידמן
הרב אבינר בסגנונו זה מעביר סוג של אידיאל גבוה עבור בת ישראל. (ראו למשל בספרו הנערה מלודמיר). אל תלמדו את הרב הלכה מה היא - הוא יודע היטב שמותר לענוד...
הרב אבינר בסגנונו זה מעביר סוג של אידיאל גבוה עבור בת ישראל. (ראו למשל בספרו הנערה מלודמיר). אל תלמדו את הרב הלכה מה היא - הוא יודע היטב שמותר לענוד תכשיטים או שחצאית המכסה את הברכיים עונה על דרישת ההלכה. מותר לרב לכתוב גם על האידיאל שמעבר. ונראה לי שזה חשוב בימינו, כאשר הבחירה החופשית חשובה לנו.
המשך 13:02 17.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לוי
אז אתה באמת קשקשן בלתי נלאה כמו רבים מעמיתך.
20:36 16.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שרף מרפרף
כאשר חנן שוכן במרומים את הנער שלמה והעלם דניאל, וכאשר הפקיד מאמריו בידי שאר עושה דברו, כן ידבר שדי אל יחידי סגולה הנאצלים משמים והמורמים מעם ואין כל רב או...
כאשר חנן שוכן במרומים את הנער שלמה והעלם דניאל, וכאשר הפקיד מאמריו בידי שאר עושה דברו, כן ידבר שדי אל יחידי סגולה הנאצלים משמים והמורמים מעם ואין כל רב או ברייה יכולים לעמוד בפני מאמרם הנטוע בפיהם מעם רוכב ערבות. על כן יקום דבר האל במשפט ורב יעבוד צעיר ממנו, כי אין לחכמה שלטון וכוף תכוף ראשה בפני שליחי מרום.
המשך 18:04 16.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יעקוב
שנותנים לכל אדם באשר הוא להגיב לשפוך רפש בלי גבול מי המציא את זה אין כבוד אין הקשבה .כלום
15:16 16.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוצמעך
לא בטוח שרבנים אמורים לכתוב פסקי הלכה בעלונים, פייסבוק וכד'. עד דורנו היה ברור שהמקום לפסיקה הוא בספרים וחיבורים תורניים בלבד. כשרב "מוכר את מרכולתו" בכיכר השוק, רמת הדיון היא...
לא בטוח שרבנים אמורים לכתוב פסקי הלכה בעלונים, פייסבוק וכד'. עד דורנו היה ברור שהמקום לפסיקה הוא בספרים וחיבורים תורניים בלבד. כשרב "מוכר את מרכולתו" בכיכר השוק, רמת הדיון היא רמה של כיכר השוק. כשרב כותב בפייסבוק או בגליונות "עולם קטן" הדיון יהיה (ויהיה דיון, זה בלתי נמנע) ברמה של טוקבקים. אם הרב מוכן מראש למצב הזה - אהלן וסהלן.
המשך 21:12 15.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יואל
מה העניין לחלוק/צעיר/מבוגר whatever? אדם מבוגר מתעסק באברי גופה של ילדה קטנה! הוא יצא מדעתו, אתה, עוד כמה תמהוניים? הכל בסדר, רק זה נישאר? ילדה בת 12 שגם ככה מובכית, אז בא עוד רב...
מה העניין לחלוק/צעיר/מבוגר whatever? אדם מבוגר מתעסק באברי גופה של ילדה קטנה! הוא יצא מדעתו, אתה, עוד כמה תמהוניים? הכל בסדר, רק זה נישאר? ילדה בת 12 שגם ככה מובכית, אז בא עוד רב ומתעסק לה... תתביישו. זו ה"תורה" שלכם?
המשך 20:34 15.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה רבינו
הכול מובן! נוח לך "לשטוף" את העיניים באברי הגוף של נערות ואתה בלחץ שמשהו עוד יהפוך אותן לצנועות. אבל אתה מתבייש להראות לחוץ, אז אתה פשוט עובר לתרוץ "צדקני". ההבל הזה לא מתקבל , תנסה רעיון אחר.
23:27 15.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גלגל
אין היום רב אחד שצודק, הרי כנגדו יש עשרה שלא מסכימים!
18:38 15.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נועם
הראפ של עידן רייכל זה לא לילדים
18:23 15.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מלכי
הרמב"ם כותב שכשיש קיצוניות בנושא מסויים - הפתרון ללכת לקצה הקיצוני השני, ורק לאחר זמן לחזור לדרך האמצע . כשחלק גדול מבנות ישראל המצהירות שהן "דתיות" - הולכות עם חצאיות קצרות...
הרמב"ם כותב שכשיש קיצוניות בנושא מסויים - הפתרון ללכת לקצה הקיצוני השני, ורק לאחר זמן לחזור לדרך האמצע . כשחלק גדול מבנות ישראל המצהירות שהן "דתיות" - הולכות עם חצאיות קצרות מעל הברך , עם חולצות כמעט ללא שרוולים -המתקרבות לגופיות, עם לק אדום זועק על הידיים, עם איפור ושפתונים בצבעים בולטים.... הרב אבינר אומר שאפשר גם אחרת. כן , אפשרי שבת ישראל תראה אחרת, יותר צנועה... אומנם הוא מציע את הצד הקיצוני השני, אך לע"ד זה רק על צד התיקון ולעורר דיון. קצת היסטוריה לצעירים (ואולי תזכורת למבוגרים בני 40-50 ומעלה) - שיבינו מי זה הרב אבינר שליט"א. מדובר בת"ח בסביבות גיל השמונים, שעשרות שנים מסר נפשו על ישראל, ועשה ימים כלילות (כפשוטו) לזכות את עם ישראל. כבר לפני עשרות שנים - הרב אבינר היה כמעט הכתובת הזמינה היחידה לשאלות בהלכה, חינוך ואמונה (מדובר בתקופה שלא היה מסרונים, ולא ווצאפ... ) היה טלפון ופקס, זהו!! והרב אבינר שליט"א היה שם בשביל כולם, בשביל הנוער ובשביל המבוגרים. בנוסף הרב כתב עשרות ספרי אמונה והלכה בתחומים שונים. אז נכון , הרב כתב בצורה שקצת קשה לדור המתרני לעכל. אך מפה להקניט ולזלזל בת"ח עצום, מזכה הרבים - המרחק הוא ענק. כל מי שרוצה לפצות פיו - שיחשוב פעמיים על התוכן והסגנון. לכן - 1 ושאר כותבי העזי פנים - הזהרו בדברכם! תנו כבוד לת"ח, ולאחר מכן תגיבו!
המשך 17:33 15.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יעל
אמנם נכון שהרמבם אומר שמקיצוניות צריך ללכת לקיצוניות כדי להגיע לאמצע. אבל זה כשאדם בוחר בעצמו ועובר תהליך ולא כשמישהו אחר מחליט בשבילו. במצב הנוכחי זה רק גורם מיאוס ואנטי יותר. כל דבר שאומרים צריכים לחשוב מה יהיו התוצאות של האמירות.
21:41 15.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מלכי
מניין שהרב אבינר החליט משהו למשהי? הוא הציג את דעתו בעניין צניעות, וכל אחת תבחר האם זה מדבר אליה או לא. יש כאן סתימת פיות ואווירת "עליהום" מיותרת ומסוכנת..
23:22 15.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר