כמקובל בעולם היהודי, ישנם ימים בשנה שבהם עוצרים הכל, שמחים/עצובים/אוכלים/צמים, ולמחרת ממשיכים כרגיל כאילו לא קרה כלום.
אך השנה תשעה באב היה שונה, אתמול קרו מאורעות שאי אפשר לעבור עליהם הלאה, והעניין הוא איך אנחנו לוקחים את היום הזה הלאה אל החיים ושאר השנה, ולא מורידים אותו בכיור יחד עם השטיפה של הכוס קפה בסוף הצום.
בספר יוסיפון מתואר כיצד בזמן שצוררי היהודים היו מחוץ לחומות העיר ירושלים, היהודים נלחמו בינם לבין עצמם בתוך החומות. אתמול היה מקרה אירוני על גבול המפחיד, בו בזמן שצוררי היהודים הערבים התפרעו על הר הבית, במקום להיות מאוחדים כנגד אויבנו, אנו היהודים התווכחנו בינינו בפסים אישיים מי בעד ומי נגד העלייה להר. בזמן שמחבלים צוררי יהודים רצחו נער טהור, ללא הבחנה בין פיאותיו הדתיות לספרים החילוניים המחובקים בידיו, אנו המשכנו בעיצומו של צום תשעה באב להתווכח על אופי דתי של איזו הופעה בעפולה.
בית המקדש הראשון נחרב על שלוש עבירות חמורות, אך נבנה בשנית לאחר שבעים שנה בלבד, לעומת הבית השני, שנחרב על שנאת חינם, ולא נבנה גם לאחר 1951 שנה. חז"ל אמרו כי דור שבית המקדש לא נבנה בימיו – כאילו החריבו, 1951 שנה ועדיין השנאת חינם עליה נחרב המקדש פועמת בתוכנו. 1951 שנה, ועדיין מנהיגים משסעים את חלקי העם זה בזה, 1951 שנה, ועדיין איננו יכולים לפעול יחד רק בגלל חשיבה שונה על דרך אהבת העם והארץ . 1951 שנה, ועדיין בר קמצא לא התיישב לאכול עם העשיר.
בסיפור הזה אין צודקים וטועים, אין חשיבות לאמת ושקר, יש להסתכל על מה קרה, ולהבין שאם נמשיך ככה נישאר באותו החורבן, לא יעזור אם נלחם אחד בשני כל שנה כל השנה, ונעצור רק ליום אחד באמצע הקיץ כדי לבכות יחד על מה שעשינו כל השנה. צריך לעצור בתשעה באב, כדי לומר: 'נדאג שמה שקרה לא ימשיך עוד', לעצור ליום צום אחד בו לא נאכל אחד את שני, ובסוף הצום להבין שהצלחנו לשרוד את היום גם בלי זה…
אחד הקטעים היפים בעיני בסדר התפילות, זה אמירת ה'שלום עליכם' ועניית 'עליכם השלום' בברכת הלבנה. אנו פונים למתפלל לצידנו, ללא הבחנה בצבע וגודל כיפתו, וללא קשר לדעותיו ומעשיו, אנו מברכים אחד את השני רק על ההבנה המשותפות כי אחים יהודים אנחנו. ורק לאחר שבירכנו שלושה יהודים אנחנו יכולים לומר 'סימן טוב יהא לנו ולכל בית ישראל'.
אנו צריכים לקחת את יום האתמול, וללמוד ממנו אל המחר.
שנזכה
מה דעתך בנושא?
9 תגובות
0 דיונים
משה אהרון עו"ד
ואיפה השואה. בלי עיבוד תיאולוגי של השואה לא יהיה בידנו המפתחות הנכונים לגאולה השלמה. להפוך את השואה כיסוד מרכזי בתשעה באב בבחינת "תביעה מאב"........
14:55 13.08.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
מגילת אייכה 12/08/2019 06:27:26 בס"ד. צמתי לך גם הפעם אף שנדברתי מזה זמן לחדול מכך. צמתי שוב על אינותך המוחלטת בעת הרעה ההיא. ששישה מאות אלפי ריבוא פיות זעקו לך : "אייכה" "אייכה...
מגילת אייכה 12/08/2019 06:27:26 בס"ד. צמתי לך גם הפעם אף שנדברתי מזה זמן לחדול מכך. צמתי שוב על אינותך המוחלטת בעת הרעה ההיא. ששישה מאות אלפי ריבוא פיות זעקו לך : "אייכה" "אייכה . ובגיהנום ההוא אפילו הד וקולך לא נשמע. . נחבאת בגן עדנך נמוגת באין סופיותך. והדין הבראשיתי שאת גזרת היה : שנגרש אותך מעולמנו- מהגיהנום שלנו לעבוד על שמיך שלך . להתגלגל בין שבעת הרקיעים הסובבים אותך שבארץ בגוד בגדת עד בלתי נסלח. והנה עתה אנו בעוניינו המר מנסים בכל זאת להתאושש לתפור לך כותנות אור לכסות על ערוותך. לאושש ממה שנותר ממלכותך. מנסים שוב לטלטל את פניך הניסתרים ,החפויים לקבעם בין חמה ללבנה . ששוב לא יסתרו וחשכה שוב תרד לעולם. כך או כך אלוהי שהיה לאיננו. מאימת הדין לא תמלט. המשפט עוד מחכה לך שהרי אתה אמרת : "המשפט לאלוהים הוא" ועוד על הרבה פחות מכך הוספת : "לכו ונשפטה". ואני יודע כי במשפט ההסטורי אתה סוף סוף תדבר לגלות לנו סוף סוף את סוד ה"אייכה". לגלות לנו איי- כה לאן פנינו מועדות עתה
המשך 14:45 13.08.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אברהמי
ממש יפה ועמוק
18:38 12.08.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
קיבי
צודק ב100%. מקווה שכולם ילמדו ממה שקרה אל העתיד
15:33 12.08.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דורון ישפיץ ברמה גבוהה
15:06 12.08.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נתן
צריך להרבות את אהבת החינם כל השנה
14:43 12.08.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מהלא
מסכים איתך ב100% אתה כותב עמוק מאוד, תמשיך ככה
14:35 12.08.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יצחק
יפה מאוד!
14:30 12.08.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
זלמן פרץ
המציאות של מה שקרה אתמול והשוואתו לתקופת בית שני זה קשר מדהים ועמוק אבל החלק הכי יפה היה על ברכת הלבנה של בסופו של דבר כולנו אחים וכולנו יהודים
14:29 12.08.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר