אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

חטאנו עבינו: טיפים לדיאטה של אחרי החגים

לאחר שאכלנו מכול המטעמים של החגים המשמחים, נשארנו לבסוף רק עם עוד כמה קילוגרמים מיותרים, אז איך חוזרים לגזרה, קבלו ספויילר: דיאטה רצינית זו לא הדרך

חטאנו עבינו: טיפים לדיאטה של אחרי החגים
  (צילום: שאטרסטוק)

רגע אחרי החגים, אני עוצרת לשיחה את הנטורופתית שרה בר אשר על הנושא הכי פחות חביב עלינו: הדיאטה שאחרי הסערה.

לאחר שאכלנו מכול המטעמים של החגים המשמחים,  נשארנו לבסוף רק עם עוד כמה קילוגרמים מיותרים, אז איך חוזרים לגזרה, קבלו ספויילר: דיאטה רצינית זו לא הדרך.

"מי שרוצה להשמין? שיעשה דיאטה" אומרת שרה. לטענתה, במשפט הזה, אין שום חידוש מלבד הניסוח הלא משתמע לשתי פנים שבו.

שרה מסבירה שבשלל הדיאטות המודרניות, שבהן מצמצמים את צריכת הקלוריות שבתפריט עם או בלי העלאת מספר הקלוריות ששורפים בזמן פעילות גופנית יזומה. ובכל זאת, בהיעדר שיטה אחרת, כל מי שמשתוקק להוריד כמה קילוגרמים כדי להיכנס לבגד הישן. בוחר במקביל גם להיכנס לתפריט של דיאטה, שסופה המאכזב לצערנו ידוע מראש.

 זה עובדה מאכזבת, תוכלי  להסביר?

"בוודאי. אין סתם יום של חול. ישנם הימים שבהם את בדיאטה וישנם הימים שבהם את שוברת את הדיאטה. בימים שאת בדיאטה, את חדורת מטרה וכוח רצון, אך גם מייחלת ליום שבו הסיוט הזה כבר ייגמר. תוך כדי את גם מבטיחה לעצמך שזאת המלחמה האחרונה.

בין לבין, כשהדרך למטרה היא ארוכה ורבה, את מוצאת את עצמך גם בימים שלהפסקת אש, שבהם את מפצה את עצמך על הסיוט הזה.

אז נכון שגם אסירים מקבלים חופשה. ובכל זאת, ברגע שהכרזת על הפסקת אש חד צדדית, מתחילה מצידך מתקפה הומניטרית של פיצויים".

מייחלת ליום שבו הסיוט הזה כבר ייגמר -דיאטה (צילום אילוסטרציה: shutterstock)

מייחלת ליום שבו הסיוט הזה כבר ייגמר -דיאטה (צילום אילוסטרציה: shutterstock)

אז מה עושים?

1) נמנעים מ-"גנבי הקלוריות", כלומר ממזונות שלא גורמים לנו להיות שבעים, אך מעשירים לנו את המנה במאות קלוריות מיותרות.

למשל, כל כף שמן מוסיפה כ- 70 קלוריות וזה ממש לא משנה איזה שמן. אז נכון שאם המנה מוצפת בשמן זית, תקבלו ערכים תזונתיים מעולים, אך יחד איתם גם כמות קלוריות נכבדה.

2) לחובבי האכילה במסעדות: לצערנו אין לנו דרך לדעת כמה כפות של שמן שפכו לתוך המנה שלנו (והאמת אולי עדיף שלא נדע). וכדי שהאמת המצערת לא תפתיע אותנו על גבי הצלחת הריקה והשמנונית, או למחרת כשנעלה על המשקל, שרה מוסרת טיפים שיעזרו לנו להישמר מהשמן המיותר.

 • אוהבים דגים ובשר? אם יוצא לכם לאכול במקום שבו שופכים גלונים של שמן, עדיף שתבקשו שיגישו לכם גם צלחת ריקה בנוסף למנה.
תסירו את עודפי השמן מהדג, או מהבשר ותעבירו אותו לצלחת הנקייה. כך תקבלו מינימום שמן ומקסימום חלבון.

 • אם אתם אנשי הסלט- לאחר שתקראו את רשימת כל הרכיבים שמרכיבים את הסלט (ברוב המקרים השמן והרטבים יופיעו בסוף הרשימה) תבקשו מהמלצר שיביא לכם את השמנים בצלוחיות נפרדות. כך תוכלו לשלוט על הכמויות של השמן שתוסיפו לסלט. וכך גם תוכלו להחליט האם בכלל כדאי להוסיף שמן.

 • הרוח הקרירה עושה לכם חשק למרק? אם כל כולו בועה אחת גדולה של שמן, תעשו טובה ותחזירו אותו לבעליו. כשמבשלים בבית, תוסיפו שמן רק בסוף הבישול. כך תוכלו להוסיף פחות שמן וליהנות מיותר טעם. שרה ממליצה בחום להניח כף מתחת לבקבוק השמן, רק כך ניתן לעצור בזמן.

ואם כבר בעניינים משתלמים עסקינן, אז כדאי שהשמן יהיה מחובר למשהו משביע. כמו: חופן אגוזי מלך, רבע אבוקדו וכף זיתים. כל אחד מהם שווה מבחינה קלורית לכף של שמן זית".

משקאות קלים? לא בבית ספרנו

"בירה שחורה, או מיצים טבעיים שסחוטים טרי, זה בריא, אבל לא בשביל מי שרוצה להיפטר מהקלוריות המיותרות.

מדובר בתוספת  קלורית שנעה בין 66 ל- 96 קלוריות, לכוס מיץ רגילה שמכילה 200 מ"ל. אז נכון שזה טעים ונכון שזה בריא. ובכל זאת מדובר בקלוריות שאינן משביעות. לא צריך להתנזר, ובהחלט מותר ליהנות. רק חשוב לקחת את זה בחשבון כשעולים על המשקל".

גונבי קלוריות (צילום אילוסטרציה: shutterstock)

משקאות קלים? לא בבית ספרנו (צילום אילוסטרציה: shutterstock)

האם פריכיות אורז, הם אכן תגלית חוסכת קלוריות?

"הם פרצו אל הצלחת הדיאטטית שלנו לפני כמה עשורים. הם קיבלו את הכינוי הלא מחמיא קלקרים, ובכל זאת הם עדיין אתנו והאמת היא שטוב שכך. ובכל זאת, הם ממש לא משביעים ואפשר בקלות לחסל חבילה שלמה של פריכיות אורז ולמרבה האכזבה לא לשבוע. לכן העדיפו לאכול פרוסת לחם".

אז לאחר שהבנו שלא דיאטת רעב תעזור לנו להיפטר מהקילוגרמים המיותרים ולהיכנס לבגד הישן, אלא דווקא הטיפים והשיטות הקטנות שעושות את ההבדל. הגענו לשאלה המתבקשת:

האם תזונה לבד זה לא מספיק? או שחייבים לשלב פעילות גופנית?

"אז זהו שלא. הסיבה האחרונה שבשבילה כדאי לעשות ספורט היא, בשביל לשרוף קלוריות. אנשים חוזרים משיעור זומבה שבו הם שרפו כ- 500 קלוריות, ואז ברגע אחד הם אוכלים שני בורקסים קטנים שתורמים ביחד כ- 500 קלוריות.

הספורט מחטב, מצר היקפים ובונה רקמת שריר שבשונה מרקמת השומן, כאן מדובר ברקמה פעילה שצורכת קלוריות. ובמילים אחרות: ככל שמסת השריר שלנו תהיה גדולה יותר, כך נוכל לאכול יותר".

 מה עושים לפני אימון

כדי להפיק את המקסימום מהפעילות הגופנית, שרה חושפת

• לאכול את הפחמימות לפני האימון– למרות שהדעה הרווחת היא להסתער על הפחמימות מיד אחרי האימון, שרה מגלה שחשוב כחצי שעה עד שעה לפני אימון/פעילות גופנית שמתקיימים בשעות הבוקר, לאכול פחמימות בעלות אינדקס גליקמי גבוה (כמו שני תמרים) שבתורן יעצימו את היכולות הספורטיביות בכך שהן יספקו אנרגיה זמינה, ומצד שני הן לא יכבידו על מערכת העיכול.

• שימו לב– לסוג הפחמימות שאוכלים בארוחת הערב שלפני השיעור, כך שאם אוכלים פחמימות בדקו את , יצא שנתעורר בבוקר עם היפוגליקמיה קלה שזה רמת סוכר נמוכה בדם שתשפיע על מהלך השיעור.

כ 4-3 שעות לפני שיעור שמתקיים בשעות אחר הצהריים, או הערב, מומלץ לאכול ארוחה שמכילה בין היתר פחמימות מלאות כמו אורז מלא ועדשים שבתורן יעשירו את מאגרי הסוכר בשריר.

בזמן השיעור, נוכל להשתמש במאגרים האלה שיעצימו את היכולות והביצועים. כחצי שעה לאחר שיעור ספורט מומלץ לאכול פחמימות מלאות כמו פרוסת לחם מקמח מלא כדי למלא מחדש את מאגרי הסוכר שהתדלדלו".

את כל הקילוגרמים שהורדתם, אתם מוזמנים להודות  לנטורופתית שרה בת אשר, מנהלת את בית הספר "בראשית" לרפואה משלימה במרכז "דעת" בתל אביב.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו