משפט נתניהו | מנדלבליט יוציא את נתניהו לנבצרות? - סרוגים

משפט נתניהו | מנדלבליט יוציא את נתניהו לנבצרות?

למנדלבליט יש בעיה עם כהונת נתניהו כראש ממשלה מבחינה מהותית, אבל יש לו גם פתרון שימנע יציאה לנבצרות. וגם: כמה נכון הפרסום על התייעצויות לקראת הוצאת נתניהו לנבצרות?

author-image
משפט נתניהו | מנדלבליט יוציא את נתניהו לנבצרות?
  יונתן זינדל/פלאש 90

לפני כשבוע נאם היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בוועידה התשיעית של לשכת עורכי הדין, ואמר כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא צריך לצאת לנבצרות מתפקידו.

עמדתו החדה של מנדלבליט עוסקת רק בראייה אחת של המושג 'נבצרות', ויתכן כי בהיבט השני הוא יחליט להוציא את נתניהו לנבצרות מתפקיד ראש הממשלה, דבר שלאור הפסיקה בעניין יתכן מאוד ויקבל אישור של בג"ץ.

עוד באותו נושא

משפט נתניהו | מנדלבליט נמצא בניגוד עניינים?


15

מהי נבצרות ומה משמעותה?

לפני שנתחיל: נבצרות היא הגדרת מצב בו נושא משרה שלטונית לא יכול למלא את תפקידו מסיבות שונות, כאשר הנבצרות יכולה להיות זמנית או קבועה.

חוק-יסוד: הממשלה קובע כי במקרה בו ראש הממשלה לא יכול למלא את תפקידו מסיבות שונות ועל כן נאלץ לצאת לנבצרות, ימלא את תפקידו ממלא מקום ראש הממשלה. נכון להיום מי שממלא את מקומו של ראש הממשלה, הוא בני גנץ.

במקרה בו ראש הממשלה יוצא לנבצרות באופן זמני, יש 100 ימים בהם הוא יכול לחזור לתפקידו. לאחר 100 ימים רצופים של כהונת ממלא ראש הממשלה בתפקיד, רואים את הנבצרות של ראש הממשלה כקבועה, וביום ה-101 לכהונת ממלא המקום כראש הממשלה, רואים את הממשלה כאילו התפטרה.

האבחנה של מנדלבליט בין שני סוגים של נבצרות

בעיני מנדלבליט יש שני סוגים של נבצרות: טכנית, ומהותית. כל אחד מהן מחייבת יציאה של ראש הממשלה לנבצרות, אך יש הבדל בין סוגי הנבצרות שצריך לעמוד עליו.

נבצרות טכנית: ראש הממשלה לא יכול למלא את תפקידו מסיבה טכנית לחלוטין, כפי שהיה בתקופת אריאל שרון ז"ל לאחר שעבר אירוע מוחי. מצבו הגופני לא אפשר לו מבחינה טכנית למלא את תפקידו, וסמכויותיו הועברו אל אהוד אולמרט שמילא את מקומו. במילים אחרות, מדובר במצב בו ראש הממשלה לא במסוגלות לממש את סמכויותיו.

נבצרות מהותית: ראש הממשלה יכול מבחינה טכנית, פיזית למשל, לקיים את כל תפקידיו, אבל מבחינה מהותית הוא מנוע מלבצע אותם, למשל בגלל ניגוד עניינים בו הוא מצוי. במילים אחרות, מדובר במצב בו ראש הממשלה נמצא במסוגלות לממש את סמכויותיו, אך יש חשש כי יעשה בהן שימוש לרעה, לטובת עצמו.

עוד באותו נושא

בחסות מסך העשן הפוליטי, נתניהו נכנע למנדלבליט


24

נתניהו לא צריך לצאת לנבצרות טכנית

מנדלבליט קבע כי נתניהו לא צריך לצאת לנבצרות טכנית בגלל התנהלות המשפט נגדו. ישנן טענות כי ראש ממשלה תחת כתב אישום שצריך לנהל משפט מספר פעמים בשבוע, לא יכול למלא את תפקידיו כראוי במקביל לניהול משפטו, ועל כן נדרש מנדלבליט להורות על נבצרות טכנית של נתניהו מתפקידו כראש הממשלה.

מנדלבליט דחה את הטענות הללו. לעמדתו, נתניהו יכול לנהל את משפטו, ולנהל את ענייני המדינה בתפקיד ראש הממשלה במקביל כאשר אין בכך שום סתירה.

ההוראה לבקש מבית המשפט לקיים מספר דיונים בשבוע במשפט נתניהו באה ממנדלבליט, תוך תפיסה כי קיומם של מספר דיונים בשבוע והצורך לנהל זאת לא ימנעו מנתניהו למלא את תפקידו.

בנוסף, עמדתו של מנדלבליט שהוגשה לבג"ץ בה נטען כי אין מניעה מלהטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על נתניהו, התחשבה בכך שהוא צריך לנהל את משפטו. העמדה גרסה כי נתניהו יכול למלא את תפקידו, תחת הגבלות של הסכם ניגוד עניינים.

מנדלבליט בעת ההכרזה על החלטתו להגיש כתב אישום נגד נתניהו (צילום: הדס פרוש/פלאש 90)

נתניהו לא יצטרך להתייצב לכל דיון במשפטו

העמדה כי נתניהו לא צריך לצאת לנבצרות טכנית בגלל ניהול משפטו, תקפה גם במקרה בו נתניהו יאלץ להתייצב בבית המשפט לכלל הדיונים, למרות שבפרקליטות מעריכים כי נתניהו לא יצטרך להתייצב בכל דיון.

ההנחה היא כי נתניהו יבקש לפטור את עצמו מנוכחות ברוב הדיונים, ויתייצב כשיגיע זמנו להיחקר כעד מטעם ההגנה, ובשאר הדיונים בהם ירצה להופיע.

בנוסף, מנדלבליט צפוי לא לעמוד על כך שנתניהו יאלץ להופיע לכל הדיונים במשפט, הכל לפי העניין.

נבצרות מהותית, והפתרון של מנדלבליט

הבעיה של מנדלבליט עם כהונת נתניהו כראש ממשלה מתחילה בעניין המהותי בו לתפיסת מנדלבליט יש שימוש לרעה בכוח תפקיד ראש הממשלה כדי להשפיע על מהלך המשפט, כגון התעסקות במינוי פרקליט מדינה, או העברת חוקים הקשורים למצבו המשפטי של נתניהו.

לעמדתו של מנדלבליט, הפתרון למצב בו ראש הממשלה יכול לעשות שימוש לרעה בסמכויותיו, הוא חתימה על הסדר ניגוד עניינים שאמור לנתק בין האינטרסים האישיים של נתניהו ובין סמכויותיו כראש הממשלה באופן שיאפשר לו להמשיך לנהל את המדינה.

מנדלבליט סובר כי הסדר ניגוד העניינים אשר הביא לקרב תקשורתי בין משרד המשפטים ופרקליטי נתניהו, אמור לעזור לנתניהו להמשיך לכהן בתפקידו כראש ממשלה מבלי שיצטרך להיכנס לנבצרות.

נתניהו. יחתום על הסכם ניגוד עניינים? (צילום: גילי יערי/פלאש 90)

נתניהו יצא לנבצרות לאחר חתימה על הסדר ניגוד עניינים?

לא קיימת אפשרות להוצאת נתניהו לנבצרות חלקית, ולעמדתו של מנדלבליט לא קיים מצב בו נתניהו יאלץ לצאת לנבצרות לאחר שיחתום על הסדר ניגוד עניינים שיהיה מוסכם על מנדלבליט.

בעניין זה, במשרד המשפטים בוחנים בימים אלה את טענותיהם של פרקליטי נתניהו בנושא הסדר ניגוד העניינים שצפוי להיחתם בקרוב – כאשר משני הצדדים אין רצון לייצר עימות נוסף על גביו, והיועץ מכוון ללכת לקראת בקשות פרקליטי נתניהו.

עד לחתימתו של הסדר ניגוד העניינים הקבוע, הטיוטה של היועץ המשפטי לממשלה היא המסמך המחייב את נתניהו מבחינת ניגודי עניינים, וכל עוד הוא מתנהל על פיה אין סיבה להוציאו לנבצרות.

עוד באותו נושא

נתניהו לא הוריד את הראש, הפרקליטות החליטה לנקום


89

מנדלבליט התייעץ על הוצאת נתניהו לנבצרות?

העיתונאי חיים לוינסון פרסם השבוע כי מנדלבליט מקיים התייעצויות בשאלת הנבצרות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, וכי הוא סובר שנתניהו צריך לצאת לנבצרות  מהותית לנוכח השימוש שהוא עושה במעמדו לטובתו האישית.

אקבע בזהירות כי הפרסום של לוינסון לא נכון בעיקרו, ואדגיש כי מדובר על עמדת היועץ נכון לכתיבת שורות אלה. אמנם בכירים במשרד המשפטים קיימו שיחות בינם לבין עצמם בנושא נבצרות נתניהו, אך אותם בכירים הם לא מנדלבליט.

בתגובה לפרסום של לוניסון, מטעמו של מנדלבליט יצאה הודעה נחרצת כי "עמדתו המשפטית של היועץ המשפטי לממשלה בסוגיית הנבצרות בעינה עומדת", והוסיפו: "מעבר לכך לא נתייחס לדיונים פנימיים".

האפשרות בה במשרד המשפטים אכן יקיימו דיונים רציניים על הוצאת נתניהו לנבצרות, היא במידה והמשא ומתן עם פרקליטי נתניהו הגיע למבוי סתום וכי נתניהו יסרב לחתום על הסכם לפי דרישותיו של מנדלבליט.

למרות תפיסתם של נתניהו ופרקליטיו כי הסדר ניגוד העניינים בו מעוניין מנדלבליט מגביל באופן מחריד את אפשרותו של נתניהו לנהל את המדינה כראוי, כרגע המשא ומתן בין פרקליטי נתניהו למשרד המשפטים על נוסחת הסדר ניגוד העניינים עודנו חי ובועט.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
17 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
אין מה לדון...
בפועל הוא נבצר כבר עכשיו ... המדינה לא מנוהלת ... והבלאגן חוגג ... | 11-09-2020 13:37
אין מה לדון בנבצרות ... בפועל אין ראש ממשלה בישראל , השרים השרים למרותו הם אפסים מירכתי רשימת הליכוד , המובלים ברשימת הליכוד לא פוצים פה למענו , עיין ערך ארדן , סער ולאחרונה גם שטייניץ ואדלשטיין ... כולם מבינים שלא רק שהוא הורס את הליכוד הוא הורס את המדינה ... בין אם ילך עכשיו או בעוד 5 שנים ... הנזק שנגרם למדינה הוא כזה שיקח עשרות שנים לתקן ...
.... איזה...
ביבי לא מלך , סתם נאשם שאיבד שפיות ... משתין בקשת על האזרחים הסתומים שהצביעו עבורו .... כמוך | 11-09-2020 16:15
.... איזה תגובה אנטיליגנטית .... אידיוט
המקובלים: אם המנגלבליט יפגע בביבי. יחלה בסרטן
בשם כלל ישראל | 11-09-2020 14:53
לפי הקבלה. ביבי מנהיג האומה. וכל הפגע בו כפוגע בשכינה הקדושה. לכן מנגלהבליט חופר קבר לעצמו. הוא יכול לבטל את הגזירה על עצמו
אתה אותו...
אחד שאיכפת לו | 11-09-2020 14:16
אתה אותו פלצן צפונפוני לקקני ומסריח מחארה תלמד ותשנן ביבי נתניהו מלך ישראל חי וקיים על אפם ועל חמתם של התישקורת ואירגונים שאתה שייך אליהם
2
שנתיים הפקרות המדינה...
צדק | 11-09-2020 13:58
שנתיים הפקרות המדינה מנוהלת ע'י הפקידים אין ראש ואין זנב לקחנו חובות ב-250 מיליארד שהנכדים הנינים יצטרכו להחזיר, איך תומכים במושחת ושקרן כל כך הרבה אנשים אין מאמינים לבלפן מקיסריה או שחצי כנסת מושחתת מי יעצור את השחיתויות וביזבוזי המיליארדים מנדבליט הציל את משפ' נהנתניהו מ-10 כתבי אישום בוזגלו היה כבר במאסר עולם
כמה נמוך...
מולנר | 11-09-2020 15:07
כמה נמוך אתה יורד אתה בטוח שאתה אנושי? לא אתה צואה וסתם דביל ללא תקנה, כשהולידו אותך ינקתה מגויה לכן אתה מדבר בצורה מגעילה,רד מהקו דביל ללא תקנה
איך אתה...
אחד שאיכפת לו | 11-09-2020 14:13
איך אתה מפחיד את העגולים ( קרי ביצים ) אתה וכל מי שחושב כמוך הוא המושחת........ ביבי נתניהו מלך ישראל חי וקיים על אפך ועל חמתך מסכן ועלוב נפש צפונפוני ממדינת תל אביב.....
3
כתבה הזויה ומגמתית
אדם | 11-09-2020 22:03
אז נתניהו מתפטר וכל הכתבה הזו בבלת... בחירות וכי מה זה פשוט.. הכותב קשקשן כי אין חיה כזו נבצרות עי היועמש.. בקיצור הכתבה הרגה את חברי ואותי מצחוק
4
א ת ...
דורית | 12-09-2020 12:23
א ת ל א מ ע נ יי נ ת,את מ ש ע מ מ ת,אמר בקולו ביבי למתפקדת ליכוד ,מקרית שמונה,היא וכל משפחתה שמצביעים לביב ומעריצים אותו,זה מה שהוא חושב על כ ו ל כ ם,כל אלה שמצביעים לו וקוראים לו מלך,הוא לא סופר אותכם,תתעוררו לפני שיהיה מאוחר מידי,כמו שאתם מסרבים לראות שהוא לא סופר אותכם,כך אתם מסרבים לראות שהוא מוביל את המדינה שלכם שאתם חיים בה לאבדון,כשתתעוררו יהיה מאוחר מידי....
ביבי הוא...
אממממ | 12-09-2020 19:46
ביבי הוא שמאל. והוא בהחלט אנטי-ציוני. אם אתה מדבר על הצבעות בכנסת הרי שביבי נתמך יותר מכל אחד אחר בקול של המפלגות הערביות. הסכמתו למכור אמלח (צוללות ומטוסים) למדינות ערב היה בניגוד למדיניות הבטחון של המדינה ודבר שגם אלו שאתה קורא להם שמאל לא העלו בדעתם לעשות.
מי שמוביל...
יוסי | 12-09-2020 13:02
מי שמוביל את המדינה לאבדון, זה השמאל שמשתף פעולה עם מפלגה אנטי ציונית שחבריה מעריצים את רוצח ההמונים אסד ונסראללה. שלא לדבר על שיתוף פוסט שמהלל מחבל נתעב, רוצח בזוי שרצח אב וילדה קטנה. שיבושם לכם עם החברחם החדשים שלכם, אנחנו נשארנו ציונים.
5
יכול להוציא לנבצרות...
גל | 13-09-2020 0:17
יכול להוציא לנבצרות את הביצה שלי
6
האובססיביות של הכתב נגד מנדלבליט
עשהאל | 13-09-2020 8:13
הכתב לא מפסיק לתקוף את מנדלבליט. מנדלבליט, אדם דתי מבית של ביתר, עושה עבודתו נאמנה - אפילו עשה הנחות גדולות לביבי (וזאת לדברי פרופ' פרידמן שאף אחד לא יכול להאשים אותו בשמאלניות או כחלק מהחונטה המשפטית). אבל תומכי ביבי תוקפים את מנדלבליט לגופו של אדם במקום לגופו של עניין. חבל שסרוגים נותנים במה להשתלחות הזו.
7
תבינו
א | 13-09-2020 12:59
מבחינה משפטית אף אחד לא יכול להוציא את נתניהו לנבצרות רק במקרה שראש הממשלה חס וחלילה חולה ולא מתפקד רק אז אפשר ואת זה פושעי בגץ הפרקליטות ומנדלבלוף יודעים טוב מאוד
8
מנדלבליט צריך להוציא...
מיכל | 14-09-2020 9:40
מנדלבליט צריך להוציא את עצמו לנבצרות על סמך ניגוד הענינים שהוא בעצמו מצוי. להיות גם פרקליט מדינה וגם יועמש. יחד עם כל הדברים שהוא מסתיר לכאורה בעינינו.
9
נבצרות נתניהו
אנקונינה אלי | 15-09-2020 14:59
נתניהו טוען שתפרו לו תיקים כידי להחליפו ללא בחירות כי בכלפי לא הצליחו אני סברתי שצריך לבחון זאת בבית משפט אבל אם היועמש ישתמש בסעיף הנבצרות ויגרום לו לצאת לפני המשפט אז אני מבין שזאת הייתה מטרתו מלכתחילה ואיך נותנית כזה כח לאדם שהוא לא נבחר ציבור?
10
ת יסתום תגורה...
אלון ברלין | 17-09-2020 17:44
ת יסתום תגורה יביביסט