זה מעמד היישובים ביו"ש אחרי פסילת חוק ההסדרה - סרוגים

זה מעמד היישובים ביו"ש אחרי פסילת חוק ההסדרה

מה מעמד היישובים ביהודה ושומרון לאחר פסילתו של חוק ההסדרה? האם שופטי בג"צ ביקשו 'להיכנס' בהתיישבות? הליכוד הניח היום חוק הסדרה מחודש על שולחן הכנסת, מה יעלה בגורלו?

author-image
זה מעמד היישובים ביו"ש אחרי פסילת חוק ההסדרה
  Gili Yaari / Flash90

בית המשפט העליון פסל אתמול (שלישי) ברוב מוחץ של שמונה נגד אחד את חוק ההסדרה שעבר בכנסת לפני שלוש שנים. מיד לאחר מכן התחילו קולות תרועה במחנות היהודים, מימין ומשמאל, בעד ונגד הפסיקה.

הסימפוזיון הרגיל בו בית המשפט העליון 'זכה' להתקפות המסורתיות מהפוליטיקאים בימין וארגוני השמאל נחפזו להוכיח כמה מבנים בהתיישבות היהודית הם הצליחו להעמיד בסכנת הריסה, היה נפלא וסיפק חומר להמון כתבות, אבל מה ההשלכה בפועל, בשטח, האם מחר יהרסו את כל אותן אלפי יחידות דיור שנמצאות על קרקעות פרטיות?

בקצרה, התשובה היא לא. מיד לאחר שחוק ההסדרה עבר בכנסת, הוגשו נגדו שתי עתירות, ובג"צ הוציא צו ביניים שהקפיא את החוק מלהיכנס לתוקף. המצב היום הוא בדיוק כמו אתמול, לפני שניתן פסק הדין, או לצורך העניין כמו לפני שלוש שנים בטרם עבר בכנסת חוק ההסדרה.

יש לשים לב למורכבות הפסיקה: בית המשפט לא קבע באופן גורף כי כל ההתיישבויות שנמצאות על קרקע פרטית דינם להיהרס. מבנים שאכן נבנו על קרקע פרטית בתום לב ולא בזדון מוגנים כבר עכשיו על פי הסדרי הדין הישראלי ב'תקנת השוק'. על פי התקנה, כל מקרה ומקרה נבחן לגופו עד שיוסדר או יפונה. הפסיקה אתמול נגעה רק בחוק שמפקיע קרקע ערבית פרטית עקב בנייה של יהודים – כאשר הדבר נעשה בזדון.

פסיקת בג"צ אמרה בעצם דבר כזה: אי אפשר להשתלט על קרקע פרטית של אדם אחר ולזכות בה – אלא על פי הכללים הנהוגים בתל אביב ובירושלים. המסר של בג"צ היה שמה שמותר בשטחיה הריבוניים של מדינת ישראל, מותר גם ביהודה ושומרון – ללא שום שינוי.

עוד באותו נושא

מכה לימין: בג"צ פסל את חוק ההסדרה


39

שופטי בג"צ פסקו אמש דין על ההתיישבות ביהודה ושומרון באותן אמות מידה הקיימות בישראל הריבונית. גם השופט נועם סולברג שהיה בדעת המיעוט, אומר: "כל ניסיון לבחון את חוקתיותו של חוק ההסדרה מתוך השוואה לדין ה'רגיל' – הדין המנהלי או הדין האזרחי– חורץ את גורלו, באופן בלתי נמנע, לשבט".

סולברג בחר להסתכל על פסק הדין בעיניים אחרות המייחדות את המצב ביהודה ושומרון, אבל יש לתת את הדעת גם על המבט של השופטים על החלת הדין הישראלי ביהודה ושומרון. אגב, פרט טריוויה קטן, המילה 'התיישבות' מופיעה בפסק הדין 183 פעמים, לעומת זאת המילה 'התנחלות' מופיעה פעם אחת, בציטוט מפסק דין אחר.

בחוק ההסדרה המדינה בעצם ביקשה להסדיר את כל אלפי המבנים האופן גורף וכוללני, מתחמים שנבנו בתום לב יחד עם אלה שנבנו בזדון. חוק ההסדרה מפר את החוק הבינלאומי והוא אינו חוקתי, כך טען היועמ"ש כשסירב להגן על הממשלה בבג"צ, כך קבע אתמול בג"צ. יכול להיות שזה לא בסדר, לא צודק, מעצבן אותנו, אבל זה הדין הבינלאומי וכל עוד אנחנו משחקים במגרש הבינלאומי אנחנו צריכים לשחק על פי הכללים הנהוגים בו – או לרדת מהמגרש.

שופטי בג"צ בחרו להשתמש במילה 'התיישבות' (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)

הליכוד הניח היום את חוק ההסדרה מחדש על שולחן הכנסת, בתיקונים קלים שנדרשו על פי דברי השופט סולברג ,שכאמור היה בעמדת מיעוט, תוך התעלמות משמונת השופטים האחרים. התוצאה של החוק, אם יעבור, ברורה מראש. בג"צ שוב יפסול את החוק, ככל הנראה בדעת רוב, והפוליטיקאים מימין יצאו שוב המרוויחים הגדולים.

שנים שהפוליטיקאים בימין מדברים גבוהה גבוהה על ריסון בית המשפט – אבל לא עושים כלום למרות שהימין בשלטון כבר עשור. היה ברור שבית המשפט העליון יוציא את הערמונים מהאש בשביל הכנסת וברור שהוא יעשה את זה גם בהמשך, וכך המחוקקים ירוויחו שהם לא לוקחים סיכון בהפרת הדין הבינלאומי, ועל הדרך יוכלו לתקוף את בג"צ ולהחניף ל'בייס' שלהם.

תחשבו רגע מה היה קורה אם לא היה בג"צ: כמה חברי כנסת מהימין באמת היו לוקחים סיכון ומצביעים בעד החוק?

ההתיישבות ביו"ש. הפוליטיקאים לא באמת מוכנים לקחת סיכונים בשבילה (צילום: גיל יערי/פלאש 90)

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
16 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
יש פה עירבוביה של נושאים
חקיקה ומימשל | 10-06-2020 17:12
מה הקשר בין חוק ההסדרה להחלת ריבונות ?! גם בריבונות ייתקיים דיון על פלישה או בניה בלתי חוקית לכאורה. אם יש שטחים בבעלות פרטית , למה הם לא בדיוני וועדות המאשרות בניה ?! ולמה הבעלים הפרטיים לא מונע בניה בשיטחו בזמן ומתקיים דיון לאחר זמן רב מאד מאד ?! ואם ניזכר מאד מאד מאוחר , יוכחי בעלותו וייפוצה כמקובל בכל מקום בישראל0. נניח : שמגדלי עזראלי בתל-אביב , נבנה שלא כחוק והם בבעלות פרטית או של חלק ממנו , האם מישהו ייחשוב להרוס את מגדלי עזריאלי ?! או לנסר חלק ממנו ?! מתקיים דיון משפטי בתחום הממנות והבעלים מקבל פיצוי שייפסק. ואפ הבעלות היא עירונית ? אז ליישוב יינתן שטח אחר כפיצוי . מלכתחילה , חייבים בוועדות הבנייה לחקור טוב בעלות/שייכות כל שטח . ללא קשר לריבונות .
יש קשר ברור.
אזרח ותיק | 11-06-2020 5:00
אם תהיה החלת החוק הישראלי על קורטוב מהשטחים המשוחררים (מה שגורמים עוינים מכנים סיפוח), הישובים לא יסבלו מאלו שאת שכרם משלמים אנחנו ואילו נאמנותם נתונה למחמוד עבאס, המנהל האזרחי.
2
כתב אינטיליגנטי ורהוט בסרוגים! ימות המשיח
מופתע מאוד | 10-06-2020 17:23
לדביל הדתי המתלהם הממוצע הכתבה הזאת עוברת הרבה מעל הראש. אכן, בית המשפט מאפשר למדינה לעבוד מול הגורמים הבין לאומיים ולכן ביבי סובל אותו. רוב קוראי סרוגים חושבים שהרב שלהם הוא מרכז היקום ולא ממש מבינים איך העולם עובד, ולכן מפתיע לראות כזאת כתבה בביצת הימין
לו קבלתי אך ורק שקל בודד,
גולש זועם | 11-06-2020 5:04
על כל תגובה ממי שאינו דתי, אבל מתלהם, היה בכיסי סכום העולה על מה שמציע מפעל הפיס כפרס ראשון בהגרלת הלוטו הבאה.
3
עניני דיומא
טל ויסמן מוזיקאי מוב | 10-06-2020 18:47
בגץ בועט ....אבל ביבי וקושנר כבר סגרו עניין.... ץ
ואני מבין שאתה איש סודם
דובי | 11-06-2020 5:05
והשתתפת בכל הדיונים.
4
ב"ה
אזרייה | 10-06-2020 18:57
יהודים יקרים ת ת ע ו ר ר ו ! ! ! בבקשה בבקשה אל תבלעו כ ל תבשיל שאתרים מתתתדתייים מאכילים אותכם . עקב רצון לרצות חוק במגרש הבין לאומי - הקדוש ברוך ה' ! הביא קורונה לעולם !
5
די לתמימות. החוק נכתב כך שבגצ יפסול אותו
אממממ | 10-06-2020 18:58
מספיק יועצים משפטיים יודעים איך לכתוב חוק כך שלא יפסל. אבל צריך תרוץ לאי-עשייה ופסילת בגצ זה תמיד תרוץ טוב. אני מאוד מאוד רציתי אבל הם לא נתנו לי........
אין בכך תשובה לשאלה,
דובי | 11-06-2020 5:08
מדוע במקרה הזה חיכו כבוד השופטים זמן כה רב, בעוד אין להם כל עכבה לפסול חוקים אחרים עוד בטרם יבשה הדיו במדפיס הממשלתי ?
6
קררע
שופט אמיתי | 10-06-2020 20:34
חוק אחד יש לשופטי בגץ (סניף מרץ) לגבי יהודים (הסדרה) וחוק הפוך לאוהבי מחבלים (אלפי יחידות דיור של ערבים בגליל) לא חוקיות (לבדואים שהשתלתו על הקרקע פרטית ושל המדינה).
חוק אחד
פרשן משפטי | 10-06-2020 21:43
לכולם. ההשוואה לגליל ולנגב מטופשת. איש לא מבקש לחוקק חוק לגבי הנגב והגליל שיכשיר בנייה על אדמה גזולה. רק המתנחלים רוצים חוק שיאפשר גזל אדמות של ערבים על ידי יהודים. גזל כפשוטו. בהחלטה של הכנסת - שלערבים, כמובן, אין בה ייצוג - מועברות אדמות מאוכלוסיה ללא זכויות, לאוכלוסיה בעלת זכויות יתר. נשכחו עשרת הדיברות, כולל לא תחמוד ולא תגנוב, נשכח מוסר הנביאים, נשכח הצדק הבסיסי.
7
כותרת המאמר מטעה
התמים | 10-06-2020 22:05
מעמד היישובים לא השתנה. חוק ההסדרה התייחס נקודתית למבנים שנבנו על קרקע פרטית של ערבים. לא למעמד המדיני של היישובים אלא למבנים ספציפיים. לא לערב מין בשאינו מינו.
היה מי שבאופן שיטתי
אזרח ותיק | 11-06-2020 5:11
בכל מקום שנבנה בו יישוב יהודי ממזרח לקו שביתת הנשק עם ירדן מ-1949 (הקו הירוק), יצר מצג שווא של בעלות פרטית על קרקע, שאיש לא טען לקיומה בתשע עשרה שנות הפלישה של הממלכה ההאשמית של עבר הירדן לאיוש.
8
בית המשפט העליון עוין את ההתיישבות
גולש זועם | 11-06-2020 4:57
עוד מזמן םבד אילון מורה של חיים הרמן כהןממ
9
החלטת בג"ץ
רילי | 11-06-2020 20:04
הימין היה רוצה שלטון יחידי רודני ללא בגץ חמינאי ומשמרות המהפכה כבר שולטים בכל גופי השלטון בארץ כולל בגץ כולם משקשקים מפחד הימין.
10
קץ הדמוקרטיה
אדם | 12-06-2020 9:40
העליון ישנה החלטות הכנסת אם הוא לא חודב כך איפה שלטון העם שהחליט אלה בכנסת מנהיגיו והוא סומך עליהם כאן זה קץ הדמוקרטיה אתם אמונים לאמת ויושר עפ החוקים שנקבעים בכנסת ולא להחליט לכנסת מה טוב או לא אחרת לכו והצטרפו לפוליטיקה ותשנו משם השכלתכם וכוחכם לא נותן אישור לשלוט על רוב העם ללא רצונו זו דיקטטורה אמיתית