הרב צבי טאו: "אני לא 'פועל' נגד הבית היהודי" - סרוגים

הרב צבי טאו: "אני לא 'פועל' נגד הבית היהודי"

בראיון עם תלמידו אומר הרב צבי טאו כי הוא אינו 'פועל' נגד הבית היהודי "אין דרכי לעסוק בארגון" אלא "אני מתריע על מגמה הרסנית שהמפלגה שותפה לה ומצפה מרבנים ש'יתערבו' כמוני"

author-image
הרב צבי טאו: "אני לא 'פועל' נגד הבית היהודי"
  מתריע נגד המגמות. הרב טאו (צילום ארכיון: מאיר ברכיה)

נשיא ישיבת 'הר המור' מקפיד מאוד שלא להתראיין לכלי התקשורת, ואת דבריו מעדיף לומר לתלמידים בשיעורים בפורמים סגורים או במודעות בעיתונות המודפסת. אולם שיחה שהתנהלה בצורה של שאלות ותשובות בין הרב טאו ואחד מתלמידיו ותוכנה הגיע לידי סרוגים, נשאל הרב טאו על הסיבות בגינן הוא מסביר את עמדתו כלפי הבית היהודי. השיחה התקיימה לפני מספר שבועות והועלתה על הכתב על ידי תלמיד אחר של הרב טאו.

עם תחילת הראיון פותח התלמיד: "שמענו שהרב פועל נגד מפלגת הבית היהודי".

הרב טאו משיב: "אני לא 'פועל', אני מתריע על מגמה הרסנית שמפלגת הבית היהודי שותפה לה."

אבל הרב דוחף תלמידים שלו לפעול ולעשות כינוסים ולהוציא חומר נגד המפלגה.

 "אין דרכי לעסוק בארגון ו'דחיפה'. אני מודה לה' שנתן לי עיניים לראות ולב להרגיש, ואינני עיוור ואטום מלראות את החורבן שנעשה לנגד עינינו. וברוך ה' שאין בי ממדת הביישנות במקום שנעשה עוול ליחיד וק"ו לכלל, וביתר שאת לכלל מהלך ראשית צמיחת גאולתנו, ואני מתריע ומעורר. ואם יש מי שמקשיב ומתעורר לפעולות הסברה וארגון – כך ראוי".

לאורך כל השיחה משלב הרב טאו ציטוטים מתוך כתבי הרב קוק ומתוך כתבי בנו הרב צבי יהודה, שורות שלמות מתוך אגרות הראי"ה, מאמרי הראי"ה ולנתיבות ישראל ועוד.

על השאלה מדוע רבנים מתערבים בפוליטיקה, העדיף הרב טאו לצטט מדברי הרב צבי יהודה שאמר: "אינני מבקש רשותו של אף אחד. מה שהוא צדק ואמת, אני מחוייב להודיע ולפרסם על-פי התורה. הפוליטיקה של כלל ישראל היא תורה, היא קדושה". וציטוט נוסף: "זה יפה מאוד מצד הרבנים, שעל-פי תורה מחויבים להתערב בפוליטיקה. אחרת הם בוגדים. כתוב בתורה: 'לא תגורו!'" משמעות כזו של התערבות בפוליטיקה ודאי רצויה, ואני מצפה מרבנים ש'יתערבו' כמוני להתריע ולעורר ולפקוח עיניים עיוורות."

המטרה: לרומם את רוח האומה

בהמשך נשאל הרב מדוע עכשיו, כשהציונות הדתית בשיא כוחה הפוליטי, בלי לחץ מהחרדים, קמים הרבנים ותוקפים את נציגי הציבור. הרב טאו השיב כי זו הסתכלות המשדרת סקטוריאליות. "ודאי שמפלגה היא לא בית מדרש ועניינה לדאוג לאינטרסים של בוחריה. אבל מפלגה שמייצגת את הציבור היקר שלנו על כל שדרותיו שונה מכל מפלגה רגילה. תכונתה היחודית היא בזה שהיא שואבת ממקור קודש."

לדבריו, כך קמה 'המזרחי' ע"י הרב ריינס, שהיה מגאוני ליטא וכך ודאי הייתה הנהגתו של הרב קוק וכך המשיך הרצי"ה שתמך במפד"ל והנהגתו הישירה את תנועת גוש אמונים אחרי מלחמת ששת הימים.

"יכול להיות שאנשים לא הבינו את כיוון ההנהגה הזה", אומר הרב טאו. "כל דחיפתו של הרצי"ה את 'גוש אמונים' הייתה לצורך דבר אחד: להבליט ולחזק את מצות יישוב ארץ-ישראל הציבורית-הממלכתית. מהרב צבי יהודה למדנו שכל פעולותינו אינן אלא עצות ודרכים איך לרומם את כל האומה. פעמים אף הורה להפסיק את ההתנחלויות כי 'העם לא אתנו'. המטרה היותר חשובה היתה תמיד רוממות רוח העם."

"העיקרון שתמיד הינחה היה: כאשר כולנו יחד – יש הוויה של עם, וכשאין זה כך – הרי זה רק חלק, קבוצה, סקטור. וגם אם אותו החלק כולל את מיטב הבחורים המוכנים למסור את נפשם על שלמות הארץ – אין זה עם ישראל. 'העם כולו' איננו קבוצה או כיתה אלא אחדות של כל הכוחות כולם".

בנט תומך בשינוי הסטטוס קוו

בהמשך הראיון נשאל הרב טאו מדוע לא לנקוט בגישה ריאלית, של ויתורים בנושאים מסוימים כדי לעצור את הסחף האנטי-דתי, כמו גם הסלידה מ'הכפייה הדתית' של מיעוט נגד דעת הרוב.

על כך השיב הרב טאו, כי הנחת היסוד אינה נכונה: "קודם כל אין זה נכון שרוב הציבור במדינה רוצה בחקיקה האנטי-דתית הזאת, במחיקת הצביון היהודי של המדינה. גם אין זה נכון מה שטוענים אנשי הבית יהודי שזה הכל מצד לחץ של השותפות בקואליציה."

לדבריו, "זו התחסדות והיתממות וזריית חול בעיני הציבור." הוא מאשים את נפתלי בנט ש"התבטא כבר לפני הבחירות שהוא מתכוון לפתוח את הסטטוס קוו, ואכן הוא מקיים את הבטחתו", כשהוא מפנה לחוברת 'עין פקוחה' שיצאה לאור ובה פירוט הוויתורים שעשו בבית היהודי בכל הנוגע לסוגיות 'דת ומדינה'.

לעצם השאלה, מבטל הרב טאו את הנחת היסוד לפיה "הליכה בדרך התורה זה סוג של צורך חברתי של פלג מסוים בציבור. וכך, אם זה פלג, אז הרי הוא מיעוט, ואם זה כך – אז יש פה ענין של כפיה… אבל יש כאן חוסר הבנה יסודי. הכל מתחיל מזה שמנתקים בין האומה לבין האמונה. מה שאנחנו נאבקים על צביונה היהודי של המדינה איננו כלל מאבק על איזה אינטרס ייחודי שלנו… צריך להכיר שהתורה היא לא תורה של יחידים, אלא תורת העם כולו, תורה המחיה ומאירה את כל מכונות החיים של העם, כוחותיהם וסעיפיהם, את חוקת הלאום, חוקת המדינה. התורה היא עצם החיים, והיא מכוונת להשלים לא רק את התוכן הרוחני של היחידים, אלא את התרבות ואת הרוח, את האמונה ואת עוז החיים של האומה השלימה."

כאן הוא עובר להסבר ארוך על מהות הלאומיות היהודי ומולו את מהות התורה, ובסופו הוא מסכם: "מי שרואה בתורה איזה סוג של כפייה כלפי האומה, מי שחושב שקירוב יהודים לתורה הוא הפצת רעיונות הפרודים מן החיים, הפרודים מגאולת האומה, מי שרואה את נושאי דגל הקודש באומה כאיזה מיעוט, כאיזו מפלגה הנאבקת על צרכיהם החברתיים והרליגיוזיים של בוחריה – התייאש מכל מה שזכינו ללמוד אצל רבנו, מכל משנתו של הרב זצ"ל. התייאש מהדור, התייאש מסגולת ישראל. … לא התייאשנו ולא נתייאש מלשאת את דגל הקודש, דגל ירושלים, 'בשם כל ישראל' דוקא, ולא נתייאש מלהאמין בכל ישראל שראויים, גם עכשיו, להכנס תחת דגלנו זה." מסיים הרב טאו את הראיון.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
13 תגובות - 13 דיונים מיין לפי
1
תביאו את הראיון המלא מהדים תודה
| 09-06-2014 20:58
2
כל עוד אינו מכריז במפורש שחובה להצביע לבית היהודי
עמוס ארליך | 09-06-2014 21:19
נגיד, כי רצונו לחיות בשלום עם "אחרים", אל יגיד מה לעשות . "מקרב אחיך" מתפרש באופן יחיד !!!
3
סותר את עצמו מהותית. כל העם או רוב העם?
שלמה בזק | 09-06-2014 22:34
פעמים הוא אומר שצריך את אחדות העם כולו. לא רק מיעוט מושלם. אבל אחר כך אומר שרוב העם קובע. וזו סתירה פנימית ומהותית שמרשה לו להחליט כרצונו. הרי אם כל העם קובע - למיעוט של השמאל יש ווטו. ואם רוב העם קובע - הוא בוודאי איננו הרוב. הרוב כן רוצה את שיטת הבית היהודי, הרב בן דהן ובנט גם יחד.
4
אשמח לקבל את הדברים במלואם
| 09-06-2014 23:05
תודה רבה על הבאת דברי הרב טאו שליט"א אשמח אם תודיעו היכן אפשר לקבל את הדברים במלואם.
5
לא בדיוק ראיון
איציק | 09-06-2014 23:11
ממה שנכתב זה לא ראיון אלא שאלות של תלמיד כנראה תוך כדי שיעור, שרשמו אותם... ולכן אני לוקח את הדברים בערבון מוגבל (ההקשר הרבה פעמים משנה)
6
אשרי הדור שככה לו
| 10-06-2014 0:02
שזכה לגדול בדורות מרן הרב זצ"ל לבנו ממשיכו מרן הרצי"ה זצ"ל ולתלמידיו הגדולים שליט"א ובפרט הרב טאו שליט"א.
7
הרב טאו צודק ב 1000% אחוז מה שקורה בבית היהודי קטסטרופה
ומתוך הכרות פנימית וידע אישי | 10-06-2014 7:05
שגילתי מה באמת מתרחש פשוט נחרדתי כמזוהה עם הימין הציוני ובכל זאת חשבתי שהחרם שנרקם נגד כל ציבור החרדים לאי כניסה לממשלה ביוזמתו הנוראית של רונצקי שהוא הוא המוח מאחרוי הכל, הוא הוא שתמך בבנט יש בידי תמונה שבנט מצולם לאחר מסיבות יום ירושלים התשע"ד כשהוא מצולם עם נשים מחובקות, רונצקי שהביא את שקד משום מקום והכל בדרך עורמה כשבאופן אישי שיקר לי כשתרומתי לישיבתו היא על בסיב קבוע ולפתע פתאום אתה מגלה שפשוט בבית היהודי יש צפע של ממש, מעל הבמה הזו מודה שנכנסתי למשבר נפשי קשה בשל הגילויים הרבים שגילתי אודות רונצקי והחבורה הנוכלת שלו שאת מקומה בבית היהודי קנתהה בעורמה דרך קנית קולות בכסף מלא מחסידות קרשנייעף ברחובות וכך גברה על אורלב זה לא בדרך השם כפי שרונצקי כתב בדף הפייסבוק שלו כך לא מנצחים וטוב שיש דוגמא טובה כמו הרב טאו אם כי מזוהה עם הזרם המסורתי אך היהדות ולומדי התורה אין חשובה ממנה ובלי זה אין עם יהודי, רונצקי בנט שקד ואורבך צריכים לעשות הכל בבחירות הבאות להביא פשוט לסילוקם מהבית היהודי שהביא נזק עצום לציבור הדתי לאומי.
8
לא יעזור איפה הראי"ה זצ"ל ואיפה כל השאר
אברהם | 10-06-2014 9:56
אין עומק אין בשורה רק מחלוקת ומחלוקת
9
ואת מי זה מעניין?
יהודי | 11-06-2014 15:29
יכול להיות שזה מעניין את הכת הקטנה של הר המור. חץ מהם, דבריו של הרב טאו על הבית היהודי לא מעניינים אף אחד. מכל שנים עשר המנדטים של הבית היהודי, הרב טאו לא הביא ולא קול אחד. הוא הרי מצביע ש"ס. הוא והישיבה שלו התנתקות מזמן מהמציאות. יש להם מושג איך נראה עם ישראל? אותה אומה קדושה שהם מרבים לדבר עליה? הם בעד אחדות ישראל? הם הרי פרשו מישיבת מרכז הרב, שלא היתה מספיק מנותקת מהמציאות בשבילם.
10
7 - מה שקורה בבית היהודי זה דבר נפלא
סתם אחד | 11-06-2014 23:34
נציגי הציבור החרדי כבר סגרו דיל עם נתניהו - הם ייכנסו לממשלה והבית היהודי יישאר בחוץ. אמנם למי שמצביע ש״ס, כמו הרב טאו, זה לא משנה. אבל יש כמה יהודים שזה מאד הציק להם. בניגוד לכל חסידי הרב ומלחכי פנכתו, בנט הבין את הצרה לפני כולם, כי הוא הרי עבד עבור נתניהו. ולכן, הוא כרת ברית עפ יאיר לפיד. זה מה שהכניס את הבית היהודי לממשלה. לצערי הרב, הברית עם לפיד קצת מתפוגגת. זה עצוב מאד, כי יש כל כך הרבה דברים שאפשר וצריך לעשת יחד. בכל מקרה, החרדים היו מוכנים להשליך אל כולנו לרחוב, העיקר שהם יישבו בממשלה. וכן, אני בעד שהם יתגייסו. למה לא? האחיהם יבואו למלחמה והם יישבו פה?
11
ל7, אם לא הבנת
בן הארץ | 13-06-2014 13:35
הרב טאו לא טוען שאתה טועה, אלא כי זו הסתכלות מצומצמת. המפד"ל היא לא קבוצת מכבי תא שיש בה זרים או ישראלים לא משנה יש לה דרך ואם עדיף למדינת ישראל שימשך הסטטוס קוו והמפדל תהיה באופוזיציה זה עדיף על המצב עכשיו, שעוברים כל חוקי סדום של הקרן החדשה דרך החבר לפיד ואם הם לא מבינים את זה זו קבורת המזרחי
12
הבית היהודי
St | 07-10-2015 9:03
בהחלט חושבת שהמפלגה הזאת היא האסון שלנו והיא תגרום לחורבן בית שלישי עוד קנאות פנטית שכזאת ואנחנו מחוסלים על ידי בני עמנו
13
הרב טאו
St | 07-10-2015 9:07
הרב טאו אשי אמיץ. הלואי ויקומו עוד אנשים כמוהו ו באומץ לב יאמרו שאנחנו צועדים לקראת אסון