כך היא דרכה של תורה? תגובה לרב שמואל אליהו
אלפי בני אדם שנבראו בצלם אלוקים נתונים תחת הריסות בתיהם, זקנים עוללים ויונקים נופחים את נשמתם בייסורים נוראיים ו"אנחנו צריכים להבין שזה לטובתנו"? האם דברים כגון אלו עולים בקנה אחד עם רוח תורתנו, תורת חיים?

במאמר המתפרסם בעלון עולם קטן תחת הכותרת "איך יש להתייחס לרעידות האדמה בטורקיה ובסוריה" מציע הרב שמואל אליהו לראות אסונות אלו כעונש משמיים שהנחית הקדוש-ברוך-הוא על ראשי שונאינו.
"איננו יודעים מה הם חשבונות שמיים עם טורקיה שהשמיצה אותנו בכל זירה אפשרית. אבל אם א-לוקים מגלה לנו ואומר לנו שהוא הולך לעשות שפטים בכל אויבינו, אנחנו צריכים רק להסתכל ולהבין מה קורה סביבנו. אם ה' אומר "ונתן ה' אלוקים את כל האלות האלה על אויבך ועל שונאיך אשר רדפוך" אנחנו צריכים להבין שזה לטובתנו…. נדע שכל מה שמתרחש הוא כדי לנקות את העולם ולעשות אותו טוב יותר".
ואני קורא שורות אלה שוב ושוב ואיני מאמין! אלפי בני אדם שנבראו בצלם אלוקים נתונים תחת הריסות בתיהם, זקנים עוללים ויונקים נופחים את נשמתם בייסורים נוראיים ו"אנחנו צריכים להבין שזה לטובתנו"? האם דברים כגון אלו עולים בקנה אחד עם רוח תורתנו, תורת חיים ואהבת חסד בה למדנו ש"חביב אדם שנברא בצלם"? האם בכלל בדור שאחרי השואה יכול מאן דהו להתיימר להבין את דרכי השגחתו של הקדוש ברוך הוא בעולם במיוחד לעיתים בהן מתגלה מידת הדין בעולמנו? האם הטלת עונשים מזוויעים על אנשים נשים וטף פשוטי עם שדבר אין להם עם השלטון בארצם, זו דרכו של הקדוש ברוך הוא להעניש את מי שבעיני הרב אליהו הם אויבי ישראל?
יתר על כן, הרב עושה במאמרו השוואה מוזרה בין שירת הים של ישראל כשמצרים רודפים אחריהם להשמידם והם מתים על שפת הים, לבין המקרה דנן כשהנפגעים הם אנשים נשים וטף החפים מכל פשע. (ואגב בסוריה עיקר הנפגעים הם בשטח של מתנגדי המשטר…) והנה אפילו ביחס לשירת הים ה"משנה ברורה" בעקבות דברי חז"ל (סימן ת"צ ס"ק ז') מסביר את הטעם שאין אנו אומרים הלל שלם בשביעי של פסח ובחול המועד, משום "שביום שביעי של פסח נטבעו המצרים אמר הקדוש ברוך הוא מעשה ידי טובעים בים ואתם אומרים שירה?"
זו היא מסורת ישראל לדורותיה! ואני תמה כיצד יכול רב בישראל לבטא כביכול בשם התורה אטימות מוסרית שכזו לנוכח טרגדיה אנושית המכמירה כל לב?
מדברי הרב אליהו עולה לכאורה כי טעות ואיוולת עושה מדינת ישראל בכך שהיא מוציאה הון תועפות על משלחות הצלה ורפואה לעזרת האומללים הללו, ואולי לשיטתו זו ממש כפירה בטובתו של הקב"ה… יש לך חילול השם גדול מזה?
איפה "ורחמיו על כל מעשיו"?
וכך שנינו במשנה תורה לרמב"ם: "ואין האכזריות והעזות מצויה אלא בעכו"ם עובדי ע"ז. אבל זרעו של אברהם אבינו, והם ישראל שהשפיע עליהם הקב"ה טובת התורה וציווה אותם בחוקים ומשפטים צדיקים, רחמנים הם על הכל. וכן במידותיו של הקב"ה שציוונו להידמות להם הוא אומר ורחמיו על כל מעשיו" (הל' עבדים פ"ט ח')
ואני תוהה: מי שגדל באורה של תורה והסתופף בבית מדרשו של רואה האורות הגדול, אוהב האדם הרב קוק זצ"ל, כיצד יצאו דברים איומים אלו מתחת קולמוסו? הלא זה הוא שלמדנו בתורת הרב קוק זצ"ל: "אהבת הבריות צריכה להיות חיה בלב ובנשמה, אהבת כל אדם בייחוד, ואהבת כל העמים כולם, חפץ עילויים ותקומתם הרוחנית והחומרית. והשנאה צריכה להיות רק על הרשע והזוהמה שבעולם" (מידות הראי"ה).
==
הרב יהודה גלעד הוא רב קיבוץ לביא וראש ישיבת מעלה גלבוע.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו