אחרי סידרה של מאמרים, כינוסים והתקפות מצד הרב טאו ותלמידיו נגד הבית היהודי, על רקע גל החקיקה האנטי דתי, ואחרי שהרב טאו הטיל אסר לתלמידיו לגשת למכרז על המרכז לזהות יהודית כפי שנחשף לראשונה בסרוגים, התראיינו הבוקר בתכנית 'עצם העניין' עם שרה ב"ק ברדיו גלי ישראל, יגאל כנען המקורה לישיבת הר המור, וסגן השר לשירותי דת, הרב אלי בן דהן.
הבית היהודי בשירות הקרן החדשה? האזינו לראיון (באדיבות רדיו גלי ישראל)
[[[http://www.srugim.co.il/wp-content/uploads/2014/05/הרב-אלי-בן-דהן-8-5-14.mp3]]]
בתחילת הראיון דיבר יגאל כנען שאמר: "אני מדבר בשם עצמי, אני אמנם מקורב לכמה חוגים, אבל אני לא מדבר בשמם אלא בשמי. בנושא התורה הגואלת – הבנת תהליך הגאולה, אני חושב שהרב טאו ורבנים בסביבת הר המור, כמו רבני דרך אמונה, רבני חותם, הרב שלמה אבינר מבינים לאין שיעור יותר טוב את התהליך שקורה. הם מזהים פה גל חקיקה עצום שמגיע מהקרן החדשה לישראל ומשתמש בכמה גופים בדרך, כמו נאמני תורה ועבודה, כמו התנועה הרפורמית ובסוף אצלנו גופים כמו רבני צהר, וזה אומר כמו הבית היהודי. משתמשים בהם כדי ליצור מערכת שבה תקודם האג'נדה של מדינה רב לאומית, תבוטל האג'נדה של מדינה היהודית שהיא מקובלת על כולנו.
אתה שם בסל אחד את הבית היהודי עם רבני צהר והתנועה הרפורמית והקרן החדשה, ואתה אומר שכל הגופים האלה פועלים כדי להקים מדינה רב לאומית?
לא. חס וחלילה. אני לא שם אותם בסל אחד, אני רק אומר שיש מצב שמשטים ומשתמשים באנשים טובים. הרב אלי בן דהן הוא בר פלוגתא שכל אחד מייחל לו, תלמיד חכם משרת ציבור מהמעלה הראשונה, אני מכיר אותו גם אישית, אבל לעומת זאת את כל הטוב הזה, מנצל גוף שיש לו כוונות רעות. הגופים האלה הם מחוץ לממשלה וחלקית בתוך הממשלה, כמו יש עתיד, והתוצאה היא שלילית.
בהקשר לתפיסה הבדלנית שמתנתקת מהמציאות ובעצם מפסידה, השיב כנען: "חס וחלילה, אנחנו רואים בדיוק את המציאות. אחת הסיבות שהימין שולט וה-3% מהציבור של מרצ מכתיב את הסדר יום, זה משום שהדתיים רגילים להיות החיילים של הציבור החילוני.
מסביב לאנשים הטובים האלה יש קואליציה עם 'יש עתיד', יש החלטות ממשלה יש בג"צ שמכריע איזה חוק הוא חוקתי ואיזה לא, יש היועץ המשפטי לממשלה שמוריד הנחיות, האנשים הטובים האלה חיים במציאות שהם תמימים לגביה.
אז עדיף לוותר על העם ועל ההנהגה?
חס וחלילה. אחת הסיבות שהמאמרים האלה התקבלו בעצבנות כל כך גדולה היא שהם מדברים בקו ישר עם העם, העם יודע מתי מאכילים אותו אוכל לא נקי, והכיוון הזה של הבית היהודי ויש עתיד, הם אוכל בהחלט לא נקי.
● האזינו לרדיו גלי ישראל בשידור חי דרך אתר סרוגים
הרב בן דהן: שכחתם את דיני לשון הרע?
לאחר מכן, עלה לשידור סגן שר הדתות הרב אלי בן דהן שאמר: "מעולם עוד לא ראיתי אנשים שמדברים בשם התורה ופועלים הפוך ממנה. אני אוסיף, יש הלכות לשון הרע, יש הלכות הלבנת פנים… הכל מותר! אפשר להשמיץ אותנו ולומר עלינו מה שרוצים בלי לדבר איתנו. יגאל כנען לא דיבר איתי מאז שאני סגן שר, ואם הייתי רואה אותו לא הייתי מזהה אותו. כמוהו עוד הרבה כותבים, שאני לא יודע מי הם ומה הם. חלקם הגדול מסתתרים מאחורי כל מיני שמות או בלי שמות בכלל. הם יודעים מה אני חושב בלי לדבר איתי. אני אומר לך בוודאות מוחלטת, אני לא יודע מה זה הקרן החדשה, מעולם לא היה לי קשר איתם, ולא עם התנועה הרפורמית ואני אמנם תמים, ואשמח להשאר תמים, אבל לא עד כדי כך.
הדבר המפתיע הוא שאני בכלל לא יודע מה הם רוצים. הם רוצים להחליף אותנו? בבקשה שיקימו מפלגה חדשה, שיגידו אנחנו רוצים להקים מפלגה חדשה ולהתמודד בכנסת. שיגידו את זה. עם כל הכבוד, יגאל מדבר על יש עתיד, אני רוצה להזכיר לו שהקואליציה הזו נגרמה, בגלל שאריה דרעי וראשי יהדות התורה אמרו לבנט, אנחנו לא רוצים לשתף איתך פעולה, אנחנו רוצים להכנס בלעדיכם, שאתם תשארו בחוץ ואנחנו בפנים. אותם שתי מפלגות שהם תומכים בהם, יצרו את המציאות העקומה של הממשלה הזו ועכשיו הם מגלגלים את זה עלינו.
מדברים פה על גל חקיקה, מי מעלה את החוקים? חברי כנסת שנבחרו בבחירות דמוקרטיות.
אתם משתפים פעולה עם יש עתיד, והם תוקעים לכם סכין בגב בדמות חוק הגיור וחוק הפונדקאות.
כל מי שאומר את המשפט הזה, זה שקר גס, במושב החורף דחינו למעלה מ-25 הצעות חוק שחשבנו שהם הצעות חוק שפוגעות במרקם בין תורה ומדינה, ובגללנו הם לא קודמו. אנחנו עשינו משבר קואליציוני על חוק הגיור ולא נכנסו להצעת אי אימון בגלל החוק הזה. ועכשיו אנחנו מביאים חוק אחר לגמרי שתואם את השקפת עולמנו.
במיוחד הדבר המפתיע ביותר, הוא שאף אחד מהם לא מוכן להפגש ולשמוע הסברים. הם יודעים הכל. הם מרשים לעצמם להוציא שם רע, לבזות, הם גם משקרים, התפרסמו חוברות מטעמם ומאמרים, וגם כינוסים. אני אומר לך שבכינוסים האלה הם אומרים שקרים, כמו למשל, מייחסים לנו כל מיני הצעות חוק שלא היו ולא נבראו. הצעות חוק שאנחנו מנענו, הם אומרים שהם שלנו. הצעות חוק שאנחנו מעלים הם מסלפים ומשנים, ותוקפים אותנו על דברים שלא כתובים בכלל. כל מיני דברים הזויים, אני מצטער לומר, לא זו הדרך, ככה לא נלחמים את מלחמות ה'.
והכי חשוב שיגידו מה הם רוצים. אם הם רוצים להקים מפלגה חדשה, שיגידו. אם הם רוצים לתמוך במפלגה אחרת, אז נדע שיש כאן מאבק פוליטי. אם הרב טאו לא תמך בבית היהודי, אז מה הטענות כלפינו? עם כל הכבוד.
על השאלה בדבר השבר שנוצר בין תלמידי הרב קוק השיב הרב בן דהן, כי השבר הזה לא נוצר היום. הוא התחיל בפילוג במרכז הרב, שהיה גם הוא על רקע מסוים, ומי שמתבונן 15 שנה אחורה, רואה שהחששות לא התקיימו. יש פה התקפה דרך מחשבה מסוימת. להאשים אנשים בלי לדבר איתם, בלי לשמוע את עמדתם.
ניסית לפגוש את הרב טאו?
אני פתוח. ניסיתי לפגוש הרבה מאוד אנשים, עם כל מי שקשור לכל החוגים. אני לא יכול להצביע על ניסיון אחד שלא עשיתי. ולצערי הרב לא רוצים להפגש. ככה לבנות השקפת עולם? גם אם הם רוצים להוכיח אותנו, ככה מוכיחים?! בהלבנת פנים ברבים?! במקום לדבר פנים אל פנים בצורה מכובדת. אם אני טועה, תבוא ותגיד לי. שיבואו מועמדים אחרים ויתמודדו. הכל פתוח.
אתה באופן אישי מרגיש פגוע?
בודאי, זו לא הדרך. הם נושאים את שמו של הרב צבי יהודה על שפתם, אבל זו לא דרכו. במרכז הרב היה כל יום סדר חצי שעה של שמירת הלשון, ולצערי הרב הכל נשכח, הכל מותר. כואב לי מאוד שזו ההתנהגות, בשם התורה, בשם הרב צבי יהודה.
אני לא מדבר על הפגיעה האישית והפחות חשוב. אני חושב שיש פה פספוס גדול, יש פה הזדמנות גדולה של הציונות הדתית להיות חלק מההנהגה של המדינה ולהשפיע. ובמקום לבוא ולעודד ולשמוח ולבקר את הדברים שלא בסדר בדרך הראויה, אבל לא ליצור פילוגים שאין להם שום מטרה.
מה דעתך בנושא?
48 תגובות
0 דיונים
ולמזהיר ולנזהר
בס"ד. רבים כתבו שיש לנו ביקורת על ש"ס למרות שלא הצבענו להם וה"ה הביקורת של הרב טאו. במחילה נראה שאין הנדון דומה לראיה, אנו נגד חלק מהדעות של ש"ס, אגודה,...
בס"ד. רבים כתבו שיש לנו ביקורת על ש"ס למרות שלא הצבענו להם וה"ה הביקורת של הרב טאו. במחילה נראה שאין הנדון דומה לראיה, אנו נגד חלק מהדעות של ש"ס, אגודה, המחנה הציונה וכו' ולכן נעשה הכל שהמפלגה שלנו תהיה חזקה. אך משום מה, מתלמידי הרב טאו,נראה שהם לא ממצביעי הבית היהודי אבל מהרוצים להכתיב את תפיסתו, וזה מה שמפריע לרבים. לגופן של דברים, אכן אם הרב בן דהן ביקש להפגש ולא נענה, ומעבירים על דבריו ביקורת מבלי ששמעו את בעל הדין, יש כאן טעם לפגם. והאמת והשלום אהבו
המשך 20:52 25.03.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פעם היו אחרי רבי נחמן פחות ממנין וכן לאחר מלחמת העולם השניה ו200 ששנה היו קצת מאוד ונרדפים ,והנה היום לפחות מעמיקים ואוטנטים ומיושבים עובדי ה בא נגיד ישלפחות כמה...
פעם היו אחרי רבי נחמן פחות ממנין וכן לאחר מלחמת העולם השניה ו200 ששנה היו קצת מאוד ונרדפים ,והנה היום לפחות מעמיקים ואוטנטים ומיושבים עובדי ה בא נגיד ישלפחות כמה אלפים.ויש עוד דוגמאות. בראש יש פחות מולקלות מכל הגוף כולו והוא המוביל וכו מה הקשר המוחלט והישיר לפופלריות בעני ההמון.ניקח תרב הפופלרי באמת העניו מזכה הרבים ואוהבו[אני לא חסיד שלא ולא מסכים בכמה וכמה צורות הסתכלות איתו]הרב שלמה אבינר שליטא.הוא מתבטל לרב טאו.גאון הגאונים הרב יוסף קלנר שליטא בעל "מילון ראיה" וחסד למשיחו גוג ומגוג באספקלרית הנבואה וכו מתבטל כעלה נידף לרב טאו.ו3 תותחי עיון ואמונה בהר המור ניסרכים לרגליו[הר הג שטרנברג והגאון האדיר הדיין הרב א אדרי היו] וכו וכו ועוד עשרות ישובים ורבנהן ומרכזי חינוך ותלמוד תורה מורשה וכו וכו ועוד מרכזי חינוך וגרעינים וכו מתבטלים לפניו,והוא גם צדק אחת לאחת בעבר,אז תאמר לי מי מצוצמם או מי חשוב.עוד מעט תאמר שהרבנית המתבטלת למערכת המשפט הבריטית ברקית הרב הגאונית נויברט שתליטא לדוגמא בלי לזלזל בה עצמה היא גם כן נחשבת דעה לעומתו של הרב טאו כי קוראי החוברת ההוגים לשבת הם רבים יותר.ואולי אלה ששומעים את שרה בק בעלת המכנסיים המוציאה עם גברים דיסקי שירה ומגלה פרועה שערה ובעלה מצהר ,בערב חדש הם גם כן רבים יותר.ולא כל דעה מיזרוחניקית שכולה מצד התפזרות לעולם המערבי המקולקל והגותו החולית המעורבבת טומאה ותאוות היא דעת דעה.יש שם הרבה רבני מיגזר.שמחפשים הרב המסתדר לי עם התאוות ודרך החיים הדתילוני וכמובן ישרמבם וכו כידוע ומצא מין את מינו.בדרך כלל אין לרבנים האלה זקן והם קוראים להנאתן כל דבר{.טוב נו להבדיל היום יש [ערב]"רב" מאנשי הבליעל של משכב זכור הקורא לעצמו רב ויש סוטים ההולכים אחריו אז מה הכל פלורליסטי?} תקרא מה הרציה אמר והתיחס אליו,ותשאל תרב הגאון המופלא הרב קלנר עליו עדיות מדברים שהוא ראה מהרציה למשל.לאחר מכן תקרא קצת אמונת עיתנו או הרבה ותראה תגדלות אבל בפשטותה. הדעה לא נקבעת דוקא לפי הפופליזם שבהמון.וכבר אמר הנביא וכל העם חציר
המשך 17:18 22.05.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רק שאלה
יש לי שאלה - אנשים מנופפים בגדלותו של הרב טאו ובהבנתו את התהליכים. יש קבלות לזה או שאני פשוט אמור לקבל את האמירה? במבחן הפשוט - מבחן השטח, מצטער אבל הוא לא...
יש לי שאלה - אנשים מנופפים בגדלותו של הרב טאו ובהבנתו את התהליכים. יש קבלות לזה או שאני פשוט אמור לקבל את האמירה? במבחן הפשוט - מבחן השטח, מצטער אבל הוא לא מוביל מרכזי בציבור הדתי לאומי. בחוגים המצומצמים (מאד) הקרובים כמובן שכן, אבל מי שמחוץ לחוגים האלה לא יודע מה עמדותיו, לא שומע ממנו כלום, ובטח לא הולך אחריו. ואל תגידו לי שזה מבחן שטחי כי זה מבחן מרכזי ברבנות, האם יש אחריך ציבור.
המשך 07:36 14.05.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אין ספק שהרב בן דהן הוא איש טוב עם המון כוונות טובות,
אבל אני מסופק ביכולת שלו להבין תהליכים לעומק ולראות השפעות של דברים בטווח ארוך (ולא אפרט, אבל המבין יבין). כמו כן האם הוא או רב כלשהו התומך בהם באופן שיטתי...
אבל אני מסופק ביכולת שלו להבין תהליכים לעומק ולראות השפעות של דברים בטווח ארוך (ולא אפרט, אבל המבין יבין). כמו כן האם הוא או רב כלשהו התומך בהם באופן שיטתי שייך לליגה של הרב טאו?! (למען הסר ספק, הרב רונצקי שגם הוא איש צדיק, לא מתקרב בכלל לרמה, וזה בלי לדבר להוסיף שהרב טאו היה הרב שלו), בקיצור, נראה לי שמי שמתבונן על הדברים בצורה בוגרת (מבחינה דתית, רוחנית) מבין מייד שיש פה איזשהו קונפליקט בין חבורות של אנשים שפערי הרמות ביניהם הם עצומים. וזו מסקנה שאפשר להבין גם בלי להבין לגמרי כל פרט בדרכיו של הרב טאו. ושיהיה ברור, אין פה אי הערכה לכוונות הטובות של הרב בן דהאן וחבריו (שאני מאמין שעל זה הר המור דווקא כן מעריכים אותם) , הנושא הוא אמיתות הדרך.
המשך 21:56 12.05.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מורה
מדבר בשיקול דעת ומתוך אהבת התורה.
21:09 12.05.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לרב טאו יש אלפי תלמידים ותלמידי תלמידים בעשרות מוסדות, שפועלים מכוחו בכל תחומי החיים. אז אפשר להמשיך לקשקש, אבל המציאות כנראה לא עובדת לפי המבט המשונה שלך.
20:51 12.05.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלום
ייתכן שלגבי אז אתה צודק, ייתכן שלא... אבל מהיכרותי את תלמידיו של הרבנים השונים, כולל אלו שמנית, הוא בולט מאוד... גם לא אתחיל למנות כרוכל, אבל עובדה שיש לו כמות גדולה...
ייתכן שלגבי אז אתה צודק, ייתכן שלא... אבל מהיכרותי את תלמידיו של הרבנים השונים, כולל אלו שמנית, הוא בולט מאוד... גם לא אתחיל למנות כרוכל, אבל עובדה שיש לו כמות גדולה של ת"ח גדולים, גם בש"ס ופוסקים, מהגדולים בציונות הדתית.. (אני לא עוסק בהשוואה, אם כי זו גם ברורה, אלא בעובדה שמפילה את הטיעון שלך... זה לא אומר שאלך אחריו בגלל זה (מעולם לא ראיתי אותו), אבל זה נראה לי יותר שקול מהגיגך לגבי הגישה בשמיעת דבריו).
המשך 20:23 12.05.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בוגר מרכז הרב
בתקופת לימודיו בישיבת מרכז הרב לא נחשב צבי טאו למאור גדול. טיפוס משונה שעיסוקו היה ״מחשובה״ וגם בתחום הזה של מחשבת היהדות הוא לא היה מעורה עם החברה. תלמידי חכמים...
בתקופת לימודיו בישיבת מרכז הרב לא נחשב צבי טאו למאור גדול. טיפוס משונה שעיסוקו היה ״מחשובה״ וגם בתחום הזה של מחשבת היהדות הוא לא היה מעורה עם החברה. תלמידי חכמים שלימדו ושלמדו אז בישיבה ראו בו עוף מוזר שאין טעם וצורך להתחבר אליו יותר מדי. תלמידי חכמים ממש התופסים היום עמדות חשובות היו רבנים כמו דב [לייבאנד] ליאור [מתמיד מבהיל], זלמן מלמד,יעקב אריאל, יעקב פילבר, צפניה דרורי, ולא אמנה אותם כרוכל. מוזר נשאר מוזר, והיום הפך צבי טאו למיטרד שיש להורידו מסדר היום אחת ולתמיד.
המשך 17:44 12.05.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מבוא חורון
נתנו את קולותינו לצד התורני של הבית היהודי קיבלנו זבנג בפנים עם החקיקה האנטי דתית. למה צריך לרדוף את הרבנים?את בחורי יהישובת?להוריד את משרת הראשון לציון?להכניס אשה בעייתית לועדה למינוי דיינים,לדחוף...
נתנו את קולותינו לצד התורני של הבית היהודי קיבלנו זבנג בפנים עם החקיקה האנטי דתית. למה צריך לרדוף את הרבנים?את בחורי יהישובת?להוריד את משרת הראשון לציון?להכניס אשה בעייתית לועדה למינוי דיינים,לדחוף להכנסת אשה כמנכלית בתי הדין הרבניים?להקל בגיור?להקל בכל דבר העיקר לשמור על הברית הטמאה עם לפיד?. ואני יגיד למכשיר המהלך,הרב בן דהן למה.. כי שיש פירון,שטרן,אורבך,מועלם עליזה לביא..הם חברים..אחד דואג לגב של השני. המשותף להם זה שנאת חרדים..וקיצוניות(לדעתם) ועם זה אתה משתף פעולה...
המשך 13:02 12.05.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
הר המור ורבניה הפכו את עצמם לכת משונה ומנותקת. הם מדברים על גאולה ומאמצים את אורח החיים החרדי, המנותק מהמציאות, המסרב להתערות בחיי העולם, המכיר את עם ישראל דרך ספרי הרב...
הר המור ורבניה הפכו את עצמם לכת משונה ומנותקת. הם מדברים על גאולה ומאמצים את אורח החיים החרדי, המנותק מהמציאות, המסרב להתערות בחיי העולם, המכיר את עם ישראל דרך ספרי הרב קוק אך אין לו מושג איך נראה ואיך חי יהודי של כל יום. והם עוד מרשים לעצמם להטיף מוסר לכל מי שהוא לא הם. עוד נקודת דמיון לצבור החרדי היא פסילת כל מי שלא חשוב כמוך.
המשך 12:59 12.05.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר