הרב אברהם סתיו מגיב למכתב התמיכה הפומבי של הרב יעקב מדן באיילת שקד ובבית היהודי, ואומר כי מדובר בצעד מזיק ושגוי.
בחשבון הפייסבוק שלו כתב הרב סתיו: "ככל שנוקפים הימים, יותר ויותר רבנים מפרסמים את עמדתם ביחס לבחירות הקרובות. היום בבוקר היה זה הרב יעקב מדן, וקדמו לו רבנים רבים מגוונים אחרים בקשת המגזרית. ודווקא משום כך חשוב לי לומר שבעיניי זהו צעד שגוי ומזיק".
הרב סתיו הסביר כי מדובר בצעד שגוי "משום שלרב אין לרוב את הכלים והיכולת לפסוק הלכה ברורה במגרש הפוליטי המורכב. אין זאת שהתורה מנותקת מחיי המעשה. הרמב"ם מדגיש בפרק האחרון של מורה-הנבוכים, בניגוד לדעת אריסטו, שידיעת ה' לא אמורה להישאר חוויה אישית, אלא להוביל את האדם לחיים של עשיית חסד משפט וצדקה בארץ. הרעיונות המופשטים צריכים להגיע למימוש בעולם האנושי והמסובך שלנו".
כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .
"לכן ראוי שרבנים יביעו את העמדות העקרוניות שיש לתורה לומר ביחס לחיים. אך הפוליטיקה המפלגתית היא הרבה מעבר לכך. היא עשויה מסבך של שיקולים רציונליים מורכבים, היכרות מעמיקה עם השטח ותחושות בטן אישיות. הקביעה שמפלגה זו ראויה מחברותיה, קל וחומר מהם הסיכויים שתעבור את אחוז החסימה, חורגת במקרים רבים מן הפרשנות של דבר ה' אל מערכת הנטיות וההטיות האישיות של האדם".
הרב סתיו המשיך והסביר מדוע מדובר ב"צעד מזיק" וכתב: "משום שהפוליטיקה היא לא מגרש אידיאולוגי וערכי בלבד, אלא גם זירה של כוח וכסף וכבוד. הכלי החשוב ביותר שמחזיק הרב בידיו הוא האמון שנותן בו הציבור: "ותורה יבקשו מפיהו – כי מלאך ה' צבאו-ת הוא". בקשת התורה מפי הרב נשענת על האמונה שהוא מתפקד כמלאך, שליח, שמנסה להביא את דבר ה' באופן הנקי והטהור ביותר. ברגע שבו ייווצר הרושם שהרב מנצל את מעמדו לקידום עמדות אישיות – האמון הזה יקרוס".
את דבריו חותם הרב סתיו: "חטאם של בית חשמונאי, כך מסביר הרמב"ן, היה בחיבור הדוק מדי בין כתר כהונה לכתר מלכות. השילוב בין הסמכות האלוהית והאנושית יוצר כוח מוחלט ומתוך כך גם סיאוב מוחלט. דבר ה' הופך להיות כלי משחק במגרש הפוליטי, כפי שאפשר לראות במאות שנות היסטוריה של שליטים נוצרים 'בחסד האל'. משום כך, גם אם מותר לרב שיהיו לו עמדות פוליטיות, צריכה לדעתי להיות הבדלה ברורה בין דברים שהוא אומר כרב לדברים שהוא אומר כפוליטיקאי. ואני באופן אישי מעדיף פשוט לידום".
מה דעתך בנושא?
35 תגובות
7 דיונים
אבנר
גם אבא דוד סתיו בהיותו בן 22 אמר שראש ישיבת מרכז הרב לא מייצג את הישיבה.
19:13 20.10.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הגברת עם כאיבי הבטן בושה וחרפה
הרב מדן ...בושה וחרפה
08:16 20.10.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
החברה של מנדלבליק וניצן
הנוכלת זרעה ושתלה זרעים וושתלים של הרס ווחרבון שינאה ונקמנות פושעת אמיתית
07:12 20.10.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שטוחה
הוא אורתודוכוס? נשוי לאשה או לגבר או לחתולה?
06:27 20.10.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לסבית
מי זה התינוק המתרומם הזה?
06:25 20.10.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ילד טיפש
חצוף
22:26 19.10.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלי יוסף
הרב דוד סטיו, האם היה מותר לרבנים לא להציב אולטימטום לכל המפלגות. עליהם היה התחייב בחתימת חוזה עם הציבור - לא לחמש רוצחי המונים. אבל זה לא חשוב. האם מותר...
הרב דוד סטיו, האם היה מותר לרבנים לא להציב אולטימטום לכל המפלגות. עליהם היה התחייב בחתימת חוזה עם הציבור - לא לחמש רוצחי המונים. אבל זה לא חשוב. האם מותר לתת לכל המפלגות לרמות את העם בעניין - לא תרצח. שאנחנו מחמשים רוצחי המונים אנחנו בעצם אומרים לרוצחים - לך תרצח. כלומר הקול שלנו מעניק למפלגה כח להעלים עין מההשלכות המחרידות של הייצוא הצבאי שלנו. כרגע ,רצח עם באתיופיה עם נשק שלנו. ורבני ישראל שותקים. ומי הם רבני ישראל - הסיכוי האחרון לעורר עם לחשבון נפש. להפיל לבם של ישראל. ורבני ישראל החליטו שעם ישראל לא זכאי לזכות היסוד של חשבון נפש. של לשוב בתשובה למי שאנחנו. מי הם רבני ישראל ? רבני ישראל או רבני המחאה. האם הם אינם מוחאים נגד היעוד שה' מסר לעמו להיות אור לגויים. רובנו לא רוצים להיות מאפיה שמחמשת רוצחי המונים . הרב סטיו - ראוי לקרוא בגדים ולהתאבל על כך שאנחנו שותפים לרצח עם. מאות אלפים נרצחים באתיופיה. נשים ילדים תינוקות . הרב סטיו - שכחנו להבחין בין טוב לרע. אין אהבת אדם אין אהבת ישראל ( גם יהודים בתיגראי נרצחים עם נשק שלנו ) סטינו מהדרך בצורה מחרידה בזעקה לחמלה אלי יוסף..
המשך 15:01 19.10.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
לא מסכים עם הרב מדן אבל סתיו הוא חצוף, ילד שלא ניגב אפילו את החלב מהשפתיים
14:52 19.10.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תמי
הם מסכנים בצורה ממשית שריפת קולות
13:57 19.10.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
זלמן
א. לא מסכים עם דברי הרב מידן בגלל שמציאותית הם לא עוברים את רחוז החסימה, וערכית הם בגדו בבוחרים שלהם. ב. טעות גדולה עשה כותב המאמר שהוא חולק על רבו בצורה...
א. לא מסכים עם דברי הרב מידן בגלל שמציאותית הם לא עוברים את רחוז החסימה, וערכית הם בגדו בבוחרים שלהם. ב. טעות גדולה עשה כותב המאמר שהוא חולק על רבו בצורה פומבית ואומר עליו ברבים שהוא טועה, אדם מחוייב בכבוד רבו, ואם יש לך הערות כלפיו פני אליו באופן פרטי ולא בריש גלי. ג. לרבנים יש מה לומר גם במישור הפוליטי יש עקרונות ברורים מוסריים והלכתיים, ולכן מפלגה שלא עומדת בעקרונות אלו אי אפשר להצביע לה, ומפלגה שעומדת בהם אפשר להצביע לה. לא מבין את כל פלפולי הסרק.
המשך 13:03 19.10.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלו
בתגובה ל: זלמן
הרב מדן הוא לא רבו. הוא למד בישיבת ירוחם, ואחר כך בכולל בישיבת הר עציון אצל הרבנים ליכטנשטיין, וולף
21:53 19.10.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר